طرح تولید پروپیلن اکسید

طرح تولید پروپیلن اکسید

پروپیلن اکسید (به انگلیسی: Propylene oxide) یک ترکیب شیمیایی است. شکل ظاهری این ترکیب، مایع بی‌رنگ است.
پروپیلن اکساید با فرمول (CH3CHCH2O) ، یک مایع فرار بی­رنگ است که در مقیاس بزرگ صنعتی تولید می­شود. پروپیلن اکساید یا به اختصار PO اصولاً به عنوان یک محصول میانی در تولید پروپیلن گلیکل (C3H8O2)، پلی­ اتر پلیول­ ها و دیگر محصولات استفاده می­شود. پروپیلن گلیکول، PG، در رزین­ های پلی­ استر غیر اشباع، ضد یخ­ های دوستار محیط زیست و مواد آرایشی به­ کار می­رود. همچنین PG می­تواند به­ عنوان جاذب­ رطوبت، حلال و ماده نگهدارنده در مواد غذایی و یا دخانیات استفاده شود. پلی­ اتر پلیول یک ماده الکلی شامل گروه­های هیدروکسیل چند گانه است که در تولید پلاستیک­های پلیوراتان استفاده می­شود و دامنه وسیعی از کاربرد ها را شامل می­گردد:عایق بندی، تایر ها و چرخ­های بادوام، چسب­ های قوی با کارایی بالا، پلاستیک­های مقاوم و شلنگ­ ها.

جزییات ماده پروپیلن اکسید
فرمول مولکولی: C۶H۱۴O
جرم مولی: ۱۰۲,۱۷۵gr/mol
نقطه ذوب: ۱۱۲ºC-
نقطه جوش: ۳۴ºC
نام‌های دیگر: ۲-متیلوکسیران، ۱و۲-اپوکسیران
انحلال‌پذیری: در آب به طور قابل توجه
شکل ظاهری: مایع بی‌رنگ

کاربرد پروپیلن اکسید در صنایع
سورفاکتانت
اترهای پروپاندیول
پروپیلن کربنات، دی متیل کربنات و پروپیلن گلیکول
پلی اتر گلیکول

نکات ایمنی و شرایط نگهداری ماده پروپیلن اکسید

در مکان خنک و خشک ذخیره شود.

طرح تولید پروپیلن اکسید

داده های تازه منتشر شده در مورد بازار اکسید پروپیلن نشان می دهد که انتظار می رود تقاضای جهانی پروپیلن اکسید شاهد رشد سال به سال ۴.۳ درصدی در سال ۲۰۲۱ باشد و به مجموع ۱۱۹۷۲.۰ KT برسد که انتظار می رود تا سال ۲۰۳۱ به ۱۸۱۴۳.۸ KT برسد .طبق تحقیقات، تحقیقات بازار Persistence پیش‌بینی کرده است که حجم فروش اکسید پروپیلن در سراسر جهان شاهد CAGR 4.3 درصدی در طول دوره پیش‌بینی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۳۱ خواهد بود. تخمین زده می شود که در همان دوره زمانی با CAGR 5.7٪ افزایش یابد.از سال ۲۰۲۰، بازار اکسید پروپیلن تقریباً ۳ تا ۴ درصد از ارزش بازار جهانی مواد شیمیایی کالا را به خود اختصاص داده است.

ارزش سال پایه بازار پروپیلن اکسید (۲۰۲۰A)۱۵.۸ میلیارد دلار آمریکا
ارزش سال پیش‌بینی شده (۲۰۳۱F)۲۷.۹ میلیارد دلار آمریکا
ارزش CAGR (2021-2031)۵.۴٪
سهم تولیدکنندگان پروپیلن اکسید Tier-I۳۴.۶٪

 

تجزیه و تحلیل مصرف پروپیلن اکسید از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ در مقابل چشم انداز بازار برای سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱

بر اساس تحلیل بازار سالانه انجام شده توسط Persistence Market Research، درآمد بخش پلی‌ال‌های پلی‌اتر در سال ۲۰۲۱ به ۱۱.۶ میلیارد دلار آمریکا می‌رسد .
تقاضا برای اکسید پروپیلن در چند سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی بوده است. با این حال، بحران ناشی از بیماری همه گیر COVID-19 تا حد قابل توجهی بر بازار تأثیر گذاشت. رشد کلی در طول دوره ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ به دلیل کاهش قابل توجه رشد سالانه در سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۳ درصد برآورد شده است.
تا آنجا که به استفاده از اکسید پروپیلن مربوط می شود، صنعت مصرف نهایی خودرو سهم عمده ای دارد. با رشد سریع بخش خودرو، تقاضا برای اکسید پروپیلن نیز به دلیل کاربرد گسترده در این صنعت افزایش یافته است. تقاضا برای ساختار خودروی محکم‌تر و قوی‌تر منجر به مصرف بالای اکسید پروپیلن می‌شود.

