طرح تولید نایلون گلخانه ای

نایلون گلخانه یکی از پرکاربردترین و همچنین به صرفه ترین نوع پوشش برای گلخانه ها میباشد که از مواد اولیه پلی اتیلنی تولید شده است. امروزه تولید و پرورش محصولات کشاورزی خارج از فصل تولید آن ها تبدیل به یکی از پرسودترین قسمت های صنعت کشاورزی شده است. فرقی نمی کند که در گلخانه گل‌های آپارتمانی یا زینتی پرورش می دهید یا به تولید سبزیجات و صیفی جات مشغول هستید. چیزی که مهم است ایجاد شرایطی است که نور، رطوبت و دمای مناسب را برای رشد گیاهان ایجاد کند و در برابر عوامل طبیعی مانند یخبندان، برف، باران و طوفان از استحکامو مقاومت بالایی برخوردار باشند. گلخانه داران و کشاورزان برای ایجاد چنین شرایط ایده الی به یک پوشش حفاظتی محکم و باکیفیت به نام نایلون گلخانه نیاز دارند. انواع نایلون مخصوص راه اندازی گلخانه برای شرایط آب و هوایی و اقلیم های مختلف متفاوت است. در گذشته گلخانه ها را با استفاده از متریال شیشه راه اندازی می‌کردند اما با توجه به پرهزینه بودن و شکنندگی شیشه در مقابل عوامل خسارت زا شیشه ها جای خود را به نایلون دادند و هم اکنون نایلون‌ های گلخانه از طرفداران بسیار زیادی برخوردارند.(طرح تولید نایلون گلخانه ای)

انواع نایلون گلخانه

نایلون گلخانه سازی بیشتر از چهار نوع مختلف پلاستیک ساخته می شوند. این پلاستیک ها عموماً حدود ۲ تا ۳ سال دوام دارند. البته هوای شدید مانند طوفان ها ، گردبادها ، تگرگ و یخ زدگی شدید در از بین رفتن نایلون های گلخانه تاثیری زیادی ندارد.

نایلون پلی اتیلن

اولین نوع نایلون گلخانه از نوعی پلی اتیلن تولید میشود. این نوع نایلون از دو نوع مختلف وجود دارد: درجه تجاری برای کاربردهای بزرگ صنعتی و درجه ابزاری برای مصارف شخصی. اکثر مراکز خانگی درجه خدماتی را دارند. نایلون پلی اتیلن در صورت نگهداری به مدت یک یا دو سال دوام دارد و معمولا بعد از این مدت نیز می تواند تعمیر شود.

نایلون کوپلیمر

درجه ای بالاتر از نایلون پلی اتیلن است که کمی بادوام تر و ماندگار تر است. قبل از شروع به شکنندگی و شکسته شدن ، می تواند در گلخانه شما تا سه سال دوام داشته باشد. پلاستیک های کوپلیمر گران قیمت نیز وجود دارد که از دوام بالاتری نیز برخوردار هستند و شبیه به شیشه عمل می کنند.

نایلون پلی وینیل

یک نوع نایلون گران تر در مقایسه با دو مورد دیگر است، با این وجود حتی از دو نمونه قبلی نیز بادوام تر است. گلخانه های سر پوشیده از نایلون پلی وینیل از مقاومت خاصی برخوردار است. اگر با تمیز کردن و بازرسی منظم از آن مراقبت خوبی کنید، حداقل تا پنج سال می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

نایلون پلی کربنات

با دوام ترین نایلون گلخانه، نوع پلی کربنات نام دارد. این در واقع یک نایلون دوتایی یا دوقلو است و تشکیل شده از نایلون پلی کربنات و نایلون پلی اتیلن است. اگر به درستی از آن مراقبت شود می تواند تا یک دهه دوام بیاورد. همچنین برای رشد گیاه در طول سال گرما و رطوبت زیادی را حفظ می کند. پوشش‌های گلخانه‌ای نه تنها پوشش‌های محافظ برای گیاهان هستند، بلکه مزایای بسیار دیگری نیز دارند که در نهایت منجر به تولید محصولات سالم‌تر و مقاوم‌تر می‌شوند. کاربرد اصلی این پوشش حفظ دمای مناسب برای رشد محصولات می باشد. علاوه بر این، این پوشش باعث حفظ درجه حرارت در خاک و کمک به رشد محصول می شود. این پوشش با جلوگیری از رشد علوفه که تبخیر را کاهش می دهد محافظت کامل از محصول را اعمال می کند.

