طرح تولید مواد کمکی پرداخت چرم

چرم ماده ای بادوام و انعطاف پذیر است که از دباغی پوست احشام به دست می آید. چرم به دلیل داشتن ویژگی تنفس پذیری جایگاه مهمی را در بخش پوشاک به خود اختصاص داده است. پوست خام احشام در حالت طبیعی خود، قابل استفاده نیستند چون به مرور زمان پوسیده شده و با تغییرات دمایی دچار تغییرخواص می شوند. در سرما سخت و صلب و در گرما شل و نرم.

فرایند دباغی، پوست فسادپذیر را به یک مادهٔ طبیعی پایدار، دایمی و انعطاف پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می‌کند. چرم در تلفیق با چوب، پایهٔ فناوری باستانیان را شکل می‌داده است.

صنعت چرم و صنعت خز با هم متفاوت‌اند. این تفاوت از اهمیت مواد خام مورد استفاده در هر کدام پیداست. مواد خام مورد استفاده در صنعت چرم، محصولات فرعی صنعت گوشت هستند؛ در حالی‌که گوشت ارزش بیش‌تری از پوست دارد.

مواد خامی که در صنعت خز به‌کار گرفته می‌شوند، ارزش بیش‌تری از گوشت دارند و به همین خاطر گوشت به عنوان یک محصول جانبی تلقی می‌شود. تاکسیدرمی اجازهٔ استفاده از پوست حیوانات را به انسان می‌دهد، البته مهم‌تر از پوست‌شان، سر و بخشی از پشت آن‌هاست. پوست‌ها و پوست‌های خام در ساخت چسب و ژلاتین هم کاربرد دارند. چند راه وجود دارد که در نتیجهٔ آن‌ها، پوست جانور به یک مادهٔ انعطاف‌پذیر و محکم به نام چرم تبدیل می‌شود.

انواع چرم

چرم فول گرین: چرمی که لایه لایه نشده و یا رویه ( منظور از رویه یا رخ چرم قسمتی است که محل رویش پشم یا موی حیوان می باشد) آن ساییده نشده باشد که عموما از انواع پوستهای گاوی، گوسفندی، بره ای و بزی تولید می شود.

جیر: نوعی چرم با سطح صاف و مخمل مانند است که در تهیه چکمه، دستکش، کیف و دیگر محصولات می تواند مورد استفاده قرار گیرد. عموما از پوستهای بزی و گوسفندی ایجاد می شود برای ساخت جیر، سطح گوشتی پوست را پرداخت می‌کنند تا به صورت مخملی دربیاید.

اشبالت(لایه لایه کردن): لایه زیرین پوست گاو است که به عنوان جیر گاوی عرضه می شود برای به دست آوردن این چرم شبیه جیر، چرم‌های ضخیم گاوی را ورقه ‌ورقه می‌کنند و بعد جیرسازی را انجام می‌دهند.

نبوک: در صورتیکه در تهیه چرم از چرم فول گرین استفاده گردد اما رخ چرم ساییده شود چرم نبوک بدست می آید که نسبت به جیر و اشبالت دارای تراکم الیاف بیشتری بوده و ظاهر یکنواخت تر و زیردست نرم تری نیز داراست.

ویژگیهای انواع چرم

۱- چرم گاوی و گوساله ای: دارای الیاف متراکم است به همین دلیل مقاومت بالایی دارد، سطح آن صاف و در اصطلاح بدون گرین می باشد، بر اساس مورد مصرف به صورت نرم و خشک در ضخامت های متفاوت ارائه می شود کاربرد عمومی آن در تهیه کفش و انواع کیف گاها در تهیه لباس و دستکش هم از آن استفاده می گردد.

۲- چرم گوسفندی و بره ای: تراکم الیاف آن به نسبت سایر چرمها کم است سطح آن مانند چرم گاوی صاف است، لطافت و سبکی آن باعث گردیده که بصورت عمده در لباس و دستکش مورد استفاده قرار گیرد. انواع کیفی آن نیز جهت تهیه کیف های زنانه تولید می شود.

