طرح تولید عایق ایزولاسیون (1)

طرح تولید عایق ایزولاسیون

ایزولاسیون به معنی پوشاندن سطح پشت‌بام‌ها، دیوار و کف زمین می‌باشد که توسط یک یا چند لایه با استفاده از عایق‌ها صورت میگیرد تا از نفوذ رطوبت و آب به لایه زیری خود جلوگیری کند. امروزه با تنوع زیاد و وسیعی که در ساخت ایزولاسیون بوجود آمده است اجزای تشکیل دهنده این مواد نیز دارای تنوع بسیار بالایی می‌باشد و هر برند و شرکتی از اجزاء مختلفی در ساخت ایزولاسیون استفاده میکنند.اصولا فومهای پلیمری بعنوان یکی از بهترین عایق های ایزولاسیون در اکثر موارد شناخته می شوند. بر حسب نوع کاربرد، از فوم های مختلف پلیمری استفاده می شود. انواع فومهای رایج که در اکثر موارد استفاده می شوند شامل:
-۱ فوم پلی استایرن انبساطی
-۲ فوم پلی اتیلن
-۳ فوم پلی پروپیلن
-۴ فوم پلی یورتان
۵- فوم پلی وینیل کلراید

انواع ایزولاسیون ها

– قیرگونی
– عایق رطوبتی پیش ساخته (ایزوگام)
– عایق‌های مایع رنگی پلیمری
– ژئوممبران (Geomembrane) و ژئوتکستایل (Geotextile) و …
همچنین هر یک از این عایق‌ها دارای کاربرد و موارد مصرف مختلفی می‌باشند که معمولا اکثر ایزولاسیون‌ها در عایق‌کاری در مکان‌های مختلفی مانند بامها، کف استخرها، کف سرویس‌های بهداشتی، ‌کف آشپزخانه، و کف واحدهای تجاری که احتمال آبریزی در داخل آن‌ها زیاد است استفاده می‌شود. فوم پلی اتیلن اکثرا در صنایع غذایی و بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد و بصورت محدودی نیز در عایق سازی ساختمان هانیز مورد استفاده قرار می گیرد. فوم پلی پروپیلن نیز بعنوان یک دمپر در صنایع خودروسازی و در بخش سپر مورد استفاده قرار می گیرد از این فوم در ایزولاسیون لوله ها نیز استفاده می شود. فوم پلی پورتان نیز اکثرا برای محصولات حجم دار شبیه تشک و متکا و … مورد استفاده قرار می گیرد. فومهای پلی وینیل کلراید که بصورت ورق تولید می شوند در حال حاضر در پوشش ساختمانها کاربرد دارند و هنوز استفاده از این محصول بدلیل قیمت نسبتا بالای آن عمومی نشده است. یکی از پر کاربرد ترین فومهای صنعتی که در بخش عایق سازی مورد استفاده قرار می گیرد، فوم پلی استایرن انبساطی می باشد. این فوم اکثرا بصورت بلوک در سقف ساختمانها استفاده می شود. علاوه بر آن در دیوارها نیز بعنوان عایق از این محصول استفاده می شود. همانطور که اشاره شد، فومهای مختلف دارای کاربری های مختلف می باشند و از آنجا که فرایند تولید آنها نسبتا با همدیگر تفاوت دارد، لذا در این گزارش فوم پلی استایرن انبساطی بعنوان پر مصرفترین فوم عایق سازی، بطور اخص مورد بررسی قرار گرفته است.

