طرح تولید نخ های فیلامنت و میکروفیلامنت

فیلامنت که یک واژه انگلیسی filament ناشی می شود. این واژه در علوم مختلف کاربرد دارد و در هر زمینه معنی کاربردی و خاص خود را دارد.کلمه فیلامنت از کلمه filum که در لاتین به معنای نخ و ریسمان است ناشی می شود.که برای ساختارهای ریسمان مانند استفاده می شود.نخ فیلامنت ترکیبی از لایه های الیاف است که با دستگاه نخ ریسی تولید می شود. این نخ می تواند تابیده شود و هم تابیده نشود که درآن الیاف به طور موازی در کنار هم قرار داده می شوند به طوری که از هم جدا نشوند. نخ های فیلامنت در مقایسه با اسپان یک شکل تر هستند .نرمی و براقی بیشتری نیز دارند مانند ساتین.این نخ نیز از استحکام بالاتری برخوردار است.اکثر نخ های فیلامنتی استخراجی هستند یعنی از الیاف طبیعی یا الیاف مصنوعی از طریق اسپینرت ( دستگاه نخ ریسی) استخراج می شوند.

نخ میکروفیلامنت

یک فیلامنت نخ معمولی پلی‌استر تولیدی، حدود ۳ الی ۶ دنیر است. چندسال اخیر با تکنولوژی جدید توانستند نمره فیلامنت نخ‌ها را کاهش دهند که در نخ‌های فیلامنتی میکرو (Micro Filament) فیلامنت‌ها بسیار ظریف بوده و نمره هر فیلامنت، کمتر از یک دنیر و حدودا ۰.۳ دنیر می‌باشد.همانطور که می‌دانیم نخ خام را POY گویند و نیاز به کشش دارد که اگر ما POY را کشش دهیم به محصول نهایی می‌گویند FDY. و اگر ما POY را بگونه‌ای کشش دهیم که علاوه بر کشش در آن فر موج ایجاد گردد و یا به عبارت بهتر تکسچره شود به آن DTY می‌گویند.این نخ در دو نوع POY که نخ خام و مواد اولیه برای کارخانه‌های تکسچرایزینگ است و هم DTY که محصول نهایی کارخانه‌های تکسچرایزینگ است در بازار فروخته می‌شود.قطر کم فیلامنت‌های نخ میکرو باعث کاهش مقاومت خمشی نخ شده و در نتیجه انعطاف پارچه افزایش یافته و قابلیت آویزش بسیار خوبی پیدا می‌کند. از دیگر خواص نخ‌های میکروفیلامنت می‌توان به قابلیت جذب رطوبت مناسب آن اشاره کرد که سبب رنگ‌پذیری مناسب‌تر و درخشان‌تر نخ و پارچه شده و در حین مصرف باعث می‌گردد تا عرق بدن را به خوبی جذب کند.

کاربرد نخ میکروفیلامنت

– البسه زنانه
– لباس ورزشی
– لباس کار
– فیلترها
– پارچه‌های ویژه برای نظافت اجزای میکروالکترونیک
– پارچه‌های جلادهنده عدسی‌ها و ابزار حساس نوری

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید نخ های فیلامنت و میکروفیلامنت

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک نخ های فیلامنت : ۲۴۳۰۳۱۲۳۳۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید نخ های فیلامنت و میکروفیلامنت

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
باتوجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات گمرکی کد تعرفه گمرکی برای نخ های فیلامنت و میکروفیلامنت یافت نشد لذا میزان واردات و صادرات آن نامشخص میباشد.

