پلی-اتیلن3

طرح تولید میلگرد پلی اتیلن

نوعی پلیمر رایج و در دسترس که بانام پلی‌اتیلن یا تفلون شناخته می‌شود که به‌عنوان ماده اصلی تولید میلگرد پلی‌اتیلن است. این ماده، یک نوعی از ترمو پلاستیک است که در درازمدت می‌تواند در برابر دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد از خود مقاومت نشان دهد.(طرح تولید میلگرد پلی اتیلن)

پلی‌اتیلن به دلیل ویژگی‌ها و ارزان بودن قیمت، از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین پلاستیک‌ها در دنیا است. ساختار ساده آن موجب می‌شود تا از آن در تولید انواع محصولات پلاستیکی ازجمله کیسه‌های غذایی، بطری‌های شامپو، اسباب‌بازی کودکان و حتی جلیقه ضدگلوله استفاده شود. متفاوت بودن فرآیند تولید پلی‌اتیلن درنتیجه و محصول نهایی تأثیرگذار خواهد بود. میلگرد پلی‌اتیلن با توجه به نوع پلیمر استفاده‌شده در آن، یک ساختار سه‌بعدی و محکمی دارد که دلیل آن وجود واکنش‌های شیمیایی بین مولکول‌های سازنده پلی‌اتیلن است.
خواص و ویژگی‌های میلگرد پلی‌اتیلن بسته به جنس، ابعاد و نحوه تولید، متفاوت است.
میلگردهای پلی‌اتیلن در محیط‌های اسیدی و باز، از خود مقاومت بالایی را در برابر خوردگی نشان می‌دهند که همین موجب می‌شود تا از آن در صنایع مختلف مانند ساخت لوازم آزمایشگاهی و خانگی استفاده شود.

انواع پلی اتیلن PE چیست؟

پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)
PE با چگالی کم خطی (LLDPE)
PE با چگالی بالا (HDPE)
PE با وزن مولکولی فوق العاده بالا (UHMWPE)
PE با چگالی متوسط (MDPE)
PE با چگالی بسیار کم (VLDPE)
PE با وزن مولکولی بالا (HMWPE)
PE با وزن مولکولی بسیار کم (ULMWPE)
پلی اتیلن کلر (CPE)

ویژگی‌های میلگرد پلی اتیلن

مقاوم در برابر ضربه
این محصول به دلیل الاستیسیته خوب در مقابل ضربه تا حد زیادی مقاوم است.
مقاوم در برابر اسید و باز
این ویژگی باعث می‌شود در بسیاری موارد در مشاغل مختلف کارائی داشته باشد.
جنس با کیفیت
که رنگ روشنی به میلگرد پلی اتیلن می‌دهد و تا حدودی خواص نوری خوبی به آن می‌دهد که می‌توان در تزئین داخلی از آن استفاده نمود.
خواص کششی خوب
در مقابل نیروهای کششی استحکام بالایی دارد.
وزن سبک
به خاطر استفاده از مواد نو درجه یک وزن پایین‌تری در واحد حجم از محصول در مشابه با مواد ضایعاتی و درجه دو دارد.
عایق
در برابر الکتریسیته خاصیت عایق بودن را دارد.
سختی مناسب
این ویژگی به دلیل این است که پلی اتیلن با کیفیت از درجه‌ای از سختی برخوردار است که نه خیلی بالا بوده و نه خیلی پایین بوده به طوری که این امکان را فراهم می‌آورد
که به راحتی در تراشکاری و مدل سازی و قطعه سازی مورد استفاده قرار گیرد.
تراشکاری آسان، مقاومت در برابر آب و مقاومت در برابر اسید از ویژگی‌های میلگرد پلی اتیلن می‌باشد.
تحمل دمایی پلی اتیلن تا ۱۱۰ درجه می‌باشد ولی بهتر است در مکان‌هایی که بالای ۷۰ درجه دما دارند استفاده نشود زیرا امکان تغییر شکل دارند.
به دلیل خاصیت الاسیته بالایی که دارد در برابر ضربه تا حد زیادی مقاوم می‌باشد و هم چنین از ایستادگی و دوام بلایی برخوردار هستند.
کیفیت خوب مواد بکار رفته در این میلگردها به انها روشنی مطلوبی بخشیده که می‌توان از انها در تزیینات هم استفاده نمود.
این میلگردهای در مقابل الکتریسیته مقاوم هستند.
از مشخصات میلگردهای خوب می‌توان به صاف بودن میلگرد، نداشتن سوراخ و حباب در داخل میلگرد، استفاده از مواد اولیه پلیمری نو و با کیفیت بالا اشاره کرد.

