طرح تولید فولاد خوش تراش (اتومات)

نوعی از فولاد آلیاژی است که به دلیل شکل پذیری بالا در ماشین کاری و تراشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. نام دیگر این فولاد، فولاد خوش تراش است. این نوع فولاد آلیاژی به دلیل وجود عنصر سولفور یا سرب بسیار نرم است و اضافه کردن آن ها باعث می شود انعطاف پذیری فولاد اتومات بالا رفته و به راحتی در حین کار نمی شکند و می توان با سرعت کار کرد.
فولاد های خوش تراش یا اتومات در دسته فولاد های کم آلیاژقرار میگیرند و از عناصر آلیاژی پایه فسفر، سرب، منگنز و گوگرد تشکیل شده است، همانطور که از اسم این گروه از فولاد مشخص می باشد قابلیت ماشین کاری خیلی عالی از مهمترین خصوصیت های آن می باشد، و مناسب برای ساخت قطعات بصورت انبوه می باشد.
ماشین کاری و براده برداری خوب در فولاد های خوش تراش رابطه مستقیمی به میزان عنصر گوگرد و سرب دارد، هرچه درصد عنصر گوگرد و سرب در فولاد خوش تراش بیشتر باشد ماشین کاری و براده برداری در آن بهتر می شود، اما در مقابل درصد بالای گوگرد و سرب باعث شکنندگی و ترد شدن فولاد می شود، اما بطور کلی می توان استحکام خوب و ماشین کاری عالی را مهمترین خصوصیت فولاد های خوش تراش دانست.
فولاد های خوش تراش به علت ترد بودن و احتمال شکسته شدن برای عملیات آهنگری و نورد گرم مناسب نمی باشد.
ماشین کاری عالی، استحکام بالا، انعطاف پذیر بالا، شکننده بودن در فولاد های با درصد کربن بالا، ماشین کاری ضعیف تر در فولاد های با درصد کربن بالا از خواص این گروه فولادی می باشد.
ازکاربردهای فولاد های خوش تراش می توان در تولید انبوه قطعات خودرو، قطعات ماشین آلات صنعتی، تجهیزات وسایل ماشین سازی و قطعات سری سازی استفاده نمود.

 

مواد تشکیل دهنده فولاد خوش تراش

فولادهای اتومات با برخورداری از عناصر مختلف خواص منحصر به فردی از خود به نمایش می گذارند.
گوگرد، سرب، منگنز و فسفر چهار عنصر مهم در این نوع فولاد هستند. با توجه به وجود ترکیبات فسفر و گوکرد این نوع فولادها عموماً برای جوشکاری توصیه نمیشود.

گوگرد

مقدار ۰٫۳۷ – ۰٫۲۷ درصد گوگرد در فولاد خوش تراش باعث تشکیل یو تکتیک های سولفیدی می شود که با دارا بودن نقطه ذوب کم ، دانه ها را مانند شبکه ای محاصره می کنند، به طوری که اتصال بین داده ها را ضعیف میکنند. این عمل به هنگام شکل دهی گرم ، اتصال بین دانه ها را از بین میبرد و سبب شکستن فولاد میشود. از آنجایی که گوگرد میل ترکیب شدیدی با منگنز دارد، بنابراین در ترکیب با این عنصر سولفید منگنز به دست می آید که دارای اثرات زیان آور کمتری برای فولاد هاست و به صورت پراکنده توزیع می شود. گوگرد به دلیل داشتن خاصیت روانسازی قادر است به هنگام ماشین کاری ، اصطکاک را کم کرده، عمر ابزار برش را اضافه نموده و همچنین براده های ریز ایجاد نماید. همچنین گوگرد به علت خاصیت روانکاری در قسمت برنده ابزارهای برشی از شدت اصطکاک کاسته و عمر ابزار را افزایش می دهد .

کربن

کربن عنصر جدایی ناپذیر در فولاد می باشد، بنابر این به عنوان عنصر آلیاژی در فولاد قلمداد نمیشود. کربن مهمترین عنصر در فولاد میباشد و تاثیر شدیدی روی خواص آن دارد. با افزایش میزان کربن، استحکام و سختی پذیری فولاد زیاد می شود، ولی خواص انعطاف پذیری، شکل پذیری، جوشکاری و ماشین کاری کاهش می یابد. کربن اساسا هیچ گونه تاثیری بر مقاومت خوردگی فولاد در آب، اسید ها و گاز های داغ ندارد. در فولاد های آلیاژی و غیر آلیاژی با تغییر درصد کربن ( از چند صدم تا ۲ درصد )خواص در محدوده ی وسیعی تغییر خواهد کرد که البته با عملیات حرارتی متناسب محقق خواهد شد.

