طرح تولید غلات پرک شده

اگر به غذای روزانه خود کمی دقت کنید، می بینید که حجم فراوانی از غذاهای ما را انواع غلات تشکیل می دهند. شاید بتوان گفت که به دلیل وجود مقادیر زیاد پروتئین، انواع ویتامین و… در غلات، درصد مصرف آن در سبد خرید خانوار افزایش یافته است.
بنابراین، بهره مندی کامل از مزایا و خواص غلات، نیازمند اطلاع از انواع گوناگون آن است تا بر اساس آن نیازهای مورد نیاز روز خود از غلات را فراهم کنید.

انواع غلات پرک شده
۱. جو پرک

یکی از غلات معروف که از خانواده جو می باشد، جو پرک (Hordeum vulgare) نام دارد. از ویژگی های مهم جو پرک این است که پخت آن بسیار سریع می باشد و حاوی مقادیر فراوانی از فیبر، کربوهیدرات، منگنز و سلنیوم است و پروتئین های مورد نیاز برای شکل گیری عضله را فراهم می کند.
از مزایای جو پرک می توان به: کاهش دیابت نوع دو، پیشگیری از بیماری های قلبی، تنظیم فشار خون و… اشاره کرد.
ذکر این نکته ضروری است که دو نوع جو پرک وجود دارد: جو پرک ساده و جو پرک طعم دار؛ باید توجه داشته باشید که در مصرف جو پرک طعم دار باید مراقب باشید که قند موجود در این نوع جو پرک باعث بیماری دیابت نشود و یا برای بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نکند. به همین دلیل، توصیه می شود که از جو پرک ساده استفاده کنید.

۲. جو دو سر پرک

به جوی دو سری که غلاف آن جدا شده و مقداری هم، آن را کوبیده باشند، جوی دو سر پرک گفته می شود. اگر بخواهیم به ترکیبات تشکیل دهنده جوی دو سر پرک اشاره کنیم، می توان مواردی هم چون: فیبر بتاگلوکان، کربوهیدارت، چربی، پروتئین، انواع ویتامین، آنتی اکسیدان و انواع مواد معدنی از قبیل آهن، روی، مس، منیزیم، منگنز را نام برد.
با توجه به مطالب بیان شده معلوم می شود که جوی دو سر دارای خواصی است که در این جا، به بخشی از آن ها اشاره می کنیم:
• حاوی آنتی اکسیدان؛
• حاوی انواع ویتامین های گروه B و C؛
• کاهش دهنده کلسترول؛
• تنظیم قند خون؛
• تنظیم وزن بدن؛
• تقویت بافت های پوستی؛
• کاهش دهنده آسم کودکان؛
• درمان یبوست.

۳. ذرت

ذرت گیاهی است که جزء خانواده گندمیان بوده و از گیاهان تک لپه ای می باشد و طبعی سرد و خشک دارد. درواقع، ذرت یکی از غلات پر محصول به حساب آمده و از جهت رتبه بندی، بعد از برنج و گندم قرار می گیرد. هم چنین، ذرت دارای انواعی از قبیل: ذرت شیرین، ذرت مومی، ذرت نرم یا آردی، ذرت سخت، ذرت بو داده، ذرت دندان اسبی می باشد که این طبقه بندی بر طبق خصوصیات بافت آندوسپرم دانه آن صورت گرفته است.
از ویژگی های مهم ذرت می توان به کالری فراوان و فیبر آن اشاره کرد که از لحاظ ارزش غذایی، نقش اساسی در تأمین نیازهای مواد غذایی مردم دنیا دارد.
توصیه متخصصان حوزه تغذیه این است که در انواع غلات ، ذرت را به صورت بخارپز مصرف کنید و اگر هم، به صورت کبابی مصرف می کنید، نباید سطح آن دچار سوختگی شود؛ چون مواد غذایی که دچار سوختگی می شوند، احتمال ابتلا به سرطان را بالا می برند.
البته، آن چه که معمول شده این است؛ ذرت را پس از کبابی کردن در محلول آب و نمک قرار می دهند که این کار باعث کاسته شدن خاصیت ذرت می شود.

۴. بلغور جو (انواع غلات)

بلغور در لغت به معنای در هم کوفته و در هم شکسته شده است و معنای اصطلاحی آن هم، عبارت است از: صحبت کردن به صورت شکسته شکسته و نامفهوم. بنابراین، به غلاتی که آن ها را با آسیاب طوری خُرد کنند که به صورت آرد درنیایند، بلغور گویند.
یکی از غلاتی که آن را به صورت بلغور در می آورند، جو می باشد که از آن بیشتر برای پخت سوپ و انواع آش ها استفاده می شود.
برای بلغور جو، خواص و مزایای فراوانی برشمرده اند از قبیل: دارای کالری فراوان، حاوی ویتامین B، تقویت سیستم گوارش، پیشگیری از کاهش آهن در بدن، حاوی فیبر، پیشگیری از تشکیل سنگ صفرا و… .