مزایا پلی اتیلن میلگرد

* جقرمگی بالا (حتی در دماهای پایین)
* ازدیاد طول بالا (بواسطه کشش)
* سبکی
* خواص الکتریکی و عایقی خیلی خوب
* نفوذ پذیری کم بخار
* مقاومت شیمیایی بالا
* مقاومت خوب در برابر ترک خوردگی بر اثر فشار

موارد استفاده میلگرد پلی اتیلن :

* صنایع غذایی
* نوار نقاله
* صنایع شیمیایی
* صنایع بسته بندی
آنچه که موجب تمایز شافت یا شفت‌های پلی اتیلن شده و خاصیت‌ها و کاربردهای ویژه‌ای به آن بخشیده را می‌توان در چند بخش خلاصه کرد؛ بهره مندی از چگالی نسبتاً پایین به نسبت سایر انواع پلیمرها، جذب کمترین مقدار آب و رطوبت، قابلیت تولید در قطرهای سفارشی، تنوع در رنگ بندی، بهره مندی از مقاومت کششی بالا و توان تحمل فشارهای متوسط، استحکام در برابر کشش و پارگی، دمای ذوب متوسط در حد ۱۱۰ درجه سانتیگراد، بهره مندی از ساختار خطی، درصد شکنندگی بسیار پایین در برابر انواع پلیمرهای صنعتی و مقاومت بالا در برابر اشعهٔ یو وی. این متریال همچنین دارای مجوزهای بهداشتی لازم جهت استفاده در صنایع غذایی و لوازم آشپزخانه هست.
میلگرد پلی اتیلن قابلیت تولید در انواع قطرها و متراژهای مختلف را دارا می‌باشد؛ بنابراین خریداران و فعالان در حوزه‌های صنعتی مختلف می‌توانند بر اساس نیاز صنعت خود اقدام به سفارش و خرید میلگرد پلی اتیلن بر مبنای نیازهای صنعتی که در آن فعال هستند نمایند.
قابل اشاره است خیلی از افراد از اصطلاحات تفلون معمولی و یا تفلون ایرانی برای این جنس استفاده می‌کنند که اصطلاح تفلون برای میله گرد پلی اتیلن PE کاملاً اشتباه است.

قیمت میلگرد پلی اتیلن

یکی از عواملی که به شکل واضح و بدیهی در قیمت میلگرد پلی اتیلن مؤثر می‌باشد، کارخانه تولید کننده این متریال پلاستیکی است. کارخانه‌های تولید کننده، دارای سیاست گذاری‌های خاصی برای تعیین قیمت میلگرد پلی اتیلن PE می‌باشند. هزینه‌های مصرف انرژی، هزینه‌های حمل و نقل و جابجایی، هزینه دستمزد نیروی کار و هزینه دستگاه‌های مورد استفاده در روند تولید میلگرد پلی اتیلن PE به اضافه هزینه مواد اولیه و سایر هزینه‌های جانبی می‌تواند روی قیمت تمام شده میله‌های پلاستیکی پلی اتیلن تأثیر گذار باشد. بنابراین طبیعی ست که کارخانه‌های سازنده مختلف، قیمت متفاوتی روی این محصول بگذارند.

