طرح تولید شیر خشک

شیرخشک ترکیبی پودری از شیر است که کابردهای فراوانی از جمله تغذیه نوزادان، صنایع شکلات سازی، خوراک گوساله و … دارد. شیرخشک حاوی پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، پتاسیم و ویتامینهای مختلف است.شیرخشک نوزاد از شیر گاو فرآوری شده به دست می آید. مواد دیگری که اضافه میشود شامل ویتامینها، اسیدهای چرب و پروبیوتیکها (کربوهیدراتهایی که رشد باکتریهای خوب را در سیستم گوارش تحریک میکنند) است.
در مرحله اول باید توجه داشته باشید که فرمولاسیون مواد تشکیل دهنده و ترکیبها در طول زمان تغییر میکند و کمی متفاوت میشود. طیف وسیعی از انواع شیرخشک در بازار وجود دارد از جمله انواعی که ضدحساسیت هستند یا آنهایی که سویا دارند.

مواد تشکیل دهنده شیرخشک

شیر خشک در درجه اول از آب تشکیل شده است. بعد از آن میتوان به کربوهیدراتهای به کار رفته در آن از جمله لاکتوز، کورن مالتو دکسترین، مواد معدنی هیدرولیز شده پروتئین وی اشاره کرد. چربی‌های شیر خشک شامل اولئین پالم، روغن سویا، روغن نارگیل، روغن آفتابگردان، روغن آلپینا، روغن آلگال است. مواد معدنی شیر خشک نیز سیترات پتاسیم، فسفات پتاسیم،‌ کلرید کلسیم،‌ فسفات تری‌کلسیم، کلرید منیزیوم،‌ فروس سولفات،‌ زینک سولفات، کاپرسولفات، سولفات منگنز، سلنات سدیم را شامل می‌شود. اما از جمله ویتامین‌های مهم موجود در شیرخشک می‌توان به آسکوربات سدیم، اینوزیتول کولین، آلفا توکوفرول استات، نیاسینامید، پنتوتنات کلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین A، هیدروکلروین پیروکسین، مونونیترات تیامین، اسید فولیک، فیلوکوئینون، بیوتین، ویتامین D3، ویتامین B12 اشاره کرد. آنزیم تیریپسین و اسید آمینه‌های تائورین،‌ ال کارنتین و نوکلئوتیدها هم در شیر خشک وجود دارند.

انواع شیر خشک

شیرخشک بر پایۀ شیر گاو: مادۀ اصلی بیشتر شیرخشک‌هایی که امروزه موجود است شیر گاو است. معمولاً کودکان تا یک‌ سالگی قادر به هضم‌ کردن پروتئین شیر گاو نخواهند بود، بنابراین پروتئین موجود در این نوع شیرخشک تا حد زیادی تغییر داده می‌شود تا هضم آن برای کودک آسان باشد. این شیرخشک‌ دارای روغن‌های گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز کودکان است و در بیشتر مواقع با آهن غنی شده است. بیشتر کودکانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند یا در کنار شیر مادر، شیرخشک را به عنوان مکمل غذایی می‌خورند، از این نوع شیرخشک استفاده می‌کنند، زیرا میزان مناسبی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی را دارد. اگر کودک شما به موقع متولد شده است، هیچ مشکلی نداشته و دارای وزن مناسب باشد، احتمالاً پزشک در ابتدا این نوع شیرخشک را به شما پیشنهاد می‌دهد.

شیرخشک‌های هایپوآلرژنیک یا HA: ممکن است بعضی کودکان به پروتئین‌های موجود در شیرخشک آلرژی داشته یا در جذب مواد مغذی دارای مشکل باشند. این مسئله در بین نوزادان زودرس بیشتر شایع است. در بعضی شیرخشک‌ها پروتئین‌های موجود در شیر طوری پردازش و کوچک شده‌ است که هضم آن برای این کودکان آسان باشد. این شیرخشک‌ها که هایپوآلرژنیک نام می‌گیرد به سه دسته تقسیم می‌شود که با نام‌های نیمه‌هیدرولیز، هیدرولیز و شیرخشک‌ بر پایۀ آمینواسید شناخته می‌شود. این نام‌ها ممکن است به نظر شما پیچیده باشد اما آنها فقط توضیح می‌دهند که در هر کدام از این شیرخشک‌ها، پروتئین‌ها تا چه حدی شکسته شده است تا هضم‌ آن برای کودک آسان باشد. در شیرخشک‌های نیمه‌هیدرولیز پروتئین به بخش‌های کوچکی تقسیم می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که شیرخشک‌های نیمه‌هیدرولیز در مقایسه با شیرخشک‌های بر پایۀ شیر گاو حساسیت را کاهش می‌دهد اما کاملاً مانع از آن نمی‌شوند. در شیرخشک‌های بر پایۀ آمینواسید پروتئین‌ها به کوچک‌ترین واحد پروتئینی ممکن تبدیل می‌شوند. بنابراین بسته به وضعیت کودک شما ممکن است پزشک هر کدام از این شیرخشک‌ها را برای او تجویز کند. اگر کودک شما عارضه‌ای پوستی مانند اگزما داشته باشد نیز، ممکن است پزشک شیرخشک‌های هایپوآلرژنیک را به شما پیشنهاد کند.