۵. جو پوست کنده

به «جو» ای که بعد از غربال گری، عملیات پوست گیری و لایه برداری رویی آن انجام می شود، جوی پوست کنده گفته می شود. بیشترین کاربرد جوی پوست کنده در تهیه سوپ، خوراک جو، انواع آش ها و… می باشد.
ذکر این نکته ضروری است که تمام خواص، مزایا و ویژگی های جو، در متعلقات آن هم، وجود دارد؛ متعلقاتی همانند: جو پرک، جوی دو سر، جوی پوست کنده و… .

۶. سبوس جو دو سر

به پوست و لایه خارجی جو، سبوس جو گفته می شود که به علت اصابت مستقیم نور خورشید به آن از خواص مهمی مانند فیبر، ویتامین های گروه B، ویتامین های گروه E، منگنز، مواد معدنی، زینک و… برخوردار است.
یکی از خواص سبوس جو درمان یبوست است و آن به خاطر جذب بالای آب است (۳۰ برابر حجم خود) که باعث دفع راحت مدفوع می شود.
شفافیت پوست یکی دیگر از مزایای سبوس جو دو سر می باشد که به خاطر وجود منگنز، روی و ویتامین های گروه B و E می باشد.
هم چنین، پرفشاری و کم فشاری از مشکلات فراگیری است که بیشتر مردم با آن دست به گریبان اند؛ برای رفع این مشکل از سبوس جو دو سر از انواع غلات استفاده می کنند که باعث تنظیم فشار خون می شود.
البته، نباید از خاصیت سبوس جو در پیشگیری از ابتلا به دیابت غافل شد؛ چون بتاگلوکان موجود در سبوس جو باعث می شود که سرعت جذب قندها کاهش یابد.

۷. سبوس جو

به پوست و لایه خارجی جو، سبوس جو گفته می شود که به علت اصابت مستقیم نور خورشید به آن از خواص مهمی مانند فیبر، ویتامین های گروه B، ویتامین های گروه E، منگنز، مواد معدنی، زینک و… برخوردار است.
یکی از خواص سبوس جو درمان یبوست است و آن به خاطر جذب بالای آب است (۳۰ برابر حجم خود) که باعث دفع راحت مدفوع می شود.

۸. گندم (انواع غلات)

گندم یک گیاه تک لپه ای از خانواده گندمیان و گرامینه ها می باشد و از زمره گیاهان خود لقاح و دو جنسه به حساب می آید. در یک تقسیم بندی معمولی، می توان گفت سه نوع گندم وجود دارد:
• گندم بهاره؛
• گندم پاییزه؛
• گندم دو فصله.
گندم را می توان یکی از پر طرفدارترین غلات جهان به شمار آورد؛ چون دارای پروتئین مهمی به نام«گلوتن» می باشد که به خمیر حاصل از آن، حالت چسبندگی می دهد.
دانه گندم از جهت ظاهری، تشکیل شده از دو بخش قاشقی شکل به نام بخش بیرونی که از آن به «لما» و بخش درونی که از آن به «پالئا» تعبیر می شود. هم چنین، دارای برگ های کشیده، بلند و نازک است.
برای گندم خواص و فایده های فراوانی وجود دارد که در این جا، به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:
• منبع غنی کربوهیدرات؛
• سرشار از فیبر؛
• پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه؛
• کنترل چاقی؛
• افزایش سطح انرژی بدن؛
• کاهش التهاب های مزمن؛
• پیشگیری از ابتلای کودکان به آسم؛
• سم زدایی از کبد؛
• تقویت عملکرد روده؛
• و… .
ناگفته نماند که از انواع غلات ، گندم، کاربردها و موارد مصرفی فراوانی دارد که از آن جمله می توان به: انواع نان، کیک، شیرینی، ماکارونی، انواع سالاد و… اشاره کرد.

۹. بلغور گندم

به گندمی که آن را خشک کرده و سپس، ترک داده و خُرد می کنند، بلغور گندم گویند. انواع گوناگون گندم قابلیت بلغور شدن را دارند ولی، مناسب ترین گندم برای بلغور شدن، گندم الجزایری است.
بنابراین، می توان گفت همه خواص و مزایایی که برای گندم گفته شده در بلغور گندم هم، وجود دارد.

