طرح تولید پارچه چتایی

کنف هندی یا جوت، یک نوع گیاه بلند و براق و نرم می باشد که می توان آن را به نخی محکم تبدیل کرده و با آن به تولید پارچه چتایی پرداخت . گیاه یکبار در سال کشت می شود. بزرگترین کشورهای تولید کننده و صادرکننده آن هند و بنگلادش می باشد.
این گیاه قابلیت رشد تا ۳ متر را دارد. و از قسمت ساقه آن که چوبی است در صنعت کاغذسازی و همچنین به عنوان سوخت استفاده فراوانی می شود.
از الیاف نرم پوست ساقه گیاه جوت، نخ جوت به وجود می آید.
رنگ چتایی تجاری زرد و قهوه ای متمایل به خاکستری می باشد و حالتی شفاف و ابریشمی دارد. از این نخ برای تولید گونی وطناب استفاده می شود. نخ جوت در سراسر جهان کاربردهای فراوانی داشته و تولید و مصرف آن بسیار بالاست.
بعد از الیاف کتان، الیاف جوت در بین الیاف گیاهی، دومین رتبه را در جهان از نظر تولید و کاربرد داراست.
الیاف جوت خاصیت ضد الکتریسیته ساکن و عایق بودن را دارد.هند با داشتن ۷۶ کارخانه تولید نخ جوت اولین و بزرگ ترین تولید کننده این نوع نخ در جهان و بنگلادش با داشتن بیشتر از ۷۰ کارخانه در این زمینه رتبه دوم را دارد.
کشورهای چین، میانمار، نپال، ازبکستان، ویتنام، مصر، تایلند و زیمبابوه نیز از تولیدکنندگان این محصول هستند.
از چتایی می توان در قیرگونی، تزئینات و دکوراسیون داخلی ساختمان ها، تهیه و ساخت کیسه های محکمی که طول عمر و دوام بسیار بالایی دارند و همچنین در انتقال محصولات کشاورزی و…. نقش مهمی دارد.
در سقف ساختمان ها از قیرگونی استفاده می کنند تا آب و رطوبت به داخل ساختمان نفوذ پیدا نکند در قیر گونی از چتایی استفاده می شود.

گونی چتایی

کاربردهای زیادی در زمینه تولید و تهیه گونی،بسته بندی پنبه،قیر گونی و… دارد.فروش چتایی بر حسب یا رد می باشد.هر یا رد ۹۱/۵ سانت است.
فروش چتایی بر حسب طول آن می باشد و عرض دخالتی ندارد.این محصول عمدتا”وارداتی است و مقداری هم در داخل تولید می شود.

چتاییانواع چتایی

چتایی را بر حسب تراکم – ریز بودن سوراخهای گونی- به انواع درجه ۱ و ۲ و ۳ تقسیم می نمایند. هر چه تراکم چتایی بیشتر باشد چتایی مرغوب تراست:

نوع درجه یک

سوراخ های ریز دارد و عمدتا”بعنوان فیلتر صنعتی در کارخانجات نیشکر استفاده می شود.
این نوع خود به دو گروه تقسیم می شود:
۱۱×۴۵ :مرغوب ترین و سنگین ترین چتایی است و عرض آن ۱/۱۵ متر است.هر عدل آن۱۰۰۰ یارد است.
۱۰×۴۰ :کمی تراکم کمتری دارد وسبکتر از نوع بالاست و عرض آن نیز ۱ متر است. هر عدل آن۲۰۰۰ یارد است.

چتایی درجه دو

به نوع ۹×۴۵ معروف است و جهت قیر گونی استفاده می شود. هر عدل آن۱۰۰۰ یارد است.در پروژه های خوب برای قیر گونی ساختمان استفده میشود.
چتایی درجه ۳:جهت قیر گونی-ساخت گونی وبسته بندی پنبه مصرف می شود.پر مصرف ترین چتایی است. هر عدل آن۲۰۰۰ یارد است.بیشترین مصرف قیر گونی کارها این چتایی است.

چایی در قیرگونی

گونی چتایی باکیفیت صاف و نرم است و مقاومت بالایی در برابر کشیدگی و وزن بالا دارد.
بهترین گونی چتایی نوع هندی و بنگال آن می باشد که در کشورهای هند و بنگلادش تولید می شود که در امر عایق کاری و قیرگونی کاربردهای فراوانی دارد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پارچه چتایی

کلمه کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد آیسیک
پارچه چتایی (جوت)۱۷۱۱۵۱۲۴۶۶
انواع کیسه چتایی۱۷۲۱۴۱۲۳۳۶
بازار داغ چتایی

بازار چتایی و گونی و نخ از رونق محسوسی در هفته‌های آخر منتهی به ۲۴ خرداد ۵۵ داشته است. علت رونق بازار این محصولات، بیشتر ناشی از برداشت و عرضه بعضی از محصولات کشاورزی و توسعه کارهای ساختمانی در سراسر کشور است که روز به روز مقدار تقاضای این فرآورده‌ها یعنی چتایی و گونی و نخ افزایش می‌یابد.
آمارها نشان می‌دهد که مقدار تولید کنف در ایران نسبت به سایر کشورهای تولیدکننده خیلی کم است و توسعه کشت این‌گونه محصولات (کنف) نیز محدود است .
به همین خاطر است که بافت پارچه چتایی و گونی تقریبا در ایران محدود به «گونی‌بافی شاهی» است .

به همین علت همه ساله حدود ۳۳ تا ۳۵ هزار تن گونی و پارچه چتایی به ارزش قریب به ۵/ ۱ تا ۲ میلیارد ریال از خارج به‌ویژه از کشورهای بنگلادش و هندوستان وارد کشور می‌شود.
قبل از استقلال بنگلادش این محصولات از پاکستان و هندوستان وارد می‌شد. پس از استقلال بنگلادش در سال گذشته این کشور در حال حاضر بزرگ‌ترین فروشنده محصولات کنفی به ایران و بعد از آن هندوستان در مقام دوم قرار دارد و بیشتر گونی‌ها و چتایی به کشورمان از بندر خرمشهر و بندر عباس وارد می‌شود.

وضعیت واحد های فعال تولید پارچه چتایی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید تولید پارچه چتایی در کشور به تفکیک استان آمده است .
پارچه چتایی

وضعیت واردات و صادرات تولید پارچه چتایی

نمودار واردات و صادرات تولید پارچه چتایی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پارچه چتایی
خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید پارچه چتایی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)