طرح تولید ظروف و محصولات مسی

ظروف مسی یکی از قدیمی ترین وسایل برای پخت و پز و پذیرایی بحساب می آیند. این ظروف علاوه بر ظاهر زیبا و منحصر خود دارای خواص دیگری نیز می باشند. در واقع فلز مس جزء اولین اکتشافات بشر محسوب می شود. بعد از این که انسان ها با کارایی این فلز آشنا شدند، از آن در زمینه های مختلفی از جمله ساخت ظروف مسی استفاده کردند. به طور کلی ظروف مسی تاریخچه دیرینه ای دارد که بیشتر تمدن ها به دلیل کاربرد های ظروف مسی، از آن استفاده های بسیاری کردند. ظروف مسی به دو روش ماشینی (پرس) و روش دست ساز (چکش کاری) ساخته می شوند.(طرح تولید ظروف و محصولات مسی)
ظروف مسی از جمله ظروفی است که حرارت را به صورت یکنواخت در سطح ظرف انتقال می دهد. در این صورت حرارت به صورت یکنواخت پخش می شود و غذا به صورت یکنواخت پخته خواهد شد. از آنجایی که ظرف مسی حرارت را انتقال می دهند، از این رو استفاده از این ظروف منجر به صرفه جویی در انرژی خواهد شد.
مواد اولیه ظرف مسی به صورت طبیعی در طبیعت یافت شده و پس از پایان عمر قابل بازیافت خواهد بود. به همین دلیل این نوع ظروف هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد کرد
تولید ظروف مسی یکی از بهترین کسب و کارهایی می یاشد که ضمن استقبال فراوان بازار و تضمین فروش این محصول، شما میتوانید در سریعترین زمان ممکن شاهد بازگشت سرمایه خود باشید. تمامی تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی کارگاه تولید ظروف مسی شامل انواع پرس ها ، قالب های ظروف مسی ، دستگاه های خم ، محلول ها و مواد مخصوص شستشوی گرده ( ورق مسی ) توسط گروه نانو مس قابل تامین و ارائه می باشد.

انواع ظروف مسی

قابلمه مسی
ماهیتابه مسی
پارچ و لیوان مسی
انواع قندان ها و شکلات خوری
شیرینی خوری و آجیل خوری

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ظروف و محصولات مسی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک ظروف و محصولات مسی به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
ظروف مس۲۸۹۹۵۱۲۳۶۱

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید ظروف و محصولات مسی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی ظروف و محصولات مسی به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
ظروف مس۷۳۲۳۹۳۹۰

 

تولید ظروف مسی

ظروف مسی به دو روش ساخته می شوند:

تولید ظروف مسی به روش ماشینی

در این روش، توسط دستگاه های پرس و خم کاری، به ظروف شکل می دهند. این امر سبب می شود تا خطوطی نازک بر روی ظرف ایجاد شود. بنابراین از این طریق می توانید بفهمید که ظرف مسی، از روش ماشینی تولید شده است.

تولید ظروف مسی به روش چکش کاری

در این روش، مس در کوره قرار گرفته تا گرم و شکل پذیر شود. سپس توسط استاد کار، با چکش آن را شکل دهی می کنند. در این روش، ظروف بر روی سطح خود جای چکش دارند. این ظروف به علت دست ساز بودن، گران تر هستند. البته ضخامت مس در این ظروف بالاتر بوده و پخش حرارت بهتر در آن صورت می پذیرد. بنابراین بهتر است که برای ظروف پخت و پز مسی، از این گروه استفاده نمایید.

