طرح تولید انواع تلویزیون رنگی

تلویزیون به عنوان یک وسیله ارتباطی، دارای یک گیرنده ویژه صدا و تصویر از طریق امواج الکترومعناطیسی است که با تحول تکنولوژی و امکان دریافت امواج از شبکه های ماهوره ای کاربرد بسیار وسیع‌تری را به لحاظ کمی و کیفی پیدا کرده است.

نسل‌های نوین این دستگاه امکان دریافت و پخش‌ برنامه بسیار متنوعی را مطابق با سلایق مختلف انسان‌ها فراهم نموده است. بگونه‌ای که اکنون در جهان به عنوان جز لاینفک وسایل خانگی و اداری جای خود را در زندگی انسان‌ها ثبت کرده است. در این طرح هدف تولید محصولاتی است که در آن‌ها از تکنولوژی و پلاتفرم‌های نوین تولید قطعات استفاده می‌شود. هم اکنون در جهان انواع تلویزیون LED با کیفیت رقابتی وجود دارد

تاریخچه

سابقه فعالیت صنعت لوازم‌خانگی در ایران به بیش از ۵۰ سال می‌رسد و در سال ۱۳۴۱ نخستین کارخانه به منظور تولید و مونتاژ تلویزیون در ایران بنیان‌گذاری شد و مروری بر تاریخچه «صنعت صوتی و تصویری ایران» گویای آن است که در سال «۱۳۴۸» در ایران حدود «هشت تولیدکنندهٔ داخلی» با کمکِ دارندگان دانشِ خارجی از آمریکا، اروپا و ژاپن، «تولید تلویزیون» را شروع کردند؛ و همچنین در مراحل بعدی، این تولیدکنندگان تلویزیونِ ایرانی، تولید و ساخت اولین «تلویزیون‌های رنگی» را در سال ۱۳۵۵ آغاز کردند.

شرکت شهاب با سابقه ای بیش از ۶ دهه، یکی از معتبرترین و موفق‌ترین برندها در عرصه تولید تلویزیون‌های :CRT, LCD و LED در ایران بوده‌است.

تولید تلویزیون در ایران

در حال حاضر هشت تولیدکننده لوازم صوتی تصویری در کشور فعالیت می‌کنند که در این میان شش شرکت فعال و دو شرکت دیگر به دلیل کاهش میزان تولید غیرفعال شده‌اند.

شرکت اسنوا، از پیشگامان محصولات الکترونیک ایران
از جمله برندهای ایرانی‌ای که به تولید تلویزیون می‌پردازند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسنوا: نخستین خط تولید تلویزیون ال.ای. دی ۷۵ اینچ در ایران در کارخانه اسنوا در اصفهان افتتاح شد.
شهاب: شرکت شهاب یکی از معتبرترین و موفق‌ترین برندها در عرصه تولید تلویزیون‌های :CRT, LCD و LED در ایران است.
پارس
صنام: این شرکت از سال ۱۳۷۲ تولید تلویزیون را آغاز کرد.
ایکس‌ویژن

ویژگی‌های فنی تلویزیون

تولید تلویزیون در ایران باید از استاندارد ملی ایران (به شماره ۴۵۸۲) و آزمون‌های مرکز تحقیقات صنایع الکترونیک ایران و استانداردهای بین المللی آزمون ایمنی و سازگاری الکترومغناطیسی تبعیت نماید. این استانداردها بر ایمنی تلوزیون در شرایط محیطی، پایداری در مقابل نوسانات الکتریکی و مقاومت مطلوب الکترونیکی دستگاه‌ها و قطعات و ترمینال‌ها اتصالات الکتریکی، بستهای مکانیکی، لامپ‌ها و صفحات تصویری و منابع تغذیه، باتری، سیستم کنترل از راه دور و برای دریافت، گیرنده دریافت سیگنالهای صوتی و تصویری و همچنین کنترل تابش‌های خطرناک دلالت و نظارت دارد.

مواد اولیه تولید تلویزیون

مواد اولیه مورد استفاده در خط تولید نهایی شامل فریم پلاستیکی روی پنل، برد قدرت یا منبع تغذیه، مادر برد اصلی، قاب پلاستیکی بدنه، پنل اصلی LED، بلندگوهای مستقر درون آن، دستگاه کنترل از راه دور، بردها و ماژول‌های الکتریکی، انواع سیم و کابل‌های فلت و معمول کانکتوردار، پیچ و مره‌های استیل است که براساس دانش فنی و پلت فرم های منطبق با آخرین تکنولوژی های مورد استفاده انواع تلویزیون های استاندارد در سطح بین المللی با الزام به تضمین کیفیت قطعات از کمپانی‌های تولیدکننده معتبر در سطح جهان تامین می‌گردد.