فرآیند تولید نخ های فیلامنت و میکروفیلامنت

معمولاً، فیلامنت در سیستم ریسندگی ذوب‌‌‌ریسی به‌‌‌وسیله‌‌‌ی تبدیل پلیمرها به چیپس (Chips) ، رنگرزی ذوب و الکترود نمودن در مرحله‌‌‌ی پلیمریزاسیون انجام می‌‌‌گیرد. امروزه، تحقیق و توسعه‌‌‌ی صنعتی روش پلیمریزاسیون مداوم مستقیم را به‌‌‌عنوان یک متد تکنولوژیکی برای کاهش مصرف انرژی عمومی شناخته است. در این روش پلیمر مذاب به‌‌‌صورت مستقیم به ماشین ریسندگی تغذیه شده و از مرحله پلیمریزاسیون بدون تبدیل شدن به چیپس می‌‌‌گذرد. افزایش سرعت ریسندگی به تنهایی برای بهبود راندمان تولید خیلی ایده‌‌‌آل است اگر بتوانیم افزایش سرعت رو به ازدیادی در مرحله‌‌‌ی ریسندگی الیاف کوتاه داشته باشیم.
فیلامنت پلی‌‌‌استر عموماً توسط سرعتِ ریسندگی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر در دقیقه، برداشت یک‌‌‌باره و کشش چهارمرحله‌‌‌ای یا پنج‌‌‌مرحله‌‌‌ بزرگتر تا رسیدن به تنش قابل‌‌‌قبول صورت می‌‌‌پذیرد. در ماشین برداشت در سرعت ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ متر در دقیقه، سرعت ریسندگی افزایش یافته ، مولکول‌‌‌ها به‌‌‌صورت نسبی آرایش یافته و نخِ نسبتاً یک‌‌‌نواختی تولید که به‌‌‌نام Poy شناخته می‌‌‌شود. در مرحله‌‌‌ی تاب مجازی، کشش مورد نیاز راتأمین می‌‌‌نماید. به‌‌‌علاوه ماشین‌‌‌های برداشت در سال‌‌‌های اخیر تا سرعت ۶۰۰۰ متر در دقیقه افزایش یافته اند و به‌‌‌همین دلیل آرایش یافتگی مولکولی در این سرعت بسیار بهتر صورت پذیرفته و نخِ تولیدی به آرامی کشش یافته و برای انتقال به مراحلِ بعدی ریسندگی آماده می‌‌‌گردد.
این آرایش‌‌‌یافتگی بالا یا Hoy حد آمادگی برای کشیدگی در قیاس با کشش مورد قبول نخ است. در نتیجه راه‌‌‌های مختلفی برای روش Hoy برای تولید نخِ کشش‌‌‌یافته در قسمت کشش به‌‌‌وسیله‌‌‌ی حرارت یا سرد نمودن و … وجود دارد. هر دو عامل سرعت بالایِ ماشینِ برداشت،اتوماسیون و بزرگ شدن بسته‌‌‌های تولیدی در پیشرفت بیشتر برای کاهش ضایعات، افزایش راندمانِ تولید به‌‌‌همراه عملیات ریسندگی با سرعتِ بالا و تعویض اتوماتیک در ماشینِ برداشت، از جمله مواردی است که مخصوصاً در آماده‌‌‌سازی برای کار بدون حضور اپراتور در کارخانجاتِ نساجی انجام شده است. برداشت فیلامنت‌‌‌های چندلا در یک پوزیشن، بین ریسندگی و مرحله‌‌‌ی برداشت برای تولید بیشتر نخ‌‌‌های فیلامنتی در یک فضای باریک با مصرف کمِ انرژی موثر بوده و به‌‌‌منظور افزایش تولید، مناسب است. مطابقِ روال، یک یا دو اسپیندل ریسندگی غالباً مشترک بوده اما در فیلامنت‌‌‌های ظریف برای چهار تا هشت اسپیندل، برداشت با همان شرایطِ قبلی است.
درحال حاضر با پیشرفت تکنولوژی در قسمتPoy سرعت تابندگی برای کشش و تاب افزایش یافته و ماشین‌‌‌ها معمولاً در زمان تولید پلی‌‌‌استر با ۸۰۰ متر در دقیقه و در زمان تولید نایلون با ۱۰۰۰ متر در دقیقه کار می‌‌‌نمایند. اگر قسمت به قسمت در نظر بگیریم واحد حساسِ تابِ مجازی در طی مطالعات تحقیقاتی انجام گرفته جهت عملکرد بالا با دیسک‌‌‌های اصطکاکی و سیستم تسمه‌‌‌های فشرده به صورت صنعتی مجهز شده‌‌‌اند. در ماشین‌‌‌های تکسچرایزینگ تغییرات قابل‌‌‌توجهی صورت گرفته است. این تغییرات تجهیزاتی شامل استفاده از هوا برای عمل تکسچرایزینگ و در نتیجه انواع مختلف نخ‌‌‌های مشابه نخ‌‌‌های ریسندگی از فیلامنت‌‌‌ها تولید می‌‌‌گردد.
در مرحله‌‌‌ی ریسندگی، روش پلیمریزاسیون مداوم مستقیم، به یک روش اصلی تبدیل گردیده است. این روش تولیدِ نخ توسط تغذیه‌‌‌ی پلیمرِ مذاب مستقیماً از مرحله‌‌‌ی پلیمریزاسیون به ماشین ریسندگی صورت می‌‌‌گیرد. به‌هرحال در تولید الیاف چندجزئی در مقیاسِ کوچک چندجزئی، مرحله‌‌‌ی تبدیل بهبود یافته است. آن‌‌‌چه مرسوم است پلیمر به‌‌‌صورت چیپس (Chips)در مرحله پلیمریزاسیون و پس از خشک نمودن چیپس، آن‌‌‌را ذوب نموده و با عملِ الکترود نمودن به فیلامنت تبدیل می‌‌‌شود. در این مرحله افزایشِ سرعتِ ریسندگی، به بهبود و افزایشِ راندمان کمک می‌‌‌نماید، چراکه اسپینرت دارای تعداد زیادی سوراخ با ظرفیتِ بالاو گسترده هستند .
