طرح تولید میلگرد الیاف شیشه GFRP و FRP

میلگرد الیاف شیشه GFRP و FRP، مصالحی کامپوزیتی هستند که از ترکیب الیاف شیشه و رزین پلیمری پلی‌استرساخته می‌شوند. میلگردهای آجدار شیشه ™GRR همانند ارماتورهای فولادی به عنوان تقویت کننده بتن، مقاومت و سختی اضافی را برای بتن و حتی سایر مصالح نظیر ماتریس‌ها فراهم می‌کنند.
میلگرد شیشه ™GRR، همچنین در تکنیک شناخته شده روش سطح نزدیک (NSM) به عنوان اجزای مقاوم به کار برده می‌شود. این سیستم مقاوم شامل میلگردهای FRP احاطه شده در شیار ایجاد شده سطح عضو می‌باشد. بدین صورت که این میلگردها در شیارهای ایجاد شده، با استفاده از رزین و چسب اپوکسی تیکسوتروپیک مقاومت بالای شرکت افزیر مانند EPT™۱۰۰۲۰ قرار داده می‌شوند. این روش برای تقویت سطوحی که در معرض خوردگی یا آسیب‌های مکانیکی هستند، بسیار سیستم مفیدی می‌باشد. همچنین برای مصالح بنایی، میلگردهای GFRP می‌توانند در محل­های اتصال کار گذاشته شوند و ظرفیت آن را بدون تاثیری در شکل سازه افزایش دهند.
این نوع میلگرد که به نام های میلگرد GFRP (Glass Fiber-Reinforced Polymer)، آرماتور شیشه FRP، میلگرد فایبرگلاس FRP و آرماتور کامپوزیتی یا میلگرد الیاف شیشه FRP ای و یا حتی آرماتور پلیمری نیز مشهور است، به علت دوام بسیار بالا در محیط های دارای خوردگی و نمکی و همچنین محیط های سولفاته و یا دارای انرژی مغناطیسی بالا، بسیار پر کاربرد است. ترکیب فوق العاده الیاف شیشه FRP و رزین وانیل استر (PVC) منجر به ساخت این میلگرد می شود. بیشترین کاربرد آرماتور شیشه FRP یا میلگرد فایبرگلاس FRP در ساخت دال های بتنی است. از جمله مهم ترین قابلیت های میلگردهای GFRP یا آرماتور کامپوزیتی، مقاومت بالا، مقاومت در برابر گرما و حرارت، تغییر شکل کم در لحظه گسیختگی و وزن کم است. از میان انواع میلگردهای FRP، آرماتور فایبرگلاس FRP ارزان ترین نوع است. در این صفحه سعی می شود به سوال «میلگرد GFRP چیست»، پاسخ داده شود. برای اطلاع از نحوه فروش و قیمت میلگرد فایبر گلاس با شرکت مقاوم سازی افزیر تماس حاصل فرمایید.
به دلیل مقاومت بسیار زیاد مصالح FRP در برابر خوردگی، این ماده به صورت میلگرد FRP نیز ساخته شده است. در حال حاضر کارخانه های متعددی وجود دارند که میلگردهای فایبرگلاس FRP تولید می‌کنند که توسط شرکت مقاوم سازی افزیر با عنوان محصول GRRTM در کشور ایران قابل تهیه هستند.
از زمان اولین استفاده از میلگرد در بتن در سال ۱۸۹۳ میلادی، همواره یکی از مسائلی که دوام بتن و سازه را تحت تاثیر قرار می دهد، خوردگی بتن و میلگرد است. به عنوان نمونه در سال ۲۰۰۶ در مونترال کانادا پل روگذر لاوال (Laval) بر اثر خوردگی و قدمت بیش از حد سازه تخریب شد؛ یکی از گزینه های پیشنهادی برای جلوگیری از وقوع چنین خرابی هایی استفاده از میلگرد کامپوزیت GFRP است. با پیشرفت تکنولوژی در زمینه پیلمرها، میلگردهای جدیدی تحت عنوان میلگرد شیشه FRP یا میلگرد کامپوزیت GFRP به وجود آمد که مقاومت خوبی در مقابل خوردگی دارد. این محصول علاوه بر اینکه برای سازه های جدید بسیار مناسب است، می تواند برای بهسازی سازه قدیمی هم به کار رود. (طرح تولید میلگرد الیاف شیشه GFRP و FRP)

مزایا میلگرد شیشه ای – کامپوزیتی

۱- پلیمرهای مسلح شده با الیاف مخصوص با مقاومت کششی بالا و خصوصا الیاف شیشه (GFRP) یکی از بهترین مواد کامپوزیتی شناخته شده هستند که در زمینه های مختلف برای تولید مقاطع بتنی سبک، پر مقاومت و با دوام کاربرد دارند.
۲- میلگرد شیشه ای سبک‌تر از میلگرد آجدار فولادی هم اندازه است.
۳- مقاومت در برابر اسیدها و بازها‌.
۴- مقاومت در برابر زنگ زدگی‌.
۵- داشتن مقاومت کششی بیشتر از فولاد‌.
۶- نداشتن هدایت الکتریکی و حـرارتی‌.
۷- داشتن مقاومت مطلوب در برابر زلزله‌.

