پلاستی سایزر

طرح تولید پلاستی سایزر

نرم‌کننده‌ها موادی مایع هستند که با پلیمرهای سخت، آمیخته‌شده و سبب نرمی و انعطاف‌پذیری می‌شود تا آن‌ها را فرآیند پذیر نموده و در آن‌ها تنوع کاربری ایجاد نمایند. ازنظر شیمیایی مولکول‌های پلاستی سایزر مابین مولکول‌های پلیمر نفوذ کرده و جاذبه مولکولی را کاهش می‌دهند.
در ۶۰ سال گذشته حدود ۳۰۰۰۰ ترکیب مختلف به‌عنوان پلاستی سایزر معرفی شدند اما در حال حاضر حدود ۵۰ ترکیب از آن‌ها کاربرد صنعتی و تجاری دارند. بیشترین کاربرد پلاستی سایزرها در آمیزه کاری PVC است.(طرح تولید پلاستی سایزر)
موادی که امروزه بیشترین استفاده را به‌عنوان پلاستی سایزر دارند عبارت‌اند از:
فتالاتها
ترفتالاتها
اپوکسی ها
آلیفاتیکها
تری ملیتات ها
نرم‌کننده‌ها اغلب بر اساس اثر ویژه آن‌ها به گروه‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند:

نرم‌کننده‌ای اولیه

بدین معنی که نرم‌کننده سازگاری خوبی با پلی وینیل کلراید دارد و قادر است به‌عنوان نرم‌کننده تنها در همه مقادیر استفاده شود و اثر اصلاحی مفیدی داشته باشد.

نرم‌کننده ثانویه

سازگاری محدودی با پلی وینیل کلراید دارد و به‌طورمعمول در مخلوط با نرم‌کننده اولیه استفاده می‌شود.
دمای زیاد: فراریت کم و مقاومت در برابر اتلاف در طول کاربرد در دماهای نسبتاً زیاد
دمای کم: مقاوم به سفت شدن و شکنندگی برگشت‌پذیر پلی وینیل کلراید نرم شده در دماهای کاربرد پایین.
مواردی که در مصرف نرم‌کننده‌ها (پلاستی سایزرها) باید در نظر گرفته شود.
_ پلاستی سایزر ها بدون مهاجرت یا با مهاجرت کم: هنگامی‌که نرم‌کننده در تماس با محیط کار، مایعات و جامدات قرار گیرد مهاجرت رخ می‌دهد که بستگی به نوع نرم‌کننده و محیط کاربرد پلی وینیل کلراید دارد.
_ گرانروی پلاستی سایزرها: گرانروی کم پایداری خوبی به پلاستی سایزرهای پلی وینیل کلراید در مقادیر نسبتاً کم نرم‌کننده می‌دهد.

انواع پلاستی سایزر ها

روغن‌های اپوکسی (روغن سویا اپوکسی، روغن آفتاب‌گردان اپوکسی و…)
استرهای فتالات تجاری (دی اکتیل فتالات DOP، دی ایزواکتیل فتالات DIOP، دی ۲- اتیل هگزیل فتالات DEHP، …)
استرهای آلیفاتیک (دی اکتیل آدیپات DOA، دی ۲- اتیل هگزیل آدیپات DEHA، …..)
استرهای فسفات مانند استرهای فسفات آلکیل آریل
پارافین کلردار شده
نرم‌کننده‌های پلیمری مانند پلی‌استرهای متالیک
پلاستی سایزر ها یا نرم‌کننده‌ها مواد آلی نسبتاً غیر فرار (عمدتاً مایع) هستند و زمانی که با پلاستیک یا الاستومر ترکیب می‌شوند به بهبود پلیمر کمک می‌کنند. نرم‌کننده‌ها با کاهش ویسکوزیته مذاب پلیمر، جریان و ترموپلاستیسیته یک پلیمر را افزایش می‌دهند. پلاستی سایزر ها عموماً حاصل از استریفیکیشن بین اسید و الکل می‌باشد.(طرح تولید پلاستی سایزر)