نحوه ساخت ظروف مسی
۱.آماده سازی قالب

تمام محصولات مسی نیاز به یک قالب محکم دارند تا بتوانند مس را به واسطه آن شکل دهند. جنس این قالب ها از فولاد است

۲.تهیه گرده مسی

به ورقه های مربع یا دایره ای شکل مسی گرده می گویند.این ورق ها در ابعاد مختلفی وجود دارند و از آن برای ساخت محصولات مسی استفاده می شود

۳.خمکاری (خم‌کردن گرده)

در این مرحله گرده ها توسط دستگاه‌ها و قالب فولادی خم می‌شود و شکل اولیه محصول مورد نظر را می‌سازند

۴.چکش کاری

سطح بیرونی محصول توسط استاد مس کار چکش‌کاری می شود

۵.کنده کاری

در صورت نیاز یک طرح بر روی سطح بیرونی محصول کنده کاری می شود

۶.قلع کاری

پس از چکش کاری و کنده کاری باید سطح داخلی محصولات قلع اندود شود تا مس با مواد غذایی ترکیب نشود

۷.پرداخت

در این مرحله سطح بیرونی محصولات مسی به صورت کامل پرداخت می‌شود .پرداخت شامل بررسی شکل ظاهری، رفع نواقص و همچنین براق کردن آن می باشد

۸.نصب سایر اجزا

ممکن است برخی محصولات مسی دارای اجزایی مثل درب و دستگیر باشند که در این مرحله جایگذاری و متصل می شود

۹.بررسی نهایی و بسته بندی

در مرحله آخر ابتدا محصول یک بار از نظر کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس بسته‌بندی می‌شود

بازار صادرات مس در ایران

صادرات مس در ایران در گرو درک درست پتانسیل های معدنی موجود در خاک ایران است. دولت های حاکم بر ایران در همین دوره های اخیر با تکیه بر توانمندی های معدنی که در حوزه ی مس دیده اند، سعی کرده اند که صادرات مس در ایران را به یک امر بدیهی در جریان اقتصاد کشور تبدیل کنند. ایران از جمله کشورها با ذخایر بالای مس می باشد. عبور کمربند جهانی مس از خاک ایران که در مسیر شمال غربی تا جنوب شرقی امتداد دارد، موجب شده تا خاک ایران سرشار از معادن غنی مس باشد. معادنی که نشسته بر مسیر کمربند جهانی مس می تواند ایران را به خوبی در عرصه تولید و صادرات مس به یک کشور پیشتاز جهانی تبدیل کند.(طرح تولید ظروف و محصولات مسی)

ایران و ذخایر ثبت شده ی مس

مس بیست و چهارمین عنصر در پوسته زمین و سومین فلز پر کاربرد، بعد از آلومینیوم و آهن می باشد. فلزی که به جهت ویژگی‌های فیزیکی مطلوب از جمله شکل پذیریش، چکش‌خواری، هدایت الکتریکی عالی و مقاومت در برابر خورندگی توانسته جایگاه قابل توجهی در ساختار دنیای امروز پیدا کند. به گونه ای که به راحتی می‌توان ردپای مس را در تمامی جوانب زندگی انسان پیدا کرد. از این رو است که فلز مس به یکی از پرکاربردترین فلزات دنیای امروز تبدیل شده است. این کاربرد گسترده در سطح جهانی، تولید بالا می‌طلبد و چون مس اساسا یک عنصر معدنی محسوب می شود، در مسیر تولید جهانی آن، کشورهای صاحب معدن مس نقشی کلیدی را بازی خواهند کرد. کشورهایی چون: شیلی، پرو، استرالیا، چین و… از جمله کشورهایی هستند که معادن غنی از مس را در خاک خود دارند. در این بین، کشور ایران نیز با حدود ۲۱ میلیون تن ذخایر معدنی مس ثبت شده و سهم ۴ درصدی از ذخایر مس جهان می‌تواند جزو کشورهای صاحب مس تلقی گردد.
در حال حاضر در ایران ۴۱ معدن فعال وجود دارد که عمدتاً در استان‌های کرمان و زنجان متمرکز هستند که معدن مس سرچشمه، معدن سرنگون و معدن میدوک از جمله مهم‌ترین آنها محسوب می شوند. وجود این تعداد از معادن می‌تواند مسیر صادرات مس را هموارتر کند. تامین نیاز داخلی و در پی آن دستیابی به بازارهای منطقه ای با وجود ذخایر غنی و این تعداد از معادن چندان دور از انتظار نمی تواند باشد.

