طرح تولید و بسته بندی شکر قهوه ای

شکر قهوه ای نوعی شکر تصفیه شده و دارای مقدار مشخصی ملاس است ، که ملاس به شکل لایه ای نازک ، بر روی دانه های آن قرار دارد . شکر قهوه ای دارای شماره های ۱ تا ۱۵ می باشد ، که تیره ترین رنگ آن شماره ۱۵ می باشد . اغلب از شکر های قهوه ای شماره ۶ ، ۸ ، ۱۰ و ۱۳ استفاده می شود . این شکر ها دارای رطوبت بین ۲ تا ۴ درصد می باشند . دانه های شکر قهوه دارای اندازه ای کوچکتر از دانه های شکر سفید بوده و در مصارف صنعتی ، شیرینی پزی ، مصارف خانگی ، تولید مربا و …. دارای کاربرد می باشند . با توجه به تحقیقاتی که در اروپا و آمریکا انجام شده است ، نتیجه گیری شده است ، که شکر قهوه ای برای تولید مربا ، ترت ، پای میوه و کیک بهتر است و میزان انرژی آن کمتر از شکر سفید و طعم و بوی آن بهتر از شکر سفید می باشد . جالب است بدانید که ، شکر قهوه ای دارای آنزیم هایی می باشد ، که سبب پیشگیری و کنترل دیابت خواهند شد .

تاریخچه شکر قهوه ای در ایران و جهان

تاریخچه شکر قهوه ای تصفیه نشده به اواخر قرن ۱۸ برمی گردد. درآن زمان که تولید و مصرف شکر سفید شروع شده بود مردم اروپا و برخی از کشورهای آسیائی بخصوص ایران شکر ناخالص تولید شده را که اغلب رنگی تیره داشت به عنوان درمان برخی از بیماری ها مصرف می نمودند. بعدها دانشمندان با آنالیز این ماده دریافتند نه تنها چنین ماده ای اثر طبی ندارد بلکه با وجود برخی از میکروارگانیزم های مضر درآن غیر قابل مصرف است و باید تصفیه و استفاده گردد. در این راستا در سال ۱۹۰۰ میلادی یکی از بهترین کتب مربوط به مواد غذائی نوشته شده که درآن چگونگی خصوصیات شکر قهوه ای توضیح داده شده است.در چند دهه گذشته دانشمندان و قند سازان ماهر توانستند با ترکیبی از شکر تصفیه شده طبیعی و لایه نازک از ملاس به تولید نوعی شکر قابل مصرف دست یابند که شکر قهوه ای نامیده شد. مردم خاورمیانه و آسیا حدود یک دهه پیش با شکر قهوه ای خوراکی که در اروپا تولید گردید آشنا شدند.

انواع شکر قهوه ای تولیدی

شکر قهوه ای روشن و تیره : کریستال های این نوع شکر با ملاس پوشیده شده و دارای طعم و رنگ ملاسی می باشند .
شکر قهوه ای روان : این نوع شکر تقریبا دارای حالت پودری و رطوبتی کمتر از شکر معمولی می باشد .
شکر توربینادو : این نوع شکر خام می باشد و چون بخشی از ملاس آن شسته شده است ، دارای رنگی ملایم می باشد . معمولا از این نوع شکر در کنار چای و قهوه استفاده می شود .
شکر موسکوادو: این نوع شکر انگلیسی می باشد و دارای طعم قوی ملاس و رنگ خیلی تیره می باشد .
شکر دمرارا : این نوع شکر دارای کریستال های درشت طلائی و رنگ قهوه ای روشن می باشد . در کشور انگلستان مصرف این شکر در کنار چای ، قوه و غلات داغ مرسوم می باشد .