طرح تولید عایق ایزولاسیون (2)

ویژگی های فوم پلی استایرن انبساطی

– ضد حریق
– عایق حرارتی خوب
– خواص مکانیکی ایده ال (مقاومت در برابر فشار و میرا نمودن شوک وارده)
– غیر حساس بودن به آب
– توانایی قالبگیری و برش در اشکال مختلف
– امکان بازیافت
– هزینه کم به ازای واحد حجم
– بالا بودن نسبت سفتی به وزن به طوری که قطعات ساخته شده دارای وزن کم و استحکام خوب هستند.
– دانسیته پایین

کاربرد عایق ایزولاسیون

بیش از ۵۰ سال است که پلی استایرن انبساطی در بسیاری از کاربردهای بست هبندی جای خود را باز کرده است. علاوه بر آن، این محصول در ساخت عایق های حرارتی برای ساختمانها، سردخانه ها، تونل های انجماد و کانتینرهای حمل مواد به کار برده م یشود. اغلب تولید کننده ها در صنایع مختلف برای عرضه محصولات تولیدی خود نیاز به بسته بندی دقیق دارند تا در هنگام حمل و نقل و عرضۀ محصول خود از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری کنند. ویژگی هایی نظیر وزن پایین، مقاومت ابعادی و حرارتی، پایداری در برابر رطوبت، ضربه گیری خوب و قال بپذیری عالی پلی استایرن انبساطی در بسته بندی و محافظت از قطعات حساس الکترونیکی نقش بسیار مهمی داشته است. علاوه بر این، پایداری در برابر رطوبت و نیز عدم فسادپذیری پلی استایرن انبساطی، این محصول را در بسته بندی مواد دارویی و غذایی شاخص ساخته است. از دیگر موارد کاربرد این محصول استفاده از آن در عایق کاری است. مقاومت خوب حرارتی و نیز عدم فساد آن در طول زمان باعث استفاده از این ماده در عایق کاری سردخانه ها شده است. البته در سالهای اخیر بلوک های پلی استایرن جایگزین سفال در دیوار منازل و ساختمانها شده است که این امر باعث کاهش هزینه نیروی انسانی، کاهش مصرف سایر تجهیزات، صرف هجویی در حجم و هزینه بتن، صرفه جویی در هزینه اسکلت و فونداسیون و صرفه جویی در هزینه کلی اجرای سقف شده است.

طرح تولید عایق ایزولاسیون (7)

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

فوم پلی استایرن انبساطی دارای اهمیت فوق العاده ای در دنیای امروز است، بدین معنی که این محصول با توجه به اهمیت عایق کاریها و سبکی ساختمانها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. همچنین این محصول با توجه به اینکه ضد آتش می باشد از این حیث نیز اهمیت دارد. بطور خلاصه می توان گفت که این محصول به علت ضد آتش بودن اهمیت بسیار زیادی در مقایسه با سایر رقبای خود دارد و به مرور جای محصولات رقیب را پر خواهد کرد.

کشورهای عمده تولید کننده عایق ایزولاسیون

کشورهای بزرگ تولید کننده پلی استایرن عبارتند از : آمریکا، چین، آلمان، فرانسه، کره جنوبی، سنگاپور و ژاپن. اطلاعات دقیقی از میزان تولید فوم پلی استایرن انبساطی در کشورهای تولید کننده این محصول وجود ندارد ولی با توجه به آمار و ارقام پراکنده تولید حدود ۳۰ درصد تولیدات پلی استایرن دردنیا فوم پلی استایرن انبساطی انبساطی می باشد. این مقدار حدود ۱۳۰۰ هزار تن می باشد. لازم به ذکر است که این مقدار پلی استایرن انبساطی تبدیل به فوم می شود.

طرح تولید عایق ایزولاسیون (8)

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید عایق ایزولاسیون

۱. عایق رطوبتی پرایمر : ۲۳۱۰۵۱۲۳۱۸

جدول موازنه صادرات و واردات عایق ایزولاسیون

طرح تولید عایق ایزولاسیون (6)

وضعیت واردات و صادرات عایق ایزولاسیون

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات عایق ایزولاسیون در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید عایق ایزولاسیون (5)

وضعیت واحد های فعال تولید عایق ایزولاسیون

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده عایق ایزولاسیون در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید عایق ایزولاسیون (4)

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید عایق ایزولاسیون

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۲۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : – میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : – درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)