کاربردپلاستی سایزرها

نرم‌کننده‌ها ازجمله مواد افزودنی پرکاربرد در صنعت پلاستیک هستند و معمولاً از سایر مواد افزودنی استفاده‌شده در فرآوری پلیمر ارزان‌تر هستند. نرم‌کننده‌ها اغلب در PVC مورداستفاده قرار می‌گیرند. پی‌وی‌سی در تولید طیف گسترده‌ای از کالاها به‌صورت زیر کاربرد دارد:
پی‌وی‌سی نرم نشده (Unplasticized PVC) یا پی‌وی‌سی سخت: لوله و اتصالات، پروفیل درب و پنجره
پی‌وی‌سی نرم شده (Plasticized PVC) یا پی‌وی‌سی منعطف: شیلنگ‌های صنعتی و باغبانی، سیم و کابل، فیلم پی‌وی‌سی، کف‌پوش، کاغذدیواری، کفش، لوازم داخلی خودرو

طبقه‌بندی پلاستی سایزرها

پلاستی سایزر ها بر اساس اسید مورداستفاده در فرایند استری شدن طبقه‌بندی می‌گردند. موادی که امروزه بیشترین استفاده را به‌عنوان پلاستی سایزر دارند عبارت‌اند از:
۱. فتالاتها: DOP
۲. ترفتالات ها: DOTP
۳. آلیفاتیک ها: DOA
۴. تری ملیتات ها: TOTM
۵. سیترات ها: ATBC
۶. اپوکسی ها: ESBO

ویژگی‌های پلاستی سایزر ها

پلاستی سایزرها (plasticizers) یا نرم‌کننده‌ها، استرهای بی‌رنگ و بدون بو – عمدتاً فتالات – هستند که خاصیت ارتجاعی یک ماده را افزایش می‌دهند (به‌عنوان‌مثال پلاستی سایزر پلی وینیل کلراید (PVC)). پلاستی سایزر باعث انعطاف‌پذیری و قابلیت خم‌پذیری پلیمر PVC می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود از این ترکیبات در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی با فناوری به کار روند.
یکی از مزایای اصلی انواع پلاستی سایزر، دوام آن‌ها به‌عنوان افزودنی‌های PVC است که می‌تواند عملکرد بالای آن‌ها را تا حدود ۵۰ سال تضمین کند. بدون پلاستی سایزرهای PVC یک ترکیب سفت‌وسخت است؛ همانند PVC که در لوله‌های فاضلاب استفاده می‌شود. اگر نامی از روان کننده PVC هم در این فناوری، شنیدید، منظور، همین پلاستی سایزرها هستند.

پلاستی سایزر
پلاستی سایزرها در چه نوع محصولاتی استفاده می‌شوند؟

حدود ۹۰٪ از کل انواع پلاستی سایزر در تولید پلی وینیل کلراید (PVC) باقابلیت انعطاف‌پذیری که به آن وینیل نیز گفته می‌شود، استفاده می‌شود. کاربردهای اصلی برای PVC انعطاف‌پذیر شامل تولید انواع کف‌پوش و دیوار پوش، عایق بام، عایق سیم و کابل برق، کاربرد در خودروسازی، دستگاه‌های پزشکی، کالاهای چرمی مصنوعی و غیره می‌باشند.(طرح تولید پلاستی سایزر)
برخی از پلاستی سایزرها همچنین می‌توانند در محصولات لاستیکی، رنگ‌ها، جوهرهای چاپ، چسب‌ها و درزگیرها استفاده شوند. استفاده از نرم‌کننده یا روان کننده‌ها در تمام کاربردها کاملاً کنترل‌شده است.
در صنعت دخانیات مواد اولیه نقش مهمی در تولید سیگارت را دارا میباشند و با توجه به تکنولوژی بالا جهت تولید این مواد، بیش از ۸۰% اقلام مورد نیاز تولید سیگارت، وارداتی می باشد. طی تلاشهای صورت گرفته شرکت تعاونی دخان خدمات، با استفاده از تجربه و توان بالای تخصصی و استفاده از ظرفیتهای شتابدهنده های علمی کشور درصدد بومی سازی مواد اولیه و پایه ی صنعت دخانیات در کشور می باشد و بعنوان یکی از قدیمی ترین تعاونی های صنعت دخانیات کشور پتانسیل و قابلیت علمی و اجرایی بالایی در خودکفایی ملی و نیل به این اهداف داشته و به عنوان پلی بین صنعت، دانشگاهها و مراکز علمی و تخصصی نقش ایفا خواهد نمود. از جمله مواد اولیه صنعت سیگارت سازی می توان به انواع چسب های PVA، پلاستی سایزر انواع کاغذهای سیگارت، نواربازکننده پاکت سیگار، انواع کاغذ تیپینگ، استات سلولوز برای فیلتر سیگار، اسانس، نوارکتانی و … اشاره نمود.