صادرات مس در ایران از نگاه آمار

از آنجا که صنعت مس، اقتصادی ترین صنعت در زمره فلزات پایه می باشد و کشورهای صاحب مثل از این حیث به بهترین مکانها به جهت سرمایه‌گذاری و درآمدزایی تبدیل شده‌اند، کشور ایران نیز در این سال‌های اخیر همواره سعی داشته است که بتواند از ثروت بی انتهای جهانی مس سهم مطلوبی را نصیب خود کند. تلاشی که نتیجه آن به میلیون تن تولید مس می باشد که سهم درصدی را از میزان تولید جهانی نصیب ایران می‌کند. اما در مقوله صادرات ، گام‌های ایران گاها دچار تزلزل هایی شده است. جدا ماندن از جریان‌های تامین مس در جهان، بازارهای مس ایران را در یک انزوای منطقه ای قرار داده است. شاید ایران تلاش هایی را به جهت دستیابی به بازارهای بین المللی داشته است، اما این دور ماندن از جریان های مالی مس در جهان می‌تواند شرایط را برای ایران پیچیده تر کند.

ایران دارای ۴.۲ درصد ذخایر مس

بررسی ها نشان می دهد ایران با برخورداری از ۴.۲ درصد از ذخایر جهانی مس واکنون با افزایش ۵۲۸ میلیون تن ذخیره جدید، جایگاه هفتم دنیا را به خود اختصاص داده است.
هر نیم درصد افزایش ذخیره مس ارزش ۱۰ میلیارد دلاری را به دنبال دارد و میزان حفاری پارسال ۷۰ هزار متر ثبت شد و برای امسال ۱۰۰ هزار متر هدف گذاری شده است.

صادرات مس می تواند جایگزین نفت شود

مس یکی از مواد معدنی اصلی کشور است که اهمیت ویژه ای در اقتصاد دنیا و ایران دارد، افزود: در حال حاضر تولید و واردات مس در شرایط مناسبی قرار دارد. ز آنجایی که مصرف مس در تولید خودروهای الکترونیکی بسیار است، توجه به تامین این محصول می تواند تاثیر شگرفی در اقتصاد داشته باشد و می توان صادرات این محصول را جایگزین نفت کرد.(طرح تولید ظروف و محصولات مسی)

تحلیل جهانی بازار مس

مس به دلیل کاربرد در هر دو حوزه صنایع زیرساختی (صنایع تأمین‌کننده بستر برای تولید صنعتی) و صنایع مدرن (صنایع تولیدی مدرن) بیش از صد سال است به عنوان یک پیش‌نیاز کلیدی برای صنایع دنیا مطرح بوده است. اصلی‌ترین حوزه‌های کاربرد این عنصر، صنایع الکتریکی (با حدود ۶۰% از تقاضای جهانی)، صنعت ساختمان و زیرساخت‌های آب و فاضلاب (با حدود ۲۰% از تقاضای جهانی)، صنایع تولیدکننده ماشین‌آلات صنعتی (با حدود ۱۵% از تقاضای جهانی) و صنایع آلیاژی (با حدود ۵% از تقاضای جهانی) است.
ویژگی مهم مس کاربردهای روزافزون آن در تکنولوژی‌های مدرن است که باعث می‌شود تقاضای جهانی برای این فلز برای افق میان‌مدت و بلندمدت “پایدار” باشد؛ از سوی دیگر دو منبع اصلی تأمین (عرضه) این فلز، استخراج معدنی این محصول و استحصال آن از طریق بازیافت هستند که با توجه به عدم کفایت منابع بازیافتی نیاز به رویکرد جدی معدنی را افزایش می‌دهد. البته در اروپا حدود ۵۰% از تقاضای مس با بازیافت این فلز تأمین می‌شود که این امر ناشی از تکنولوژی‌های پیشرفته بازیافت فلز و همچنین مصرف‌گرایی جوامع اروپایی است که باعث می‌شود جریان ورودی مس به فرآیندهای بازیافت در این کشورها سطح قابل قبولی داشته باشد. در مجموع روند افزایشی تقاضا برای محصول مس و ناتوانی صنایع بازیافتی در تأمین نیاز جهانی باعث تمهید راهکارها و بسترهای جدی برای تعریف پروژه‌های معدنی جدید شده است، به گونه‌ای که در آخرین مطالعه “کارگروه بین‌المللی مطالعه صنعت مس” (ICSG) تا سال ۲۰۲۳ میلادی پروژه‌های بزرگ‌مقیاس تولید مس (با ظرفیت بالای ۱۰۰ هزار تن) که وارد مدار تولید جهانی خواهند شد، سالانه حدود ۱۱ میلیون تن از تقاضای جدید جهانی را تأمین خواهند کرد. پروژه‌های کوچک‌مقیاس برنامه‌ریزی شده جهانی نیز که تا سال ۲۰۲۳ وارد مدار تولید خواهند شد، سالانه ۴ میلیون تن از تقاضای جدید جهانی را تأمین خواهند کرد

