طرح تولید فولمینات جیوه

فولمینات ها ترکیبات شیمیایی هستند که حاوی یون فولمینات اند. یون کامپوزیت ، CNO- یک یون شبیه به اهرم است و با بار و واکنش آن مثل هالوژن عمل خواهد کرد.یون ها بی ثبات هستند و با توجه به این موضوع نمک هایی که منفی هستند به اصطکاک حساس اند.معروف ترین فولمینات،فولمینات جیوه است که به عنوان ماده اصلی در مواد منفجره به کار گرفته میشود.
فولین ها توانایی این را دارند که از فلزات تشکیل شوند و این فلزات مانند جیوه و نقره هستند. فولین ها میتوانند در اسید نیتریک حل شوند و با الکل هم واکنش بدهند.
اکثراً پیوند بین نیتروژن و اکسیژن ضعیف است و باعث بی ثباتی آن خواهد شد. نیتروژن به آسانی پیوند سه گانه پایدار با اتم دیگر ازت شکل می دهد و باعث تشکیل گرفتن نیتروژن گازی میشود.
تهیه کردن طلا ، نقره و پلاتین (لاتین ، فولمن ، فلاش رعد و برق ، رعد و برق) به وسیله محلول های رسوب دهنده این فلزات با آمونیاک به وجود می اید. آنها احتمال دارد نیترید یا نیترید هیدراته باشند ، و یا اینکه دارای هیدروژن و همچنین نیتروژن و آب ترکیب باشند ، اما آنها دارای کربن نیستند و نباید با فولینات هایی که نمکهای فولینین اسید هستند ، HONC از آنها جدا شود. آنها خیلی حساس هستند و برای استفاده های عملی مناسب نیستند.

تاریخچه فولمینات جیوه

فولمینات ها برای اولین بار به وسیله ادوارد چارلز و در سال ۱۸۰۰ کشق شد. استفاده از این ماده در سلاح های گرم به صورت یک پودر کامل، برای اولین بار به وسیله وزیر اسکاتلند در سال ۱۸۰۷ انجام پذیرفت که حتی حق ثبت احتراع به آن داده شد.
بعدا جوشوا شاو از این ترکیب در محفطه های فلزی برای استفاده کلاه کوبه ای استفاده کرد و اما اختراع خود را تا سال۱۸۲۲ به ثبت نرسانید.
سیانات نقره را کشف کرد. این واقعیت که این مواد حاوی ترکیب شیمیایی یکسانی هستند باعث اختلاف آکری شد که تا هنگامی که جانون یاکوب برزلیوس با طرح ایزومرها به وجود نیامد ، حل نشد.

فولمینات جیوه

در سال ۱۷۹۹ ، ادوارد هوارد شیمیدان انگلیسی ، این ترکیب را به طور اتفاقی جدا کرد که در حوزه علمی تازه نوین شیمی ، تحولی تازه ایجاد شد.
جیوه فولمینات به وسیله حل کردن جیوه در اسید نیتریک تهیه میشود ، و بعد از آن در محلول ۹۵٪ اتانول ریخته می شود. بعد از زمان کوتاهی ، تکامل شدید گاز صورت می گیرد و کریستال ها به وجود می ایند.
هنگامی که واکنش کامل شد ، بلورها با مکش فیلتر شده و تا مرحله خنثی شسته می شوند. محصول کامل جیوه به صورت کریستال های هرمی با اندازه کوچک و رنگ قهوه ای و خاکستری به وجود می آید. رنگ در اثر وجود جیوه کلوئیدی به وجود می اید.
واکنش به شرح زیر است:
مرحله اول شامل نیترات فلز جیوه با اسید نیتریک اضافی است: جیوه + ۳ OHNO2 → HgNO3 + OHNO2 + NO2
در مرحله دوم ، نیترات جیوه و اسید اضافی به اتانول افزوده می شوند و فولمین را شکل می دهند:
HgNO3 + HNO3 + C2H6O → جیوه (ONC)
اگر مقادیری از مس و اسید هیدروکلریک به مخلوط واکنش افزوده شود ، محصول سفیدی حاصل خواهد شد. فولینات جیوه در زیر آب ذخیره می شود. کمی قبل از استفاده کردن در دمای ۴۰ درجه سانتیگراد خشک خواهد شد.
به علت داشتن قدرت اولیه ، توانایی بالا ، و این واقعیت که می توان آن را به اسانی منفجر کرد ، مواد منفجره جیوه مواد منفجره اولیه ای بود که اکثرا قبل از ظهور آزید سرب مورد استفاده قرار میگرفت. این ماده در تولید قلاب های انفجاری و ضربات کوبه ای به صورت فشرده شده استفاده میشد.

جیوه بسیار حساس به اصطکاک و شوک و جرقه است. این ماده اکثرا به عنوان محرک دیگر مواد منفجره در دربهای پیش ساخته و درپوش های انفجاری مورد استفاده قرار میگیرد. آلفرد نوبل جهت انفجار دینامیت جیوه را به کلاه های انفجاری فرو برد.
این ماده منفجره جدید که نسبتاً امن است ، همان چیزی بود که موفقیت بزرگ دینامیت را فراهم می ساخت. فقط در آلمان ، تولید سالانه جیوه در اوایل قرن ۲۰ به حدود ۱۰۰۰۰۰ کیلوگرم رسیده است.
جیوه فولینات ، جیوه سمی است و در آب نامحلول است. در زمان خشک شدن ، در برابر شوک ، ضربه و اصطکاک خیلی حساس است و به اسانی به وسیله جرقه ها و شعله های آتش منفجر خواهد شد.
با اضافه کردن روغن ، چربی ، یا پارافین و همچنین با قالب گیری تحت فشار خیلی زیاد می توان از آن خارج شد.