پلاستی سایزرها از چه ساختاری تشکیل‌شده‌اند؟

انواع پلاستی سایزر، ترکیباتی هستند که از واکنش الکل با یک اسید مانند آدیپیک اسید، انیدرید فتالیک و غیره تولید می‌شوند. انتخاب الکل و اسید، نوع استر تولیدشده به‌عنوان محصول نهایی و همچنین نوع پلاستی سایزر را تعیین می‌کند.
این ترکیبات ازنظر تنوع و ساختار تقریباً نامحدود هستند اما تنها تعداد محدودی از آن‌ها عملکرد دقیق دارند و کاربردهای آن‌ها شناخته‌شده است. در قسمت بعدی با برخی از این ترکیبات آشنا می‌شویم.

پلاستی سایزر
موارد ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست در رابطه با پلاستی سایزرها

پلاستی سایزرها در میان تمام مواد شیمیایی بیشترین توجه را برای مطالعه و تحقیق به خود اختصاص داده‌اند. در سال‌های اخیر مطالعات زیادی در مورد کاربرد و ویژگی‌های پلاستی سایزر ها برای ارزیابی اثرات انواع ترکیبات پلاستی سایزر بر روی انسان و محیط‌زیست، اثرات فتالات، حضور آن‌ها در هوا و ایجاد غبار مواد جامد و غیره انجام‌شده است. مهم‌ترین اثرات این ترکیبات، اختلالات هورمونی در انسان است!
چهار پلاستی سایزر شامل ارتوفتالات – دی (۲-اتیل هگزیل) فتالات (DEHP) با غلظت بسیار کم، دی بوتیل فتالات (DBP)، دی ایزوبوتیل فتالات (DIBP) و n-بوتیل بنزیل فتالات (BBP) ترکیباتی تقریباً کم خطر هستند و این در مطالعات و تحقیقات، بسیار ثابت‌شده است.پس از ارزیابی‌های چهارساله در مورد اثرات و خطرات پلاستی سایزر، ثابت‌شده که دو مورد از روان کننده‌های پرکاربرد شامل دی ایزو نونیل فتالات (DINP) و دی ایزو دسیل فتالات (DIDP)، اثرات نامطلوبی روی غدد درون‌ریز افراد دارند.
پلاستی سایزرها به‌راحتی از درون محصولاتی که برای آن به‌کاررفته‌اند، خارج نمی‌شوند بنابراین احتمال اینکه به محیط‌زیست وارد شوند، تقریباً صفر است. تحقیقات ثابت کرده که وجود ذرات روان کننده PVC در گردوغبار داخل محل کار یا خانه هیچ خطری برای سلامتی انسان ایجاد نمی‌کند.

پلاستی سایزر چیست؟

مواد ارگانیک، غیر فرار و غالباً به‌صورت مایع هستند. زمانی که با پلاستیک یا الاستومر ترکیب شوند انعطاف‌پذیری، قابلیت انبساط و قابلیت پردازش پلیمر را بهبود می‌بخشند. پلاستی سایزرهای pvc با کاهش گرانروی پلیمر مذاب، دمای انتقال شیشه، دمای ذوب و مدول الاستیک محصول نهایی بدون جایگزین کردن ویژگی‌های شیمیایی اولیه مواد، جریان و ترموپلاستیسیته پلیمررا افزایش می‌دهد.

کاربردهای پلاستی سایزر

پلاستی سایزرها در دستهٔ پرکاربردترین افزودنی‌های صنایع پلاستیکی قرار دارند و معمولاً ارزان‌تر از دیگر افزودنی‌های قابل استفاده در فرآیندهای پلیمری هستند. پلاستی سایزرها غالباً در PVC (سومین پلیمر بزرگ بعد از PP(polypropylene) و PE(polyethylene)) به کار می‌روند بنابراین در تولید گستره بسیار زیادی از محصولات به مصرف می‌رسد.
برای مثال:
PVC پلاستیک نشده (PVC سخت): که در مواردی مانند لوله و پروفیل‌های پنجره به کار می‌رود.
PVC پلاستیک شده (PVC منعطف): در کابل‌ها، فیلم‌های PVC، کف پوش، پوشش‌های دیوار و سقف و… به کار می‌رود.
مقدار مشخصی از پلاستی سایزرها همچنین در پلیمرهایی مانند آکریلیک، پلی الفین، پلی یورتان، (Polyethylene Terephthalate) PET و… استفاده می‌شود. پلاستی سایزرها گاهی در وسایل لاستیکی نیز به کار می‌روند اما در این موارد به عنوان گسترنده (Extender) استفاده می‌شوند.