تقاضای جهانی مس

پروژه‌های معدن و صنایع معدنی جدید و توسعه‌ای در حوزه مس، نشان‌دهنده احساس صنایع فعال در حوزه مس به افزایش تقاضا است؛ آخرین داده‌ها این رویکرد صنایع مس را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد تقاضای مس جهانی ظرف هفت سال آینده مجموعاً دو برابر خواهد شد. طبق بررسی جهانی صورت‌گرفته توسط کارگروه “ICSG”، مجموعاً ۵،۰۰۰ میلیون تن منابع (یا ذخایر تخمینی) مس در دنیا وجود دارد که برای طبقه‌بندی در گروه ذخایر قطعی برای تدوین پروژه‌های جدید، نیازمند فعالیت اکتشافی است. از این مقدار، حدود ۸۳۰ میلیون تن ذخایر قطعی وجود دارد (حدود ۱۷% از منابع جهانی). از سوی دیگر، میانگین تقاضای جهانی مس برای یک بازه ۴۶ ساله، حدود ۲۸ میلیون تن در سال است که با فرض تأمین حدود یک سوم از نیاز جهان از محل بازیافت مس، نیاز به ۱۸/۲ میلیون تن تولید محصول از محل معادن مس را ناگزیر می‌کند؛ بنابراین با فرض پیشرفت قابل قبول پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید صنایع مس کنونی جهان تا سال ۲۰۲۳، عرضه و تقاضای این محصول در تعادل هستند یا حتی عرضه اندکی از تقاضا کم‌تر است

رتبه‌بندی کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده و چشم‌انداز آتی مس

بیش از ۵۰درصد مس تولید شده در جهان در چین مصرف می‌شود. کشورهای شیلی و پرو نیز به‌ترتیب رتبه اول و دوم جهان را از منظر تولید مس دارند. بنابراین هرگونه رویدادی که بتواند سبب کاهش یا افزایش تولید یا مصرف این کشورها شود محرک افزایش یا کاهش قیمت مس است. ایران نیز رتبه پانزدهم جهان را از منظر تولید این فلز در جهان دارا است و هشت معدن فعال در کشور در زمینه استخراج مس در حال فعالیت هستند.
طبق بررسی‌های سیتی بانک آمریکا در پنچ سال آتی، تنها در سال ۲۰۲۳ جهان با مازاد عرضه این فلز رو‌به‌رو است. اما در مابقی سال‌ها کسری عرضه در این فلز وجود دارد که می‌تواند عاملی بر رشد قیمت مس جهانی باشد.