سیلیسیم

سیلسیم اثر اکسیژن زدایی دارد. سیلسیم همانند منگنز در تمام فولاد ها یافت میگردد. زیرا خانه های آهن که در تولید فولاد ها به کار میروند بسته به ترکیبشان، دارای مقداری سیلسیم می باشند. اصطلاح فولاد سیلسیم دار موقعی به کار میرود که مقدار سیلسیم در فولاد بیشتر از ۰٫۴ درصد باشد. سیلسیم، رسوب گرافیت را تشویق میکند و محدوده ی فاز گاما را اساسا کاهش میدهد. این عنصر استحکام و مقاومت سایشی را افزایش میدهد. سیلیسیم باعث افزایش قابل ملاحظه الاستیک می شود، بنابر این مهمترین عنصر آلیاژی در فولاد های فنر می باشد. به دلیل قابلیت بهبود قابل ملاحظه مقاومت به پوسته شدن(اکسیداسیون)، سیلیسیم به فولاد های مقاوم در برابر حرارت اضافه می گردد، اما به دلیل اثر منفی بر خواص شکل دادن گرم و سرد، میزان آن محدود می شود.

فسفر

فسفر اغلب به عنوان یک عنصر نامطلوب در فولاد تلقی می شود، زیرا فسفر موجب جدایش اولیه شدید حین انجماد می گردد و به دلیل کاهش شدید محدوده ی پایداری فاز گاما، خطر جدایش ثانویه در حالت جامد وجود دارد، به علت دارا بودن سرعت نفوذ نسبتا پایین در فاز های محلول جامد کریستالی آلفا و گاما، برطرف کردن جدایش ایجاد شده احتمال بسیار مشکل می باشد. چون امکان اصول یک توزیع همگن و یکنواخت از فسفر به سختی ممکن است، بنابر این سعی می شود مقدار فسفر پایین نگه داشته شود.
میزان تجمع و جدایش را نمی توان با قاطعیت تعیین کرد. فسفر حتی در مقادیر کم، باعث مستعد شدن به تردی تمپر می گردد. تردی حاصل از فسفر با افزایش درصد کربن فولاد، دمای سخت کاری، اندازه دانه و با کاهش نسبت تغییر شکل در فورج، افزایش می یابد.

منگنز

منگنز یک اکسیژن زدا است . این عنصر با گوگرد ترکیب شده تشکیل سولفید منگنز میدهد و بر همین اساس اثرات نامطلوب اکسیژن را از بین می برد. وجود این عنصر در فولاد های خوش تراش بسیار مهم است ، زیرا خطر سرخ شکنندگی را کاهش می دهد.

سرب

افزودن سرب در فولاد خوش تراش به عنوان یک عنصر آلیاژی به دلیل توزیع ریز و یکنواختش ، موجب شکل گیری براده های کوچک و ریز می شود بنابراین ماشین کاری را سهولت بخشیده و سطح خوب و تمیز ایجاد میکند. سرب به مقدار تقریبی ۰٫۳ – ۰٫۲ درصد با این ترکیب افزوده می شود سرب باعث خرد شدن براده ها شده که نتیجتا افزایش سرعت براده برداری را همراه دارد. سرب به دلیل توزیع فوق العاده ریز سوسپانسیون مانند خود ما بین سایر عناصر در فولادهای خوش تراش باعث می شود تا به هنگام ماشین کاری براده های ریز ایجاد شده و سطح ماشین کاری تمیزی حاصل شود.

 

کاربرد فولاد های خوش تراش (اتومات)

از فولاد های خوش تراش می توان در تولید انبوه قطعات خودرو, قطعات ماشین آلات صنعتی, تجهیزات و وسایل ماشین سازی, قطعات سری سازی استفاده نمود .

انواع فولاد های خوش تراش
فولادهای عملیات حرارتی نشونده

این گروه از فولادهای خوش تراش دارای مقدار کربن کمتر از ۰٫۱۴ درصد بوده و عملیات حرارتی نمی شوند. این فولادها شامل شماره مواد ۱٫۰۷۱۵، ۱٫۰۷۱۸، ۱٫۰۷۳۶ و ۱٫۰۷۳۷ هستند.

فولادهای قابل سمانتاسیون

این گروه از فولادهای خوش تراش دارای مقدار کربن ۰٫۱۳-۰٫۰۷ درصد بوده و قابل سخت کاری سطحی پس از سمانتاسیون یا کربن دهی سطحی هستند. این فولادها شامل شماره مواد ۱٫۰۷۲۱، ۱٫۰۷۲۲ و ۱٫۰۷۲۵ هستند.

فولادهای کوئنچ تمپر شونده ی مستقیم

این گروه از فولادهای خوش تراش دارای مقدار کربن ۰٫۶۵-۰٫۳۲ درصد بوده و قابلیت عملیات حرارتی کوئنچ تمپر را دارا هستند. این گروه از فولادهای خوش تراش، تعداد بیشتری را شامل می شوند که از جمله ی آن ها می توان به شماره مواد ۱٫۰۷۲۶، ۱٫۰۷۲۷، ۱٫۰۷۵۶، ۱٫۰۷۵۷ و ۱٫۰۷۶۲ اشاره کرد.

وضعیت واردات و صادرات فولاد خوش تراش (اتومات)

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)