طرح تولید موم زنبور عسل

موم زنبور عسل یا موم زنبور (Cera alba) (به انگلیسی: Beeswax) موم طبیعی است که توسط زنبور عسل از شانهٔ عسل ساخته می‌شود. این موم توسط ۸ غده تولید موم در قسمتهای شکمی زنبورهای کارگر تولید شده که به درون کندو تخلیه می‌شود. زنبورهای کارگر کندو با جمع کردن آن سلولهای قفسه مانند را برای ذخیره عسل و حفاظت از لارو و نوزادان در داخل کندو ایجاد می‌کنند. از لحاظ شیمیایی، موم زنبور از استرهای اسید چرب و الکلهای بلند زنجیره مختلف تشکیل شده‌است. موم زنبور استفاده‌های کاربردی فراوانی در صنایع غذایی و طعم دهنده‌ها دارد (مثلاً به عنوان عامل براق کننده یا منبع روشنایی/گرما). با توجه به سمی بودن جزئی موم‌های گیاهی، موم زنبور قابل خوردن است و در اکثر کشورها و اتحادیه اروپا تحت نام E901 برای استفاده در صنایع غذایی مورد تأیید قرار گرفته‌است. با توجه به اینکه مونواسترهای موم زنبور به میزان کمی در روده انسان و سایر پستانداران تجزیه می‌شود می‌توان گفت که ارزش تغذیه ای چندانی ندارند. برخی پرنده‌ها مثل پرنده عسل نما honeyguides توانایی هضم موم عسل را دارند. موم زنبور منبع غذایی اصل در رژیم غذایی پروانه لارو است.

تولید

این موم توسط زنبورهای کارگر تولید شده که از هشت غده که به صورت آینه ای در دیواره داخلی استرنوم (سپر شکمی یا صفحه قسمت شکمی) در قسمتهای شکمی ۴ تا ۷ ترشح می‌شود. اندازه این غدد ترشح موم به سن زنبور کارگر وابسته بوده و بعد از افزایش مقدار پروازهای روزانه این غدد دچار آتروفی و کاهش اندازه می‌شوند. موم تازه به شفافیت شیشه و بدون رنگ است که در نتیجه جویدن و ترکیب با گرده توسط زنبورهای کارگر کندو کدر و تیره می‌شود. علاوه بر این، موم با ترکیب روغن‌های گرده و صمغ‌ها به صورت افزاینده ای به سمت زرد و قهوه ای شدن پیش می‌رود. موم حدود ۳ میلیمتر (۰٫۱۲ اینچ) طول و ۰٫۱ میلیمتر (۰٫۰۰۳۹ اینچ) ضخامت داشته و ۱۱۰۰ عدد از آن برای تولید ۱ گرم موم ضروری است.[۱] زنبور عسل از موم برای ساختن سلولهای شانه عسل استفاده می‌کنند که در آن جوانترها با عسل و گرده ای که ذخیره شده‌است رشد می‌کنند. برای ترشح موم از زنبورهای سازنده موم دمای کندو باید بین ۳۳ تا ۳۶ درجه سانتیگراد (۹۱–۹۱ درجه فارنهایت) باشد. میزان عسلی که برای تولید موم توسط زنبورها مصرف می‌شود به‌طور دقیق اندازه‌گیری نشده‌است. کتاب تولید موم، کاشت، پردازش و محصولات، پیشنهاد می‌کند که ۱ کیلو موم برای تولید ۲۲ کیلو عسل کفایت می‌کند. بر اساس آزمایش Whitecomb در سال ۱۹۴۶ میزان ۶٫۶۶ تا ۸٫۸ کیلوگرم عسل ۱ کیلوگرم موم تولید می‌کند. مطالعه دیگری ۲۴–۳۰ کیلوگرم عسل را برای تولید هر کیلو موم تخمین می‌زند.
وقتی زنبورداران عسل را استخراج می‌کنند، کلاهک هر شانه عسل را با چاقو یا وسیله مخصوص آن می‌برند. رنگ آن از تقریباً سفید تا قهوه ای متغیر است اما بخش اعظم آن سایه‌های از رنگ زرد دارند که به درجه خلوص، منطقه و نوع گلهایی که زنبورها گرد آن آمده‌اند بستگی دارد. موم‌های حاصل از شانه نگهداری زنبورهای تازه متولد شده در کندو عسل رنگ تیره تری از شانه عسل دارند. ناخالصیها سریعتر در شانه تازه متولدشدگان جمع می‌شود. بخاطر ناخالصیها، موم باید قبل از استفاده پردازش شود. به میزان باقیمانده slumgum می‌گویند.