کاربرد نایلون گلخانه

پلاستیک مخصوص گلخانه در واقع نایلون عریضی است که باعث ایجاد شرایط ایده آل برای رشد و نمو بیشتر و بهتر گیاهان می شود. در حال حاضر گلخانه ها به یکی از پر بازده ترین شغل های صنف کشاورزی تبدیل شده اند، چرا که در فضای گلخانه می توان هر گونه شرایط آب و هوایی را برای گیاه مورد نظر شخصی سازی کرد. برای کشاورزان شرایط آب و هوایی برای باروری و تولید محصول بسیار تاثیر گذار است زیرا در بسیاری از مواقع این شرایط اقلیمی باعث ایجاد ضرر و خسارت به آنها میشود، اما این موارد بر گلخانه ها تاثیری ندارد.

ویژگی های نایلون های گلخانه ای

این نوع از نایلون ها دارای ویژگی های ثابت و یکسانی هستند که عبارتند از:
تولید به صورت تک و چند لایه
امکان تولید در ابعاد ۱ تا ۲۵ متر با توجه به سفارش و نیاز مشتری
قابل تولید در ضخامت های گوناگون، از ۳۰ تا ۴۰۰ میکرون
قابل تولید در رنگ بندی های مختلف و متفاوت بدون محدودیت بصورت شفاف، مات، سبز، مشکی و …
تولید بدون محدودیت در افزودنی های پلاستیک گلخانه ای (EVA ,AB ,anti fog ,IR ,UV و …)

افزودنی های نایلون گلخانه ای و کاربردهای آنها

افزودنی ها موادی هستند که به مواد اولیه تولید نایلون گلخانه ای اضافه می شوند تا ویژگی خاصی به آن بدهند. نوع و میزان این افزودنی ها بستگی به شرایط آب و هوایی و همچنین نوع محصول دارد. این افزودنی ها عبارتند از:

افزودنی ضد اشعه ماوراء بنفش (UV)

مهم ترین افزودنی برای پلاستیک گلخانه ای همین UV است که باعث در امان ماندن گیاهان از تشعشعات مضر خورشید می باشد. این افزودنی همچنین باعث می شود تا پلاستیک در سرما و گرما خراب نشده و ویژگی های خود را در طولانی مدت (۳ تا ۵ سال) حفظ کند و در برابر هر عامل خارجی مقاوم تر شود.

افزودنی مادون قرمز (IR)

این افزودنی باعث تنظیم دما در طول شبانه روز می شود زیرا میزان تابش خورشید و دما در طول شب کمتر از روز است، و این افزودنی به عنوان یک عایق حرارتی نیز عمل کرده و از محصولات داخل گلخانه به خوبی مراقبت می کند.

افزودنی ضد مه (Anti Fog)

داخل گلخانه ها به دلیل بسته شدن فضا با پلاستیک عریض با کاهش میزان نورخورشید همراه است بنابراین قطرات شبنم، مدت زمان بیشتری روی برگ های گیاهان می مانند، این مساله باعث میشود که این قطرات عملکردی همانند ذره بین داشته و در طولانی مدت موجب سوختن برگ گیاهان می شوند.

افزودنی ضد باکتری (AB)

تکثیر بی رویه باکتری یکی از عوامل نابودی محصولات گلخانه ای است، این افزودنی مانع از پرتو های خورشیدی که باعث رشد باکتری است، میشود.

افزودنی اتیل ونیل استات (EVA)

این افزودنی بیشتر برای فصل های گرم یا مناطق گرمسیری کاربرد دارد، با اضافه کردن این افزودنی پس از گرمای شدید و انبساط نایلون باعث می شود تا پلاستیک به ابعاد معمولی خود باز گردد.

افزودنی روان و صیقلی کننده

با استفاده از این افزودنی سطح نایلون روان و صیقلی شده و استفاده از آن در دمای پایین راحت تر صورت می گیرد، همچنین باعث یخ نزدن آن در فصل های سرد میشود.

افزودنی ضد الکتریسیته ساکن

الکتریسیته ساکن همیشه در تولید محصولات پلی اتیلنی وجود دارد و باعث جذب خاک و گرد غبار به سطح پلاستیک می شود، این افزودنی از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری می کند.

