روی

طرح تولید شمش روی

فلز روی و آلیاژهای آن در دسته فلزات غیرآهنی و از نقطه نظر متالورژیکی و علی الخصوص از دید ریخته گری، در دسته فلزات و آلیاژهای سفید قرار دارد. روی یکی از فلزات دانه درشت می باشد که در درجه حرارت محیط از شکنندگی زیاد برخوردار است.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت ساخت شمش روی

طرح توجیهی تولید شمش روی: ۲۷۲۰۱۳۳۵

موارد مصرف و کاربرد شمش روی

هر چند که روی در مقایسه با مس و آلومینیوم به صورت مستقیم در مقیاس بسیار کمتری در ساخت قطعات و ابزارهای مختلف صنعتی بکار میرود ولی استفاده گسترده از آن در بخش های دیگر صنعت مانند گالوانیزاسیون و تهیه آلیاژها بر اهمیت صنعتی آن به عنوان یک فلز مهم در صنعت امروزه دنیا افزوده، بطوریکه در دسته فلزات غیرآهنی امروزه پس از آلومینیوم و مس، روی در رده سوم تولید جهانی قرار دارد .

اهمیت تولید شمش روی در کشور

در دنیای امروز صنعت روی به عنوان یکی از صنایع مادر و تعیین کننده، مطرح می باشد و از اهمیت بسزایی برخوردار است. امروزه با توجه به رشد روز افزون صنعت و افزایش جمعیت جهان و به تبع آن افزایش نیاز بشر به روی و محصولات روی بر اهمیت آن ها روز به روز افزوده می شود. هنگامی که از میزان توسعه یافتگی کشورها سخن به میان می آید شاخصهایی را برای رتبه بندی و شناخت توسعه یافتگی در نظر میگیرند به عنوان مثال مصرف شونده روی در هر کشور نشان دهنده وضعیت سرمایه گذاری ها و اجرای طرحهای عمرانی و بالاخره توسعه یافتگی است .این رسم دنیای ماست که سخت ترین ها در تعیین انسانی ترین پدیده ها مانند توسعه موثر هستند و ایران هم در این جریان ناگزیر از کسب مراتب بالاتر تا بتواند ساکنانش را از مواهب توسعه بهره مند سازد .

وضعیت صنعت تولید روی

صنعت روی چهارمین فلز پرکاربرد کشور پس از آهن، آلومینیوم و مس است که ۹۰ درصد منشا تولید آن از کنستانتره و ۱۰ درصد آن از طریق بازیافت انجام می شود.

 به طور کلی تولیدکنندگان بزرگ روی دنیا، کشورهای چین با ۳۳ درصد، کشور پرو با ۱۰/۲۸ درصد و استرالیا با ۱۰ درصد، رتبه های اول تا سوم تولید این محصول را در نمودار جهانی به خود اختصاص داده است.

کشور چین نزدیک به ۵۰ درصد مصرف فلز روی دنیا را به خود اختصاص داده و اروپا و آمریکا در رتبه های بعدی قرار دارند زیرا فلز روی از جمله فلزاتی است که میزان مصرف سرانه آن برای هر انسان در طول عمر، ۲۴۵ کیلوگرم برآورد می شود.

براساس این گزارش؛ سرانه مصرف روی در ایران به ازای هر نفر در طول یک سال ۱.۱۴ کیلوگرم ، در کشور چین ۲.۵​ ، در کشورهای غربی تقریبا ۵.۴ و در کشورهای امریکای شمالی تقریبا ۳.۴ کیلوگرم به ازای هر نفر است.

طبق آمار، سال گذشته تولید روی در دنیا حدود ۱۳ میلیون و ۲۱۲ هزار تن بوده و ایران درصدد است تا چند سال آینده بتواند تولیدات خود را به محدوده ۶۳۰ هزار تن در سال برساند .

طبق این گزارش؛ شرکت (گلن فور ) بزرگترین شرکت سوئیسی بریتانیایی و فعال در زمینه روی، ۶۰ درصد روی دنیا را به خود اختصاص داده و شرکت کالسیمین به عنوان بزرگترین تولید کننده شمش روی در ایران، در سال گذشته تولید ۳۱ هزار و ۴۳۴ تن شمش روی را به خود اختصاص داد.