کاربرد میلگرد الیاف شیشه GFRP

کاربردهای میلگرد GFRP بعلت مقاومت طبیعی در مقابل خوردگی، میلگردهای FRP برای سازه هایی که در معرض خوردگی دید قرار دارند، مانند سازه های دریایی و اسکله ها، عرشه پل ها، و سازه هایی که در معرض نمک های یخ زدا قرار دارند بسیار مناسب می باشند. همچنین بعلت خصوصیت غیر مغناطیسی بودن استفاده از میلگردهای FRP در تجهیزات حساس مانند میدان های الکترومغناطیس و بخشهای MRI بیمارستانها امکان پذیر می باشد. به تعدادی از کاربری های میلگرد GFRP اشاره می شود
۱. کاربردهای میلگرد GFRP درتاسیسات فاضلاب مانند تصفیه خانه ها، کلاریفایر (Clarifier)، منهول (Manhole)، چربی گیر (Grease Trap)
۲. کاربردهای میلگرد GFRP در کانال ها و لوله های بتنی هدایت فاضلاب، پساب های صنعتی و مواد شیمیایی
۳. کاربردهای میلگرد GFRP در سازه های بتنی اسکله ها و سازه های دریایی(Marine and Offshore )
۴. کاربردهای میلگرد GFRP در سازه های مجاور دستگاههای MRI در مراکز بهداشتی و درمانی
۵. کاربردهای میلگرد GFRP در آرماتوربندی لایه های فوقانی در عرشه (Deck) پلها در مناطق سردسیر و زیر سازی های بتن مسلح (RCC)
۶. کاربردهای میلگرد GFRP در دیواره موقت بتنی در داخل تونل های مترو (Soft Eye)
۷. کاربردهای میلگرد GFRP در نیلگ و تحکیم خاک
۸. کاربردهای میلگرد GFRP در شمع (Pile) های داخل خاک و آب
۹. کاربردهای میلگرد GFRP در کانال های روباز (Culvert) و لوله های بتنی هدایت آب
۱۰. کاربردهای میلگرد GFRP در بلوکهای بتنی پیش ساخته جاده ای (New Jersy)
۱۱. کاربردهای میلگرد GFRP در ساختمانهای پیش ساخته بتنی برای استفاده موقت
۱۲. کاربردهای میلگرد GFRP در پانل های پیش ساخته نما (GRC)
۱۳. کاربردهای میلگرد GFRP در دیوارهای پیش ساخته، ستونها و فونداسیون پیش ساخته برای دیوارکشی و محوطه سازی
۱۴. کاربردهای میلگرد GFRP در تیرهای برق و تیرهای جایگزین دکل های انتقال نیرو
۱۵. کاربردهای میلگرد GFRP در اتاقک پست برق پیش ساخته بتنی
۱۶. کاربردهای میلگرد GFRP در آرماتوربندی کف پارکینگ ها و سالن های صنعتی
۱۷. کاربردهای میلگرد GFRP در کف کاذب و سقف کاذب بتنی
۱۸. کاربردهای میلگرد GFRP در ساخت کول

دلیل استفاده از الیاف شیشه‌ای در میلگرد چیست؟

همان‌طور که می‌دانید کاربرد اصلی میلگرد برای مقاوم ساختن بتن است؛ اما میلگردهای ساده در برابر خوردگی و عواملی محیطی دیگر ضعف داشته و دچار فرسایش می‌شوند. برای برطرف کردن این مشکل از میلگردهای استیل ضدزنگ و میلگردهای گالوانیزه استفاده می‌شود؛ اما هر یک از این‌ها نیز محدودیت‌هایی (مثل قیمت بالا) دارند.
میلگردهای پلیمری مسلح شده زیادی در بازار پیدا می‌شود و از میان آن‌ها میلگردهای GFRP قیمت مناسب‌تری دارند. اهمیت میلگرد GFRP و کاربرد بالای آن در صنایع مختلف باعث شده تا توجه خاصی به آن داشته باشیم. (طرح تولید میلگرد الیاف شیشه GFRP و FRP)

