طرح تولید فیوم سیلیکا

طرح تولید فیوم سیلیکا

پودر اکسید سیلیسیم که به نام‌های اروزیل و فیوم سیلیکا نیز شناخته می‌شود، پودر سفیدرنگ با نسبت سطح به حجم بالا و در ابعاد نانومتری و بسیار سبک است که جهت افزایش استحکام کششی و مقاومت به فرمولاسیون اضافه می‌شود و با توجه به اینکه دارای سطح‌فعال بالا است می‌تواند فضاهای خالی را پرکرده و تشکیل ژل دهد.
اروزیل به لحاظ نرمی و خاصیت حجم دهندگی و همچنین صیقل دهندگی به‌عنوان پرکننده مورداستفاده قرار می‌گیرد. خلوص بیش از ۸/۹۹ درصدی این پودر و خواص آن موجب شده است تا در بسیاری از صنایع از قبیل مرکب‌سازی، فایبرگلاس، سرامیک‌سازی، روان کننده‌های بتن و… استفاده فراوان داشته باشد.
تولید این ماده پیش‌ازاین در انحصار کشورهای آمریکا، آلمان، کره و چین بوده است. باوجود تحریم‌ها و با توجه به اینکه هم‌اکنون این ماده از چین باکیفیت پایین و قیمت بالا وارد می‌شود، نیاز به تولید این ماده در کشور بیشتر از پیش احساس می‌شود
تاکنون فعالیت ثبت‌شده‌ای در حوزه تحقیق و توسعه در حوزه فیوم سیلیکا در ایران یافت نشده.هدف اصلی از اجرای این طرح رفع نیاز کشور به یکی از پرکاربردترین ماده اولیه‌ای است که سال‌هاست به کشور وارد می‌شود و در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد.
فیوم سیلیکا یا میکرو سیلیس، پلی مورف آمورف (غیر کریستالی) از دی‌اکسید سیلیسیم است. این‌یک پودر فوق‌العاده ریز است که به‌عنوان یک محصول جانبی از سیلیکون و آلیاژ فرو سیلیس تولیدشده است و متشکل از ذرات کروی با قطر متوسط ۱۵۰ نانومتر است.
تولید فیوم سیلیکا با توجه به حساسیت‌های کنترلی آن، دارای خط تولید پیچیده بوده به صورتی که این ماده در انحصار کشورهایی ازجمله آمریکا، آلمان و کره هست. تولید این ماده پیش‌ازاین در انحصار کشورهای آمریکا، آلمان، کره و چین بوده است.
باوجود تحریم‌ها و با توجه به اینکه هم‌اکنون این ماده از چین باکیفیت پایین و قیمت بالا وارد می‌شود، نیاز به تولید این ماده در کشور بیشتر از پیش احساس می‌شود.
هدف این طرح خط تولید فیوم سیلیکا باکیفیت مطلوب است که بتواند نیازهای داخل کشور را تأمین نماید.

کاربرد فیوم سیلیکا
جهت استحکام دهی در صنایع رنگ و رزین
صنایع آرایشی و بهداشتی
تولید انواع چسب‌ها ازجمله سیلیکونی و حلالی
صنعت داروسازی
صنعت سرامیک‌سازی
ساخت باتری‌های خاص

این محصول در تولید ظروف یک‌بارمصرف، تولید انواع چسب‌ها ازجمله سیلیکونی و حلالی، صیقل دهی سطوح سنگ و پر کردن خلل‌وفرج، استحکام دهی در صنایع رنگ و رزین، در صنایع آرایشی و بهداشتی، صنعت داروسازی، صنعت سرامیک‌سازی، ساخت باتری‌های خاص و همچنین ساخت روان کننده‌های بتن کاربرد دارد.
فیوم سیلیکا یا ذرات سیلیکای متخلخل یکی از ساختاری‌های دی‌اکسید سیلیکون بوده که در صنایع مختلف قابل‌استفاده است.
یکی از مواد اولیه پرکاربرد در صنایع چسب، سنگ، رنگ و رزین، مواد غذایی و آرایشی بهداشتی فیوم سیلیکاست. این ماده پودر اکسید سیلسیم است که بانام «اروزیل» نیز شناخته می‌شود. فیوم سیلیکا پودر سفیدرنگ سبکی در ابعاد نانومتری است که نسبت سطح به حجم آن بالاست و می‌تواند فضاهای خالی را پرکرده و تشکیل ژل بدهد. از این ماده برای افزایش استحکام کششی و مقاومت فرمولاسیون نیز استفاده می‌شود.