رنگ موم

رنگ موم تازه ترشح شده از غدد مومی زنبور کارگر به رنگ سفید می باشد ولی گاهی لکه ها و رگه های زرد رنگ در آن نیز مشاهده می شود که مربوط به رنگ مایه های گرده گل است.

چگونه موم زنبور عسل آج میشود یا به برگه موم تبدیل می شود

در اوایل بهار که زنبور عسل از خوشه بیرون می آید و تخم ریزی ملکه شروع می شود. زنبورداران موم های کلوخ خود را به یک کارگاه آج موم کنی میبرند. تا موم کلوخ ورق شود. یا به اصطلاح آج شود. دستگاه موم آج کنی متشکل شده از دو غلتک حدودا یک متری با طرح شش ضلعی برجسته. کلوخ ها را کمی حرارت میدهند تا دوباره تبدیل به موم مایع شوند.
و داخل مخزن دستگاه ریخته میشود. شیر مخزن طوری طراحی شده که موم مایع شده وسط غلتک ها میریزد. موم مایع به محض اینکه با هوای محیط مخلوط شد وبا غلتک های نسبتا خنک برخورد کرده.
سریعا جامد میشود ودستگاه آج موم آنها را ورق میکند. و چون غلتک ها شش ضلعی های به هم چسبیده هستند. (طرح موم زنبور عسل ) روی ورق ها نقش می بندد که اصطلاحا ورق موم یا برگه موم گفته می شود. ضخامت برگه موم ۱ میلی متر است. (کمی کلفت تر از ورق آ ۴ ) برگه موم ها که به اندازه استاندارد. بریده شده است آماده چسبیدن در وسط قاب است .

رگه موم زنبور عسل چیست

با ورود کندو های لانگستروت ( کندو های فعلی ) به کشور. فن آوری آن هم وارد کشور شده. به این صورت که کندو های فعلی متشکل شده از یک جعبه مستطیل شکل خالی. با ۱۰ قاب
برای ذخیره عسل است. که بایستی در وسط هر قاب عسل یک برگه موم زنبور عسل بچسبانیم. تا زنبور های عسل روی برکه موم موم بافی کنند و عسل ذخیره کنند . برگه موم های از قبل آماده شده را توسط موم دوز به وسط کادر دوخته میشود. و به داخل کندو زنبور عسل انتقال داده می شود. تا زنبور عسل در آن کادر موم بافی را شروع کند. تمام موم های قاب عسل را خود زنبور عسل می بافد. و به تجربه شخصی عرض میکنم. امکان تقلب در موم زنبور عسل و عسل با موم وجود ندارد. و نمی شود عسل با موم را تقلبی ساخت .

مصرف موم در صنعت

در دوران قدیم موم جهت مومیایی کردن مردگان مورد مصرف قرار می گرفت. موم در شمع سازی، در تهیه قالب برای ریخته گریهای فلزی و مدل سازی، مجسمه سازی، در صنایع آرایشی برای ساخت کرمها و پمادها، در صنایع داروئی بعنوان روکش برای قرصها یا حامل داروهای دیگر، در صنایع شیرینی پزی، در دندان سازی برای تهیه قالب دهان و دندان، در صنعت چاپ بعنوان محافظ، در تهیه کاغذهای کربنی و تولید مرکب برای چاپ، در صنعت برق برای عایق بندی الکتریکی مدارها با فرکانس بالا، تولید واکس برای جلا دادن اشیاء، مبلمانهای چوبی، ساخت مدادهای شمعی و بسیاری موارد دیگر، کاربرد دارد.