افزودنی ضد چسبندگی

با این افزودنی نایلون ها دیگر به یکدیگر نچسبیده و عبور هوا بین آن ها راحت تر انجام می شود.

افزودنی آنتی‌اکسیدان

این افزودنی یک عایق مناسب در برابر عوامل خارجی است که باعث افزایش مقاومت، استحکام، کشسانی و ضربه پذیری می شود. برای استفاده از انواع افزودنی های پلاستیک گلخانه و همچنین اطلاع از درصد مخلوط شدن آنها با مواد اولیه پلی اتیلنی بهتر است از یک مهندس مجرب کشاورزی مشاوره بگیرید.

تولید کننده نایلون گلخانه ای از یک تا پنج لایه

مجموعه تولیدی بسپار نگار هیچ محدودیتی در تولید پلاستیک گلخانه ندارد و قادر به تولید این پلاستیک های عریض از یک تا پنج لایه می باشد. باید گفت که پلاستیک های چند لایه در طول عمر، استحکام و مقاومت در برابر عوامل خارجی بسیار بهتر از نایلون های یک لایه هستند، همچنین دستگاه تولید آنها با نمونه های یک لایه کاملا متفاوت است و فرق دارد.

درجه بندی کیفیت تولید پلاستیک های گلخانه ای

بدلیل نوع مصرف و نیز بی اهمیت بودن کیفیت مواد اولیه، می توان برای کاهش هزینه نهایی از مواد اولیه درجه ۲ و ۳ و مواد اولیه بازیافت شده استفاده کرد. البته این را هم بگوییم که استفاده از مواد اولیه درجه ۲ یا پایین تر باعث تیره تر شدن رنگ نایلون شده و همچنین امکان انتقال نور خورشید را دشوارتر میسازد.

نایلون گلخانه آنتی UV چه ویژگی‌هایی دارد؟
استحکام

جهت بالا بردن استحکام نایلون گلخانه‌ آنتی یووی از طریق افزودن تثبیت‌کننده اشعه ماوراء بنفش می‌توان مقاومت نایلون گلخانه را در مقابل تجزیه، فساد ناشی از این اشعه و حشره‌کش‌ها افزایش داد. افزودن این تثبیت‌کننده علاوه‌‌بر ایجاد استحکام در نایلون گلخانه، تاثیراتی در گلخانه نیز خواهد داشت.
تاثیر تثبیت‌کننده اشعه ماوراء بنفش بر گلخانه:
محافظت از گیاهان در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی
رویش و رشد بهتر و سریع‌تر گیاهان
بالا بردن میزان و نیز کیفیت محصولات
کاهش میزان مصرفی آب تا ۵۰ درصد
امکان برداشت محصول در یک سال
تاثیر در خشک کردن محصولات توسط نور خورشید
کاهش هزینه‌های تولید گل‌ها، میوه‌جات، گیاهان دارویی و سبزیجات

اثر گرمایی

از طریق افزودنی‌های مقاوم در برابر اشعه مادون قرمز و با استفاده از EVA می‌توان نایلون گلخانه‌ای ایجاد کرد تا در کاهش کمتر دما در شب موثر باشد. افزودنی‌هایی که در این فیلم‌های سه لایه گرمایی مورد استغاده قرار گرفته می‌توانند با جذب اشعه مادون قرمز از هدر رفت گرمای ذخیره شده در طول روز جلوگیری کرده و در نتیجه، کمبود گرما در طول شب را جبران کنند. این امر موجب می‌شود گیاهان به‌دلیل افت دمای شدید و ناگهانی دچار یخ‌زدگی نشوند. همچنین، موجب افزایش بهره‌وری و بالا رفتن کیفیت بیشتر محصولات شده و برداشت محصول سریع‌تر به‌وقوع می‌پیوندد. نایلون گلخانه آنتی یووی، گرما ر ا بین ۵ تا ۳ درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارد؛ همچنین موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت جهت گرم کردن گلخانه شده و در نهایت هزینه‌ها را کاهش خواهد داد.

