طرح-تولید-محصولات-آرایشی-2

طرح تولید محصولات آرایشی

ساخت اولین مواد آرایشی بهداشتی به قرنها پیش بر میگردد. زمانی که بشر با استفاده از ترکیب پودر پوست تخم مرغ، زاج سفید، بادام، تخم خشخاش، شیر،کره، میوه و سبزیحات ماسک های پوست درست میکرد. اما در سالهای ۱۹۲۰ بود که انقلابی در کارخانه های لوازم آرایش به وجود آمد و سایه های رنگارنگ برای چشم ها رژگونه و رژ لبهای متنوعی ساخته شد. کرمها و لوسیونهای گوناگون برای پوست و شامپوهای نرم کننده و تقویتی مو به بازار آمد. در سالهای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ مواد پاک کننده پوست کرمها لوسیون ها و نرم کننده هاو لوازم آرایش متنوعی وارد بازار شدند. از سالهای ۱۹۷۰ به بعد کارخانه ها رنگهای متفاوتی برای آرایش روز و شب و مواد و لوازم آرایش برای زیبایی سلامتی و پاکیزگی پوست و مو ارائه کردند و مردم بیشتر و بیشتر جذب این مواد شدند. در حال حاضر نیز با ورود فناوری نانو انواع محصولات با ویژگیهای منحصر به فرد تولید می شود تا مصرف کنندگان دارای گزینه های انتخابی بیشتر و به محصولاتی با کیفیت بهتر دسترسی داشته باشند. البته رسیدن به استاندارد مناسب برای انواع نانومواد و محصولات حاصله امری ضروری است. محصولات مختلف آرایشی بهداشتی با استفاده از فناوری نانو تاکنون تولید شده اند که مهمترین آنها عبارتند از: خمیر دندان، صابون، شامپو حالات دهنده و رنگ دهنده موها، کرم های ضد چروکیدگی، کرم ضد آفتاب، رژ لب و کرم نرم کننده، پودر صورت، عطرها. فناوری نانو مشابه دیگر صنایع توانسته است در این محصولات وارد شده و اثرات قابل توجهی بر بازار آن بگذارد.
به عنوان نمونه عرضه فرآورده های حاوی نانو ذرات ترکیبات اکسیدروی و اکسیدتیتانیوم باعث بهبود چشمگیر کارایی و مقبولیت ضدآفتاب ها و مواد آرایشی حاوی مواد غیرآلی شده است. کاهش جذب زیاد اشعۀ ماوراء بنفش بدون استفاده از مواد شیمیایی و رفع مشکلات عمده استفاده از این مواد مثل اثر سفیدی بعد از استفاده از آنها بر روی پوست از مزایای مهم این فراورده های جدید است.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید محصولات آرایشی

متداول‌تربن طبقه‌بندی و دسته‌بندی در فعالیت‌های اقتصادی همان تقسیم‌بندی آیسیک است. تقسیم‌بندی ‌آیسیک طبق تعریف عبارت است از: ‌طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی فعالیت‌های اقتصادی. این دسته‌بندی باتوجه به نوع صنعت و محصول تولید شده به هریک کدهایی دو، ‌چهار و هشت رقمی اختصاص داده می‌شود. کدآیسیک مرتبط با تولید محصولات آرایشی به شرح ذیل است.
۱.انواع پچ درمانی و آرایشی و بهداشتی ۲۴۲۳۳۱۵۴۳۶
۲.انواع پچ آرایشی و بهداشتی ۲۴۲۳۴۱۴۲۹۳
۳.انواع پچ آرایشی و بهداشتی برای هیدراسیون سطح پوست ۲۴۲۳۵۱۴۲۹۸
۴.انواع پچ آرایشی و بهداشتی برای رفع چروک وعوارض پیری پوست ۲۴۲۳۵۱۴۲۹۹
۵.انواع محصولات و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی ۲۴۲۴۳۱۲۴۱۰
۶.محصولات و فرآورده‌های آرایشی پوست ۲۴۲۴۴۱۲۴۱۱
۷.ماسک آرایشی پوست بر پایه مواد شیمیایی ۲۴۲۴۵۱۲۵۴۹
۸.ماسک آرایشی پوست بر پایه مواد طبیعی ۲۴۲۴۵۱۲۶۰۱
۹.محصولات و فرآورده‌های آرایشی چشم ۲۴۲۴۴۱۲۴۳۸
۱۰.محصولات و فرآورده‌های آرایشی صورت و لب (به جز کرم ها) ۲۴۲۴۴۱۲۴۴۵

طرح-تولید-لوازم-آرایشی--12

سهم ایران از بازار مصرف فرآورده ­های آرایشی و بهداشتی

با توجه به اینکه فرآورد ­های آرایشی و بهداشتی سهم عمده ­ای از بازار مصرفی دارد، اما تاکنون درخصوص میزان مصرف فرآورده ­های آرایشی و بهداشتی آمار رسمی از سوی مراجع ذی صلاح داخلی ارائه نشده و آمار ارائه شده مربوط به مراکز تحقیقاتی اروپایی است. کل مصرف فرآورده های آرایشی در خاورمیانه حدود ۲/۷ میلیارد دلار بوده است که در میان کشورهای منطقه، ایران با ۱/ ۲ میلیارد دلار با فاصله کمی از عربستان(۲/۲ میلیارد دلار) و در رده هفتم دنیا قرار دارد. براساس گزارشات رشد سالیانه مصرف فرآورده­ های آرایشی در عربستان ۱۱ و در ایران ۱۲ درصد تخمین زده شده است.