کاربرد دارویی

موم بعنوان پوششی برای داروها یا قرص‌ها بکار می رود زیرا موم بلع را تسهیل می‌نماید و حل ترکیبات محصور را به تاخیر می‌اندازد تا اینکه به جهاز هاضمه برسند.
موم زنبور را نیز می توان بعنوان مخلوطی با دارو تهیه کرد و بعد بعنوان یک مکانیسم زمان آزادسازی عمل می‌کند که دارو را در مدت زمان طولانی‌تری پخش می‌کند.
به دلیل بی اثر و غیر فعال بودن موم زنبور عسل، براحتی با داروها مخلوط می شود، بدون این که هیچ واکنش ناخواسته ای بین مواد موثره و موم زنبور عسل رخ دهد.
امروزه برای حفاظت داروهای حساس به هیدرولیز و اکسیداسیون، آنهارا با لایه ای نازک از موم زنبور عسل می پوشانند، موم عسل به عنوان لایه هیدروفوب پوششی در اطراف دارو ایجاد می کند و سبب آهسته شدن انحلال و آزاد سازی دارو می شود.

کاربرد غذایی

موم زنبور عسل در انواع فرآورده‌ها و فرآیندها از بسته‌بندی تا عمل آوری و نگهداری مورد استفاده بوده است. همچنین بعنوان عامل تفکیک در صنعت شیرینی پزی و در فیلترهای سیگار مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از این کاربردها را می‌توان با سایر مومهای ارزانتر به انجام رساند.
کاربرد متداول، ساده و در مقیاس کوچک برای موم، حفاظت ظروف در برابر اثرات اسیدهای حاصله از آبمیوه‌ها یا عسل است. استوانه‌های فلزی برای نگهداری و ارسال عسل باید جهت جلوگیری از خوردگی آهن روکش گالوانیزه گردند. روکش ممکن است شامل رنگ مخصوص مواد غذایی گران، کیسه پلاستیکی ساخته شده از پوشش نازک پلاستیکی مخصوص مواد غذایی با لایه نازکی از موم باشد.

کاربرد در زنبورداری

در کشورهایی که از کندوی چوبی استفاده می‌شود، بیشتر موم زنبور تولیدی داخل، بوسیله زنبورداران برای ساختن قاعده‌های مومی (صفحات نقش و نگاردار مومی که به زنبورها بعنوان راهنما برای ساختن شان هایشان داده می‌شود) مصرف می‌شود. زنبورها قاعده ساخته شده از مومهای مصنوعی، مانند موم پارافینی را قبول نخواهند کرد.

تهیه شمع

موم زنبور عسل به آرامی می سوزد و بوی طبیعی خیلی معطری دارد. این دو کیفیت باعث می شود شمع های حاصل از موم زنبور عسل، واقعاً بی نظیر و فوق العاده باشند. موم بعد از پیه که ارزانتر است، ماده اولیه اصلی برای شمعها تا قبل از توسعه فرآورده‌های نفتی ارزانتر مانند موم پارافینی بود که طی قرن گذشته معرفی گردید. موم در تولید شمع های بدون دود و اشک کاربرد دارد.
چون موم نقطه ذوب بالاتری نسبت به اکثر مومهای پارافینی (اکثر آنها بین ۴۸ و ۶۸ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شوند) دارد، شمع‌های موم زنبور عسل در درجه حرارت محیطی بالاتر مستقیم و راست باقی می‌مانند. اگر اندازه فتیله درست با قطر شمع متناسب گردد، کمتر احتمال دارند تا شمع‌های ساخته شده از مواد دیگر چکه کنند. مومهای دارای نقطه ذوب بالای ۸۸ درجه سانتیگراد طی سوختن خوب کار نمی‌کنند.
کلیسای کاتولیک از شمعهایی در مراسمش استفاده می‌کند که حداقل از ۱/۵۱ % موم زنبور خالص ساخته شوند.