ماندگاری

برای تولید نایلون گلخانه‌ای، آنتی‌اکسیدان‌ها و تثبیت‌کننده‌های اشعه ماوراء بنفش از طریق فرمولی خاص با یگدیگر ترکیب می‌کند تا نایلون گلخانه‌ای تولید شود که ماندگاری بالایی در برابر اثرات مضر این اشعه داشته و نیز مقاوم در مقابل فساد ناشی از گرمای طولانی مدت باشد. تثبیت‌کننده‌های اشعه ماوراء بنفش از طریق جستجو و یافتن رادیکال‌های آزاد زیان‌آوری که موجب تسریع فساد پلاستیک می‌شوند، ماندگاری نایلون گلخانه‌ای را افزایش می‌دهند. پایداری نایلون‌ گلخانه‌ای ضد یووی بین یک تا ۵ فصل متغیر است و این مدت زمان بسته به نوع نایلون گلخانه انتخابی توسط مشتری و نیز مکان مورد استفاده متغیر است. هرچه میزان تثبیت‌کننده‌های ماوراء بنفش در فیلم‌های گلخانه بیشتر باشد، این نایلون‌های گلخانه‌ای ماندگاری و عمر بیشتری خواهد داشت. در نهایت، هرچه ماندگاری و طول عمر این نایلون گلخانه‌ بالاتر باشد، به حفظ محیط زیست نیز کمک بسزایی خواهد شد.

اثرات خنک‌کنندگی

برخی گیاهان و گل‌های زینتی سایه‌دوست و نیز گیاهان مناطق گرمسیری در طول روز به گرمای کمتری احتیاج دارند. برای این منظور باید از نایلون گلخانه‌ای استفاده کرد که اشعه مادون قرمز را جذب کرده یا انعکاس می‌دهند. این اشعه که در رشد گیاهان تاثیری ندارد، بیشترین میزان گرمای نور خورشید را به خود جذب می‌کند. در هنگام استفاده از این نوع نایلون گلخانه باید در نظر داشت که هر چه درجه حرارت فضای بیرون گلخانه بالاتر باشد، اختلاف دمای بین بیرون گلخانه و درون آن بیشتر خواهد بود.

اثرات ضد بخار

به دلیل این که اختلاف دمای زیادی بین درون و بیرون گلخانه وجود دارد، بین گیاهان و زمین تعرق صورت می‌گیرد و در سطح داخلی نایلون گلخانه قطرات آب تشکیل می‌شوند. قطرات آب ایجاد شده روی گیاهان می‌افتند و نیز مانع از ورود ۱۵ تا ۳۰ درصد اشعه خورشید به داخل گلخانه می‌شوند؛ درنتیجه، موجب بروز بیماری‌های گیاهی خواهند شد. همچنین، باقی مانده نور ورودی به گلخانه ممکن است موجب سوختن گیاه و ایجاد بیماری گردد، زیرا این قطرات آب همانند ذره‌بین عمل می‌کنند.
جهت رفع این مشکل، تولیدکنندگان نایلون گلخانه‌ای آنتی یووی از افزودنی‌های ضد قطره‌ای استفاده می‌کنند تا مانع ایجاد رطوبت در گلخانه به شکل قطرات آب بر سطح داخلی این نایلون‌های گلخانه‌ای شوند. در این صورت، یک لایه نازک و شفاف آب در سطح داخلی نایلون گلخانه تشکیل می‌شود که از دو جهت فیلم به سمت پایین حرکت خواهند کرد. لایه نازک آب موجب افزایش عبور نور از فیلم خواهد شد. به دلیل این که وزن این لایه کمتر از قطرات است، بقیه قطرات محو شده از روی سطح نایلون گلخانه موجب ایجاد توده بخار در گلخانه می‌شوند و در صورت خارج نشدن از فضای گلخانه در طولانی مدت می‌توانند با چسبیدن به گیاهان و میوه‌ها موجب بیماری آن‌ها شوند. از این رو، تولیدکنندگان، فیلم‌های ضد قطره‌ای با خاصیت ضد بخار تولید کرده‌اند تا مانع تشکیل مه شوند یا از میزان آن بکاهند. در صورتی که هر روز هنگام صبح و غروب عمل تهویه ازطریق گشودن دو طرف گلخانه یا استفاده از فن‌های مناسب انجام شود، تاثیر این نایلون گلخانه‌ای بیشتر خواهد شد.

انتقال و پخش نور

از آنجا که گیاهان برای رشد به نور نیاز دارند، نایلون گلخانه‌ای باید بتواند بیشترین میزان نور را به گیاهان منتقل کند. استفاده از مواد اولیه و تجهیزات باکیفیت در تولید نایلون گلخانه میزان کافی انتقال نور را تضمین خواهد کرد.
بطور معمول در گلخانه‌ها از پوشش‌های شفاف و بی‌رنگ استفاده می‌شود تا میزان نور بیشتری به داخل گلخانه منتقل شود. اما امروزه نایلون‌های گلخانه‌ای کدری تولید شده‌اند تا علاوه‌بر پخش نور در جهات مختلف به گیاهان، مانع از سوختن بخش‌های فوقانی آن‌ها نیز شوند.

