طرح کشت پاو پاو (انبه سردسیری)

پاوپاو درختی کوچک و برگ‌ریز است که بزرگ‌ترین میوه بومی آمریکای شمالی را می‌دهد. این درخت از خانواده Annonaceae است که بزرگ‌ترین خانواده از راسته مگنولیا است و عمدتاً دارای گیاهان گرمسیری است. بااین‌حال، Asimina triloba بومی شرق ایالات‌متحده است و در ۲۶ ایالت به‌استثنای فلوریدا و شمال شرقی‌ترین ایالت‌ها یافت می‌شود. درختان پاوپاو تا ارتفاع حدود ۲۵ فوت رشد می‌کنند و در فصل بهار دارای شکوفه‌های قرمز تا بنفش پررنگ با ۶ گلبرگ بوده که پس از رسیدن به رنگ خرمایی درمی‌آیند. برگ‌ها سبز تیره، براق و بیضی‌شکل با انتهای نوک‌تیز هستند که می‌توانند تا ۳۰ سانتیمتر رشد کنند. در پاییز، شاخ و برگ‌ها به رنگ‌های مختلف زرد درمی‌آیند. این درختان به خاطر میوه‌هایشان که در پاییز می‌رسند معروف هستند. میوه پاوپاو یک سته بزرگ با رنگ گوشت سفید کرمی تا زرد روشن و پوست سبز مایل به زرد و طعمی بین موز و انبه است. توجه داشته باشید درحالی‌که میوه خوراکی است، هرگز پوست یا دانه این میوه را نخورید. (طرح کشت پاو پاو (انبه سردسیری))
Pawpaw حاوی آنوناسین است که برای سلول‌های عصبی سمی است.

خصوصیات کلی پاو پاو

نام رایج: Pawpaw, Paw Paw
نام گیاه‌شناسی: Asimina triloba
خانواده: Annonaceae
نوع گیاه: درخت
اندازه بالغ: ۱۵ تا ۲۵ فوت ارتفاع، ۱۵ فوت عرض
قرار گرفتن در معرض نور: آفتاب کامل تا جزئی
نوع خاک: مرطوب اما با زهکشی خوب
pH خاک: اسیدی، خنثی (۵.۵ تا ۷)
زمان شکوفه دهی: بهار
رنگ گل: بنفش
منطقه بومی آمریکای شمالی