صنعت مواد آرایشی

بزرگترین استفاده تجاری موم زنبور عسل، در صنعت مواد آرایشی است. دستگاه گوارش انسان و سایر جاندران، قادر به تجزیه مولکولهای موم نیست، یعنی پس از تغذیه جذب نمی شود و به همان صورت که تغذیه شده است، از بدن دفع می گردد، اما می تواند به سرعت توسط پوست جذب شود.
کاربردهای واقعی موم در مواد آرایشی مربوط به خصوصیات و ویژگیهای ذیل است:
براحتی در امولسیونهای آب در روغن و روغن در آب شرکت می‌کند، یک نرم کننده آلی و مکمل مرطوب کننده‌ها است، فعالیت حفاظتی از نوع غیرجذبی برای پوست دارد، عمل پاک‌کننده‌ها را تقویت می‌کند، عمل حفاظتی مواد ضد آفتاب را افزایش می‌دهد، خاصیت ارتجاعی و لاستیکی آن بازده محصول را از طریق ایجاد لایه‌های نازک بهبود بخشیده و امکان عملکرد بیشتری را روی سطوح پوست و لب مهیا می‌نماید، واکنشهای آلرژیک را تحریک نمی‌نماید.
بنابر دلایل بالا موم زنبور عسل به میزان قابل توجهی در مواد آرایشی مختلف که در ذیل آورده شده است استفاده می‌شود:
کرمهای پاک کننده، لوسیونها و کرمهای ضد سرما، کرمهای نرم کننده، ازاله کننده های مو، رژ لب‌ها، کرمهای ناخن، فرآورده‌های محافظت کننده دربرابر آفتاب، مواد آرایشی صورت و چشم. حتی در مواد آرایشی کف کننده همچون پاک‌کننده‌های پوست و بدن، موم زنبور عسل سازگاری پوست را بهبود می‌بخشد و خواص زیان بار سورفاکتانت‌ها را کاهش می دهد در حالیکه در شامپوها و حالت‌دهنده‌های مو وضعیت را بهبود می‌بخشد.

ریخته گریهای فلزی و مدل‌ سازی

بعلت شکل‌پذیری زیاد، موم به سهولت شکل می‌گیرد و تراشیده می‌شود. همچنانکه از مجسمه‌های مومی یافت شده در مقابر مصر باستان پیداست، موم شکل خود را حتی در مدت زمانهای خیلی طولانی کاملاً حفظ می‌کند.
نقطه ذوب نسبتاً پایین آن برداشت آسان و کامل را از قالبهای ریخته‌گری میسر می‌سازد. فضای خالی بجا مانده در این قالب‌ها را می توان با فلز مذاب پر کرد.
تقریباً در روزگاران باستان چه در آسیا و کشورهای آمریکایی یا اروپا، صنعتگران روش (موم گمشده) را در مجسمه‌سازیهای کوچک، تندیس‌های فلزی توپر، جواهرسازی، مجسمه‌سازی توخالی بزرگ و جدیداً در رنگها بکار می‌برند.
تا امروز، ترکیبات مختلف موم زنبور و مومهای دیگر جهت ساختن اشکال و ظواهر خاص برای جواهرسازی و اشکال هنری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صنعت چاپ

در آثار هنر قدیمی کنده کاری یا حکاکی، از موم زنبور بعنوان پوشش سطح محافظ استفاده می‌شد. کاربرد اسیدنیتریک غلیظ یا مخلوطی (۱:۸ با نسبت حجمی) از اسید هیدروکلریدریک و نیتریک بمدت چند دقیقه فلز بی حفاظ را کنده‌کاری می‌کند و قسمت حکاکی آماده برای چاپ نگاتیو باقی می‌گذارد. امروزه بجای آن، آسفالت مایع بکار برده می‌شود. یک الگوی آمریکایی موم را بعنوان قسمتی از پوشش محافظ مایع برای صفحات لیتوگرافی و نیز برای اتومبیلها بکار می‌برد.

سایر موارد استفاده از موم

تولیدات دیگری که در آنها موم زنبور یک مکمل بوده، شامل موم پیوندزنی، مداد رنگی، واکس کف اطاق و مبلمان، جلای همه منظوره، و موم واکسهای مانع خوردگی، محافظ ماشین و نخ خیاطی (بویژه برای کشتی و کفاشی) می باشند.