فرصت های کلیدی برای تامین کنندگان پروپیلن اکسید در سراسر جهان چیست؟

افزایش طول عمر انسان و افزایش هزینه ها و نوآوری ها در بخش پزشکی رشد بازار پلی اورتان را در صنعت تجهیزات پزشکی سرعت بخشیده است. گسترش فناوری های جدید در چند دهه گذشته استفاده از پلی یورتان ها را در صنعت پزشکی افزایش داده است.دستگاه های حاوی پلی اورتان مانند ضربان ساز، دستکش های غیر حساسیت زا، پوشاک پزشکی، بستر بیمارستانی، ایمپلنت های لگن و پانسمان های زخم به طور گسترده ای در صنعت پزشکی استفاده می شوند. از پلی اورتان برای کاشت های کوتاه مدت نیز استفاده می شود. انتظار می رود صنعت رو به رشد مراقبت های بهداشتی فرصت هایی را برای رشد سریع بازار اکسید پروپیلن پلی یورتان فراهم کند.
بسیاری از تولیدکنندگان اکسید پروپیلن بر توسعه محصولات جدیدی تمرکز می کنند که می توانند بخش های خاص بیشتری را تامین کنند. چندین صنعت به دنبال فعالیت های ادغام و اکتساب به منظور تقویت سبد محصولات و ردپای خود در بازار هستند. از این طریق، شرکت ها می توانند در توسعه روش ها و تکنیک های جدید تولید اکسید پروپیلن به یکدیگر کمک کنند.

تولیدکنندگان پروپیلن اکسید با چه محدودیت هایی روبرو هستند؟

برخی از غذاها و وسایل پزشکی پلاستیکی با پروپیلن اکسید ضدعفونی می شوند. در انسان و حیوان، مواجهه حاد (کوتاه مدت) با اکسید پروپیلن باعث تحریک چشمی و تنفسی می شود. حتی با محلول های ضعیف، تماس با پوست می تواند باعث تحریک و نکروز در انسان شود.
خواص پروپیلن اکساید نیز اثر افسردگی خفیفی بر سیستم عصبی مرکزی دارد. حیواناتی که برای مدت طولانی در معرض استنشاق پروپیلن اکساید قرار گرفته اند ضایعات التهابی و عواقب عصبی در مجاری بینی، نای و ریه های خود داشته اند. پروپیلن اکساید به عنوان سرطان‌زای احتمالی گروه B2 توسط EPA فهرست شده است.یکی از عوامل محدود کننده اصلی که انتظار می رود مانع از گسترش بازار شود، سرطان زایی بالقوه مرتبط با استفاده از پروپیلن اکسید و مسئولیت زیست محیطی مرتبط با فرآیند کلروهیدرین برای تولید اکسید پروپیلن است.

طرح تولید پروپیلن اکسید

چرا چین یک بازار بسیار سودآور برای تولید کنندگان پروپیلن اکسید است؟

انتظار می رود تا سال ۲۰۲۱، تقاضا برای اکسید پروپیلن در چین ۵.۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد و با تردیدهای اولیه در مورد روند بازار در طول یک بیماری همه گیر جهانی مقابله کند.چین به دلیل افزایش تقاضا از سوی صنایع مختلف مانند خودروسازی و حمل و نقل و همچنین اقتصاد صنعتی در حال توسعه این کشور به بازاری سودآور برای اکسید پروپیلن تبدیل شده است. افزایش قدرت خرید در چین منجر به سفارش های بیشتر برای وسایل نقلیه و سایر برنامه ها شده است.
تقاضا برای اکسید پروپیلن در چین در دهه گذشته به سرعت رشد کرده است. تولید و تقاضا در دهه آینده نیز به رشد خود ادامه خواهد داد. اقتصاد چین بیش از دو دهه است که رشد قوی خود را حفظ کرده است که ناشی از رشد مداوم در تولید صنعتی، واردات و صادرات، مصرف مصرف کننده و سرمایه گذاری است.