طرح-تولید-محصولات-آرایشی-9

با این حال، شاید تنها مرجعی که می توان براساس آن میزان مصرف فرآورده های آرایشی در ایران را تخمین زد متوسط هزینه و درآمد خانوار دانست؛ براساس آمار مرکز آمار، متوسط هزینه سالانه هر خانوار شهری و روستایی به ترتیب بیش از ١٣٢میلیون و ٧١۶ هزار ریال و ٨٣ میلیون و ٩٧٣ هزار ریال و برای کل کشور ١١٩ میلیون و ٣۴١ هزار و ٣١ ریال برآورد شده است. با توجه به اینکه متوسط هزینه سالانه هر خانوار شهری و روستایی در کل کشور برای خرید لوازم آرایشی به ترتیب سه میلیون و ٢٨٨ هزار ریال و دو میلیون و ۵٨٠ هزار ریال و سه میلیون و ٩۵ هزار ریال برآورد شده، به این ترتیب هر خانواده ایرانی به طور متوسط حدود ٢،۵ درصد از هزینه هایش را صرف خرید فرآورده ­های آرایشی کرده است .حداقل حدود ۱۵ میلیون نفر مصرف کننده روزانه اقلام آرایشی در ایران هستند. در یک نگاه کلی می توان گفت: ایران هفتمین کشور مصرف کننده مواد آرایشی در جهان و دومین کشور در خاورمیانه محسوب می شود اما اغلب محصولات آرایشی موجود در بازار وارداتی هستند.

طرح-تولید-لوازم-آرایشی-11

وضعیت واردات لوازم آرایشی

میزان واردات لوازم آرایشی در کشور ۵۳ هزار و ۶۲۹ کیلوگرم به ارزش ۹۵۴ هزار و ۱۲۴ دلار، معادل بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به انواع لوازم آرایش لب؛ ۱۵۵ هزار و ۱۶۳ کیلوگرم به ارزش بیش از سه میلیون دلار، معادل بیش از ۹ میلیارد تومان به انواع لوازم آرایش چشم؛ ۶۴۷ هزار و ۳۷۸ کیلوگرم به ارزش ۵ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۶۶۰ دلار، معادل ۱۶ میلیارد تومان به انواع فرآورده­ های آرایش ناخن و دست؛ ۷۸ هزار و ۴۵۷ کیلوگرم به ارزش ۷۲۵ هزار و ۸۷۳ دلار، معادل دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به انواع پودر آرایشی و بهداشتی و دو میلیون و ۳۶۳ هزار و ۴۳۷ کیلوگرم به ارزش بالغ بر ۲۶ میلیون دلار و معادل بیش از ۷۵ میلیارد تومان به دیگر اقلام زیبایی، آرایشی و مراقبت از پوست اختصاص داشته است.

طرح-تولید-محصولات-آرایشی-8

چشم انداز بازار لوازم آرایشی ایران

در طول دهه‌های گذشته استفاده از محصولات آرایشی تبدیل به فرهنگ عمومی‌ شده است. تا جایی‌ که سرانه مصرف لوازم آرایشی زنان در ایران ۵ برابر منطقه خاور میانه است.
خرید لوازم آرایشی در برخی خانواده‌های ایرانی ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه خانواده را به خود اختصاص می‌دهد. زنان ایرانی سالانه بالغ بر ۲ میلیارد دلار صرف خرید لوازم آرایشی کرده‌اند.
حدود ۱۴ میلیون از زنان شهرنشین ایران در گروه سنی ۱۵-۴۵ ساله ماهانه به طور متوسط ۵/۷ یورو صرف خرید لوازم آرایشی می‌کنند. البته برخی آمارها نیز۱۲ دلار را نشان می‌دهند. مصرف کنندگان لوازم آرایشی در ایران به طور متوسط در ماه یک ریمل می‌خرند. این در حالی است که زنان فرانسوی در هر چهار ماه یک ریمل می‌خرند.

علل تقاضای رو به رشد لوازم آرایشی

درباره علل استفاده رو به رشد لوازم آرایشی به نظر می‌رسد تاثیر عوامل جامعه شناختی در بروز آن بسیار پررنگ‌تر از عوامل روان شناختی است. در میان عوامل اجتماعی برخی جوان بودن جمعیت را علت اصلی استفاده رو به رشد این محصولات می‌دانند و معتقدند که با تغییر هرم سنی جمعیت نیاز جامعه به چنین محصولاتی تغییر خواهدکرد. واقعیت امر این است که در جوامع غرب شاید بیشترین مصرف کننده لوازم آرایشی افراد مسن هستند تا جوانی و شادابی از دست رفته خود را از طریق این محصولات باز یابند. در ایران هم بعید به نظر می‌رسد زنان با افزایش سن از مصرف این لوازم رویگردان شوند. برخی نیز بر این باورند زنان ایرانی به خاطر نوع پوشش بیشترین تمرکز خود را روی صورت دارند. جامعه شناسان بدن هم بر این باورند صورت بیش از هر عضو دیگر محل تمرکز ارزش‌ها است و این عضو در برخورداری از مزایای اجتماعی نقش بسزایی دارد.

طرح-تولید-محصولات-آرایشی-7

وضعیت واحد های فعال تولید محصولات آرایشی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده محصولات آرایشی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح-تولید-لوازم-آرایشی-10

خلاصه بررسی اقتصادیطرح تولید محصولات آرایشی

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۳۰۰۰ قلم لوازم آرایشی
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۱۱۰۰مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۶ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : – میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۴.۶/۵ - (۲۲ امتیاز)