مقایسه شکر قهوه ای و شکر سفید
شرحدرصد ساکاروزدرصد رطوبتدرصد قند انورتاملاح
شکر سفید۹۹/۹۰۶/۰ناچیزناچیز
شکر قهوه ای۹۱-۹۵۲-۴۴-۹حاوی املاح مفید
کلسیم، منیزیم ، سدیم و پتاسیم

 

مزایای طبی شکر قهوه ایاسید گلیکولیک طبیعی موجود در شکر رطوبت پوست را تأمین کرده و از آن در برابر سموم محافظت می‌کند. علاوه بر این آکنه پوستی را نیز کاهش می‌دهد. شکر قهوه‌ای برای پوست‌های حساس مناسب است و علاوه بر تهیه ماسک‌های پوستی برای از بین بردن شوره سر و همچنین حفظ سلامت موها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. رایحه شکر قهوه‌ای نسبت به شکر سفید بیشتر است و از این‌رو آرامش بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت. برای دستیابی به آرامش اعصاب باید مقداری شکر قهوه‌ای را با روغن نارگیل، کمی عسل و چند قطره وانیل مخلوط کرد و سپس بدن را با آن ماساژ داد. از فواید دیگر مصرف شکر قهوه ای بهبود جریان خون در بدن و تولید سلول‌های خونی است. همچنین گفته می‌شود مصرف شکر قهوه‌ای اشتها را افزایش می‌دهد و سیستم هاضمه و گوارش را نیز تقویت می‌کند. مصرف شکر قهوه‌ای برای زنان پس از اتمام دوره قاعدگی برای جبران مواد مغذی مورد نیاز بدن و همچنین پیشگیری از ابتلا به دردهای قاعدگی توصیه می‌شود.

موارد مصرف شکر قهوه ای
شکر قهوه ای علاوه بر مصارف خانگی در شیرینی پزی ها و بخصوص پخت انواع کیک به ویژه در کشورهای توسعه یافته مصرف فراوانی دارد. این ماده بر حسب کیفیت، مزه، بو و قوام آن در ترکیبات شیر، بستنی، خامه، شیرینی و مخلوطهای انواع کیک و بستنی بکار می رود.

در اروپا و آمریکا به این نتیجه رسیده اند که شکر قهوه ای برای شیرینی پزی، مربا، کیک، تارت و پای میوه به مراتب بهتر از شکر سفید می باشد.
این شکر با وجود مقدار شیرینی مطبوع آن دارای انرژی (کالری) کمتری نسبت به شکر سفید است و طعم و بوی آن به لذیذ شدن این فرآورده ها می افزاید.

ارزش غذایی شکر قهوه ای
شرحدرصد ساکاروزدرصد رطوبتدرصد قند انورتاملاح
شکر سفید%۹۹/۹۰۶/۰ناچیزناچیز
شکر قهوه ای%۹۱-%۹۵۴-۲۹-۴حاوی کلسیم. منیزیم.سدیم.پتاسیم
بسته بندی شکر قهوه ای
مزایای این محصول مفید و قرارگرفتن آن در سبد مصرفی خانوارها، شکر قهوه ای تولیدی در بسته بندی های متنوع از قبیل ۶ گرمی، ۹۰۰ گرمی، ۱۰ و ۲۰ کیلیویی به بازار عرضه خواهد شد.
استانداردها شکر قهوه ای 
با عنایت به ضرورت رعایت مقررات و الزامات بهداشتی مورد نظر سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان ملی استاندارد، شکر قهوه ای تولیدی در این شرکت با اخذ پروانه بهداشتی ساخت و استاندارد ملی تولید و عرضه می شود.
خواص شکر قهوه ای
درصد قند شکر قهوه ای بین ۹۱-۹۵ درصد میزان رطوبت آن ۲ تا ۴ درصد بوده و حاوی املاح مفید کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم و فسفر می باشد. هر ۱۰۰ گرم شکر قهوه ای دارای ۳۷۷ کالری می باشد. شکر قهوه ای در مقایسه با شکر سفید حاوی مواد مغذی خالص بیشتری می باشد به گونه ای که وجود کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، فسفر، مس، آهن و ویتامین های B مصرف شکر قهوه ای را ارحج می نماید.
کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید و بسته بندی شکر قهوه ای

