طرح تولید نفتالین

نفتالین (Naphthalene) یکی از ساده ترین هیدروکربن های حلقوی متراکم متشکل از دو حلقه بنزن است. نفتالین با فرمول شیمیایی C10H8 یک ماده اولیه مهم است که در ساخت مواد رنگی و رزین های مصنوعی استفاده می شوند.
نفتالین فراوانترین ماده منفرد تشکیل دهنده قطران زغال سنگ و محصولی فرار است که از تقطیر مخرب زغال سنگ ایجاد می شود و همچنین در فرآیندهای مدرن از کراکینگ نفت در دمای بالا (تجزیه مولکولهای بزرگ) نفت تشکیل می شود.
این ماده ساده ترین هیدروکربن معطر چند حلقه ای است و یک ماده جامد بلوری سفید با بوی مشخصی است که در غلظت های پایین تر از ۰۸/۰ ppm از نظر جرمی قابل تشخیص است و بیشتر به عنوان ماده اصلی توپک ضد بید شناخته می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

ویژگی های فیزیکی نفتالین

این ترکیب شیمیایی به عنوان یک هیدروکربن معطر چند حلقه ای بنزنوئید (PAH) طبقه بندی می شود. این ماده به صورت صفحات سفید براق متبلور می شود ، در دمای ۸۰.۱ درجه سانتی گراد (۱۷۶.۲ درجه فارنهایت) ذوب می شود و در ۲۱۸ درجه سانتی گراد (۴۲۴ درجه فارنهایت) می جوشد. نفتالین بسیار فرار است، تقریباً در آب حل نمی شود و بوی مشخصی دارد.
نفتالین از نظر رفتار شیمیایی ویژگی های ترکیبات آروماتیک مرتبط با بنزن و مشتقات ساده آن را نشان می دهد. واکنشهای آن عمدتا واکنشهای جایگزینی اتمهای هیدروژن توسط اتمهای هالوژن ، گروههای نیترو ، گروههای اسید سولفونیک و گروههای آلکیل است. مقادیر زیادی از نفتالین برای استفاده به عنوان واسطه های رنگی به نفتیلامین و نفتول تبدیل می شود. برای سالیان متمادی نفتالین ماده اولیه اصلی برای تولید انیدرید فتالیک بود.
در واکنشهای جایگزینی آروماتیک الکتروفیلی ، نفتالین با آسودگی بیشتری نسبت به بنزن واکنش نشان می دهد. به عنوان مثال ، کلراسیون و برماسیون آن بدون کاتالیزور به ترتیب ۱-کلروناففتالین و ۱-برومونافتالین تولید می کند. به همین ترتیب ، در حالی که هم بنزن و هم نفتالین را می توان با استفاده از واکنشهای فریدل-صنایع دستی آلکیله کرد ، نفتالین را نیز می توان با واکنش با آلکن ها یا الکل ها ، با استفاده از کاتالیزورهای اسید سولفوریک یا اسید فسفریک ، به راحتی آلکیله کرد.طرح تولید نفتالین

کاربردهای نفتالین

نفتالین عمدتا به عنوان پیش ماده سایر مواد شیمیایی استفاده می شود. بیشترین استفاده از این ترکیب تولید صنعتی انیدرید فتالیک است ، اگرچه انیدرید فتالیک بیشتر از o-xylene ساخته می شود. بسیاری از رنگهای آزو نیز از نفتالین و همچنین حشره کش ۱-نفتیل-N-متیل کاربامات (کارباریل) نیز تولید می شود. سایر مواد شیمیایی زراعی مفید شامل اسیدهای نفتوکسی استیک هستند.
نفتالین مذاب یک ماده حل کننده عالی برای ترکیبات معطر کم محلول است. در بسیاری از موارد این ماده از کارآیی بیشتری نسبت به سایر حلال ها با دمای جوش بالا مانند دی کلروبنزن ، بنزونیتریل ، نیتروبنزن و دورن برخوردار است.
سولفونات های نفتی آلکیل (ANS) در بسیاری از کاربردهای صنعتی به عنوان عوامل غیر دترجنتی استفاده می شوند که به طور موثر سیستم های کلوئیدی را در محیط های آبی پراکنده می کنند. عمده ترین کاربردهای تجاری این ماده در صنایع شیمیایی کشاورزی است که از ANS برای فرمولاسیون پودر و گرانول قابل خیس شدن استفاده می کنند. در صنایع نساجی و تولید پارچه از خواص مرطوب کنندگی و کف زدایی ANS برای عملیات سفید و رنگ آمیزی استفاده می شود.

ساختار شیمیایی نفتالین

نفتالن (نفتالین) ماده‌ای مولکولی با فرمول C10H8 است که در گروه مواد آلی آروماتیک قرار می‌گیرد. مولکول‌های این ماده از دو حلقهٔ بنزنی ساخته شده‌اند که در یک پیوند C-C مشترک هستند (به هم جوش خورده‌اند). بنابراین این مولکول هم مانند بنزن دارای «رزونانس» است.

واکنش‌های شیمیایی نفتالین

نفتالن در واکنش‌های کلی و عمومی ترکیب‌های آروماتیک شرکت می‌کند. این واکنش‌ها از نوع جانشینی الکترون‌دوستی هستند که طی آن یک گونهٔ کم‌الکترون (الکترون‌دوست)، جانشین یکی از هیدروژن‌ها در مولکول نفتالن می‌شود و دو نوع محصول ایزومری تولید می‌کند.
دیگر واکنشی که نفتالن در آن شرکت می‌کند، واکنش سوختن است که مشترک بین تقریباً تمام مواد آلی است. نفتالن مانند بیش‌تر مواد آروماتیک، هنگام سوختن، علاوه بر آب و دی‌اکسید کربن، دوده هم تولید می‌کند (سوختن ناقص).طرح تولید نفتالین

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید نفتالین

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد آیسیک
نفتالین تولید شده از تصفیه نفت و میعانات گاز طبیعی و یا تقطیر زغال سنگ۲۴۱۱۴۱۲۵۷۲
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید نفتالین

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد تعرفه گمرکی
نفتالین تولید شده از تصفیه نفت و میعانات گاز طبیعی و یا تقطیر زغال سنگ۲۷۰۷۴۰۰۰
وضعیت واحد های فعال واحد تولید نفتالین

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید نفتالین تولید شده از تصفیه نفت و میعانات گاز طبیعی و یا تقطیر زغال سنگ در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال واحد تولید نفتالین

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید نفتالین تولید شده از تصفیه نفت و میعانات گاز طبیعی و یا تقطیر زغال سنگ در کشور به تفکیک استان آمده است .

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)