طرح تولید هات چاکلت

شکلات داغ که یکی از نوشیدنی‌ها محبوب زمستانی است، سرشار از مزایای شگفت انگیز است. نه تنها نوشیدن آن شما را در طول فصل سرما گرم نگه می‌دارد، بلکه سلامت عمومی شما را نیز افزایش می‌دهد. شکلات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است که از بیماری‌های قلبی، انحطاط عروق به دلیل بالا رفتن سن و پیری زودرس جلوگیری کرده و حتی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، زیرا این آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کنند. هرچه شکلات شما تلخ‌تر باشد، آنتی اکسیدان‌های قوی‌تری خواهد داشت.
از آنجایی که امروز قادر به استفاده از تمام مزایای شکلات هستیم باید از کسانی تشکر کنیم که آن را در طول تاریخ ابداع و به صورت فعلی به دست مان رسانده اند. هیچ کدام از این امکانات تا پیش از آنکه اسپانیایی ها شکلات را در قرن ۱۶ ام میلادی وارد اروپا کنند وجود نداشت. یعنی زمانی که این خوردنی خوشمزه و شیرین تبدیل به اکسیری برای بشریت گردید.

این ماده سال ها به عنوان دارو و برای درمان بیماری کاربرد داشت. زمانی که در قرن ۱۷ ام میلادی به فرانسه راه یافت، برای از بین بردن بی حوصلگی و حالات روحی بد به کار گرفته شد. این امر تنها به مردم فرانسه خلاصه نمی شد چرا که مطالعات انجام شده نشان داده که شکلات برای کسانی که خیلی سریع عصبانی و از کوره در می روند، گزینه مناسبی به شمار می رود. علت این امر هم آن است که شکلات میزان هورمون استرس را کاهش می دهد.

تمام آنچه در مورد شکلات برشمرده شد در مورد خود شکلات و نه شکلات داغ بود. حالا این سئوال پیش می آید که آیا شکلات داغ هم می تواند همانند خود شکلات تا این اندازه مفید واقع شود؟ و پاسخ قطعی به این سئوال مثبت است.

انجام مجدد مطالعات بر روی شکلات نشان داده که به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها در آن، از سرطان، بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند و در جوان سازی نیز موثر است چرا که با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کند. در واقع مانند برخی دیگر از خوراکی ها همانند انواع بری ها به عنوان «سوپر غذا» از آن یاد می شود.

البته این سوپر غذاها در برخی از خوراکی های دیگر همچون قهوه و غذاهای سالم نیز وجود دارند. در واقع نوشیدن شکلات داغ یکی از راه های رساندن یکی از این «سوپر غذاها» به بدن است.

خواص و فواید شگفت انگیز هات چاکلت (شکلات داغ)

در اینجا به دلایل «سوپر غذا» بودن شکلات داغ اشاره خواهیم کرد
۱- مطالعات دانشگاه «کورنل» نشان داده که میزان آنتی اکسیدان موجود در شکلات داغ، دو تا سه برابر آنتی اکسیدان موجود در چای سبز و چهار تا پنج برابر چای سیاه است.

۲- پروفسور «چنگ یانگ لی» مسئول اصلی پروژه مطالعاتی دانشگاه کورنل، می افزاید: “زمانی که شکلات به صورت داغ مصرف می شود، آنتی اکسیدان موجود در آن به مراتب افزایش نیز پیدا می کند.”

۳- در هر فنجان کاکائو، ۶۱۱ میلی گرم «فنولیک» که خود شامل اسید گالیک است به همراه ۵۶۴ میلی گرم ماده ای به نام «ای سی اس» وجود دارد.
آنتی اکسیدان موجود در اسید گالیک برای درمان خونریزی و آلبومینوری (ماده ای که با ورود به ادرار سبب بیماری های کلیوی می شود) و نیز دیابت مورد استفاده قرار می گیرد.

۴- از آنجایی که به کاکائوی موجود در شکلات چربی های اشباع شده نیز اضافه شده ممکن است سلامتی را اندکی به خطر بیاندازد اما در نوع خالص کاکائوی آن چربی کمتری در مقایسه با ۸ گرم چربی اشباع شده در شکلات های رایجی را که خریداری می کنیم وجود دارد.

۵- فلاونوئیدهای موجود در شکلات به فعالیت اکسید نیتریک موجود در بدن کمک می کند و به همین علت است که سبب سهولت جریان خون و کاهش فشار خون شده و در کل برای سلامتی مفید است.

۶- همچنین فلاونوئیدهای موجود در شکلات، مانع از چسبیدن پلاکت ها به هم شده و به همین دلیل هم از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

۷- بر طبق پژوهش های انجام شده در انجمن پیشرفت علم سلامت آمریکا، نوشیدن شکلات داغ، می تواند به تفکر بهتر هم کمک کند. چرا که فلاونوئیدها، خون را با فشار بیشتری به سمت مغز هدایت می کنند. از آنجایی که در نوعی بیماری مرتبط با حافظه به نام «دیمنشا» جریان خون به سمت مغز با کاهش همراه می شود، مصرف کاکائو در این عارضه می تواند نقش مهمی را ایفا کند.
اما آنچه بسیار اهمیت دارد این است که تبلیغات انجام پذیرفته بر روی شکلات های داغ، در بسیاری از موارد واقعی نیستند چرا که در این مایع داغ، مقادیر زیادی شکر و سایر ترکیب هایی که به عنوان شکلات فروخته می شوند ریخته می شود. از جمله سایر افزودنی هایی که برای پر کردن لیوان یا فنجان شکلات داغ استفاده می شود، شربت ها و شهدها و روغن های گیاهی هستند.