اثرات کنترل رشد

کشاورزان با استفاده از نایلون‌ گلخانه‌ای مخصوص می‌توانند در رفتار رشد گیاهان تغییراتی ایجاد کرده و درنتیجه موجب افزایش بهره‌وری شوند. با استفاده از افزودنی‌ها و رنگدانه‌های خاص می‌توان طیف نور ورودی گلخانه را کنترل و اصلاح کرد. از این طریق می‌توان رشد گیاهان را تحریک یا متوقف کرد و موجب بلند یا کوتاه شدن ساقه گیاهان شد.

اثرات محدودکننده بیماری‌ها

در تولید برخی نایلون‌های گلخانه‌ای از افزودنی‌های ضد ویروس استفاده می‌شود تا مانع از ایجاد بیماری در گیاهان شوند. ساختار نوری این پوشش‌ها به‌گونه‌ای است که با جذب اشعه ماوراء بنفش، دید حشرات موذی را کاهش داده و موجب پیشگیری از بیماری‌های ویروسی و قارچی می‌شوند. استفاده از این افزودنی‌های ضد ویروس همچنین می‌تواند به کاهش استفاده از سموم آفت کش منجر شود. توجه داشته باشید که این نایلون گلخانه‌ای در گلخانه‌هایی که زنبور‌ها گرده افشانی می‌کنند نباید مورد استفاده قرار گیرند.

دوام نایلون برای احداث گلخانه

تولید نایلون گلخانه شما در شرایط بسیار شدید قرار خواهد گرفت. ممکن است نیاز به تحمل باران های شدید ، وزش باد شدید یا بارش برف شدید باشد. حتی نور مستقیم خورشید دقیقا برای همه نایلون ها مطلوب نیست زیرا بسیاری از آنها می توانند با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ثابت شکننده شوند.

شفافیت نایلون گلخانه

گلخانه هایی که به معنای واقعی کلمه سبز رنگ هستند ، امروزه دیگر متداول نیستند. در حقیقت ، استفاده از مواد با رنگ سبز برای گلخانه تقریباً یک عمل قدیمی است. در دوران مدرن ، بیشتر تولید کنندگان با موادی که تا حد امکان شفاف هستند ، بهترین نتیجه را کسب کرده اند. توجه داشته باشید که یکی از اهداف گلخانه این است که نور خورشید به گیاهان برسد تا بتوانند از طریق فتوسنتز عبور کنند. این بدان معنی است که شما می خواهید نور خورشید تا آنجا که ممکن است از دیواره های گلخانه خود عبور کند. شفافیت معمولاً هنگام استفاده از صفحات فایبرگلاس یا پانل های شیشه ای مسئله ای مهم نیست اما اگر از صفحات پلاستیکی استفاده می کنید ، پیدا کردن تعادل مناسب بین شفافیت و ضخامت می تواند مشکل باشد.