موارد کاربرد تلویزیون

با توجه به پیشرفت دنیای ارتباطات و فناوری و وجود تعداد زیادی کانال‌ها و ایستگاه‌ها فرستنده امواج تلویزیونی ماهوره‌ای در سطح کره زمین و امکان دسترسی به برنامه تمامی شبکه ها از طریق رسیور و تلویزیون، وجود این محصول در تمام مراکز خانگی، اداری، تجاری و صنعتی به عنوان یک نیاز اساسی ارتباطی و ضروری برای انسان تبدیل شده است.

لذا تلویزیون محصولی است که توانسته نیازهای مختلف تفریحی، آموزشی، بهداشتی و اطلاع رسانی انسان‌ها را تامین و به جز لاینفک لوازم مورد استفاده در زندگی مردم تبدیل کند. تولید آن متنوع بوده و سزیعاً تابع رشد تکنولوژی است. با توجه به مصرف روز افزون جهت جایگزینی محصولات قدیمی و تامین نیازهای جدید تولید آن باید خود را با رشد تکنولوژی و نیاز بازار هماهنگ نماید.

دانش فنی و استاندارها تولید تلویزیون

در کشورهای جهان با توجه به استفاده از شبکه برق متناوب ۵۰ یا ۶۰ هرتز استاندارد متفاوتی برای فرستنده‌ها و گیرنده‌های تلویزیون شکل گرفته است. در نتیجه استاندارد همه دستگاه‌های تلویزیونی در جهان یکسان نیستند؛ بیشتر مشکلات سازگاری بین استانداردهای تلویزیون در سراسر جهان ناشی از تفاوت اساسی در فرکانس برق مورد مصرف و تبعات تکنیکی آن در ایجاد تصویر متحرک تلویزیونی است.

در این طرح دانش فنی انتخاب شده بر اساس پلت فرم کمپانی های بزرگ تولیدکننده قطعات تلویونی در دنیا انتخاب شده و الزام رعایت کیفیت قطعات مورد مصرف مطابق با آزمون‌های استاندارد در این فرایند بسیار ارزشمند است. چرا که طول عمر محصول تلویزیون بطور عمده وابسته به کیفیت قطعات الکترونیکی آن است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع تلویزیون رنگی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شرح محصولکد آیسیک
انواع تلویزیون رنگی۳۲۳۰۴۱۲۳۰۲
تلویزیون رنگی پروجکشن۳۲۳۰۵۱۲۳۰۳
تلویزیون رنگی LCD۳۲۳۰۵۱۲۳۰۴
تلویزیون رنگی LED۳۲۳۰۵۱۲۳۰۵
تلویزیون رنگی پلاسما۳۲۳۰۵۱۲۳۰۶
تلویزیون رنگی OLED۳۲۳۰۵۱۲۳۰۷
تلویزیون رنگی لامپی۳۲۳۰۵۱۲۳۰۹
تلویزیون رنگی لامپی صفحه محدب۳۲۳۰۶۱۲۳۱۰

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع تلویزیون رنگی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
انواع تلویزیون رنگی۸۵۲۸۷۲۰۰
تلویزیون رنگی پروجکشن۸۵۲۸۷۲۰۰
تلویزیون رنگی LCD۸۵۲۸۷۲۰۰
تلویزیون رنگی LED۸۵۲۸۷۲۰۰
تلویزیون رنگی پلاسما۸۵۲۸۷۲۰۰
تلویزیون رنگی OLED۸۵۲۸۷۲۰۰
تلویزیون رنگی لامپی۸۵۲۸۷۲۰۰
تلویزیون رنگی لامپی صفحه محدب۸۵۲۸۷۲۰۰
خط مونتاژ تلویزیون

خط مونتاژ قطعات جهت تولید محصول نهایی همزمان با کنترل کیفیت حین فرایند تولید است. به گونه‌ای که امکان خطا در نصب قطعات به حداقل برسد در این صورت قطعات منفصله می‌تواند بر روی خط انتقال نوار نقاله با امکان کار از دو طرف به صورت سلسله مراتبی مطابق طراحی وارد خط تولید شده و توسط پرسنل آموزش دیده بصورت کنترل شده روی شاسی اصلی حاوی پنل نصب و تا انتهای خط مونتاژ به پیش برود.

سپس محصول مونتاژ شده در بخش کنترل کیفیت تصویر و قطعات مونتاژ شده بصورت نرم افزاری مورد تست قرار می‌گیرد. در صورت پاس نمودن شاخص‌های کیفیت قطعات تصویر و برنامه‌ها می‌تواند به بخش بسته بندی منتقل و آماده ورود به بازار شود.