اسپینرت تقریباً ۲۰۰۰ سوراخ و در قیاس با تغییرات مورد تولید که افزایش در حدود ۱۰۰۰ سوراخ در هر بار است . بعضی از اسپینرت‌‌‌ها جهت کاهش هزینه‌‌‌ی مطمئن بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ سوراخ دارند. امروزه با افزایش ظرفیت ریسندگی، کن‌‌‌هایی با ظرفیت نگه‌‌‌داریِ ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلو و رنجِ ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلو جهتِ نگه‌‌‌داری فیلامنت‌‌‌های ریسیده شده ساخته شده است. هم‌‌‌زمان نقل و انتقال کن های بزرگ مشکل بوده و به‌‌‌همین دلیل از لیفتراک‌‌‌های برقی یا تسمه نقاله استفاده می‌‌‌شود. در این ارتباط از خطوط ترانسپورت تسمه‌‌‌نقاله‌‌‌ای فول اتوماتیک به جهت کاهش نیروی انسانی و اطمینان از هزینه‌‌‌ی تولید با مرتبط نمودن خطِ تولید با قسمت تغذیه‌‌‌کن‌‌‌ها استفاده می‌‌‌شود .
رشد روز‌‌‌افزون تکنولوژی در مراحل کشش کمک شایانی برای تولید با ظرفیت بسیار بالا با سرعت‌‌‌های زیاد نموده است. افزایش ظرفیت در رنج‌‌‌های ۲۰۰۰ تن و ۳۰۰۰ تن در روز از ظرفیت‌‌‌های قبلی ۵۰۰ تن و ۱۰۰۰ تن در روز و سرعت افزایش سرعت در قسمت کشش ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر در دقیقه در بر داشته است. در‌‌‌حالی‌‌‌که در گذشته نهایت سرعت‌‌‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر در دقیقه بوده است. به‌‌‌طوری‌‌‌که مدلِ جدید ماشین‌‌‌های خیلی بزرگ با ظرفیت ۵۰۰۰ تن در در روز با سرعتِ ۳۰۰ متر در دقیقه ساخته شده است.
به‌‌‌منظور‌‌‌کاهشِ قیمت، ظرفیت بالا و سرعت بالا به‌‌‌همراه کنترل دقیقِ مراحل، تعداد قابل توجهی تحقیقات انجام گرفته که هم در کاهش قیمتِ تمام‌‌‌شده و هم در افزایش ظرفیت بسیار موثر بوده است. این سیستم به‌نام Spin-Draw و سیستم عملیاتی مستقیم معروف شده است. اما کلید موفقیت سیستم در این حقیقت که افزایش سرعت برای هر قسمت و در‌‌‌نتیجه توسعه عملکرد تولیدات با این روش، نهفته است. موفقیت باارزش دیگر در طراحی اجزاء حساس و مهم قسمت کریمپر و افزایش سرعت ادوات کاربردی برای مشابه‌‌‌سازی فرو موج طبیعیِ نخ ‌‌‌های ترکیبی غیرفلزی است.

وضعیت واحد های فعال تولید نخ های فیلامنت و میکروفیلامنت

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید نخ های فیلامنت و میکروفیلامنت در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید نخ های فیلامنت و میکروفیلامنت

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید نخ های فیلامنت و میکروفیلامنت در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات نخ های فیلامنت و میکروفیلامنت

باتوجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات گمرکی کد تعرفه گمرکی برای نخ های فیلامنت و میکروفیلامنت یافت نشد لذا میزان واردات و صادرات آن نامشخص میباشد.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید نخ های فیلامنت و میکروفیلامنت

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۸۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۰۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶ میلیون یورو (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴ میلیون یورو
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۴ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)