نایلون گلخانه‌ای آنتی فاگ یا ضد مه
در بیش‌تر گلخانه‌ها معمولاً از نایلون‌ های گلخانه ای با جنس پلی‌اتلین استفاده می‌شود و با توجه به این‌که در گلخانه‌ها شرایط جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت است، با توجه به شرایط موجود برخی مواد‌های افزودنی به آن‌ها اضافه می‌شود تا کاربردهای خاصی را اجرا کنند. در پوشش این گلخانه‌ها معمولاً از شیشه و یا نایلون استفاده می‌کنند؛ اما نایلون معمولاً گزینه اصلی پوشاندن گلخانه‌ها هستند؛ چراکه هم خطر کم‌تری نسبت به شیشه دارد و هم هزینه کم‌تری نسبت به شیشه برای شما خواهد داشت.
اما استفاده از نایلون ممکن است باعث‌ ایجاد رطوبت و یا مه شدیدی در گلخانه‌ها بشود. به همین جهت برای جلوگیری از این اتفاق از نایلون‌های آنتی فاگ و یا ضد مه استفاده می‌شود. نایلون های آنتی فاگ را با افزودن موادی به نام مستربچ آنتی فاگ به یک پلیمر پایه تولید می‌کنند و از آن‌ها در بسیاری از گلخانه‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این مواد بسیار مفید و کاربردی به راحتی جلوی عرق کردن و ایجاد رطوبت‌های شدید در گلخانه را می‌گیرند و می‌توانند به سرعت گیاهان مورد نظر خود را برداشت کنند.
دلیلی که باعث می‌شود قطرات شبنم بر روی سطح نایلون‌ها ایجاد شوند، تفاوت کششی است که سطح آب پلیمر دارد. با گذشت زمان این قطرات افزایش پیدا کرده و بعد از گذشت مدتی متوجه می‌شویم که تمام سطح نایلون ما را در اختیار خود گرفته است.
همین مسئله باعث می‌شود که نور خورشید به خوبی به داخل گلخانه نرسد و در نتیجه محصولات کشاورزی که نیاز به نور خورشید دارند به کشت نرسند و خسارت سنگینی به گلخانه وارد شود.
نایلون های گلخانه ای ضد مه‌ برای حل این چالش مورد استفاده قرار می‌گیرد. با افزودن آنتی فاگ‌ها به مواد اولیه نایلون، نایلون ما ضد مه و ضد بخار می‌شود. این نایلون‌ها به صورت کامل این مشکل را برای شما برطرف خواهند کرد و با استفاده از آن‌ها در شرایط مکانی که رطوبت بسیار زیادی وجود دارد، فضای بسیار مناسبی برای کشت فراهم کنید

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید نایلون گلخانه

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک نایلون گلخانه به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
فیلم تک لایه عریض کشاورزی از پلی اتیلن۲۵۲۰۵۱۲۳۷۰

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید نایلون گلخانه

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا.
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی نایلون گلخانه به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
فیلم تک لایه عریض کشاورزی از پلی اتیلن۳۹۲۰۱۰۵۰

 

روش تولید نایلون کشاورزی

نایلون کشاورزی نوعی نایلون عریض بر پایه پلی‌اتیلن به شمار می‌رود که در بخش کشاورزی کاربرد دارد. نایلون کشاورزی به صورت یک تا چندلایه با عرض ۱۰ سانتی‌متر تا ۲۰ متر و ضخامت ۲۵ میکرون تا ۶۰۰ میکرون قابل تولید و عرضه است که این اعداد باتوجه‌به نیاز مشتری متغیر است. این محصول در انواع متفاوتی از نظر تعداد لایه، رنگ و ضخامت ساخته و عرضه می‌شود.
ماده اولیه برای تولید این محصولات پلی اتیلن می باشد. تکنولوژی مورد نیاز برای تولید اکثر محصولات پلاستیکی و پلی اتیلنی نیز مشابه است. در کارخانه، مواد اولیه به نسبت مورد نیاز، وارد دستگاه مخلوط کن شده و سپس به دستگاه اکسترودر منتقل می شوند. با استفاده از تسمه نقاله، مواد به درون کلندر هدایت می شوند تا به آنها ضخامت داده شود و بعد از عبور از خشک کن و کاهش دمای نایلون، به صورت رول پیچیده می شوند. کناره های رول به منظور یک دست کردن بریده می شود و ضایعات حاصل از آن به آسیاب اولیه برمی گردد.

دستگاه های تولید نایلون عریض و گروبگ کشاورزی

این دستگاه ها دو نوع هستند که نوع اول عرض ۱۲۰ و نوع دیگر عرض ۱۵۰ سانت را تولید می کند . دستگاه های مورد نیاز تولید فیلم های پلی اتیلنی شامل موارد زیر میباشد:
۱ . اکسترودر (شامل سیلندر ماردون، موتور و گیربکس)
۲ . برج
۳ . قلطک

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده نایلون

کشورهایی از قبیل آمریکا، آلمان، انگلستان، اسپانیا، ایتالیا، چین، روسیه، ژاپن، فرانسه، کره جنوبی و هلند در عین حال که از تولیدکنندگان عمده پلی اتیلن می باشند تولید کنندگان عمده محصولات پلی اتیلنی نیز می باشند.
کشورهایی نظیر کشورهای امریکای جنوبی، افریقا، کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق، اقیانوسیه و کشورهای آسیایی مثل چین، هند، اندونزی، پاکستان، فیلیپین، سنگاپور، تایوان و تایلند به مقدار زیادی محصولات پلی اتیلنی مصرف می کنند به گونه ای که ناچار به واردات می باشند.

