ویدئو-پروژکتور3

طرح تولید ویدئو پروژکتور

امروزه در اکثر مکان های آموزشی،سالن های کنفرانس و در بیشتر همایش ها و نمایشگاها از ویدئو پرژکتورها استفاده می کنند. ویدئو پروژکتور را میتوان یک دوربین معکوس در نظر گرفت یعنی به جای دریافت نور‌‌، نور را از لنز بیرون می‌فرستد، از این دستگاه برای نمایش تصاویر دیجیتالی ارسالی از کامپیوتر ها و لپ تاپ ها در ابعاد بسیار بزرگ و با کیفیت بسیار بالا روی یک پرده یا دیوار سفید استفاده می‌شود. با رشد سریع تکنولوژی در انتشار اطلاعات و ارتباطات در ۱۰سال اخیر شرکت ها، سازمان ها و مراکز آموزشی برای سادگی در آموزش و برگزاری بهتر جلسات از این دستگاه ها استفاده می‌کنند.(طرح تولید ویدئو پروژکتور)
پروژکتور زمانی که اختراع شد مجموعه ای ازعکس های به هم چسبیده را با سرعت یک بیست و چهارم ثانیه در غالب یک نوار پیوسته نشان می داد. این دستگاه ابتدا با نام ادیسون ویتاسکوپ نامیده شد آن هم به علت مشهور بودن ادیسون در آن زمان که می توانست به موفقیت فروش این دستگاه کمک کند. امروزه شرکت ها ویدئو پروژکتورها را معمولا همراه با یک برد هوشمند استفاده می کنند و البته ویدئو پروژکتور ها بخش جدا نشدنی از هوشمند سازی مدارس هستند.(طرح تولید ویدئو پروژکتور)

قابلیت‌های ویدئو پروژکتور
شدت روشنایی

شدت روشنایی لامپ ویدئو پروژکتور در واحد Ansi lumens (انسی لومنس ) اندازه گیری می شود. مقدار انسی لومن ویدئو پروژکتورهای موجود در بازار متفاوت می باشند. شدت نور و روشنایی برای دیدن تصویر با نورمحیط رابطه معکوس دارد. یعنی هرچه شدت نور بیش تر باشد جهت بهتردیده شدن تصاویر محیط نیاز به تاریکی کمتری دارد. مثلا ویدئو پروژکتوری با شدت نور کم تر از ۳۰۰۰ لومن به فضای نسبتا تاریک و دستگاه با شدت نور ۶۵۰۰ لومن به بالا قابلیت پخش تصویر در محیط نسبتا روشن را دارا ست.

رزولوشن (تفکیک تصاویر)

رزولوشن یا تفکیک تصاویر به صورت XGA،HD یا WX و FULL HD نمایش داده می شود، هر چه رزولوشن بالاتر باشد، تصویر بزرگتر و با کیفیت تر می شود.

ویدئو-پروژکتور4

کنتراست یا شفافیت تصویر

کنتراست یا شفافیت تصویر، از مقادیر ۲۰۰:۱،تا ۳۵۰۰:۱ نمایش داده می شوند. همان طور که مشخص می باشد هر چه این عدد بزرگتر باشد شفافیت و کیفیت تفکیک رنگ ها تصویر بیشتر می شود.

نسبت طول و تصویر

نسبت طول و تصویر که شامل دو مقدار ۴:۳ و ۱۶:۹ ضریب مقیاس نامیده می شود که ۴:۳ سایز تصویر تلویزیون های قدیمی بوده و نزدیک به مربع می باشد و ۱۶:۹ حالت Wide یا کشیده بوده که اکثر تلویزیون و مانیتورهای جدید به این شکل هستند.

انواع ویدئو پروژکتور از نظر نوع مصرف

ویدئو پروژکتور ها از نظر نوع استفاده به سه نوع تقسیم میشوند.
ویدئو پروژکتور جیبی که پیکو نیز نامیده می‎شود
ویدئو پروژکتور خانگی
ویدئو پروژکتور چند‎رسانه‌ای

ویدئو پروژکتور جیبی

این پروژکتورها همچنان تکنولوژی جدیدی به حساب می آیند و در حال تکامل هستند. این نوع پروژکتورها می توانند مورد نیاز افراد بسیاری باشند. به راحتی قابل حمل هستند و معمولا می توان آنها را روی سه پایه های عکاسی رو میزی نصب کرد. شدت روشنائی آنها معمولا بین ۲۰ تا ۱۰۰۰ LUMENS است.
این پروژکتورها معمولا مجهز به لنز با قابلیت زوم اپتیکی نیستند و بنابراین برای ایجاد تصویر با سایزهای مختلف باید دستگاه جابجا کرد. اگر حجم و وزن کم پروژکتور برایتان مهم است این پروژکتورها می توانند انتخاب شما باشند.