 

چرا موم مصنوعی تولید می شود؟

شاید بهتر باشد این سوال را طور دیگری مطرح کنیم. اینکه چرا زنبورداران علاقه مند هستند به جای اینکه خود زنبور موم تولید کرده و به خانه سازی در کندو مشغول شود، موم های آماده مصنوعی را درون کندوها قرار دهند؟ در واقع زنبورداران با این کار، باعث پایین آمدن کیفیت محصولات خود می شوند، پس چرا این کار را انجام می دهند؟
پاسخ سوال بسیار ساده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید زنبوران عسل اگر بخواهند ۱ گرم موم تولید کنند، باید حداقل ۶ گرم عسل و مقداری گرده گل مصرف نمایند. در واقع تولید یک کیلو موم تولد زنبور عسل، بین ۵ تا ۷ کیلو از ذخایر عسل طبیعی را محو می کند. زنبورداری که می خواهد عسل طبیعی به فروش برساند، ترجیح می دهد عسل بیشتری داشته باشد تا موم بیشتر!
به همین علت زنبورداران علاقه دارند تا از موم آماده استفاده کنند. استفاده از موم مصنوعی، سرعت تولید عسل را نیز اافزایش می دهد. چراکه خانه های ذخیره سازی کندو برای زنبوران آماده است و زنبوران کارگر تنها برای پر کردن خانه های شش ضلعی، تلاش می کنند. در واقع با قرار دادن موم مصنوعی داخل کندو، بار بزرگی از روی دوش زنبوران کارگر برداشته شده و بیشتر به تولید عسل طبیعی و جمع آوری گرده گل می پردازند.
در ابتدای کار، استفاده از موم مصنوعی آنقدرها هم کار بدی نیست؛ البته به این شرط که زنبوردار هوس نکند موم مصنوعی را به همراه عسل طبیعی راهی بازار کند. متاسفانه این موضوع بسیار رایج شده و باعث بروز مشکلات زیادی برای مصرف کنندگان شده است. در واقع زنبورداری که از موم مصنوعی استفاده می کند، موظف است با دستگاه های مخصوص، عسل ذخیره شده در کندو را از موم جدا کرده و عسل طبیعی را به تنهایی روانه بازار کند

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید موم زنبور عسل

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک موم زنبور عسل ۱۵۱۴۵۱۲۴۰۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید موم زنبور عسل

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی زنبور عسل ۱۵۲۱۹۰۱۰ میباشد.