حجم صادرات نایلون گلخانه ای چقدر است؟

کارخانجات تولیدکننده این نایلون ها توانسته اند به رشد و پیشرفت چشمگیری در این زمینه دست یابند و بخش بزرگی از بازارهای داخلی و خارجی را به عرضه کالاهای خود اختصاص دهند و همچنین محصولاتی بازارپسند و با کیفیت، در حجم انبوه تولید نمایند به گونه ای که تولیدکنندگان آن موفق به صادرات نایلون گلخانه ای در حجم بسیار شده اند و فروش بسیاری در بازارهای بین المللی داشته باشند.
از آنجایی که مواد اولیه این محصول پلی اتیلن است و این ماده جز کالاهای وارداتی محسوب می شود همواره نوسانات نرخ ارز منجر به تغییراتی در قیمت آن می شود اما عرضه کنندگان محصولات پلاستیکی با صادرات انبوه این کالاها به کشور های همسایه توانسته اند نقش مهمی در بازارهای سطح منطقه داشته باشند و نیز ارزآوری فراوانی برای کشور داشته اند.

تأمین مواد اولیه، در صدر مشکلات تولید نایلون

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان نایلون، بدون تأمین مواد اولیه نایلون است. در گذشته و زمانی که هنوز فعالان زیادی در زمینه تولید نایلون و نایلکس مشغول نبودند، کار تهیه مواد اولیه از پتروشیمی‌ها بسیار راحت‌تر بود. به این صورت که معمولا متناسب با نیاز هر کارگاه سهمیه‌ای به آن‌ها اختصاص داده می‌شد و متناسب با آن اقدام به تولید نایلون می‌کردند. اما در سال‌های اخیر موج گسترده‌ای از فعالان اقتصادی در کشور به سمت راه‌اندازی کارگاه‌های تولید نایلون حرکت کردند. این مسئله باعث شده است تا میزان سهمیه‌ای که توسط پتروشیمی‌ها به کارگاه‌های تولیدی اختصاص پیدا می‌کند، کاهش چشمگیری داشته باشد. به این صورت که برخی از تولیدکنندگان مجبور می‌شوند که مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت آزاد و از بازار تهیه کنند. این مسئله در زمره اصلی‌تری مشکلات تولید نایلون به شمار می‌رود.

بازار رقابتی در حوزه تولید نایلون

یکی دیگر از چالش‌های مشکلات تولید نایلون که در این سال‌ها برای کار تولید نایلون به وجود آمده است،‌ ایجاد یک فضای رقابتی و سخت در این بازار است. اگر قصد ورود به این بازار کار را دارید، باید بدانید که رقبای جدی و سرسختی پیش روی شما هستند که در حال حاضر در بین تولیدکنندگان نایلون صاحب نام و شهرت زیادی هستند.
در چنین فضای رقابتی، برای موفقیت باید چند کار را انجام داد. اولین و مهم‌ترین اقدامی که می‌تواند موجب تسریع پیشرفت شما در کسب‌وکار تولید نایلون شود، کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی است. شک نکنید اگر بتوانید کمی قیمت محصولات خود را پایین‌تر از سایر رقبا بیاورید، سیل مشتریان به طرف شما سرازیر خواهد شد. از طرفی بازار رقابتی تولید نایلون موجب شده است تا تولیدکنندگان برای پیش گرفتن از سایر رقبای‌شان اقدام به تولید نایلون‌های با کیفیت بسیار بالا کنند. به همین دلیل فاصله زمانی سفارش‌های مشتریان برای تهیه نایلون مخصوصا نایلون عریض نیز کمی افزایش پیدا کرده است. برای این منظور نیز منطقی‌ترین و جدی‌ترین راهی که به نظر می‌رسد، تولید محصول در تیراژ بسیار بالا است. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید حاشیه سود خود از هر محصول را کاهش دهید و به تبع آن سود زیادی از فروش نایلون به تعداد بالا نصیب شما شود

واحد های فعال تولید نایلون گلخانه ای

در طرح تولید نایلون گلخانه ای تعداد ۲۴۰ واحد فعال به ظرفیت ۵۴۲,۲۸۱ تن در سال میباشد

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید نایلون گلخانه ای

ظرفیت تولید سالیانه: ۲۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۳۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۳ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۸ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)