درجه کیفی مواد اولیه استفاده شده در تولید میله گرد پلی اتیلن

نوع مواد اولیه به کار رفته در تولید میلگرد پلی اتیلن می‌تواند در قیمت آن دخیل باشد. به‌عنوان مثال برخی از شرکت‌های تولیدی از مواد درجه یک و برخی دیگر از مواد درجه دو و سه برای تولید این متریال استفاده می‌کنند که منجر به تفاوت فاحش قیمت تمام شده میلگرد پلی اتیلن خواهد شد. رعایت استانداردها، نوع مواد اولیه مصرفی و تکنولوژی‌های تولید شافت های پلی‌اتیلن همگی بستگی به شرکت تولیدی دارد که در نهایت می‌تواند روی قیمت آن مؤثر واقع شود.
قابلیت جوش پذیری میلگرد پلی اتیلن PE یکی از عوامل تعیین کننده در قیمت میلگرد پلی اتیلن PE قابلیت جوش پذیری آن است. شافت های پلی اتیلن را می‌توان با دارابودن قابلیت جوشکاری و معمولی خریداری کرد که هر کدام به تناسب این قابلیت خود دارای کاربرد خاصی در صنعت خود هستند و به همین منوال دارای قیمت متفاوتی نیز می‌باشند.
میلگرد پلی اتیلن، یکی از متریال هایی ست که در صنعت پلاستیک به عنوان یکی از پر کاربردترین و ارزان‌ترین متریال ها شناخته می‌شود و می‌توان رد پای آن را تقریباً در هر حوزه‌ای مشاهده کرد. بنابراین طبیعی ست که کارخانجات در شهرک‌های صنعتی اقدام به خرید میلگرد پلی اتیلن HDPE برای ساخت قطعات تراشکاری، فرزکاری و غیره خود نمایند.
آن دسته از فعالان در حوزه‌های تولیدی و صنعتی که نیاز به متریالی ارزان و معمولی که مقاومت در برابر اسید و خوردگی دارند و در عین حال سبک بودن وزن محصول نهایی برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است بی شک باید سراغ خرید میلگرد پلی اتیلن بروند. طول میله گرد پلی اتیلن را به واسطهٔ فرایند تولید می‌توان افزایش داد. این متریال یک عایق خوب در برابر الکتریسیته می‌باشد و جریان برق را خود عبور نمی‌دهد؛ اما بهتر است برای استفاده از پلیمرها در صنایع الکتریکی از پلیمرهای مهندسی شده و تخصصی‌تر کمک بگیرید. همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد حوزه‌های صنعتی مختلفی از تولید لوازم آشپزخانه گرفته تا تولید تجهیزات پزشکی و سیستم‌های آبیاری به میلگرد پلی اتیلن احتیاج دارند.

پلی اتیلن میلگرد دارای مجوز بهداشتی جهت استفاده در صنایع غذایی و بهداشتی می باشن و با توجه به قیمت مناسب این پلیمر آن را پر مصرف گردانیده.

خصوصیات ورق مورداستفاده برای میلگرد پلی‌اتیلن

به‌کارگیری ورق‌های پلی‌اتیلن از سال ۱۹۵۰ میلادی تاکنون به دلیل ویژگی‌ها و خواصی که دارد، در ساخت وسایل دیده می‌شود.
این ماده پلیمری با توجه به قیمت ارزان و وزن سبک در کنار تمام قابلیت‌های خود توانسته است به‌عنوان بهترین و مناسب‌ترین جایگزین برای ساختارهای فلزی شناخته شود. اما شما فکر می‌کنید این ورق‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

سازگاری با شرایط دمایی متغیر
پلی‌اتیلن به دلیل مقاومتی که در برابر دما با میزان حرارت بالا از خود نشان می‌دهد، می‌تواند خود را با توجه به تغییرات دمایی متفاوت و متغیر سازگار کند. همین موضوع موجب می‌شود تا تأثیر به سزایی در افزایش طول عمر ساختار آن داشته باشد. علاوه بر این می‌توان از آن به‌آسانی در محیط‌های گوناگون باهدف مصرف و ساخت وسایل مختلف استفاده کرد.

پایدار بودن ساختار اتمی
همان‌طور که گفته شد، پلی‌اتیلن از اتم‌های کربن به هم چسبیده شده تشکیل‌شده است که هر اتم کربن را دواتم هیدروژن احاطه کرده است.با توجه به پایداری ساختار اتمی پلی‌اتیلن، مقاومت آن در برابر واکنش در محیط‌های شیمیایی به حداقل ممکن و صفر می‌رسد. به همین دلیل تانکرهای پلی‌اتیلن ازجمله مواردی است که می‌تواند برای حمل مواد شیمیایی مورداستفاده قرار گیرد.
پلی‌اتیلن با ساختار پایدار اتمی خود در برابر جذب آب و رطوبت مقاوم بوده و به همین دلیل در تولید لوله‌های آبی زیرزمینی مانند لوله‌های فاضلاب و آب شهری، آن را به کار می‌گیرند.