طرز ساختن موم بوسیله زنبور

موم ماده ای است جامد و بی شکل با بوی مطبوع، بدون طعم و به رنگ زرد که حاصل ترشحات غدد موم ساز زنبور عسل است که در زیر شکم آن قرار دارند. موم در ابتدا بصورت مایع بوده و پس از مجاورت با هوا سخت شده و به صورت پولک در می آید. زنبورها موم را برای سلول سازی داخل کندو بکار می برند.
موم توسط غدد موم ساز در حلقه های شکمی از روز یازدهم تا زمانی که زنبورعسل شروع به جمع آوری شهد گل می کند به صورت پولک ترشح شده و زنبور با گیره های پاهای عقبی خود آنرا جدا کرده با آرواره هایش آنرا مالش داده و نرم میکند سپس با مهارت خاص در تاریکی کندو آنرا به شکل شش ضلعی منظم کنارهم می چینند. شکل شش ضلعی منظم امکان می دهد که تا حداکثر تعداد سلولها را، با حداکثر صرفه جویی در مصرف موم، بسازند.
زنبورهای کارگر هشت غده موم ساز دارند که در قسمت درونی حلقه های شکمی در بخش۴ تا ۷ شکمی جا گرفته اند. اندازه های این غده های موم به سن زنبورهای کارگر بستگی دارد. این غدد، در سن تقریبا ۱۲ روزگی زنبور، در بزرگترین اندازه خود هستند که از روز ۱۸ به بعد، حالت نزولی طی می کند. در طی این دوره، زنبور عسل پولک های مومی ساخته شده توسط غدد موم ساز خود را، با استفاده از فک و آرواره های خود جویده و ترشحات بزاقی خود را، جهت نرم کردن موم، به آن اضافه می کند. بدین صورت موم به خوبی خمیر شده و به روی شان عسل در ساختمان زیری ذخیره می شود و یا از آن جهت چسباندن سلول های عسل استفاده می کنند.
زنبورهای جوان بعد از تغذیه نوزادهای جوان لاروها و شفیره‌ها با ژله سلطنتی، در ساخت کندو شرکت می‌کنند. عسل مصرف شده و بعد از ۲۴ ساعت همراه با بسیاری از زنبورهای دیگر در وضعیت معلق آرام می‌گیرد، ۸ غده موم‌ ساز در زیر شکم زنبورهای جوان، تکه‌های صفحه ای کوچک موم ترشح می‌کنند. این بشقابکها توسط زنبور عسل تراشیده، جویده و با اضافه نمودن بزاق و انواع آنزیم ها، نرم و خمیری می شوند. زمانیکه این بشقابکها جویده شدند، به شان می‌چسبند و چند بار مجدداً جویده می‌شوند، بالاخره قسمتی از این شاهکار معماری، حجرات شش گوش، ساختمانی۲۰ گرمی، که می‌تواند ۱۰۰۰ گرم عسل را نگه دارد را، بوجود می‌آورند.
از موم مثل بتن، برای دهانه خانه ‌(شان) عسل، استفاده می‌شود و وقتی که با مقداری بره موم مخلوط گردد، نوزادها، لاروها و شفیره ها را از بیماریهای عفونی و تلف شدن حفاظت می کند. علاوه بر بره موم، موم نیز برای پر کردن شکاف‌ها و پوشاندن اشیاء خارجی در کندو بکار می‌رود. مومی که توسط زنبوردار جمع‌ آوری می‌گردد، آن مومی است که در ساخت (شان) بکار رفته است. زنبورها در کندوی قاب دار، موم را تقریباً از قسمت درپوش و سمت فوقانی حجرات عسل تولید می‌کند.
در زمانی که موم تولید می شود، زنبورها باید ۱۲ تا ۱۸ روزه باشند (زنبورها باید جوانتر باشند). باید دمای محیط در اطراف زنبورهای موم ساز، ۳۳ تا ۳۶ درجه سانتیگراد باشد. یک ذخیره غذای رها شده (عسل روان غلیظ) به ساخت (شان ها) کمک می کند.
یک فصل پر محصول، ترشح موم را تحریک می کند. در حالیکه در طی دوران سخت، به کلی این ترشح متوقف می شود. در هر صورت زنبورها می توانند عسل و سلول های نوزادان خود را، حتی در صورت عدم وجود عسل روان قابل دسترس، بسازند، البته با موم موجود در شان ها.

روش تولید موم مصنوعی

موم مصنوعی از ترکیب پارافین و موم طبیعی تولید می شود. شرکت های مختلفی در سراسر جهان وجود دارند که با روش های مختلفی موم طبیعی زنبور عسل را از کندو استخراج کرده و با ترکیب آن به همراه پارافین و برخی مواد دیگر، موم مصنوعی تولید می کنند.
با توجه به تولید ساده موم مصنوعی، حتی بسیاری از زنبورداران این نوع موم را در زنبورستان تولید می کنند. البته موم های کارخانه ای کیفیت ساخت بهتری دارد. با این حال ممکن است زنبوردار برای صرفه جویی در هزینه های خود، موم را در زنبورستان تولید کند.
تشخیص موم مصنوعی از موم طبیعی کار چندان سختی نیست. راه های متفاوتی برای تشخیص موم طبیعی از مصنوعی وجود دارد. با این حال برای مصرف کننده، این امکان فراهم نیست که این آزمایش های ساده را قبل از خرید انجام دهد. به همین علت است که گفته می شود خرید عسل با موم یا موم طبیعی را از مراکز و تولیدکننده های معتبر انجام دهید.

سخن آخر

موم مصنوعی اگرچه درصدی موم طبیعی درون خود دارد؛ اما بخش عمده آن را پارافین تشکیل می دهد. در نتیجه بهتر است چنین ماده خطرناکی اصلا مصرف نشود؛ چراکه ممکن است مشکلات زیادی برای بدن انسان به همراه داشته باشد.

وضعیت واحد های فعال تولید موم زنبور عسل

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید موم زنبور عسل در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات مواد موم زنبور عسل

نمودار واردات و صادرات موم زنبور عسل در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید موم زنبور عسل

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۵ تن
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)