طرح تولید پروانه فن خودرو

در تمامی اتومبیل ها یک بخش پروانه ای در قسمت پیشین خودرو دیده می شود که پس از روشن کردن خودرو مدام در حال چرخش است که به آن پروانه فن یا همان فن می گویند
همانطور که می دانید درون خودرو یک سری واکنش های احتراقی گوناگون انجام می گیرد تا خودرو بتواند انرژی مورد نیاز برای حرکت خود را تامین کند. گرمای حاصل از این واکنش ها در قسمت درونی قطعات خودرو باقی مانده و باعث افزایش دمای آن ها خواهد شد. آب خودرو نیز که یکی از مهمترین عوامل خنک کننده اتومبیل می باشد به وسیله قطعه ای به نام واتر پمپ در حال چرخیدن به دور موتور می باشد. آب پس از این که دور موتور به چرخش درآمد از طریق مسیر قبلی دوباره به رادیاتور بر خواهد گشت. آب پس از اینکه دوباره به رادیاتور برگشت طی فرایندی دو مرحله ای خنک می شود.
حرکت کردن آب از یک مسیر طولانی با سطح مقطع کم اولین مرحله در خنک شدن ان می باشد.
دومین مرحله خنک شدن آب برگشتی از موتور برخورد آن با هوای محیط در تمام مدت عبور از رادیات می باشد. این مرحله توسط پروانه فن انجام می گیرد چرا که وظیفه این قطعه به چرخش درآوردن هوا و عبور آناز رادیاتور و مسیر رادیاتور می باشد. در واقع این چروانه فن نقش یک دمنده هوا را به داخل رادیاتور ایجاد می کند.
سه نوع فن اصلی برای به حرکت درآوردن هوا وجود دارد، محوری، گریز از مرکز (که شعاعی نیز نامیده می شود) و جریان متقاطع (که مماس نیز نامیده می شود). فن های جریان محوری دارای پره هایی هستند که هوا را مجبور می‌کنند موازی با شافت که تیغه ها روی آن می چرخند حرکت کند. پنکه های محوری هوا را به طور خطی از محور فن فرو می برند. این نوع متداول ترین نوع فن است و کاربردهای متنوعی نظیر فن های کوچک خنک‌کننده برای وسایل الکترونیکی تا فن های غول پیکر مورد استفاده در تونل های باد دارند.
فن سانتریفیوژ دارای یک جزء متحرک به نام پروانه‌فن است که از یک شافت مرکزی تشکیل شده که مجموعه ای از تیغه ها در آن یک الگوی مارپیچ را تشکیل می دهند. فن‌های سانتریفیوژ هوا را در زاویه سمت راست ورودی فن می وزند، و سپس آن را به بیرون به سمت خروجی می چرخانند( عمل سانتریفیوژ).
در حقیقت یک پروانه ی فن می‌چرخد و می‌چرخد و باعث می شود هوا در نزدیکی شافت وارد فن شود و از شافت به سمت منافذی که در محفظه فن هستند به حالت عمودی بالا برود. یک فن سانتریفیوژ فشار بیشتری را برای حجم هوای معین تولید می کند و نسبت به سایر فن‌ها سر و صدای بیشتری دارد.
فن های جریان متقاطع جریان هوای یکنواختی را در کل عرض فن ایجاد می کنند و در عمل کم سروصدا هستند. فن جریان متقاطع دارای یک روتور قفس مانند است (روتور با یک مرکز توخالی و پره های فن محوری که در امتداد محیط قرار دارند).
فن‌ها معمولاً از جریان برق استفاده می کنند. فن‌های برقی به طور کلی از مجموعه ای از پروانه فن‌های چرخان تشکیل شده‌اند که در محفظه محافظ قرار گرفته و هوا را از آن عبور می دهد. پره‌ها توسط یک موتور الکتریکی چرخانده می شوند، برای فن‌های بزرگ که در کارهای صنعتی از آن‌ها استفاده می‌شود، معمولا از موتورهای ناهمزمان ۳ فاز استفاده می شود.
پروانه فن دارای پره های فن، صفحه پایه، حلقه پشتیبانی و اتصال دهنده هاست تا بتواند پره های فن را بین صفحه پایه و حلقه پشتیبانی نگه دارد. هر پره ی فن دارای دو سر می‌باشد، که در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند.
صفحه پایه شامل کانال هایی است که هر کدام دارای دو یا چند سوکت هستند که حداقل بخشی از تیغه فن را پیوسته بگیرند و رها کنند. موقعیت پره ی فن نسبت به محور چرخش پروانه را می توان از طریق دو یا چند سوکت انتخاب کرد. حلقه پشتیبانی شامل شیارهاییست که حداقل بخشی از تیغه ی فن در آن قرار می‌گیرد تا تیغه های فن را نسبت به صفحه ی پایه و حلقه پشتیبانی ثابت نگه دارد.
اتصال دهنده ها می توانند بین صفحه پایه و حلقه پشتیبانی امتداد داشته باشند تا بتوانند دو یا چند تیغه را نگه دارند.