کاشت بذر انبه سردسیری

برای کاشت بذر انبه سردسیری ابتدا باید نیاز سرمایی بذر را برطرف کنید سپس اقدام به کاشت نمایید. برای این کار بذر انبه سردسیری را درون یک دستمال مرطوب و داخل یک نایلون قرار دهید و نایلون را در یخچال ۴ درجه سانتی گراد به مدت ۱۰۰-۶۰ روز نگهداری کنید. البته در مناطق سردتر می توانید بذر انبه سردسیری را در پاییز در فضای باز و یا در داخل گلدان بکارید و اجازه دهید نیاز سرمایی بذر انبه سردسیری در طبیعت سپری شود.
پس از خارج کردن بذر انبه سردسیری از یخچال، بذرها را به مدت ۲۴ ساعت در آب گرم خیس کنید تا خواب بذرها را از بین برد، سپس در زمین یا در ظروف کشتی که عمیق هستند بکارید.
معمولا پس از یک یا دو ماه بذر انبه سردسیری جوانه می زند. اما رشد هوایی در دو سال اول بسیار کند خواهد بود، زیرا گیاه بیشتر انرژی خود را صرف رشد ریشه می‌کند.
این درخت در خاکی با زهکشی خوب و کمی اسیدی در محدوده pH بین ۶-۵ به خوبی رشد می کند. در خاک‌های رسی سنگین، یا خاک‌های غرقاب، به خوبی عمل نمی‌کنند و ممکن است ریشه ها پوسیده شوند. زهکشی مناسب برای رشد مطلوب این درخت ضروری است. انبه سردسیری نسبت به جابجایی نهال در سال اول واکنش خوبی نشان نمی دهد. بنابراین بذر انبه سردسیری را در جایی بکارید که در سال های اولیه رشد نیاز به جابجابی نباشد یا اینکه بذر را در گلدان های بزرگی بکارید که بتواند به خوبی رشد کند. این درختان در زیستگاه های طبیعی خود در سایه رشد می کنند. در سال ها اول کاشت سعی کنید گیاهتان در جای نیمه سایه باشد اما با بزرگ شدن نهال انبه سردسیری می توانید آن را با مکانی آفتابی منتقل کنید.(طرح کشت پاو پاو (انبه سردسیری))
شرایط خاک برای بذر انبه سردسیری باید غنی و دارای زهکشی مناسب باشد. در خاک فقیر از نظر مواد مغذی، برای افزایش کیفیت خاک، از کمپوست اضافه کنید. انبه سردسیری به آبیاری منظم نیاز دارند. با این حال، مهم است خاک زهکشی خوبی داشته باشد. اجازه ندهید درخت غرقاب شود. انبه سردسیری یک درخت میوه مقاوم به سرماست و می تواند دمای ۱۶- تا ۷- درجه سانتی گراد را تحمل کند. در عین حال تابستان های گرم و مرطوب زیستگاه بومی خود شرایط مناسبی را برای رشد و تولید میوه برای این درخت فراهم می کند.
اگر آب و هوای منطقه شما نوسان فصلی داشته باشد این درختان به آن عادت می کنند و در رشد درخت پاو پاو موفق خواهید بود. زیرا خواب زمستانی، درخت را برای یک فصل رشد پربار آماده می کند.
خاک غنی از مواد مغذی برای رشد سالم و تولید میوه مهم است، بنابراین به طور کلی توصیه می شود که درختان انبه سردسیری را حداقل دو بار در سال، یک بار در بهار و بار دیگر در اوایل تابستان کوددهی کنید. می توانید از کودهای متعادل مانند ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کنید. با این حال، بهترین گزینه اضافه کردن مواد آلی به خاک با استفاده از کمپوست و کود دامی یا ترکیبی از هر دو است.(طرح کشت پاو پاو (انبه سردسیری))
درختان انبه سردسیری را می توان از طریق کاشت بذر و قلمه زدن تکثیر کرد. بسیاری از نهالستان ها پیوندک های گرفته شده از درختان خفته را که حداقل چند سال سن دارند می کارند، پیوندک ها به پایه پنجه پیوند زده می شوند. این روش موفقیت خوبی را به همراه دارد و روشی پیشرفته تر برای تکثیر است. به طور کلی، تکثیر از طریق بذر انبه سردسیری موفق ترین راه برای کاشت و پرورش این درخت میوه است.
زرد شدن برگ ها نشانه آبیاری بیش از حد یا زهکشی ضعیف خاک است. خاک را بررسی کنید تا مطمئن شوید که زهکشی خوبی دارد. ممکن است برای بهبود زهکشی نیاز به اضافه کردن کمپوست یا پیت ماس ​​داشته باشید. اگر مشکل، آبیاری بیش از حد است، از آبیاری خودداری کنید تا خاک خشک شود. بسته به شرایط دما و رطوبت، فقط یک یا دو بار در هفته آبیاری کنید.
حتی اگر درختان دارای تنوع ژنتیکی در نزدیکی یکدیگر کاشته شده باشند، جذب گرده افشان ها به درختان دشوار است. ممکن است گل ها گرده افشانی نشوند و در نتیجه میوه ندهند. برای حل این مشکل، یک گرده افشانی با دست است. گل های نر را پیدا کنید. برچه قابل مشاهده خواهد بود. یک کیسه پلاستیکی کوچک زیر گل نر قرار دهید و به آرامی به پشت گل ضربه بزنید تا گرده ها داخل کیسه بریزند.(طرح کشت پاو پاو (انبه سردسیری))

زمان کاشت بذر

زمان کاشت بذری این گیاه در فصل بهار است.

ارتفاع

ارتفاع این گیاه متغیر و بین ۶ تا ۱۰ متر است.

فاصله کاشت بذر

فاصله کاشت بذر ۴ تا ۷ متر است.

عمق کاشت بذر

عمق کاشت بذر بین ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر است.

نور مناسب برای پاو پاو

در زیستگاه طبیعی خود، درخت پاوپاو در طبقه زیرین جنگل‌ها یافت می‌شود. درنتیجه، این درختان در سایه جزئی شکوفا می‌شوند. درختان جوان به‌ویژه از شرایط سایه سود می‌برند، زیرا نور مستقیم و روشن خورشید می‌تواند برگ‌ها را بسوزاند. پس از بلوغ می‌توان درختان پاوپاو را در شرایط آفتاب کامل رشد داد. در آفتاب کامل این درختان شکل هرمی بیشتری خواهند داشت، درحالی‌که در شرایط سایه شاخه‌های گسترده و اندام‌های تحتانی کمتری دارند.