اولین گام درتهیه شکلات داغ , استفاده از شکلاتی باکیفیت و عالی

Jacques Torres یکی از مشهورترین قنادان و کارخانه‌داران شکلات‌سازی، نکته‌ی مهمی را در تهیه‌ی بهترین هات‌چاکلت بیان کرد. وی معتقد است که شما مجبور خواهید بود برای درست‌کردن این نوشیدنی لذیذ و دوست‌داشتنی، ابتدا از شکلات شروع کنید. پیاده‌کردن این نکته‌، بسیار مهم و قابل اهمیت است. وی برای درک بهتر اهمیت این مسئله، از مثالی جالب استفاده کرد. او معتقد بود که برای تهیه‌ی تارتی از توت‌فرنگی، استفاده از توت‌فرنگی‌های یخی و زمستانی که فاقد عطر و طعمی واقعی است، قطعا نتیجه‌ای جالب و دوست‌داشتنی را در پی نخواهد داشت. درست کردن هات‌چاکلت عالی و باکیفیت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به شکلاتی باکیفیت و عالی نیازمند خواهید بود.

Michael Klug ، شکلات‌ساز و قناد معروف در la.burdick ترجیح می‌دهد برای حفظ و ایجاد بیشتر مزه، بو و عطر منحصربه‌فرد شکلات، از مقداری شیر گرم یا آب گرم استفاده کند. وی بر این باور است که با این روش عطر و مزه‌ی فوق‌العاده و بکر شکلات را بیشتر تجربه و احساس خواهید کرد. حتی اگر تنها مقدار کوچکی از شکلات (ممکن است نوع شکلات استفاده‌شده با نوع شکلاتی که هات‌چاکلت از آن تهیه شده‌است، متفاوت باشد) نیز در فنجان شما باشد، با این روش باز هم طعم و مزه‌ی آن را به وضوح در نوشیدنی خود احساس خواهید کرد.

Dominque نیز معتقد است برای داشتن هات‌چاکلتی بکر و فوق‌العاده، نیازمند استفاده از مواد اولیه‌ی عالی و باکیفیت در کنار داشتن مهارتی خوب و قابل اعتماد در تهیه‌ی آن خواهید بود. از دید وی برای مواد عالی و منحصربه‌فرد باید هزینه‌ای قابل توجه پرداخت کرد. در واقع بیانگر این مثل معروف است که هراندازه پول بدی آش می‌خوری…

استفاده از پودر کاکائو، عنصر اصلی اکثر هات‌چاکلت‌ها

پودرکاکائو محصولی است که برای تهیه‌ی شکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این ماده‌ی مفید، یکی از مواد اولیه و ابتدایی در تهیه‌ی بسیاری از پودرهایی است که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توان یک میکس‌شکلات داغ را تهیه کرد. در واقع عنصر اصلی تمامی پودرهای میکس‌شکلات‌ داغ، از این ماده‌ی مفید و کاربردی تهیه می‌شوند. اگر مایلید از پودر برای تهیه‌ی کاکائومکیس استفاده کنید، بهتر است قبل از هر اقدامی از کیفیت پودر شکلات مطمئن شوید. بسیاری از میکس‌های هات‌چاکلت‌، با استفاده از پودر کاکائو تهیه می‌شوند. آنچه که از دانه‌های کاکائو پس از خارج‌کردن روغن آن باقی‌ می‌ماند، بسیار مهم و کاربردی است. jacues torres در این باره اینگونه توضیح می‌دهد که پس از اینکه روغن دانه‌های کاکائو بواسطه‌ی بودادن یا سرخ‌کردن آن‌ها روی حرارت خارج شد، آنچه باقی خواهد ماند، پوسته‌ یا پوکه‌های کاکائو است که بسیار اهمیت دارد. شما می‌توانید آن‌ها را برداشته، درون دستگاه خردکن ریخته و پودری از کاکائو برای خود تهیه کنید. این بهترین و مطمئن‌ترین پودر کاکائویی خواهد بود که در تمام عمرتان خواهید داشت و می‌توانید برای درست‌کردن شکلات از آن استفاده کنید.

کیفیت پودرهای صنعتی هات‌چاکلت، یکسان نیست

یکی از سازنده‌های پودرهای شکلات مدعی است تمامی پودرهای استفاده‌شده در میکس‌های شکلات داغ از پودر کاکائو تهیه می‌شوند. در این میان برخی از این پودرها از جنسی مرغوب و با استفاده از کاکائوی اصل تهیه خواهند شد. این درحالی است که امکان تقلبی‌بودن یا مرغوب‌نبودن این پودرها زیاد است. البته نباید این نکته را از یاد برد که بسیاری از طرفداران و دوست‌داران شکلات ترجیح می‌دهند آن را به صورت جامد (شکلات تخته‌ای، فرمی و …) مصرف کنند. اما اگر قصد دارید از پودر استفاده کنید بنابر توصیه‌ی Jacques که معمولا استفاده از پودر شکلات را به دلیل سرعت بیشتر در تهیه‌ی شکلات داغ به نوع جامدآن ترجیح می‌دهد، بهتر است قبل از مصرف این‌گونه محصولات، حتما با دقت محتویات پشت جعبه را خوانده و مطمئن شوید از جنسی مرغوب و اصل استفاده می‌کنید.

دستگاه تولید شکلات داغ
معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید هات چاکلت

کد آیسیک تولید ، کاکائو، شکلات و آبنیات : ۱۵۴۳
کد آیسیک انواع شکلات : ۱۵۴۳۳۱۲۳۷۸
کد تعرفه گمرکی انواع شکلات : ۱۸۰۶

وضعیت واحد های فعال تولید هات چاکلت

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده نوشیدنی شکلات در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید هات چاکلت

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۵۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)