روش پلاستیک کردن

۲ روش اصلی برای پلاستیک سازی وجود دارد
پلاستیک سازی داخلی: با اصلاح شیمیایی پلیمر یا مونومر با افزایش انعطاف پذیری رخ می‌دهد. این فرآیند با کوپلیمرازیسیون مونومرهای پلیمر، مطلوب و کاربردی می‌شود. پرکاربردترین مونومرهای پلاستی سایزر داخلی وینیل استات و وینیلیدن کلراید هستند.
“اما این تکنیک محدود است: هرکوپلیمر برای انعطاف پذیری خاصی مناسب است.”
پیچیدگی واکنش‌ها همچنین می‌تواند به واکنش‌های طولانی‌تر و هزینه‌های بیشتر منجر شود. مواد پلاستیک شده داخلی وابستگی دمایی و ناپایداری وجهی در دماهای بالا نشان می‌دهند.
پلاستیک سازی خارجی: معمول‌ترین روش پلاستیک سازی است زیرا هزینه کم‌تری دارد و بهبودی فرمولاسیون برای گستره‌ای از محصولات را به دست می‌دهد. (از نیمه سخت تا بسیار منعطف)
معمول‌ترین پلاستی سایزر های خارجی استفاده شده استرهایی هستند که از واکنش اسیدها یا اسید انیدریدها با الکل‌ها تشکیل می‌شود.(طرح تولید پلاستی سایزر)
۲ گروه اصلی پلاستی سایزر خارجی وجود دارد:

پلاسی سایزرهای اولیه

کشیدگی، نرمی و انعطاف پذیری پلیمر را افزایش می‌دهند و با پلیمرها بسیار سازگارند و به مقدار زیاد می‌توانند افزوده شوند. برای مثال تا ۵۰ درصد دستکش‌های وینیل از پلاستی سایزر هایی تشکیل شده که PVC را به‌اندازه کافی برای پوشیدن منعطف و نرم می‌کند.

پلاستی سایزرهای ثانویه

معمولاً منحصراً نمی‌توانند به عنوان پلاستی سایزر در صنایع پلاستیک شده پلیمری استفاده شود. (سازگاری محدودی با پلیمر دارند و به‌تنهایی کارآمد نیستند.)
این‌گونه پلاستی سایزرها به دلایل زیر استفاده می‌شوند:
کاهش هزینه
کاهش ویسکوزیته
افزایش انحلال‌پذیری
افزایش روان کنندگی سطح
بهبود ویژگی‌ها در دمای پایین
گسترنده‌ها (extenders) زیرمجموعه‌ای از پلاستی سایزر های ثانویه هستند، که معمولاً با پلاستی سایزرهای اولیه برای کاهش هزینه‌ها در PVC منعطف به کار گرفته می‌شود. این مواد روغن‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند که سازگاری محدودی با PVC دارند.

پلاستی سایزر
طبقه‌بندی پلاستی سایزرها

پلاستی سایزر ها عموماً بر اساس ترکیبات شیمیایی آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. می‌توان تأثیر عناصر ساختاری (مثلاً الکل‌های مختلف در دسته‌ای از فتالات های مشابه و…) بر ویژگی‌های پلاستی سایزرها و پلیمرهای پایه را دریافت. پلاستی سایزرهای مختلف بر ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی مواد تأثیر می‌گذارد، بنابراین به پلاستی سایزر خاص برای تغییر ویژگی‌ها جهت دستیابی به محصول موردنظر احتیاج است.(طرح تولید پلاستی سایزر)
ندین دسته شیمیایی کلی از پلاستی سایزرها وجود دارند که برای تغییر پلیمر به کار می روند:

استرهای فتالات

از طریق استریفیکاسیون انیدرید فتالیک یا اسید فتالیک حاصل از اکسیداسیون ارتوکسیلن یا نفتالین تولید می شود.
پرکاربردترین پلاستی سایزرهای فتالات ۲ مورد زیر هستند:
DEHP-low molecular weight orthophthalates که هنوز پرکاربردترین پلاستی سایزر PVC در دنیاست.
DIDP/DINP-High molecular weight orthophthaates
_ استرهای اسید دوعاملی آلیفاتیک: شامل مواد شیمیایی مثل گلوتارات، Azelates و… می شود.
_ استرهای بنزوات: محصولات استریفیکاسیون اسید بنزوئیک و الکل ها/دیول ها می باشند.
_ استرهای Trimellitate Tris(2_ethylhexyl)
_ سیترات ها
_ پلی استر ها: از واکنش ترکیبات زیادی از دی کربوکسیلیک اسید و الکل ها تشکیل می شوند.
پلاستی سایزرهای بر پایه زیست: بر پایه روغن سویای اپوکسی شده (ESBO)، روغن کتان اپوکسی شده (ELO)، روغن کرچک، روغن پالم، دیگر روغن های سبزیجات، نشاسته، قند و… می باشند.
دیگر پلاستی سایزرها ازجمله فسفات ها، پارافین های کلردار، استرهای اسید سولفوریک آلکیل و…
پلاستی سایزرها با اضافه شدن به پلیمر/رزین، فواید زیر را فراهم می کنند:
-محصولات پلاستیک شده در دمای پایین(هوای سرد) براحتی نمی شکنند.
– محصول را نرم تر می کند و انعطاف آن را بهبود می بخشد.
– فرآیند را ممکن/تسهیل می کند.

دیگر کاربردهای پلاستی سایزرها (در زندگی روزمره)

بیش از۹۰درصد پلاستی سایزرهای مصرف شده در پلیمرهای ترموپلاستیک در PVC استفاده می شوند. بازار پلیمرهای پلاستیک شده و PVC پلاستیک شده یکسان هستند، همچنین برخی پلاستی سایزرها در پلیمرهای آکریلیک، پلی یورتان، پلی استایرن و حتی پلی الفین ها مصرف می شوند.

عمده مصارف پلاستی سایزر

فیلم و ورق سازی
کف پوش ها
سیم و کابل
پارچه های روکش دار
PVC قابل انعطاف در موارد زیر نیز به کار گرفته می شود.
کالاهای مصرفی: پوشاک، کفش، بسته بندی
پزشکی: کیسه های خون، لوله های (IV (intravenous و دیگر وسایل پزشکی
غیرPVC : مقدار کمی از پلاستی سایزرهای PVC در پلیمرهای دیگر شامل آکریلیک ها، پلی یورتان ها و پلی استایرن ها استفاده می شود.
اکثر محصولات PVC پلاستیک شده محصولاتی با دوام هستند. فتالات ها به علت نوسان کم، انحلال پذیری کم در آب، پایداری خوب در برابر نور خورشید و تغییر دما، سازگاری خوب با پلیمرPVC و به طور کلی پایداری خوب در تجزیه بیولوژیکی، برای محصولات زیر بسیار مناسب است.
لایه منعطف PVC برای پوشش های سقفی
غشای زمینی (ژئوممبران)

پلاستی سایزرهای زیست محیطی

بخشی از تغییر به مواد پایدار، پلاستی سایزرهای بر پایه زیست هستند که هروز اهمیت بیشتری پیدا می کنند. پلاستی سایزرهای این دسته علاوه بر اینکه جایگزین فتالات ها هستند وابستگی ما را به مواد اولیه بر پایه منابع فسیلی کمتر می کنند. مواد اولیه معمول برای این گروه پلاستی سایزرها در زیر آمده است.
_ روغن سویای اپوکسی شده
_ روغن کتان اپوکسی شده
_ روغن کرچک
_ روغن پالم
_ دیگر روغن های گیاهی
_ قند ها(شامل استرهای ایزوسوربید)

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید پلاستی سایزر

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید پلاستی سایزر به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصول
Product Name
کد آیسیک
پلاستی سایزرها مورد استفاده در صنعت کاشی و سرامیکPlasticizers used in ceramic and tile industry۲۴۲۹۴۱۲۵۱۸

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید پلاستی سایزر

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

وضعیت واحد های فعال طرح تولید پلاستی سایزر

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید پلاستی سایزر در کشور به تفکیک استان آمده است .

استانشهرستاننام محصولظرفیتواحد سنجش
کرمانشاهکرمانشاهپلاستی سایزرها مورد استفاده در صنعت کاشی و سرامیک۱۰۰۰تن

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید پلاستی سایزر

ظرفیت : ۱۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۹ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۱.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۱ درصد


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)