۳- چرم بزی: تراکم الیاف آن به نسبت چرم گاوی کمتر ولی از چرم گوسفندی بیشتر است و مقاومت بالایی دارد. محل خروج مو به وضوح بر روی چرم مشاهده می شود و به راحتی از سایر چرم ها قابل تشخیص است. با توجه به کاربرد آن به دو صورت نرم و خشک ارائه می شود. موارد مصرف آن در انواع کیف و کفش زنانه می باشد.

دلایل برتری چرم طبیعی نسبت به چرم مصنوعی(فوم)

۱- خاصیت قابلیت عبور بخار آب (یا همان خصلت تنفسی) چرم طبیعی

۲- استحکام بالای چرم طبیعی

مواد کمکی پرداخت چرم شامل

۱ -روغنهای چرمسازی ۲ -خمیر پیگمنت ۳- الک نهایی پرداخت میباشد که روغنهای چرم در مرحله روغن دهی چرم سنگین بعد از دباغی و رنگرزی و برای چرم سبک بعد از رنگرزی استفاده میگردد این روغنها همچنین در فرمول ساخت دو محصول دیگر یعنی خمیر پیگمنت و الک پرداخت مصرف میگردد. خمیر پیگمنت نیز برای پرداخت رنگ رویه چرم و سایر مصنوعات چرمی بکار میرود از خمیر پیگمنت در فرمول ساخت الک پرداخت نیز استفاده میشود. الک نهایی آخرین پوششی است که در مرحله پرداخت چرم بر روی چرم سبک برای براقیت و ظاهر زیبای آن اعمال میگردد.

مواد اولیه تولید مواد کمکی پرداخت چرم

کازئین
رزین اکریلیک
رنگدانه
واکس پارافین
آمونیاک
خیسکننده
پخشکننده
رزین نیتر و سلولز
دی بوتیل فتاالت
فرمالدئید
اسید استیک
گلیکول اتر استات
نرمال بوتانل
روغن کرچک و بزرک
اسیدسولفوریک
نمک طعام
پاراکلرومتاکروزول
بیکربنات سدیم

انواع پرداخت چرم

۱- پرداخت آنیلینی: در بسیاری از موارد برای یکنواخت کردن، مراقبت، حالت و مقاومت چرم روی آن با فیلمی شفاف پوشانده می شود و در نتیجه زیبایی طبیعی رخ چرم کاملا مشاهده می گردد.

۲- پرداخت مات یا پیگمنتی: در این نوع پرداخت جهت رنگ کردن سطح چرم از رنگدانه استفاده می شود در نتیجه سطح رخ چرم کاملا قابل مشاهده نمی باشد.

۳- پرداخت نیمه آنیلین: حد واسط دو نوع پرداخت آنیلین و پیگمنتی می باشد.

۴- پرداخت ورنی: در این نوع پرداخت از لایه پلی اورتان ضخیم تر استفاده می شود که تقریبا چرم را ضد آب می سازد و معمولا بصورت براق و شفاف است.

۵- پرداخت پولاپ: در این پرداخت از روغن هایی استفاده می گردد که در صورتی که چرم تحت فشار قرار گیرد سایه تیره و روشن روی آن ایجاد می گردد این پرداخت ظاهری بسیار طبیعی و زیبا به چرم می دهد ولی در نگهداری آن بایستی دقت کافی بعمل آید و از ایجاد هر گونه خراش روی سطح آن بایستی جلوگیری شود.