ویدئو پروژکتور خانگی

پروژکتورهای خانگی معمولا دارای شدت روشنائی ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ LUMENS هستند و دارای رنج زوم اپتیکال قوی می باشند. این پروژکتورها معمولا برای استفاده در اتاق نشیمن و یا اتاقی برای نمایش فیلم نصب می شوند. در این چنین مکان هائی کنترل نور محیطی معمولا قابل کنترل است و می توان نور محیط را بسیار کم کرد. یکی از ویژگی های اساسی این پروژکتورها نسبت کنتراست بسیار بالای چنین پروژکتورهائی است. هر چه نسبت کنتراست بالاتر باشد تصویر بهتر به نظر می آید و اختلاف تاریکی و روشنائی بیشتر است. معمولا چنین پروژکتورهائی دارای نسبت کنتراست ۵۰۰۰ به ۱ و یا بهتر می باشند.

ویدئو پروژکتور چند‎رسانه‌ای

ویدئو پروژکتورهای چندرسانه‎ای بزرگترین دسته‌ی ویدئو پروژکتورها هستند. ویدئو پروژکتورهای چندرسانه‌ای همه کاره‎اند و برای همه چیز، از ارائه پاورپوینت‎های سخنرانی تا نمایش کلیپ‎های ویدیویی و نمایش اسلاید در مجالس عروسی استفاده می‎شوند. این ویدئو پروژکتورها معمولا قابل حمل در نظر گرفته می شوند؛ در وزنی کمتر از ۱٫۵ کیلوگرم برای مدل‎های فوق العاده باریک به بالاتر وجود دارند و روشنایی آن‎ها در محدوده ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ لومن یا بیشتر است

قطعات ویدیو پروژکتور
پاور

پاور یکی از مهم‌ترین قطعات دیتا پروژکتور است؛ زیرا این قسمت نقش تامین انرژی سایر قطعات ویدیو پروژکتور مانند لامپ، فن و… را دارد. اگر پاور دارای نقص، مشکل و یا ضعیف باشد می‌تواند بر عمر دیگر قطعات ویدئو پروژکتور تاثیر منفی داشته باشد.

مین برد

یک نمونه از قطعات ویدیو پروژکتور که دارای مسئولیتی بسیار مهم است، مین برد نام دارد. این قطعه وظیفه کنترل و فرمان سایر قطعات موجود در ویدیو پروژکتور را برعهده داشته و نحوه عملکرد آن‌ها به مین برد مربوط می‌شود. بر روی مین برد انواع آی‌سی‌، مقاومت، خازن و… نصب می‌شود. همان گونه که بیان شد، قطعات ویدیو پروژکتور از طریق کابل به مین برد وصل بوده و از آن فرمان می‌گیرند و هر کدام اگر در روند فعالیت خود دچار مشکل شوند، برد اصلی اجازه روشن شدن ویدئو پروژکتور را صادر نمی‌کند.

لامپ

لامپ ویدیو پروژکتور، نوعی لامپ قوسی با بخار جیوه بسیار بالا است. این قطعه دیتا پروژکتور، با عبور جریان الکتریکی از شکاف آن سبب روشن شدن بخار جیوه می‌شود.

برد بالاست

این قطعه وظیفه تامین لامپ را دارد؛ به عبارتی دیگر جریان برق را از پاور دریافت کرده و وارد لامپ می­کند.

لنز

تصویری را که بیننده مشاهده می­کند، از این قطعه ویدئو پروژکتور عبور می­کند. لنزهایی از عدسی­ هایی با جنس ­ها و سایزهای متنوع تولید می­شوند؛ اما به­ طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می­شوند. این تقسیم بندی شامل حالت واید و معمولی است. هر دستگاه ویدئو پروژکتوری در فاصله­ای معین، تصویری به اندازه ابعادی مشخص ایجاد می­کند. به­ عنوان مثال دستگاه در بهترین حالت ممکن، در فاصله ۳ متری تصویری را بر روی پرده ۲*۲ به نمایش می­گذارد. این اندازه­ ها ممکن است برای سایر دستگاه­ های ویدئو پروژکتور متفاوت باشد. در برخی از مکان­ ها، میزان فاصله دستگاه تا پرده بسیار حائز اهمیت است. بنابراین باید دستگاهی را انتخاب کنند که لنز آن با فاصله در نظر گرفته برای آن هماهنگ باشد. لنز­های واید این ویژگی را دارند که از فاصله نزدیک، وسیع ­ترین تصویر را به نمایش بگذارند.