 وزن سبک و مقاومت بالا
ورق‌های پلی‌اتیلن ازلحاظ وزنی در کمترین مقدار و در دسته پلیمرهای سبک قرار داده می‌شود. سبک بودن به معنای نداشتن مقاومت و استحکام کافی نیست، بلکه پلی‌اتیلن برخلاف وزن سبکی که دارد، از مقدار مقاومت بالایی برخوردار است.ارزان بودن و قیمت مناسب در کنار دو ویژگی وزن سبک و استحکام بالا موجب می‌شود تا مقادیر زیادی از آن را به‌راحتی بتوان با کمک یک وسیله نقلیه جابجا کرد.
عدم نفوذپذیری آب به داخل پلی‌اتیلن، مستحکم بودن در برابر ضربه و فشار و همچنین مقاومت بالا در برابر حشرات موذی و پوسیدگی ازجمله دلایل قانع‌کننده برای نگه‌داری این نوع ورق در انبارها با مقدار حجمی بالا است. توجه به این قابلیت‌ها موجب شده است تا مصرف‌کنندگان بدون نگرانی از وارد شدن آسیب به پلی‌اتیلن‌ها بتوانند از آن‌ها در انبارهای خود برای مدت‌زمان طولانی استفاده کنند.

قابل بازیافت
هنگام به کار بردن پلی‌اتیلن در ساخت انواع وسایل و ابزارهای پلاستیکی به دلیل دورریزهای کمی که دارد و هم‌چنین قابلیت بازیافتی، آن را به‌عنوان سازگار و دوست محیط‌زیست نیز می‌شناسند.
فاضلاب یا لوله‌های آب شهری که درگذشته به علت استفاده از مواد فلزی به‌مرورزمان دچار فرسودگی و خرابی می‌شدند تا جایی که برای تعمیر آن‌ها باید خط لوله را تعویض می‌کردند.

روش تولید میلگرد پلی اتیلن چگونه است؟

تولید میلگرد پلی اتیلن، با استفاده از روش اکسترود انجام می‌شود. برای تولید این میلگرد، از نوعی پلی اتیلن با نام پلی اتیلن HDPE استفاده می‌شود. این نوع پلی اتیلن قابلیت تراشکاری و ماشین‌کاری دارد و میلگرد ساخته شده از آن، مناسب استفاده در صنعت خواهد بود.
در روش تولید میلگرد پلی اتیلن، بسته به سفید یا رنگی بودن آن، ابتدا گرانول‌های پلی اتیلن سفید یا رنگی از نوع HDPE را ذوب می‌کنند و به شکل سیال در می‌آورند. این ماده سیال در دستگاه اکسترودر تحت فشار و دمای بالا قرار می‌گیرد تا به خواص مکانیکی و شیمیایی مورد نظر برسد. پس از آن، ماده سیال از خروجی دستگاه اسکترودر به شکل مذاب خارج شده و درون قالب ریخته می‌شود. پس از آن در طی فرایندی شبیه به نورد گرم میلگرد فولادی، ضخامت ماده مذاب کم شده و به اندازه مورد نظر می‌رسد. مرحله آخر هم فرایند سردسازی میلگرد پلی اتیلن است.
همان‌طور که قیمت میلگرد فولادی به کیفیت مواد اولیه بستگی دارد، قیمت میلگرد پلی اتیلن نیز به کیفیت گرانول‌های پلی اتیلن اولیه وابسته است.

کاربردهای میلگرد پلی اتیلن
کاربرد در صنعت پزشکی

انواع خاصی از PE مانند پلی اتیلن با وزن بسیار مولکولی دارای مقاومت بالا بوده و در برابر بریدگی و سایش مقاوم است. همچنین از نظر شیمیایی مقاوم است. بنابراین، برای ساخت مفاصل مصنوعی، تعویض مفصل زانو و تعویض مفصل ران استفاده می‌شود. همچنین از آن برای ساختن بخش‌های خاصی از ایمپلنت استفاده می‌شود.

کاربرد در خودروسازی

مخازن سوخت در وسایل نقلیه با استفاده از HDPE ساخته می‌شوند.

کاربرد در صنایع غذایی

برای ساخت انواع تخته کار و تخته گوشت استفاده می‌گردد. هم چنین در ساخت ظروف یک بار مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد در تزریق پلاستیک

PE از نظر ترموپلاستیک، می‌تواند در دستگاه قالب گیری تزریقی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا بدون تخریب عمده، مجدداً گرم می‌شود، ذوب می‌شود و سرد می‌شود. به طور معمول، PE در دستگاه قالب گیری تزریق تغذیه می‌شود و تا نقطه ذوب آن گرم می‌شود. سپس فرم مایع درون قالب تزریق می‌شود تا شکل دلخواه را بگیرد. مهم‌ترین مزیت استفاده از پلی اتیلن نسبت به سایر پلیمرها در فرآیند قالب گیری تزریقی، کم هزینه بودن، سهولت بازیافت و مقاومت در برابر ضربه قوی به خصوص در دماهای پایین است.

