طرح تولید انواع روکش های چوبی

چوب بین مغز و پوست در قسمت های مختلف درخت قرار دارد مانند ساقه،ریشه،شاخه،تنه که می توان به صورت خام برای مصارفی چون ساخت انواع مبلمان و وسایل دکوری و به صورت فراورده شده برای ساخت انواع صفحات چوبی که به ارزش و مرغوبیت آن افزوده می شود مورد استفاده قرار داد.

روکش های طبیعی (veneer) ورقه های نازک چوبی هستند که برای پوشش انواع مختلف صفحات فشرده چوبی از قبیل تخته خرده چوب، فیبر و غیر آنها به کار می روند. در حقیقت هدف از روکش کردن این صفحات این است که ظاهر آنها با چنین پوششی به شکل و طرحهای زیبا و مشتری پسند در آیند.

انواع روکش چوب طبیعی

روکش چوب طبیعی، عمدتاً از گونه های درخت پهن برگ که نقوش زیبا و رنگهای متنوعی دارند تهیه می شوند. از سوزنی برگان هم روکش طبیعی تهیه می گردد اما مصرف کمی دارند.

روش تهیه روکش چوب طبیعی

روکش طبیعی چوب، معمولا به دو روش لوله بری و کاردی تهیه می شود. (روکش های اره ای نیز وجود دارد که کاربرد محدودی دارند و مصداق بارز کاربرد آنها در ساخت انواع معرق یا آلات موسیقی است)

روش لوله بری (peeling)

در این روش ماده اولیه برای تهیه روکش، گرده بینه است که پس از پختن، آن را بین دو گیره دستگاه لوله بر قرار می دهند و عملیات روکش گیری صورت می پذیرد. البته روش لوله بری بیش تر برای تهیه لایه های مورد نیاز در ساخت تخته لایه استفاده می شود.

اسلایسر افقی- اسلایسر عمودی
اسلایسر عمودی
اسلایسر افقی

 

روش کاردی (دستگاه اسلایسر)

در این روش ماده اولیه ی چوبی به صورت چهار تراش تهیه می شود، به طوری که پس از پخته و نرم شدن چوب با دستگاه اسلایسر(کاردی)، که می تواند به صورت افقی یا عمودی باشد، لایه های نازک روکش تولید می گردد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع روکش های چوبی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک انواع روکش چوبی :  ۲۰۲۱۳۱۲۳۳۷

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع روکش های چوبی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی انواع روکش چوبی : ۴۴۰۸

روکش مصنوعی چوب و کاربرد آن ها

روکشهای مصنوعی از چوب تهیه نمی شوند و جنس آن ها از کاغذ یا ورقه های نازکی از جنس پی وی سی است. این روکش ها طرحها و رنگهای مختلفی دارند و از آنها برای پوشش انواع صفحات مرکب مثل نئوپان، تخته فیبر و … استفاده می شود و با توجه به نوع آنها در برابر رطوبت و حرارت مقاوم اند. در حال حاضر استفاده از این روکش ها بسیار متداول شده است و اکثر صفحات ام دی اف (MDF) با این روکشها پوشش داده می شوند.

ورق‌های کاغذی (Paper Foil)

نوعی از روکش چوب مصنوعی، که از جنس کاغذ تزیینی به صورت ساده یا طرح دار و با رنگهای متنوع عرضه می شود، به نام «لترون» معروف است. این روکش برای پوشش سطوح یا ضخامت صفحات فشرده چوبی مانند ساخت انواع مصنوعات چوبی و حتی کابینتهای آشپزخانه استفاده می شود.
وزن پایه‌ این روکش‌ها پس از آغشته سازی تا حداکثر ۳۰۰ گرم بر متر مربع نیز می‌ رسد. این نوع روکش از ارزان ترین انواع روکش است که در مبلمان و لوازم ارزان قیمت مورد استفاده قرار می‌ گیرد، در برابر سایش و خش و عوامل مکانیکی مقاومتی ندارد و در برابر حرارت و رطوبت نیز کمتر از روکش‌ های ملامینه و لمینیت است.

روکش ترموپلاستیک

این گروه روکشهای مصنوعی مواد ترموپلاستیکی هستند که در اثر گرما تغییر شکل داده و قابلیت انعطاف بسیار بالایی دارند. در سطوحی که دارای اختلاف سطح‌ های عمیق و زیاد و اشکال برجسته و فرورفته با انحناءهای متعدد و مشکل هستند، فقط می‌توان از روکش‌ های ترموپلاستیک استفاده کرد. قابلیت انعطاف این نوع روکش از مزیت های کاربردی آنها محسوب می شود. این نوع روکشها عمدتاً شامل روکش PVC و ورقهای اکریلیک است که روکش PVC پرمصرف‌ترین آنها است.