 

تولید تلویزیون  LED

قطعات استاندارد تلویزیون بصورت CKD درخط تولید بصورت سلسله مراتبی در روی نوار نقاله متحرک با قابلیت کار از دو طرف و مجهز به ابزار دفیق کنترلی پنومانیک و الکتریکی و سیستم‌های روشنایی و کنترل کیفیت مونتاژ فیزیکی می‌شود. در ابتدا این خط پانل تلویزیون روی فریم پلاستیکی نگهدارنده قرار گرفته و سپس بسته به نوع مدل و سایز تلویزیون ماژول‌ها و بردهای الکترونیک شامل برد اصلی، برد اینور ترمبدل ولتاژ ،بلندگوها، پاور برد، برد کنترل، برد صفحه کلید جلو، برد تایمینگ تی اف تی، برد وای سوز یا زد سوز به همراه برقراری ارتباط توسط سیم‌های کانکتور فلت و معمول مورد نیاز برقراری ارتباط الکتریکی خاص هر مدل بصورت کنترل شده نصب می‌شوند.

سپس با بسته شده قاب پلاستیکی پشت، تلویزیون بصورت عمودی در خط ویژه بررسی نرم افزاری و فیزیکی کنترل کیفیت برد، تصویر، گیرنده، پاور کورد، سوکت‌ها و پورت‌های مختلف، هدفون، یواس پی، شبکه، وی جی ای، ورودی و خروجی صدا و تصویر، خروجی اپتیکال، تیونر آنتن و وایرلس قرار می‌گیرد. در صورت تطبیق با شاخص‌های استاندارهای فیزیکی و نرم افزاری به بخش بسته‌بندی نهایی محصول منتقل می‌شود.

وضعیت واحد های فعال تولید انواع تلویزیون رنگی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید انواع تلویزیون رنگی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات انواع تلویزیون رنگی

نمودار واردات و صادرات انواع تلویزیون رنگی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

مزایای تولید تلویزیون

تولید تلویزیون با توجه به سرعت تغییر تکنولوژی و با دارا بودن تنوع بالا به لحاظ فنی، سایز و کیفیت تصویر در پاسخ‌گویی به نیازهای متنوع انسانی و بومی سازی بخشی از تکنولوژی ساخت قطعات و بردها می‌تواند ارزش افزوده مناسبی را ایجاد نماید. با تکیه بر کیفیت و برندسازی امکان صادرات آن به عنوان یک مزیت بالقوه می‌تواند باشد. تقاضا و تنوع تولید جذابیت قابل قبولی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌نماید.

وجود نیروی انسانی متخصص در حوزه الکترونیک مزیت است که در بخش تحقیق و توسعه می‌تواند به بومی سازی ساخت بردها کمک نماید. تولید و بومی‌سازی ساخت کالاهای خانگی با برند معتبر در سطح ملی یک مزیت محسوب می‌شود.

نتایج مطالعات فنی، اقتصادی و مالی

تولید انواع تلویزیون بخشی از تولید انواع لوازم برقی خانگی است که می‌تواند با بومی شدن دانش فنی حاصل از مونتاژ محصولات در فاز اول از طریق تحقیق و توسعه کمک شایانی به رشد تکنولوزی تولید در کشور و افزایش صادرات نماید. در این راستا امکان اخذ مجوزهای لازم و تامین زیرساخت طرح‌های فنی به صورت قانونی فراهم است.

عدم اعتماد مشتریان به کالای ایرانی باعث شده تا تلویزیون‌های ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی ای که در ایران تولید می‌شوند از نام کشور سازندهٔ ایران بر روی محصولات خود استفاده نکنند.

با وجود اینکه در چشم‌انداز توسعه صنعت لوازم‌خانگی ایران در افق سال ۱۴۰۴ دستیابی به نام تجاری معتبر در جهان با سالیانه صادرات ۳ میلیارد دلاری در صنعت لوازم‌خانگی مدنظر قرار گرفته‌است اما مروری بر آمارهای رسمی گویای آن است که در حوزه تولید انواع «تلویزیون»، ایران جایگاه چندان مناسبی نداشته و حتی تولید آن به نیمی از ظرفیت موجود هم نمی‌رسد. ایجاد حداقل «یک» نام و نشان و تجاری در سطح بین‌الملل و افزایش صادرات از اهداف کلی افق سال ۱۴۰۴ در صنعت لوازم‌خانگی ایران است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید انواع تلویزیون رنگی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۳۶ هزار دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز :۱۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۶۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۶۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۲۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۸۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی :۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)