سهم کشور ها درتولید و مصرف مس

چین ۳۳%، شیلی ۱۲% و ژاپن ۷% تولید مس دنیا را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که چین ۴۶%، ایالات متحده ۸% و آلمان ۵% مصرف مس در دنیا را به خود اختصاص داده اند. مجموع تولید مس جهان در سال گذشته ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده است. مجموع تولیدات مس ۱۰شرکت برتر جهان شامل کودلکو (Codelco) ، فریپورت (Freeport)، گلنکور(Glencore)، بی اچ پی بیلیتون(BHP Billiton) ، سوترن کوپر (Southern Copper) ، کی جی اچ ام (KGHM) ،ریوتینتو (Rio Tinto) ، فرست کوانتوم (First Quantum) ، آنتوفاگاستا (Antofagasta) و واله (Vale) به ۹ میلیون و ۴۴۸ هزار تن رسید که حاکی از رشد ۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است . شرکت های مذکور حدود ۴۹ درصد از تولید کل دنیا را به خود اختصاص دادند.

چشم انداز جهانی عرضه و تقاضا
تقاضا

چشم انداز بهبود اقتصاد در چین، افزایش تقاضا ناشی از ماشین های الکتریکی و همچنین طرح زیر ساخت ها در آمریکا که توسط ترامپ اعلام شده است همگی محرک تقاضای مس می باشد. پیش بینی شده که مصرف مس در چین ، آسیا و منطقه منا، با سرعت بیشتری رشد نماید. همچنین در هند ساخت و سازهای بیشتری در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ انجام می گیرد.
رشد استفاده از مس در شبکه های برق درچین که حدود ۵۰% از مصرف مس در این کشور را به خود اختصاص داده است، به همراه رشد تجهیزات مربوط به بخش سلامت با تکنولوژی بالا در واقع محرک تقاضا برای این فلز بوده است.
طرح بلند پروازانه جاده ابریشم در چین با هدف توسعه راه های تجارت در آسیا، اروپا، آفریقا و خاورمیانه که موجب سرمایه گذاری ۴ تریلیون دلاری در زیر ساخت ها و تقویت تقاضا می گردد. صندوق بین المللی پول اخیرا پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی چین را برای سال ۲۰۱۸ به میزان ۶.۴% پیش بینی نموده که منعکس کننده سطح بالایی از سرمایه گذاری های عمومی در این کشور است که این امر موجب تقاضای پایدار مس در چین (یکی از بزرگترین مصرف کنندگان مس در سطح جهانی) می گردد.
از دیگر نکات قابل توجه که محرک تقاضا برای مس می باشد، افزایش تولید ماشین های الکتریکی است که مصرف مس در آن ها به میزان ۴ برابر مصرف در ماشین های با موتور سنتی می باشد.
بر اساس آمار انجمن جهانی مس، مصرف مس برای ماشین های الکتریکی تا سال ۲۰۲۷ به میزان ۹ برابر مصرف کنونی این فلز در حال حاضر ( ۱۸۵ هزار تن) برای ماشین های الکتریکی، افزایش می یابد. به علاوه کاهش ارزش دلار در مقایسه با ارز کشورهای پرو، شیلی و چین (کشور های عمده تولید کننده مس در دنیا) می تواند موجب افزایش تقاضای مس از این تولید کنندگان گردد که این امر موجب افزایش قیمت می شود.

عرضه

مس در حال حاضر با کمبود عرضه مواجه می باشد که احتمالا در ۲ سال آینده این کاهش عرضه، تشدید می گردد. مشکلات مربوط به نیروی کار، کاهش عیار معادن و تاخیر در پروژه های جدید، فقدان سرمایه گذاری بزرگ معادن مس در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۷، نگرانی ها در مورد عرضه مس را افزایش داده است. کاهش موجودی مس در بورس فلزات لندن و بازار شانگهای نیز نشان دهنده شرایط سخت عرضه در آینده می باشد.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید ظروف و محصولات مسی

ظرفیت: ۴۵۰ تن
نرخ برابری دلار: ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز: ۱۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل: ۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز: ۲۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت: ۶ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات: ۱.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا: ۳۵ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۶ امتیاز)