ماشین کاری CNC

PE یک ماده عالی برای استفاده در دستگاه‌های CNC است. به لطف انواع مختلف آن مانند HDPE و LDPE به شکل ورق، میلگرد و بسیاری از اشکال خاص دیگر تولید می‌شود. PE با یک فرآیند ماشین کاری که شامل یک آسیاب یا تراش است، به خوبی کار می‌کند. این خواص مطلوب از قبیل مقاومت در برابر ضربه مناسب و چقرمگی باعث می‌شود مناسب ماشین کاری باشد. PE مورد استفاده در دستگاه‌های CNC معمولاً سفید است.

اتصال قطعات

پس از ساخت PE، مواردی وجود دارد که قطعات پلی اتیلن جداگانه برای ساخت محصول بزرگ‌تر باید به یکدیگر بپیوندند. در چنین مواردی، قطعات PE با استفاده از روش‌های زیر به یکدیگر متصل می‌شوند:
جوش لیزری
جوش التراسونیک
جوشکاری گاز داغ
فیوژن گرما
آب بندی حرارتی

وزن میلگرد پلی اتیلن چقدر است؟

جدول زیر وزن پرکاربردترین سایزهای مختلف میلگرد پلی اتیلن از سایز ۲۰ تا ۲۶۰ میلی‌متر را نشان می‌دهد که مقادیر آن با توجه به درجه سختی این میلگرد، ممکن است کمی تغییر کند.

جدول وزن میلگرد پلی اتیلن

ردیفسایز میلگرد پلی اتیلن (میلی‌متر)وزن هر متر (کیلوگرم)
۱۲۰۰.۳۰۱
۲۲۵۰.۴۷۱
۳۳۰۰.۶۷۸
۴۳۵۰.۹۳۲
۵۴۰۱.۲۰۶
۶۴۵۱.۵۲۶
۷۵۰۱.۸۸۴
۸۵۵۲.۲۸۰
۹۶۰۲.۷۱۳
۱۰۶۵۳.۱۸۴
۱۱۷۰۳.۶۹۳
۱۲۷۵۴.۲۳۹
۱۳۸۰۴.۸۲۳
۱۴۸۵۵.۴۴۵
۱۵۹۰۶.۱۰۴
۱۶۹۵۶.۸۰۱
۱۷۱۰۰۷.۵۳۶
۱۸۱۰۵۸.۳۰۸
۱۹۱۱۰۹.۱۱۹
۲۰۱۱۵۹.۹۶۶
۲۱۱۲۰۱۰.۸۵۲
۲۲۱۲۵۱۱.۷۷۵
۲۳۱۳۰۱۲.۷۳۴
۲۴۱۳۵۱۳.۷۳۴
۲۵۱۴۰۱۴.۷۷۱
۲۶۱۴۵۱۵.۸۴۳
۲۷۱۵۰۱۶.۹۵۶
۲۸۱۶۰۱۹.۲۹۲
۲۹۱۷۰۲۱.۷۷۹
۳۰۱۸۰۲۴.۴۱۷
۳۱۱۹۰۲۷.۲۰۵
۳۲۲۰۰۳۰.۱۴۴
۳۳۲۱۰۳۳.۲۳۴
۳۴۲۲۰۳۶.۴۷۴
۳۵۲۳۰۳۹.۸۶۵
۳۶۲۴۰۴۳.۴۰۷
۳۷۲۵۰۴۷.۱۰۰
۳۸۲۶۰۵۰.۹۴۳

 

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید میله و میلگرد پلی اتیلن

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید میله و میلگرد پلی اتیلن به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولproduct nameکد آیسیک
میله و میلگرد پلی اتیلنPolyethylene bars and rods۲۵۲۰۴۱۲۹۸۳

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید میله و میلگرد پلی اتیلن

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

وضعیت واحد های فعال طرح تولید میله و میلگرد پلی اتیلن

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید میله و میلگرد پلی اتیلن در کشور به تفکیک استان آمده است .

استانشهرستاننام محصولظرفیتواحد سنجش
آذربایجان شرقیشبسترمیله و میلگرد پلی اتیلن۱۵۰۰تن
یزدیزدمیله و میلگرد پلی اتیلن۵۳۰تن
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۲,۰۳۰تن

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید میلگرد پلی اتیلن

ظرفیت : ۱۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۱ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۰ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۴ امتیاز)