۱۰. گندم پرک (انواع غلات)

به گندم نیم پزی که آن را بکوبند و به صورت پهن شده درآورند، گندم پرک گفته می شود که بیشتر به رنگ زرد متمایل به سفید است.
چون که این محصول از گندم به دست می آید پس، همه ویژگی ها و خواص گندم را داراست و به نوعی می توان گفت که گندم پرک یک گندم فرآوری شده است که علاوه بر خواص گندم، خاصیت درمانی و دارویی هم، دارد.
بیشترین مصرف گندم پرک، تهیه غذای برای کودکان است البته، ناگفته نماند که از آن برای پخت انواع آش ها نیز، استفاده می شود.
هضم سریع غذا، آنتی اکسیدان بودن، پیشگیری از پیری زودرس، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود کارآیی قلب و عروق و… از جمله خواص و مزایایی است که برای گندم پرک برشمرده اند.

۱۱. جوانه گندم

فعل و انفعالاتی قبل از کشت، روی دانه گندم انجام می گیرد که طی آن، از یک طرفِ دانه گندم ریشه سفید رنگی به اندازه سه تا چهار سانتی متر می روید؛ به این ریشه بلند سفید رنگ، جوانه گندم گفته می شود.
نکته قابل توجه این که، در مرحله جوانه زنی، مواد مغذی کمیابی در دانه گندم تولید می شود که خواص جوانه ها را چند برابر می کند.
به طور کلی، جوانه گندم به سه صورت خام، خشک شده و پودری مورد استفاده قرار می گیرد.
مهم ترین کاربرد جوانه گندم از انواع غلات ، پخت سمنو می باشد که قدمتی دیرینه در کشور ما دارد و از آن بر سر سفره هفت سین در ایام عید نوروز استفاده می کنند.
همان گونه که می دانید جوانه گندم دارای خواص فراوانی از قبیل: ویتامین A، ویتامین های خانواده B به ویژه، ۱B، ویتامین E، درمان بی خوابی، درمان شوره و ریزش مو، مفید بودن برای پوست و… می باشد.

۱۲. سبوس گندم (انواع غلات)

به لایه و پوسته خارجی گندم که نور مستقیم خورشید به آن می تابد و در معرض هوای آزاد می باشد، سبوس گندم گفته می شود. این غله از ارزش غذایی بالایی برخوردار است؛ چون بیشترین بخش های زنده گندم در پوست دانه گندم جمع آوری شده است و حاوی ویتامین های فراوانی می باشد.
الیاف گیاهی و فیبر را از غنی ترین منبع غذایی سبوس گندم دانسته اند که برای پیشگیری بیماری هایی از قبیل: سرطان معده، سرطان سینه، سرطان روده، بواسیر، یبوست، فشار خون بالا، کلسترول بالای خون و… بسیار مفید است.
توصیه متخصصان امر تغذیه این است که هنگام مصرف سبوس گندم، باید آب فراوانی با آن مصرف کنید.
نکته این که، یکی از خواص معروف سبوس گندم عبارت است از: سرعت بخشیدن به حرکت روده بزرگ برای راحتی خروج مدفوع از شکم، که درواقع، همان پیشگیری از ابتلا به یبوست می باشد.

۱۳. گندم پوست کنده

به گندمی که پوست و جدار خارجی آن جدا شده باشد، گندم پوست کنده گویند. بیشترین مصرف گندم پوست کنده برای تهیه هلیم می باشد.
سایر خواص و فواید گندم در گندم پوست کنده هم، موجود است؛ بنابراین، بحث های جانبی آن تکرای می باشند.

۱۴. سبوس برنج (انواع غلات)

مراد از سبوس برنج، پوست شلتوک نیست بلکه، به پوسته رویی خود برنج که به قسمت نشاسته ای آن چسبیده اند، سبوس برنج گفته می شود که طبیعت آن معتدل می باشد. درواقع، برنجی که پوسته رویی آن را جدا نکرده اند(برنجی که سبوس آن جدا نشده باشد)، برنج قهوه ای نام دارد.
اگر بخواهیم فواید و خواص سبوس برنج را بیان کنیم، می توان به مواردی از قبیل: آهن، روی، مس، فیبر، سلنیم، کلسیم، ویتامین های گروه B، منگنز، منیزیم و… اشاره کرد.
البته، کاربردهای سبوس برنج هم، بسیار مهم و متنوع می باشد؛ چون از آن در انواع دمنوش ها، در انواع نان ها، در غذاهای گوناگون و… استفاده می شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید غلات پرک شده

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک غلات پرک شده ۱۵۳۱۴۱۲۳۶۸

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید غلات پرک شده

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی غلات پرک شده ۱۱۰۴ میباشد.

وضعیت واحد های فعال تولید غلات پرک شده

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید غلات پرک شده در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید غلات پرک شده

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید غلات پرک شده در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات غلات پرک شده

نمودار واردات و صادرات غلات پرک شده در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید غلات پرک شده

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۸ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۴ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)