طرح تولید نخ های فانتزی (شنیل)

نخ های تزئینی به دو دسته تقسیم میشوند : نخهای فانتزی مانند شنیل و بوکله و اسلاب و نخ های فلزی مانند MELTON و MYLOR . نخ فانتزی نخی است که از چندلا کردن نامنظم نخ های ریسیده شده و یا نخ های فیلامنتی باشرایط ویژه تولید میگردد معمولا یک نخ فانتزی شامل چند جز میباشد.
نخ شنیل یک نخ فانتزی است که دارای سطح ریش ریش می باشد.در این نخ طولهای کوتاه نخ ریسیده شده یا فیلامنت در بین دو رشته نخ ظریف و مستحکم تابیده شده به دور یکدیگر،کنترل میشوند.نخهای با طول کوتاه،پرز یا نخهای سطحی و نخهای تابیده شده،مغزی نامیده میشوند. استحکام نخ شنیل به واسطه نخهای مغزی میباشد که این نخها حدود ۲۵-۳۰%جرم نسبی نخ را تشکیل میدهند و نخهای پرز که بدنه یا حجم نخ شنیل را ایجاد می کند،۷۰-۷۵% جرم نسبی نخ را به وجود می اورند.جزء پرز(افکت) مسئولیت ایجاد نرمی و زیبایی نخ شنیل را به عهده دارد. بازارهای اصلی این نخ عموما در ایتالیاست.تولید این نخ مشکل بوده و فرآیند تولید آن نیاز به مراقبت فراوان دارد.خصوصیات نخهای شنیل باعث میشود که در صورت استفاده از آنها بع عنوان نخ پود در ماشین ایرجت،حلقه و یا پا ملخی در سمت راست پارچه به وجود آید.نخ شنیل نخی است با جلوه ویژه که مقبولیت آن در چند سال اخیر افزایش یافته است و استفاده از آن در کارخانجات بافندگی به عنوان نخ پود بیشتر گردیده است.در صورت استفاده از نخ شنیل به عنوان پود،پارچه حالت مخمل پیدا میکند. نخ شنیل از جنس های پنبه،پلی استر،اکریلیک و پلی پروپیلن میتواند تولید گردد.

نخهای شنیل عبارتند از: ·نخهای شنیل -اسلاب ·نخهای شنیل با طول پرز متغییر ·نخهای شنیل درخشان و بسیار درخشان ·نخهای شنیل مقاوم در برابر سایش میباشند.

موارد مصرف نخ فانتزی

در نخ های فانتزی معمولا از افکت های خاصی جهت زیبا تر کردن نخ و به دنبال آن پارچه تولیدی استفاده می گردد. از این نخ ها جهت تولید البسه های زنانه و بچه گانه به منظور هر چه زیباتر کردن آن استفاده می گردد. از این نخ ها جهت تولید لباسهای لوکس و قران قیمت استفاده می شود. از طرفی در برخی از انواع این نخها با توجه به پفکی شدن آنها، از آنها در تولید البسه زمستانی نیز استفاده می گردد.تولید لباسهای مجلسی و خاص زنانه با استفاده از این نخها امکان پذیر می باشد .

اهمیت استراتژیکی نخ فانتزی

با توجه به تقاضای روزافزون بشر به تولید و مصرف البسه و ایجاد تنوع بیشتر در محصولات تولیدی، تولید نخ های با افکتهای متفاوت و متنوع یک نیاز اساسی به شمار میرود. از این به منظور ارضاء تنوع پذیری شده و همچنین ایجاد تنوع در محصولات تولیدی و زیبایی بخشی به آنها، تولید اینگونه نخها یک امر ضروری به حساب میآید. براین اساس در بسیاری از کشورها در خصوص تولید دستگاه های مربوط به این صنعت و همچنین تولید نخهای فانتزی متنوع، سرمایه ها گذاری ی زیادی صورت گرفته است که تمامی این موارد
نشانگر اهمیت تولید اینگونه از نخ ها در صنعت نساجی میباشد .

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده نخ فانتزی

ترکیه
فرانسه
چین
مصرف کنندگان عمده نخ فانتزی
چین
ترکیه

 