کالرویل

در برخی از ویدئو پروژکتورها برای تولید رنگ، از کالر­ویل یا چرخ رنگ استفاده می­شود. این قطعه ویدیو پروژکتور بین لامپ و تونل نوری قرار می­گیرد و توسط یک پایه نگه­دارنده به بدنه متصل می­شود. چرخ رنگ از شیشه­ای دایره­ای شکل با رنگ­های متفاوت تشکیل شده و هرچه تعداد رنگ­های قرار گرفته شده در چرخ رنگ بیشتر باشد، کیفیت رنگ تصویر نیز بیشتر می­شود.

DMD Chip

قطعه­ای بسیار ظریف و حساس در دیتا پروژکتور است. این قطعه ویدئو پروژکتور از میلیون آینه ریز میکروسکوپی تشکیل شده است. این آینه­ ها به ­طور مداوم در حال حرکت بوده و تصویر را تولید می­کنند.

ویدئو-پروژکتور5

تفاوت تکنولوژی های تولید تصویر در ویدئو پروژکتور

امروزه در صنعت تولید ویدئوپروژکتور بصورت عمده از ۲ نوع تکنولوژی استفاده میشود البته تغییراتی نیز در تکنولوژی های جدید صورت گرفته که بعلت بالابودن هزینه ساخت زیاد مورد استقبال گرفته نشد. این ۲ تکنولوژی عبارتند از :
تکنولوژی ۳LCD
تکنولوژی DLP

تکنولوژی (۳LCD)

در تکنولوژی ۳LCD تصویر در یک پنل LCD تشکیل میشود که تکنولوژی آن دقیقاً مانند مانیتورهای LCD میباشد با این تفاوت که بسیار کوچک و در رزلوشن متراکم تری است . نور پس از گذشتن از ۳ فیلتر رنگی سبز ، آبی و قرمز به این پنل رسید و در یک منشور ترکیب شونده به سمت لنز خروجی هدایت میشود و بدین ترتیب تصویر تشکیل میشود برای در ک بیشتر این فرآیند ، عکس زیر را مشاهده نمایید.
ویدئو-پروژکتور

تکنولوژی (DLP)

در تکنولوژی DLP که توسط شرکت Texas Instrument عرضه شده تمامی فرآیند تولید تصویر در چیپی به نام DMD تشکیل میشود که با تکنولوژی پیچیده ای آینه ها را در مقیاس بسیار کوچک در کنار هم قرار میدهند که هرآینه یک پیکسل را تشکیل میدهد که با تحریک الکتریکی تغییر زاویه داده و نور را به سمت لنز هدایت میکند و در مورد رنگ نیز نور از یک چرخک رنگی که Color Weel نامیده میشود و از چند رنگ تشکیل شده عبور میکند و به سمت لنز هدایت میشود.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید ویدئو پروژکتور

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید ویدئو پروژکتور به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولproduct nameکد آیسیک
ویدیو پروژکتور رایانه ای
Computer video projector
۳۳۲۰۵۱۲۳۲۱
ویدیو پروژکتور سینماییCinema video projector۳۳۲۰۵۱۲۳۲۷

 

وضعیت واحد های در دست اجرای طرح تولید ویدئو پروژکتور

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای در دست اجرای تولید ویدئو پروژکتور در کشور به تفکیک استان آمده است.

استانشهرستاننام محصولظرفیتواحد سنجش
سمنانسمنانویدیو پروژکتور رایانه۱۰۰۰۰۰عدد
خراسان رضویگنابادویدیو پروژکتور رایانه۵۰۰۰ عدد
جمع ظرفیت اسمی۱۰۵۰۰۰عدد

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید ویدئو پروژکتور

ظرفیت : ۵۰۰۰۰ عدد
نرخ برابری دلار : ۳۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۶ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۹ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۰ درصد

۵/۵ - (۲ امتیاز)