تولید ماده اولیه پرکاربرد صنعتی در کشور

فیوم سیلیکا در تولید ظروف یک‌بارمصرف، انواع چسب‌های سیلیکونی و حلالی، صیقل دهی سطوح سنگ، پر کردن خلل و فرج، استحکام دهی در صنایع رنگ و رزین، داروسازی، سرامیک، ساخت باتری‌های خاص و ساخت روان‌کننده بتن نیز به کار می‌رود. تاکنون فیوم سیلیکا موردنیاز صنایع از طریق واردات تأمین‌شده است.
حال یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه نانو مواد جاذب برای نخستین بار در ایران به فناوری ساخت این ماده اولیه پرکاربرد دست‌یافته است.
ژل سیلیکا فیوم که یک ماده ترکیبی هست بر پایه روان کننده، میکرو سیلیس و مواد دافع آب تولید گردیده است که به‌عنوان پدیده‌ای کارآمد و تجربه‌شده در دستور کار اغلب کارفرمایان و مشاورین قرارگرفته است. امروزه با آشکار شدن مزایای بتن‌هایی که در ساختار آن‌ها از میکرو سیلیس و فوق روان کننده به خاطر قیمت مناسب و خصوصیات ارزنده که در قسمت مربوط به میکرو سیلیکا شرح گردیده است خصوصیات ارزنده‌ای به بتن می‌دهد ولی میکرو سیلیس به خاطر وزن حجمی کم و ریزی ذرات، حمل‌ونقل، نگهداری و مصرفان مشکل و پرهزینه بوده و چون هنگام اضافه شدن به بتن، اختلاط به‌طور کامل و مطلوب انجام نمی‌گیرد لذا خصوصیات بهینه آن به‌طور کامل ظهور نکرده به‌علاوه ازنظر محیط‌زیست و شرایط بهداشتی ٫ همواره برای مصرف‌کنندگان مشکل‌آفرین بوده است و میزان روان کننده نیز همیشه به‌تناسب مصرف و زمان مخلوط با میکرو سیلیس همیشه مورد اشتباه قرار می‌گرفت.
لذا جهت رفع مشکلات فوق از این ماده که با توجه به فنّاوری پیشرفته و بهینه‌سازی مواد اقدام گرفته و عرضه می‌گردد.

مصارف ژل فیوم سیلیکا
ساخت بتن‌های پر مقاومت
بتن‌ریزی در مناطقی که تحت حمله مواد شیمیایی و خورنده قرارگرفته است
بتن‌ریزی در سواحل جنوبی کشور و اسکله‌ها
ساخت بتن اسکله، پل، مخازن و سدها
ساخت بتن با نفوذپذیری کم

فیوم سیلیکا
خصوصیات ویژه ژل فیوم سیلیکا

با توجه به خصوصیات مندرج در بخش ژل میکرو سیلیس و فوق روان کننده می‌توان گفت این ماده کلیه خصوصیات هر دو را در بتن به وجود می‌آورد.
افزایش روانی بتن بدون نیاز به فوق روان کننده.
مقاومت شیمیایی، مکانیکی و نفوذناپذیری بتن
اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه بودن
جابجایی، نگهداری و مصرف بسیار آسان و راحت
حفظ سلامت و بهداشت کارکنان در اثر عدم پخش ذرات ریز میکرو سیلیس در هوا
استفاده دقیق و بهینه از افزودنی با توجه به استفاده یک جزء برای ساخت بتن

مشخصات فیزیکی و شیمیایی ژل فیوم سیلیکا

_ حالت فیزیکی
_ ژله‌ای
_ رنگ
_ خاکستری مایل به قهوه‌ای
_ وزن مخصوص gr/cm3 4/1
_ PH 10-9
_ یون کلر ندارد

میزان مصرف ژل فیوم سیلیکا

مقدار مصرف مناسب باید به‌وسیله آزمون‌های آزمایشگاهی به‌منظور حصول مقاومت و کارایی بهینه صورت گرفته شود ولی به‌عنوان معیار مناسب میزان ۵ الی ۱۰ درصد وزن سیمان مصرفی پیشنهاد می‌گردد و بایستی به میزان تقریبی ۱۰ الی ۲۰ درصد از آب مصرفی و ۵ درصد از سیمان مصرفی کاست.

نحوه مصرف و نکات ضروری ژل فیوم سیلیکا

خمیر میکرو سیلیس را می‌توان پس از اختلاط کامل تمام اجزاء (با احتساب کاهش سیمان و آب مصرفی) به بتن افزود و یا در آب بتن حل نمود و سپس به اجزاء خشک بتن افزوده گردد. حتماً از مواد عمل آورنده مانند کیورینگ جهت حصول مقاومت بالاتر استفاده نمود از مصرف بیش‌ازحد ۲۵% وزن سیمان خودداری شود. ژل سیلیکافیوم را می‌توان در ظروف دربسته و در دمای ۵ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری نمود.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید فیوم سیلیکا

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید فیوم سیلیکا به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولLatin Titleکد آیسیک
اکسید سیلیسیمSilicon oxide۲۴۱۱۵۱۲۵۱۵

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید فیوم سیلیکا

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولLatin Titleکد تعرفه گمرکی
اکسید سیلیسیمSilicon oxide۲۸۱۱۲۲۰۰



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)