روکش پلی وینیل کلراید (PVC)

این روکش ها در طرح ها، رنگ ها و ضخامت های بین ۰.۲ تا ۳ میلی‌ متر عرضه می شوند. قابلیت انعطاف پذیری آنها زیاد است و از آنها برای سطوح صاف و ابزارخورده و فرم دار، مانند درهای کابینت آشپزخانه و هم چنین نوارهای لبه استفاده می شود. انعطاف بسیار خوب روکش PVC خصوصاً وقتی که داخل پرس ممبران حرارت می‌ بیند باعث می‌ شود که بتوان نقوش بسیار ریز و ظریف،‌ ابزار خورده‌های عمیق، اشکال با شعاع‌ های کوچک و سخت را با آن روکش کرد. از ویژگی های دیگر این روکش ها داشتن مقاومت در برابر رطوبت است. اما در برابر حرارت و عوامل مکانیکی، مثل سایش و مواد شیمیایی، مقاومت کمتری دارند.

روکش های اکریلیک

این روکشها دارای تمام مزایای روکشهای PVC از جمله فرم‌ پذیری و قابلیت انعطاف بسیار بالایی در دمای ۸۰-۷۰ درجه سانتی گراد در داخل پرس ممبران را دارد. ضمن اینکه دارای مقاومت به ضربه، مناسب و نیز قابلیت منحصر به فرد ترمیم‌ پذیری است. بطوری که می‌ توان سطوح آسیب دیده آن را ترمیم کرد و سطوح ترمیم شده نیز به راحتی قابل تشخیص نخواهد بود. ضمناً حساسیت این نوع روکش نسبت به آتش سیگار و تغییر رنگ در برابر نور خورشید کمتر از PVC است و در مصنوعات گران تر و مرغوب تر استفاده می‌شود. همچنین تنوع رنگ این روکشها بسیار زیاد است.

روکش های لمینیت‌

لمینیت به گروهی از روکش مصنوعی شامل انواع HPL ، CPL و لمینیت های فشرده اطلاق می شود و یکی از پرکاربردترین روکش ها خصوصا در ایران است.

لمینیت تحت فشار بالا (HPL)

این نوع روکش در برابر رطوبت و حرارت و سایش مقاومت بوده و می‌توان آن را به راحتی و به دفعات با آب یا مواد پاک کننده تمیز کرد. لذا عمده کار این نوع روکش‌ ها در مواردی که دوام بسیار زیاد مورد نیاز است مصرف می‌ شد؛ مثل تخت‌ ها و لوازم بیمارستانی و آزمایشگاهی، ‌میزهای کارگاهی رویه کابینت‌ های بدون ابزار خوری و نیز سایر مصارف عمومی مثل مبلمان اداری بصورت محدود، البته ساخت نوع فرم‌ پذیر این نوع روکش دامنه کاربرد آن را در رویه کابینت‌ های دارای لبه‌ های منحنی افزایش داده است.
از معایب عمده آن انعطاف‌ پذیری کم و کاربرد سخت آن بدلیل سختی و شکنندگی آن و نیز گران بودن آن است.

لمینیت‌های فشرده پیوست (CPL)

این نوع روکش ها در تمام موارد مانند HPL است با این تفاوت که در پرسهای غلطکی پیوسته و بصورت رول تولید می‌ شود و انعطاف‌ پذیری آن کمی بیشتر از HPL است و دارای موارد کاربرد و خصوصیات مشابه HPL است.

روکش‌ های ملامینه

این روکش ها از کاغذ آغشته شده به رزین ملامین فرمالدئید تشکیل شده اند و در اندازه های متفاوت و شکل ها و طرح های مختلف عرضه می شوند. از این رو در عملیات چسباندن بر روی صفحات فشرده ی چوبی MDF و نئوپان دیگر به چسب نیاز نیست، زیرا در اثر حرارت و فشار پرس، روکش مزبور بر روی آن صفحات چسبانده می شود.
این روکش ها در برابر رطوبت، حرارت و ساییدگی نیز مقاوم اند و در ساخت کابینت های آشپزخانه، علی الخصوص صفحات رویی کابینت ها به کار می روند.

روکش‌ ملامینه

دارا بودن تمام امکانات تزئینی و نیز مقاومت مناسب روکش ملامینه در برابر رطوبت ،آب،‌حرارت،‌ سایش و … دامنه وسیعی از کاربردهای متنوع را برای MDF با روکش ملامینه امکان پذیر می کند. در سطح جهانی روکش‌های ملامینه دارای بیشترین استفاده بوده و بعد از آن به ترتیب روکش‌ های چوبی، روکش‌ های کاغذی، رنگ،‌ لمینیت ها و روکش‌ های ترموپلاستیک PVC قرار دارند.

وضعیت واحد های فعال تولید انواع روکش های چوبی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید انواع روکش چوبی  در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات انواع روکش های چوبی

نمودار واردات و صادرات انواع روکش چوبی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

بطور کلی از نظر قیمت می‌ توان انواع روکش‌ چوب را به ترتیب نزولی به این ترتیب طبقه‌ بندی کرد

لمینیت ها
روکش‌ های ملامینه
روکش‌ های کاغذی
روکش‌ های PVC
علاوه بر روکش‌ ها برای روسازی تخته‌ های چوبی و MDF از روشهای دیگری از جمله نقوش منبت کاری،‌ رنگ‌ کاری،‌ لاک و الکل و … استفاده می‌ شود.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید انواع روکش های چوبی

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۰۰ هزار متر مربع
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۸ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۷ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۱ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)