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد آیسیک
شکر تصفیه شده قهوه ای حاصل از نیشکر۱۵۴۲۵۱۲۳۰۶
شکر تصفیه شده قهوه ای حاصل از چغندر قند۱۵۴۲۵۱۲۳۰۹
شکر تصفیه شده مانند شکر قهوه ای حاصل از نیشکر( به جز شکر سفید) همراه با افزودنی۱۵۴۲۵۱۲۳۱۳
شکر تصفیه شده مانند شکر قهوه ای حاصل از چغندر (به جز شکر سفید) همراه با افزودنی۱۵۴۲۵۱۲۳۱۶
شکر تصفیه شده قهوه ای حاصل از شکر خام۱۵۴۲۴۱۲۳۴۸
پودر شکر تصفیه شده قهوه ای۱۵۴۲۴۱۲۳۴۴
شکر کاراملیزه (قهوه ای)۱۵۴۳۴۱۲۴۶۵
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید و بسته بندی شکر قهوه ای

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد تعرفه گمکری
شکر تصفیه شده قهوه ای حاصل از نیشکر۱۷۰۱۹۹۰۰
شکر تصفیه شده قهوه ای حاصل از چغندر قند۱۷۰۱۹۹۰۰
شکر تصفیه شده مانند شکر قهوه ای حاصل از نیشکر( به جز شکر سفید) همراه با افزودنی۱۷۰۱۹۱۰۰
شکر تصفیه شده مانند شکر قهوه ای حاصل از چغندر (به جز شکر سفید) همراه با افزودنی۱۷۰۱۹۱۰۰
شکر کاراملیزه (قهوه ای)۱۷۰۲۹۰۰۰
فرآیند تولید شکر قهوه ای

امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه های مختلف علمی و فنی بوجود آمده روش های مختلفی جهت تولید شکر قهوه ای وجود دارد. برخی از روش های متداول بطور خلاصه به شرح زیر می باشد. در ایالات متحده بمنظور تولید شکر قهوه ای از مخلوط کردن ذرات ریز شکر سفید با درصد های مختلف سیروپ و یا ملاس استفاده می شود. در این فرآیند همچون عمل رنگ آمیزی، سیروپ یا ملاس بر روی شکر سفید اضافه شده و لایه ای را بر روی آن بوجود می آورد. در این فرآیند شکر سفید مورد استفاده می تواند هم شکر حاصل از نیشکر و هم شکر چغندری باشد که پس از آسیاب و الک شدن به اندازه های مورد نظر در آمده و در فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد. علت بکارگیری کریستال های ریز شکر، تولید محصول نهایی با حالت نرم و روان است تا باعث ایجاد طعم مطبوع و دلپذیر در دهان شود. ترکیب سیروپ یا ملاس اضافه شده شامل ۷% تا ۱۰% وزن شکر می باشد. سیروپ مورد استفاده جهت ترکیب می بایست سیروپ حاصل از نیشکر باشد و علت آن طعم خوشایند و مطبوعی است که در شکر قهوه ای تولید شده بوجود می آورد. ترکیب رنگ سیروپ مورد استفاده بستگی به محصول نهایی مورد نظر و درخواست مشتری دارد. سیروپ مورد استفاده بعنوان خوراک می بایست کمتر از ۳۰% شکر اینورت داشته باشد تا سلامت و طول عمر مفید محصول تضمین گردد. میزان رنگ محصول نهایی بسیار متنوع بوده و شکری با رنگ طلایی روشن تا قهوه ای تیره با رایحه ای خوش و معطر ملاس را شامل می شود.

از دیگر روش های متداول در کارخانه های تولید شکر از نیشکر و کارخانه های تصفیه شکر خام، استفاده از شکر و سیروپ حاصل از عملیات کریستالیزاسیون تبخیر ی می باشد. در این روش می توان همچون روش بکار گرفته شده در تولید شکر قهوه ای از شکر سفید، شکر خام را با درصد متفاوت ازسیروپ ترکیب نموده و انواع متفاوتی از شکر قهوه ای را که در رنگ، طعم و اندازه کریستال متفاوت می باشند تولید کرد. همچنین شکر نوع A تولید شده در کارخانه های تولید شکر از نیشکر را می توان بعنوان شکر قهوه ای به بازار ارائه کرد.