مقاومت میلگرد شیشه ای FRP در مقابل خوردگی‌

میلگردهای فولادی مقاومت پایینی در مقابل عوامل شیمیایی خورنده و رطوبت دارند. از آن جایی که امکان وجود ترک در مقاطع بتنی و در نتیجه نفوذ عوامل شیمیایی به داخل بتن وجود دارد، میلگردهای فولادی دچار خوردگی خواهند شد و در نتیجه، مقاومت و یکپارچگی مقاطع بتنی از بین خواهد رفت. فولاد‌های ساختمانی به طور مختصر در مقابل خوردگی به وسیله قلیای بتن محافظت می‌شوند و معمولا سبب دوام خدمت‌پذیری سازه می‌گردند.
به علت مقاومت بالای رزین اپوکسی استفاده شده در ساخت میلگرد شیشه ای FRP در مقابل اکسیژن، رطوبت، کلر، سولفاتها و سایر عوامل خورنده، از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردارند. از این رو میلگردهای FRP برای سازه هایی که در معرض خوردگی قرار دارند مانند سازه های دریایی، اسکله ها، عرشه پل ها و سازه هایی که در معرض نمک های یخ زا قرار دارند جایگزین بسیار مناسبی برای میلگردهای فولادی می باشند.

مقاومت میلگرد شیشه ای FRP در مقابل خوردگی‌

میلگردهای فولادی مقاومت پایینی در مقابل عوامل شیمیایی خورنده و رطوبت دارند. از آن جایی که امکان وجود ترک در مقاطع بتنی و در نتیجه نفوذ عوامل شیمیایی به داخل بتن وجود دارد، میلگردهای فولادی دچار خوردگی خواهند شد و در نتیجه، مقاومت و یکپارچگی مقاطع بتنی از بین خواهد رفت. فولاد‌های ساختمانی به طور مختصر در مقابل خوردگی به وسیله قلیای بتن محافظت می‌شوند و معمولا سبب دوام خدمت‌پذیری سازه می‌گردند.
به علت مقاومت بالای رزین اپوکسی استفاده شده در ساخت میلگرد شیشه ای FRP در مقابل اکسیژن، رطوبت، کلر، سولفاتها و سایر عوامل خورنده، از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردارند. از این رو میلگردهای FRP برای سازه هایی که در معرض خوردگی قرار دارند مانند سازه های دریایی، اسکله ها، عرشه پل ها و سازه هایی که در معرض نمک های یخ زا قرار دارند جایگزین بسیار مناسبی برای میلگردهای فولادی می باشند.

مقاومت میلگرد شیشه ای FRP در برابر نیروهای مغناطیسی

مواد کامپوزیت FRP دارای خصوصیات منحصر بفردی هستند. از آن جاییکه این مواد از ترکیب رزین با الیاف شیشه، کربن و یا آرامید ساخته می شوند، هیچ گونه تنشی ناشی از میدان مغناطیسی در آن ها وارد نمی شود. با توجه به همین خصوصیت در مواد کامپوزیت FRP، استفاده از میلگرد شیشه ای FRP در سازه های تحت تاثیر میدان های الکترو مغناطیسی نظیر راکتورها، فرودگاه ها، بخش های MRI بیمارستان ها و لابراتوارها توصیه می شود.
۵مقاومت میلگرد شیشه ای FRP در برابر جریان الکتریکی

هدایت الکتریکی در سازه می تواند یک خطر به حساب آید. قابلیت رسانایی الکتریکی در مصالح فلزی مسئله خطرناکی بوده و می تواند باعث آسیب شود. در مقابل مصالح فلزی، مواد کامپوزیت FRP از لحاظ الکتریکی غیرهادی هستند که این امر آن ها را به گزینه مناسبی برای سازه های در معرض میدان الکتریکی می سازد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید میلگرد الیاف شیشه GFRP و FRP

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد آیسیک
میلگرد کامپوزیتی از الیاف شیشه و رزین اپوکسی۲۵۲۰۵۱۲۷۶۵
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید میلگرد الیاف شیشه GFRP و FRP

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه تولید میلگرد کامپوزیتی

برای تولید میلگرد کامپوزیتی از رزین استفاده می‌شود. رزین که نوعی پلاستیک است؛ سبک است و به راحتی شکل می‌گیرد و می‌توان آن را ذوب و ریخته‌گری کرد. اما چون از استحکام کافی برخوردار نیست، به آن الیاف شیشه یا همان فایبرگلاس افزوده می‌گردد.

وضعیت واحد های فعال تولید میلگرد کامپوزیتی از الیاف شیشه

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید میلگرد کامپوزیتی از الیاف شیشه در کشور به تفکیک استان آمده است .
واحدفعال میلگرد

جدول واحد های فعال تولید میلگرد کامپوزیتی از الیاف شیشه

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید میلگرد کامپوزیتی از الیاف شیشه در کشور به تفکیک استان آمده است .
جدول واحدفعال میلگرد

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید میلگرد الیاف شیشه GFRP و FRP

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۱۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۲۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۷.۵ میلیارد تومان(بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳.۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۵۶ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)