خواص لایه پرداخت چرم

۱- چسبندگی مطلوب

۲- ثبات نوری قابل توجه

۳- خاصیت نرمی و کشسانی مطلوب

۴- مقاوم در مقابل سایش

۵- مقاوم در مقابل عرق کردن

۶- قابلیت انعطاف پذیری

۷- مقاوم در مقابل تغییرات دما

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید مواد کمکی پرداخت چرم

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک روغن های چرم سازی : ۲۴۲۹۴۱۲۳۵۱

کد آیسیک خمیر پیگمنت : ۲۴۲۲۴۱۲۴۱۴

کد آیسیک رنگ و پیگمان چرم سازی : ۲۴۲۲۴۱۲۳۷۲

کد آیسیک پیگمان چرم سازی : ۲۴۲۲۵۱۲۳۷۴

کد آیسیک دباغی و پرداخت چرم  : ۱۹۱۱

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید مواد کمکی پرداخت چرم

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی خمیر پیگمنت :  ۳۲۱۳۹۰۰۰ – ۳۲۱۳۱۰۰۰

کد تعرفه گمرکی رنگ و پیگمان چرم سازی : ۳۲۰۲

کد تعرفه گمرکی پیگمان چرم سازی : ۳۲۰۲۹۰۰۰

فرایند تولید مواد کمکی پرداخت چرم

برای تولید خمیر پیگمنت و الک پرداخت از روش اختالط و آسیاب استفاده میشود که روشی عمومی و متداول است ولی برای سولفاته کردن روغنها از سه روش ۱-SO3 2 -استفاده از گاز
استفاده از مواد الی سولفاته کننده ۳ -استفاده از اسیدسولفوریک که برای سولفاته کردن روغنها و تولید روغن چرمسازی از فرایند سوم استفاده میشود که در این روش انواع موردنظر مانند روغن بزرگ و یا کرچک، با اسیدسولفوریک با غلظت مناسب در یک دیگ دوجداره مجهز به سیستم آبسردکن مخلوط میشوند دیگ واکنش مجهز به همزن است فعل وانفعال حرارت زاست و لذا در طی واکنش دیگ مرتباً میباید خنک شود محصول در مخزن شستشو با آبنمک غلیظ مخلوط شده و سپس در دکانتور روغن سولفاته جدا میگردد سپس مخلوطکن به آن محلول بیکربنات سدیم )جوششیرین( اضافه میگردد تا محصول به نمک سدیم روغن سولفونه تبدیل گردد و برای تهیه روغنهای امولسیونی، ابتدا چند روغن معدنی، گیاهی و حیوانی )روغن نهنگ ماهی(
در مخلوطکن مخلوط شده و سپس به آنها امولسیون کننده آنیونی، کاتیونی و یا غیر یونی )بسته به نوع روغنها( اضافه میشود.

وضعیت واحد های فعال تولید مواد کمکی پرداخت چرم

در نمودار زیر تعداد واحدهای فعال تولید مواد کمکی پرداخت چرم در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات مواد کمکی پرداخت چرم

جدول واردات و صادرات مواد کمکی پرداخت چرم در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

دنیای اقتصاد ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
سعید حیاتی : رئیس فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی
شرایط بازار چرم در حال حاضر چگونه است؟
هر سال در دو برهه زمانی عید نوروز و شروع مدارس نقطه اوج کار و فروش محصولات چرمی بود که امسال به سبب شیوع کرونا متاسفانه فرصت عید نوروز برای فعالان حوزه چرم از بین رفت و اکنون هم بلاتکلیفی باز شدن یا نشدن مدارس اجازه برنامه‌ریزی به آنها نمی‌دهد. بسیاری از کارگاه‌های کوچک که سربازان اقتصادی هستند به همین دلیل کارگاه‌های خود را تقریبا به‌صورت نیمه فعال درآوردند آن هم در حالی که برخی از نیروهای مشغول به کار در این کارگاه‌ها، کارگران و سرکارگران متخصص و باارزشی هستند که حقوق قابل توجهی هم دریافت می‌کنند. بازار محصولات چرمی الان وارد وضعیتی نیمه‌رکودی شده که با پشتیبانی دولت قابل حل است. میزان فروش همکاران ما بسیار کمتر از سال‌های قبل است اما باید به این نکته هم توجه داشت که این رکود تنها متعلق به بازار چرم نیست و تمامی اقتصاد را دربرگرفته است. برای مثال اگر ستاد ملی کرونا وضعیت مدارس و آموزشگاه‌ها را مشخص کند فعالیت‌ها و فروش صنف ما بیشتر می‌شود چون همان‌طور که اشاره شد بخش قابل توجهی از میزان فروش محصولات چرمی و کفش، پیش از بازگشایی مدارس رقم می‌خورد.