خاک

خاک مناسب برای رشد پاوپاو باید غنی و دارای زهکشی خوب باشد. در خاک‌های فقیر (ازنظر مواد مغذی) برای افزایش کیفیت خاک، کمپوست اضافه کنید. پاوپاو می‌تواند در خاک سنگین و رسی تنها درصورتی‌که زهکشی کافی وجود داشته باشد رشد کند. pH خاک کمی اسیدی تا خنثی (۵.۵ تا ۷) برای این درخت مناسب است.

آبیاری پاو پاو

درختان پاوپاو به آبیاری منظم نیاز دارند. بااین‌حال، مهم است که اطمینان حاصل شود که خاک به‌طور مؤثری زهکشی می‌شود و اجازه نمی‌دهید خاک پای درخت غرقابی شود. درختان پاوپاو بالغ و مستقر در نزدیکی منبع آب یا مکان‌هایی که بارندگی منظم و کافی دارند معمولاً به آبیاری کمی نیاز دارند. درختان پاوپاو کاشته شده در یک باغ یا در یک مکان کاملاً آفتابی در حیاط شما ممکن است به آبیاری اضافی (برای جلوگیری از شرایط خشکی خاک) نیاز داشته باشند.

دما و رطوبت

پاوپاو یک درخت میوه مقاوم به سرما است و می‌تواند دمای ۲۰- درجه فارنهایت (۲۸- درجه سانتی‌گراد) را تحمل کند. درعین‌حال تابستان‌های گرم و مرطوب شرایط مناسبی را برای رشد و تولید میوه برای این درخت فراهم می‌کند.
اگر آب‌وهوای منطقه شما نوسان فصلی که این درختان به آن عادت کرده‌اند را فراهم کند، در پرورش درخت پاوپاو موفق‌تر خواهید بود، زیرا خواب زمستانی درخت را برای یک فصل رشد پربار آماده می‌کند.

کود دهی

خاک غنی از مواد مغذی برای رشد سالم و تولید میوه مهم است، بنابراین به‌طورکلی توصیه می‌شود که درختان پاوپاو را حداقل دو بار در سال، یک‌بار در بهار و بار دیگر در اوایل تابستان کود دهی کنید. می‌توانید از کودهای متعادل مانند کودهای ۱۰-۱۰-۱۰ با فرم گرانول یا به فرم مایع استفاده کنید. بااین‌حال، بهترین گزینه ممکن است اضافه کردن مواد آلی به خاک با استفاده از کمپوست، امولسیون ماهی، کود دامی یا ترکیبی از هر سه باشد.

تکثیر درختان Pawpaw

درختان Pawpaw را می‌توان از طریق پیوند و قلمه زدن و بذر تکثیر کرد. بسیاری از نهالستان‌ها پیوندک‌های گرفته شده از درختان خفته را که حداقل چند سال سن دارند پیوند می‌زنند. پیوندک‌ها به پایه Pawpaw پیوند زده می‌شوند. این روش موفقیت خوبی را به همراه دارد. تکثیر با قلمه برای درختان Pawpaw نیز امکان‌پذیر است، اما میزان شکست بالایی دارد. این مطمئن‌ترین راه برای تکثیر این درختان در نظر گرفته نمی‌شود. به‌طورکلی، تکثیر با بذر موفق‌ترین راه برای تکثیر درختان Pawpaw است.

نحوه رشد Pawpaw از بذر

رشد پاوپاو از دانه معمولاً ساده‌ترین راه برای کشت این درختان است. یک راه ساده این است که یک میوه رسیده پاوپاو را در پاییز در زمین بکارید و بذرهای درون میوه غالباً در فصل بهار آینده سبز می‌شود.