وضعیت واحد های فعال تولید و بسته بندی شکر قهوه ای

در نمودار زیر تعداد واحدهای فعال تولید و بسته بندی شکر قهوه ای در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات تولید و بسته بندی شکر قهوه ای

جدول واردات و صادرات سنگ مصنوعی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

تولید شکر قهوه ای در ایران

همانطور که می دانید، ایران به نسبت کشور های آمریکایی و اروپایی که مصرف کننده اصلی شکر قهوه ای از دیرباز تا کنون می باشند، دیر تر شروع به تولید شکر قهوه ای نمود. دلایلی از قبیل نداشتن آگاهی نسبت به خواص شکر قهوه ای، می تواند دیرتر شناخته شدن شکر قهوه ای در ایران را توجیه نماید.
کارخانه هایی که قند و شکر را تولید می کردند، امروزه با در نظر گرفتن تمامی استاندارد ها و زیر نظر داشتن متخصصان تغذیه باتجربه، قند وشکر قهوه ای را هم به بازار عرضه می نمایند. متاسفانه در این میان، کارخانه هایی هستند که شکر قهوه ای را طبق اصول استاندارد و بهداشت تولید نکرده و محصولات خود را در بازار فروش توزیع می نمایند. افراد باید توجه داشته باشند که شکر قهوه ای را با کدام برند و از کدام کارخانه های تولیدی خریداری کنند.
شکر قهوه ای ایرانی که امروزه در کارخانه هایی همچون نقش جهان، روبینا، قندانه و … تولید می شود، از نظر کیفیتی در درجه بالایی قرار داشته و با گرید A به بازار عرضه می گردد. جالب است بدانید که امروزه، از نظر کیفی، شکر قهوه ای ایرانی می تواند با شکر قهوه ای خارجی و وارداتی موجود در بازار داخلی ایران برابری نماید.
حال که بهترین کارخانه شکر قهوه ای در ایران را می شناسید، می توانید با مراجعه به مراکز فروش، نمایندگی های زیر نظر واحد های تولیدی و یا سایت های خرید و فروش اینترنتی، شکر قهوه ای را در بسته بندی های استاندارد با وزن های ۴۵۰ گرمی، ۵۰۰ گرمی و غیره بر اساس میزان نیاز خود خریداری نمایید.
ناگفته نماند که مغازه های عرضه کننده مواد غذایی، برای تامین نیاز مشتریان خود، می توانند شکر و قند قهوه ای را به صورت عمده از کارخانه های تولیدی خریداری کرده و از تخفیف های خوبی بهره مند شوند. زیرا خرید عمده شکر قهوه ای می تواند بر قیمت آن در هر کیلو، تاثیر زیادی بگذارد.

نتیجه
با توجه به اینکه کلیه تجهیزات مورد استفاده در فرآیند تولید شکر طلایی (قهوه ای روشن) از جنس استیل بوده و هزینه بکار گیری چنین تجهیزاتی بالا است، در صورتیکه این پروژه در کارخانجاتی که مجهز به تصفیه شکر هستند اجرا گردد، هزینه های اولیه مربوط به این طرح کاهش قابل توجهی خواهد یافت. بدین صورت که Aملاس حاصل در قسمت خام را می توان تا بریکس ۶۰ رقیق نموده و پس از فیلتر کردن به یک تانک ذخیره در قسمت تصفیه ارسال نمود و مخلوط حاصل از شربت تصفیه شده و ملاس A فیلتر شده به شکر قهوه ای روشن دست یافت که در این طرح می توان از کلیه تجهیزات بخش تصفیه از جمله پن های طباخی، دستگاه های سانتریفیوژ، خشک کن ها، بخش کیسه گیری و سایر تجهیزات استفاده نمود و با توجه به درخواست مشتری به شکرطلایی (قهوه ای روشن) خط تولید شکر سفید را در مدت زمان مورد نیاز به این امر اختصاص داد.
این طرح بسیار پردرآمد و کم هزینه است و امروزه در اروپا و آمریکا مصرف کنندگان زیادی نسبت به شکر سفید پیدا کرده است .

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید و بسته بندی شکر قهوه ای

ظرفیت تولید سالیانه : ۷ هزار تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۱۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۴ درصد

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)