شرایط تامین مواد اولیه چگونه است؟

بالای ۵۰ درصد از مواد اولیه محصولات چرمی از بازار داخلی تامین می‌شود و ۳۰درصد نیاز به واردات وجود دارد. آن هم محصولاتی مثل رنگ و کروم که برخی از پتروشیمی‌های داخلی هم توان تولید بعضی از این محصولات را دارند. مشکل اصلی در تامین مواد اولیه نوسانات ارزی و مشکلات آزادکردن این مواد از گمرک است. بدون شک اگر دولت قیمت ارز را به تثبیت برساند، فعالان بازار با برنامه‌ریزی بهتری می‌توانند عمل کنند و تولید پویاتری داشته باشند.

مشکلات عمده بخش محصولات چرمی در شرایط کنونی چیست؟

مشکلاتی که بقیه بازار دارد. بخش عمده‌ای از مشکلات فعالان بازار تثبیت نشدن قیمت ارز و نوسانات قیمتی است که اجازه برنامه‌ریزی طولانی‌مدت و حتی میان‌مدت را نمی‌دهد. از سوی دیگر از زمانی‌که کشور با شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، بازار تحت شرایط بسیار بدی قرار گرفته و وارد رکود شده‌ است، رکودی که عمیق نیست و همان‌طور که اشاره شد می‌توان به کمک دولت از آن خارج شد. قاعدتا در چنین شرایطی انتظار می‌رود سازمان مالیاتی فعالان اقتصادی را با بسته‌های حمایتی تخفیفی یا معافیتی حمایت کند اما این اتفاق نیفتاد که هیچ، این سازمان حدود ۱۲درصد به میزان مالیات هم افزود؛ در شرایطی که بازار از شیوع کرونا ضربه خورده و مغازه‌داران حتی فروش شب عید هم نداشته‌اند افزایش میزان مالیات بسیار غیرمنطقی است. البته مشکل عمده این صنف توان پایین تولید است که عامل اصلی آن عدم ترخیص به موقع کالا و مواد اولیه از گمرک است. برای مثال برخی کارگاه‌ها ۸۰درصد کار، میزانی که با توجه به توان داخلی ممکن است را انجام داده‌اند اما به علت عدم ترخیص مواد موردنیاز هنوز سفارش‌های خود را تمام نکرده‌اند. بازار هنوز ظرفیت‌های خود را حفظ کرده اما به سبب این مشکلات پرتوان حرکت نمی‌کند و کلید حل این مشکلات هم در دست دولت است.

بازار در آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

شرایط بازار در آینده به سه مولفه بستگی دارد: تثبیت قیمت ارز، تسریع عملیات ترخیص کالا از گمرکات و کنترل بیماری کرونا. بخشی از بازار هدف محصولات چرمی، لوازم و وسایل ورزشی است که با تعطیلی مسابقات و آموزشگاه‌های ورزشی عملا از کار افتاده است. در شرایطی که هیچ‌کدام از بازارهای هدف اعم از مدارس و آموزشگاه‌های ورزشی فعالیت نمی‌کنند و دولت هم هنوز برنامه خاصی برای بازگشایی آنها ندارد نمی‌توان تصویر درستی از بازار ارائه داد. اگر دولت این سه مولفه را مدیریت کند بازار چشم‌انداز روشنی خواهد داشت.  

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید مواد کمکی پرداخت چرم

ظرفیت تولید سالیانه : ۷۵۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)