چه چیزی ایالات متحده را به مرکز تقاضا برای پروپیلن اکسید تبدیل می کند؟

پیش‌بینی می‌شود که بازار ایالات متحده شاهد نرخ رشد حدود ۵.۳٪ CAGR در طول دوره پیش‌بینی باشد. همچنین پیش بینی می شود که این کشور به دلیل حضور چندین تولید کننده کلیدی و صنایع مصرف نهایی پروپیلن اکساید، بازار برجسته ای در تجارت پروپیلن اکسید باشد. پذیرش فزاینده فناوری های پیشرفته در آمریکای شمالی به رشد بازار در منطقه کمک می کند.
انتظار می رود فروش پروپیلن اکسید در ایالات متحده در سال های آینده به دلیل رشد صنعت ساختمان و ساخت و ساز افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود که مصرف پروپیلن اکسید در ایالات متحده به دلیل تقاضای قوی خودرو و توسعه پایدار بازار دارایی رشد قابل توجهی داشته باشد. انتظار می رود وجود صنعت بزرگ خودروسازی، هوافضا و ساخت و ساز باعث افزایش فروش اکسید پروپیلن شود.

کدام برنامه تقاضای قابل توجهی برای پروپیلن اکسید ایجاد می کند؟

پروپیلن اکسید عمدتاً در تولید پلی استر و پروپیلن گلیکول استفاده می شود. کاربردهای پلی یورتان نهایی شامل فوم های انعطاف پذیر برای صنایع مبلمان و خودرو و فوم های سفت و سخت برای لوازم خانگی و عایق ساختمان می باشد.رشد بازار پروپیلن اکسید (PO) به شدت به استفاده از آن در پلی‌ال‌های پلی اتر بستگی دارد. حدود دو سوم PO تولید شده در حال حاضر برای تولید پلی‌ال‌های پلی اتر استفاده می‌شود، در حالی که باقی‌مانده برای پروپیلن گلیکول (PG) و برای پروپیلن گلیکول اتر و سایر حلال‌های مبتنی بر کاربرد استفاده می‌شود.

چرا تقاضا برای پروپیلن اکسید در بخش خودرو و ساختمان افزایش می یابد؟

پروپیلن اکسید به طور فزاینده ای در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی و خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. صنعت ساخت و ساز توجه روزافزون به ساخت ساختمان های کم مصرف دارد که منجر به افزایش تقاضا برای مواد پلی اورتان شده است. از این مواد در مواد عایق برای کاهش اتلاف انرژی استفاده می شود.
چه فوم سفت و سخت به عنوان یک عنصر ساندویچی برای بلوک‌های ساختاری و عایق جدید استفاده شود یا فوم اسپری برای مقاوم‌سازی انرژی، فوم پلی‌اورتان در قلب مدیریت انرژی مدرن قرار دارد. رشد بخش خودرو در اقتصادهای نوظهور مختلف نویدبخش بهبود سودآوری تامین کنندگان پروپیلن اکسید در سال های آینده است.

آیا COVID-19 چشم انداز فروش پروپیلن اکسید را کاهش داده است؟

ظهور COVID-19 در سال ۲۰۲۰ به طور قابل توجهی بر رشد تقاضای اکسید پروپیلن به دلیل کاهش تقاضا از بسیاری از صنایع مصرف نهایی تأثیر گذاشت. کووید-۱۹ به غیر از تاخیرهای حمل و نقل ناشی از محدودیت های سفر و نگرانی های مربوط به کمبود منابع انسانی، تأثیر قابل توجهی بر تامین مواد خام برای اکسید پروپیلن نداشته است.
اکسید پروپیلن در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع بیماری همه گیر و کاهش قابل توجه فروش و تولید خودرو شاهد رشد تقاضای منفی بود. این بیماری همه گیر بیشترین تأثیر را بر صنایع ساختمانی، خودروسازی و حمل و نقل داشت و تأثیر مستقیمی بر بخش فلزات و در نتیجه بر فروش اکسید پروپیلن داشت.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید پروپیلن اکسید

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
نمودار واحد های در دست احداث تولید پروپیلن اکسید به شرح زیر میباشد.

نام محصولProduct Nameکد آیسیک
اکسید پروپیلن

Propylene oxide

۲۴۱۱۴۱۲۶۸۹

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید پروپیلن اکسید

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
جدول واحد های در دست احداث تولید پروپیلن اکسید به شرح زیر میباشد.

نام محصولProduct Nameکدتعرفه گمرکی
اکسید پروپیلن

Propylene oxide

۲۹۱۰۲۰۰۰

 

وضعیت واحد های فعال طرح تولید پروپیلن اکسید

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید پروپیلن اکسید در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید پروپیلن اکسید
وضعیت واحد های فعال طرح تولید پروپیلن اکسیده

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید پروپیلن اکسید در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید پروپیلن اکسید

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)