در حال حاضر بزرگترین معادن ایران در زمینه تولید شمش و روی شامل معدن انگوران، مهدی آباد یزد و معادن مربوط به عمارت عراق و ایران کوه اصفهان است که معدن مهدی آباد به عنوان دومین یا سومین معدن بزرگ دنیا در حال اجرای عملیات مربوط به زیرساخت و تکمیل فاز نخست خود پروژه با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

در توضیح مطلب فوق این نکته حائز اهمیت است که معدن مهدی آباد ۶۶۷ میلیون تن ذخایر معدنی دارد که به طور قطع ذخیره قطعی فلز روی در این معدن، ۱۷۰ میلیون تن بوده و می تواند تا ۲۰ سال آینده، نیاز شرکت های داخلی کشور را تامین کند.

چنانکه فاز اول معدن مهدی آباد در سال جاری به بهره برداری برسد، تقریباً امکان تولید ۲۰۰ هزار تن شمش روی برای کشور فراهم خواهد شد.

اما در این میان معدن انگوران نیز که ۳۰ درصد کنستانتره مربوط به داخل کشور را تامین می کند به سال های آخر عمر خود نزدیک شده و به احتمال زیاد ظرف ۱۲ سال آینده تعطیل می شود.

موارد مصرف فلز روی به صورت گالوانیزه (از زنگ زدگی فلزات جلوگیری کرده و بیشترین کاربرد را در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی دارد) است که بیش از ۵۰ درصد آن را به خود اختصاص داده و همچنین آلیاژ محتوی روی و آلیاژ برنز هم ۱۷ درصد مصرف روی را به خود اختصاص داده است.

طی سال های گذشته روی بالاترین قیمت جهانی را به خود اختصاص داده بود به طوری که در سال ۲۰۰۷، فلز روی حدود ۴۴۰۰ دلار به ازای هر تن معامله شد. اما در سال ۹۸ و با شیوع ویروس کرونا، قیمت روی از ۲۲۵۰ دلار به ازای هر تن به محدوده ۱۷۵۰ دلار به ازای هر تن رسید.

با توجه به اینکه کشور چین تا حدودی زیادی توانست ویروس کرونا را کنترل کند، تقاضا برای مصرف فلز روی در دنیا افزایش یافت.

قیمت فلز روی متاثر از سه فاکتور نرخ بازارهای جهانی، نرخ ارز داخلی و تولید و بهره وری است که متاسفانه بنا به دلایلی چون کمبود مواد اولیه مورد نیاز، شرکت ها با ۴۵ درصد ظرفیت خود مشغول به تولید هستند.

شرکت گلن فور بزرگترین شرکت سوئیسی بریتانیایی و فعال در زمینه روی ، پیش بینی کرده به دلیل خاصیت ضد زنگ زدگی ماده روی استفاده از آن در صنایع خودرو و لوازم خانگی افزایش خواهد یافت و انتظار می رود در سال ۲۰۲۵ ، شاهد رشد تقاضای  ۶ درصدی استفاده از فلز روی نسبت به سال ۲۰۱۹ و رشد ۴۵ درصدی در سال ۲۰۵۰ نسبت به سال ۲۰۱۹  باشیم.

با توجه به معاهده پاریس و تاکید بر کاهش تولید گازهای گلخانه ای، صنایع به سمت استفاده از انرژی پاک حرکت خواهند کرد و همچنین به منظور اصلاح در تولید توربین های بادی، میزان تقاضای مس در سال ۲۰۳۵ ، ۵۰ درصد افزایش و احتمال اینکه دوباره خاطرات شیرین سال ۲۰۰۷ برای فلز روی تکرار شود، بسیار است.

قیمت خط تولید شمش روی

قیمت کل تجهیزات مورد نیاز خط تولید بر پایه استعلام قیمت از شرکت‌های تأمین کننده خط تولید شمش روی ، برابر با ۱۸۳۸۲ میلیون ریال بر آورد شده است.

میزان سرمایه مورد نیاز واحد ساخت شمش روی

بودجه: بین ۲ تا ۴ میلیارد تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۴۵۰۳۵ تن
مساحت زمین مورد نیاز: ۹۰۰۰ مترمربع
مساحت سالن تولید: ۱۷۴۰ مترمربع
میزان اشتغال طرح: ۲۶ نفر
طول دوره ساخت پروژه: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۳۹۲۶۲ میلیون ریال

نکته مهم:
امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

۴/۵ - (۳ امتیاز)