انواع پروانه فن

طراحی پروانه مهمترین عامل برای تعیین عملکرد سیستم، به ویژه سیستم گریز از مرکز است. یک پروانه مناسب جریان را بهینه می‌کند در حالی که تلاطم را به حداقل و بازده را به حداکثر می رساند. به طور کلی دو نوع پروانه ی سانتریفیوژ و آکسیال داریم.
پروانه سیستم گریز از مرکز( سانتریفیوژ) می تواند سه نوع کلی باشد:

پروانه باز

پروانه های باز دارای پره هایی هستند که در هر دو طرف آزاد می‌باشند. پروانه های باز از نظر ساختاری ضعیف هستند. آنها به طور معمول در سیستم‌های کم‌قطر و ارزان قیمت و پمپ هایی که مواد جامد معلق را اداره می کنند استفاده می شوند.

پروانه نیمه باز

پره ها از یک طرف آزاد و از طرف دیگر محصور هستند. آن‌ها همچنین کارایی بالاتری نسبت به پروانه های باز دارند. می توان آنها را در سیستم‌هایی با قطر متوسط که در اتمسفر آن ذرات معلق وجود دارند نیز استفاده نمود. به دلیل به حداقل رساندن گردش مجدد و سایر تلفات، بسیار مهم است که فاصله کمی بین پره های پروانه و پوشش وجود داشته باشد.

پروانه بسته

پره ها بین دو دیسک قرار دارند، همه در یک ریخته گری واحد هستند. آنها در سیستم‌های بزرگ با راندمان بالا استفاده می شوند. پمپ های سانتریفیوژ با پروانه بسته پرکاربردترین پمپ هایی هستند که مایعات شفاف را اداره می کنند. پروانه بسته پیچیده تر و گران تر است.
این تقسیم‌بندی کلی بود، حال میخواهیم تعدادی از انواع پروانه های سانتریفیوژ را معرفی کنیم:

پروانه ایرفویل(Airfoil)

این نوع پروانه کم سروصدا بوده و راندمان بالایی دارد. میتواند در حدود ۷۵۰۰ پاسکال فشار استاتیکی تولید کند که این امر سبب می‌شود بتواند در سرعت‌های بالا بچرخد و راندمانی حدود ۹۰ درصد داشته باشد. از این نوع پروانه در تهویه های عمومی میتوان استفاده کرد.

پروانه بکوارد

(Backward-curved) این نوع پروانه مشابه مورد قبلی است، و در آن تیغه‌ها رو به عقب هستند، اما فرق عمده ی پروانه بکوارد با پروانه ایرفول در این است که پروانه بکوارد نسبت به ایرفول راندمان پایینتری دارد. (۸۵%) این پروانه‌ها می‌توانند فشارهای استاتیکی بالایی را تحمل کنند و به موتور فن فشار کمتری وارد میکنند.

پروانه مایل به عقب

(Backward-inclined) این نوع پروانه‌ها بدون اضافه بار هستند یعنی همانند مورد قبل هستند فقط راندمان این مدل پایینتر بوده( ۷۸%) و از لحاظ ساختاری ساده میباشند.

پروانه شعاعی در راس(Radial-tip)

در کارهای بزرگ صنعتی که فیلترهای تصفیه ی هوا را با گازهای داغ ترکیب میکنند، ازین نوع پروانه استفاده می‌شود. از ویژگی های مثبت این پروانه که سبب می‌شود بتوان از آن در اتمسفری که دارای ذرات معلق و مواد گرانولی است استفاده نمود این است که ساختار این نوع پروانه‌های به گونه‌ای است که خود به خود تمیز می‌شوند. یعنی عملا مواد روی آن نمیماند. بازده این فن ها ۷۰% بوده و حجم هوای انتقال‌دهنده ی آن به نسبت بقیه ی فن‌ها کم‌تر می‌باشد.

پروانه فوروارد

(Forward-curved) این نوع پروانه‌ها انحنا رو به جلو دارند و به آن ها پروانه کولری نیز میگویند. این نوع فن‌ها فشار بیشتری به وجود می‌آورند اما در عوض راندمان پایینتری داند( ۶۵%) این نوع پروانه‌ها زود کثیف می‌شوند پس از آن‌ها در اتمسفر آلوده استفاده نمی‌شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پروانه فن خودرو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک پروانه فن خودرو ۲۵۲۰۴۱۲۶۰۴

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پروانه فن خودرو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی مواد ضدعفونی کننده ها ۳۹۲۶۹۰۹۹ میباشد.

وضعیت واحد های فعال تولید پروانه فن خودرو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پروانه فن خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات پروانه فن خودرو

نمودار واردات و صادرات پروانه فن خودرو در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید پروانه فن خودرو

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۵۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۴.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۸ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)