شیرخشک بر پایۀ سویا: این نوع شیرخشک از پروتئین‌های سویا، روغن‌های گیاهی، نشاستۀ ذرت یا ساکارز ساخته شده و گاهی با آهن غنی شده است. پروتئین‌های گیاهی درون این شیرخشک تا حد امکان تغییر داده شده است تا گوارش آن برای کودک آسان باشد. به یاد داشته باشید اگر کودکتان به یک ماده در شیرخشک مبتنی بر شیر گاو حساسیت داشته باشد ممکن است نتواند شیرخشک مبتنی بر سویا را نیز مصرف کند. برای مثال، بسیاری از کودکانی که آلرژی شیر گاو مرتبط با ایمونوگلوبولین E دارند به پروتئین سویا هم حساسیت نشان می‌دهند، پس بهتر است بدون تجویز پزشک به کودکتان شیرخشک‌های مبتنی بر سویا ندهید. شیرخشک بر پایۀ سویا گزینۀ مناسبی برای خانواده‌های گیاهخوار است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید شیر خشک

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک انواع شیر خشک : ۱۵۲۰۴۱۲۷۲۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید شیر خشک

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی انواع شیر خشک : ۰۴۰۲۲۱

فرایند تولید شیرخشک

معمولاً برای تهیه ی شیر خشک، شیر پاستوریزه را از لوله ای که سوراخ های بسیار ریزی دارد عبور داده و سپس، این شیر را روی ورقه فولادی داغی که عاری از هر گونه میکروب است می پاشند. در این قسمت، آب شیر تبخیر می شود و اجزای تشکیل دهنده ی آن به صورت پودر پایین می ریزند. حال، شیر خشک آماده است.انواع متفاوت شیر خشک از جمله کم چرب و یا پرچرب موجود می باشد. معمولاً چربی موجود در شیر خشک، سبب ترش شدن سریع آن می شود؛ بنابراین، اغلب شیر خشک را به صورت بدون چربی عرضه می نمایند.شیر خشک اولین بار در قرن بیستم تهیه شد و امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. البته هنوز نتوانسته جای شیر را بگیرد.
شیر خشک حاوی پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، پتاسیم و ویتامین های A و D است. رطوبت آن ۴ الی ۵% می باشد. در صورتی که شیر تا حدی حرارت بینید که پروتئین های سُرمی اش تغییر ماهیت ندهند، شیر خشک ارزش غذایی بالاتری دارد.
برای خشک کردن شیر از دو روش استفاده می شود:
۱- روش غلطکی :
در این روش استوانه های دواری که داخل آن آب داغ در جریان است به طول ۱-۶ متر و عرض ۰.۳ الی ۱ متر وجود دارد. لایه نازکی از شیر از طریق منافذ به روی آن ریخته می شود، در نتیجه شیر به علت حرارت استوانه خشک شده و به صورت لایه نازکی به روی سطح غلطک باقی می ماند. همزمان هوا توسط هواکشی به بیرون کشیده می شود. شیر خشک شده به کمک تراشه هایی تراشیده می شود و سپس توسط نوار نقاله به آسیاب منتقل می گردد.
حلالیت شیر تولیدی در این روش کم است و از آن در صنایع شکلات سازی و تغذیه شیر گوساله ها استفاده می شود.
۲- روش اسپری (روش پاششی یا افشان) :
در این روش شیر به داخل برج های بزرگی که هوای داغ فیلتر شده در آن وجود دارد، پاشیده می شود. ابتدا با دستگاه اتمیزه ذرات شیر با اعمال انرژی برویشان به قطرات ریز تقسیم می شوند. ذرات شیر ۷۰-۸۰ درجه سانتی گراد دما گرفته و از حالت مایع به صورت ذرات ریز و خشکی در می آید.نیاز به آسیاب کردن ندارد و حلالیت این شیر خشک بیشتر است.

طرح تولید شیر خشک

بررسی بازار شیر خشک ایران

ظرفیت تولید شیر خشک مازاد بر نیاز داخل در کشور وجود دارد و با وجود نیازی که در بازارهای جهانی به این محصول احساس می شود، سالیانه حجم قابل توجهی از صادرات شیر خشک عاید کشور خواهد شد.
اما با این وجود متاسفانه چند سالی است که به دلایل غیر منطقی صادرات شیر خشک محدود و به صورت قاچاق انجام می گیرد که این موضوع می تواند ضربه شدیدی به این صنعت وارد کند.نیاز بازار‌های داخلی به شیر خشک سالیانه بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تن است که در مقایسه با وضعیت تولید کنونی، بیش از ۵۰ هزار تن مازاد تولید در کشور داریم.ممنوعیت صادرات شیر خشک موجب شده تا حجم زیادی از این محصول در انبار‌های کشور دپو شود و عده‌ای در قالب قاچاق این منابع را به کشور‌های همسایه صادر کنند و باعث آشفتگی در بازار شوند.۱۲ کشور در جهان از جمله کشور‌های اوراسیا، ترکیه و امارات مشتریان شیر خشک ایرانی هستند و در صورتی که دولت تصمیم جدیدی در این خصوص نگیرد، ممکن است این بازار‌های جهانی را در این زمینه از دست بدهیم.

 

وضعیت واحد های فعال تولید شیرخشک

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید شیرخشک در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید شیرخشک

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید شیرخشک در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات شیر خشک

نمودار واردات و صادرات شیر خشک در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید تولید شیرخشک

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۳۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۲ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۴ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۴/۵ - (۷ امتیاز)