کاربرد فولمینات جیوه

نخستین بار به عنوان ترکیب اولیه در کلاه های مسی کوچک بعد از دهه ۱۸۳۰ مورد استفاده قرار گرفت ، جیوه فلمینات سریعا جایگزین پودرها به عنوان ابزاری جهت مشتعل کردن بارهای پودر سیاه در سلاح های گرم، شد. بعداً فولینین جیوه در پرایمرها جهت مهمات تفنگ و تپانچه استفاده شد.

امروزه ، ماده جیوه ای با کارآیی جایگزین جیوه کامل (جیوه) در آغازگرها جایگزین شده است. این مواد غیر خورنده ، کمتر سمی و با ثبات تر هستند: آزید سرب ، مشتقات استافنات سرب و مشتقات تترازن. فولینین جیوه ساختار کریستالی دارد. نخستین تحقیقات این ساختار کریستالی به وسیله تجزیه و تحلیل ساختار اشعه ایکس از سال ۱۹۳۱ انجام می شود.

بلورهای فلورین جیوه بطور اورتورمبیک هستند و همانطور که انتظار می رود ، کریستال از مولکول های جداگانه جیوه (CNO) 2 تشکیل شده است. هر اتم جیوه به وسیله دو اتم کربن احاطه شده است. موقعیت ها و طول باند اندازه گیری شده ساختار مولکولی O-N = C-Hg-C = N-O را تأیید می کنند.

فلومینات جیوه, یکی از شناخته شده ترین مواد جهت ساخت چاشنی های انفجاری است. این ماده دوام بالایی دارد و نسبت به پروکسید استن پایدار تر است و به همین دلیل مورد علاقه ارتشها و همچنین آنارشیستهای جهان است. این ماده را میتوان توسط شوک ناشی از ضربه یا حرارت منفجر ساخت. به زمین ریختن حتی مقداری کمی از آن هم میتواند موجب انفجار شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید فولمینات جیوه

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک فولمینات جیوه : ۲۴۲۹۵۱۲۳۰۷

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید فولمینات جیوه

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

برای ساخت فولمینات دو روش وجود دارد :
روش اول :

۱ – ۵ گرم فلز جیوه (از داخل دماسنجهای جیوه ای تهیه کنید) را با ۳۵ میلی لیتر اسید نیتریک درون یک ظرف پیرکس ترکیب کنید.
۲ – ترکیب را بر روی شعله بسیار ملایم حرارت بدهید؛ به محض اینکه محلول به رنگ سبز در آمد و در آن حباب هایی ظاهر شد, یعنی ترکیب جیوه درون اسید به پایان رسیده.
۳ – حال محلول را به آرامی و به تدریج درون ظرف دیگری محتوی الکل اتیلیک (الکل سفید خالص) بریزید.
۴ – مخلوط شروع به بیرون دادن بخار به رنگ قرمز میکند. این بخار را تنفس نکنید چون به شدت سمی است.
۵ – بعد از حدود نیم ساعت, رنگ بخارها به تدریج سفید میشود و واکنش به اتمام میرسد.
۶ – بعد از چند دقیقه, به محلول آب مقطر اضافه کنید و آنرا رقیق کنید.
۷ – حالا کل محلول را به وسیله کاغذ صافی رقیق کنید و با آب مقطر سرد, چندین بار کریستالهای ته نشین شده در کاغذ صافی را بشوئید.
۸ – این کریستالها, فلومینات جیوه خالص هستند. اما باید خوب شسته شوند تا اسید در آنها باقی نماند.

روش دوم :

۱ – در صورتی که به اسید نیتریک دسترسی ندارید از این روش استفاده کنید.
۲ – اکسید جیوه و محلول آمونیاک را با نسبت وزنی ۱ به ۱۰, مخلوط کنید.
۳ – بعد از حدود ۸ الی ۱۰ روز, کریستالهای فلومینات جیوه تشکیل میشوند.
۴ – محلول را با آب مقطر رقیق کرده و سپس با کاغذ صافی, کریستالها را از آن جدا کنید و چندین بار با آب مقطر بشوئید.

دقت کنید که کلیه مواد این آزمایشها سمی هستند و از دست زدن به آنها و همچنین تنفس آنها خودداری کنید و این دستورات را در محلی که خوب تهویه میشود انجام دهید. فلومینات جیوه ماده بسیار حساسی است و نگهداری آن باید در ظرفهای کوچک و ترجیحاً بدور از نور و حرارت باشد. با این ماده میتوانید چاشنی های الکتریکی بسیار کار آمدی درست کنید.

نتیجه

فلومینات جیوه, یکی از شناخته شده ترین مواد جهت ساخت چاشنی های انفجاری است. این ماده دوام بالایی دارد و نسبت به پروکسید استن پایدار تر است و به همین دلیل مورد علاقه ارتشها و همچنین آنارشیستهای جهان است. این ماده را میتوان توسط شوک ناشی از ضربه یا حرارت منفجر ساخت. به زمین ریختن حتی مقداری کمی از آن هم میتواند موجب انفجار شود.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید فولمینات جیوه

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۸.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳/۵ - (۲ امتیاز)