تولید و عرضه محصول در کشور

دسته بندی نخ شنیل :
این دسته بندی بر اساس نحوه تولید نخ شنیل صورت گرفته است :
۱ـ مکانیزم ریسندگی بر روی ماشینی شبیه ریسندگی الیاف کوتاه
۲ـ مکانیزم بافندگی حلقوی تاری روی ماشین کروچت
۳ـ مکانیزم بافندگی حلقوی پودی روی ماشینی شبیه گردباف با سیلندر بسیار کوچک
۴ـ مکانیزم بافندگی تاری ـ پودی توسط بافت Leno
۵ـ مکانیزم منسوجات نبافت روی ماشین تافتینگ
۶ـ مکانیزم Flocking
نخ شنیل رینگ :
این نخ توسط دو نخ ریسیده شده یا فیلامنتی به هم تابیده که یک رشته کوتاه بریده شده به عنوان پرز بین دو نخ تابدار قرار گرفته است به دو نخ تابیده نخ مغزی و به نخ بریده شده نخ پرز یا افکت میگویند. شنیل جزء یکی از زیباترین و گرانقیمت ترین نخ های فانتزی بوده که در بافت لباسهای روی زمستانی استفاده میگردد و پارچه های تولیدی از آن بسیار نرم، زیبا و دارای خاصیت آویزش خوبی میباشد .از مشکلات اصلی این نخ میتوان نداشتن مقاومت سایشی مناسب آن را نام برد که دلیل آن هم استحکام کم نخ پرز بین نخهای مغزی است چرا که فقط عامل نگهدارنده پرزها تاب دو نخ محوری میباشد و در صورتی که پرز یک منطقه شروع به ریزش نماید، پرز مناطق اطراف آن خیلی سریع از مرکز نخ جدا میگردند .
نخ شنیل کروچت (crochet)
در این روش جهت تولید نخ شنیل، ابتدا پارچهای با مکانیزم حلقوی تاری با طرحی خاص بافته شده و سپس پارچه تولیدی توسط تیغه های برش به نوارهای باریکی که هرکدام به منزله یک رشته نخ میباشد جدا می دگر د و رشته های تولیدی روی بوبین پیچیده شده و نخ تولید میشود جهت تولید این نخ دو مکانیزم حلقوی تاری ماشینهای ویژهای ارائه گردیده است که به Crochet معروف است. این ماشینها نسبت به سایر ماشینهای معمول حلقوی تاری مانند کتنها و راشلها از عرض کمتری برخوردار هستند و شبیه ماشینهای نواربافی میباشند. از تولیدکنندگان اصلی این ماشینها می توان کمپانی Comez ایتالیا را نام برد.
نخ شنیل با بافت Leni
در این روش ابتدا پارچه با مکانیزم بافندگی تاری ـ پودی با بافت زمینه Leno تولید میگردد و سپس پارچه بهصورت نردبانی با فاصله معینی در جهت تار پارچه بریده میگردد و در نتیجه پارچه به تعدادی نوار تبدیل میشود که هر نوار یک نخ شنیل خواهد بود که پود پارچه که در اثر تیغه برش بریده شده است به صورت پرز نخ درمیاید.
نخ شنیل تافتینگ
طرح تافتینگ به صورت راه راه و به فاصله مناسب روی پارچه انجام شده و سپس پارچه در مناطق خالی طرح بریده شده و نخ حاصل میگردد . عملیات tofting عبارت است از قرار دادن یک نخ بهصورت کوک در پارچه زمینه. در فرآیند تافتینگ یک مجموعه سوزن که در فاصله های مساوی از یکدیگر قرار دارند، همزمان وارد پارچه شده و سوزن نخ مربوط به خود را به صورت یک کوک در زیر پارچه قرار میدهد. در هنگام ورود سوزن به پارچه قطعهای قلاب مانند به نام hook به سمت سوزن آمده و انتهای قلاب بین نخ و سوزن قرار
میگیرد و بنابراین نخ درروی قلاب یک حلقه ایجاد مینماید. ایجاد پرز ،با توجه به نوع قلاب به کاررفته به دو نوع حلقهای (pile Loop ) و بریده شده(pile Cut )انجام میگیرد .

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید نخ فانتزی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع نخ فانتزی                              ۱۷۲۹۵۱۲۳۳۰

کد تعرفه مرتبط با صنعت تولید نخ فانتزی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید نخ فانتزی
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع نخ فانتزی                         ۵۸۰۸-۵۸۰۸۹۰۰۰

وضعیت واحد های فعال تولید نخ فانتری

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید نخ فانتزی در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

 

وضعیت واردات و صادرات نخ فانتزی

نمودار واردات و صادرات نخ فانتزی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح

از آنجایی که در تعیین مکان مناسب جهت احداث واحد عواملی چون دسترسی به مواد اولیه، بازار مصرف و نیروی کار انسانی و متخصص تاثیر گذار هستند، از این رو با در نظر گرفتن هر یک از این عوامل منطقه مناسب پیشنهاد میگردد .
مواد اولیه :
استان اصفهان مهمترین استان جهت سرمایه گذاری در این خصوص می باشد. علت این امر وجود شرکت پلی اکریل اصفهان در این استان می باشد. ضمنا استان تهران به دلیل وجود تجار بزرگ در آن و وجود مواد اولیه وارداتی زیاد در آن، می تواند به عنوان دومین استان مناسب جهت سرمایه گذاری در این خصوص پیشنهاد گردد .
بازار مصرف :
نخ های تولیدی به عنوان ماده اولیه در تولید البسه فانتزی مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو استانهای تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی به عنوان مطرح ترین تولید کنندگان البسه، به عنوان محلهای مناسب جهت سرمایه گذاری پیشنهاد میگردند. ازطرف این استانها به عنوان مراکز اصلی مصرف کنندگان البسه تولید شده با این نخها نیز به حساب می آیند.
نیروی کار انسانی و متخصص :
استان های تهران، اصفهان و یزد استانهایی هستند که مراکز علمی پرورش دهنده نیروی های متخصص مورد نیاز جهت این صنعت به حساب می آیند . در نهایت با توجه به تمایی شرایط موجود استانهای تهران، اصفهان، یزد و آذربایجان شرقی می توانند به
عنوان مراکز مناسب جهت سرمایه گزاری در این طرح پیشنهاد گردند .

بازار محصول

در این اواخر بازار جدیدی برای نخ فانتزی در زمینه پارچه های مناسب اثاثیه منزل همچون مبلمان بوجود آمده که از نخهای خیلی ضخیم استفاده میکنند . در جای دیگر می توان گفت در حالت سنتی بازار به سمت پارچه لباس زنانه به شدت مدگرا گرایش یافته ( به عنوان مثال ، طرح معروف استفاده از میخ کوهنوردی در لباس ) جایی که یک برش ساده به عنوان طرح بکار میرود و یا جایی که طرح های ظاهری بیش از طول عمر و یا دوام کالا اهمیت می یابد. نخ های تولید شده برای این بازار جدید معمولاً تنظیم به شدت متغیری داشته و برای البسه تنگ و چسبان و یا البسه متعارف راحتی پوشش نداشته و مناسب نمی باشد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید نخ فانتزی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰ هزار تن در سال
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ هزار مترمربع
زیربنای کل : ۶۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۷ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۲۲ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)