مراقبت از پاوپاو

با دانش اولیه در مورد نیازهای رشدی این درخت، می‌توان آن را با موفقیت به‌عنوان یک گیاه نیمه گرمسیری با میوه‌های خوشمزه در باغ پرورش داد. درختان پاوپاو به آبیاری کافی نیاز دارند اما باید در شرایط خاکی با زهکشی مناسب باشند تا از پوسیدگی ریشه و قارچ جلوگیری شود. مطمئن شوید که درختان جوان را از قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور خورشید و باد محافظت کنید.
این درختان عادت به تولید نرک دارند که به شکل پاجوش از درختان اصلی رشد می‌کنند. بااین‌حال، اگر می‌خواهید که درخت پاوپاو شما میوه تولید کند، حتماً چندین درخت که ازنظر ژنتیکی با هم متفاوت هستند را در مجاورت یکدیگر بکارید.

هرس

درختان انبه به صورت گنبدی و مثلثی شکل رشد می کنند و به همین دلیل نیاز چندانی به هرس ندارند. به طور کلی هرس برای درختان باعث افزایش رشد و نمو آن ها می شود و آفات و بیماری های درختان را کنترل می کند.
حال اگر درختان به هرس نیاز داشته باشند، باید این کار را زمانی که میوه ها آماده برداشت هستند صورت گیرد و یا اینکه هرس و برداشت محصول به صورت هم زمان انجام شود. دقت داشته باشید که درختان را بیش از حد هرس نکنید، زیرا باعث کم شدن نیروی درختان برای تولید برگ های بیشتر شده و باعث می شود که باردهی کم شود.
برای هرس باید شاخه های عمودی درختان را حذف کنید، شاخه های پایین تر نیاز به هرس ندارند. فقط زمانی که درختان انبه بیش از اندازه پر پشت شدند، بخش پایینی درختان به هرس نیاز دارند.

درآمد مستقیم پرورش پاوپاو

شیوه درآمدزایی پرورش پاوپاو بر پایه تولید و پرورش می باشد و درامد مستقیم آن همان درآمدی است که بر اساس فعالیت اصلی این شغل بدست می آید ضریب ۷ از ۱۰ را به خودش اختصاص میدهد که این میزان درآمد این کسب‌و‌کار را جزو مشاغل درآمد بالا قرار می دهد.

درآمد غیر مستقیم پرورش پاوپاو

درآمد برخی از کسب و کار ها مثل پرورش پاوپاو نه تنها از طریق فعالیت اصلی خود یعنی کاشت و پرورش بدست می آید بلکه از طریق فعالیت های جانبی مثل آموزش، فروش نهال، نوسانات قیمتی و غیره حاصل می شود.

سؤالات متداول
درختان پاوپاو چه زمانی میوه می‌دهند؟

بستگی به این دارد که آیا درخت پیوند زده شده یا از دانه رشد کرده است. درختان پاوپاو پیوندی، مانند آن‌هایی که می‌توانید از نهالستان‌ها بخرید، معمولاً در عرض ۳ تا ۴ سال بعد از کاشت میوه می‌دهند. برای درختان پاوپاو ای که از بذر رشد می‌کنند، حداقل ۵ تا ۸ سال باید برای تولید میوه صبر کنید.

آیا درختان پاوپاو بو بد می‌دهند؟

پوست، شاخه‌ها، برگ‌ها و شکوفه‌های درختان پاوپاو دارای بوی محسوسی است. در مورد شکوفه‌ها، بو ضعیف است و ممکن است قابل‌توجه نباشد، مگر اینکه عمیقاً بو بکشید. برگ‌ها هنگام له شدن یا پاره شدن بویی متصاعد می‌کنند. بوی درخت به واریته درخت بستگی دارد و خوب یا بد بودن بوی آن بستگی به ذهنیت افراد دارد. برخی از مردم بوی آن را شبیه به گوشت گندیده توصیف می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر می‌گویند بوی فلفل دلمه‌ای یا حتی بوی مخمر نان دارد.

جمع‌بندی

پاوپاو یک درخت میوه مقاوم به سرما است و می‌تواند دمای ۲۰- درجه فارنهایت (۲۸- درجه سانتی‌گراد) را تحمل کند. درعین‌حال تابستان‌های گرم و مرطوب شرایط مناسبی را برای رشد و تولید میوه برای این درخت فراهم می‌کند. درختان Pawpaw را می‌توان از طریق پیوند و قلمه زدن و بذر تکثیر کرد. خاک غنی از مواد مغذی برای رشد سالم و تولید میوه مهم است، بنابراین به‌طورکلی توصیه می‌شود که درختان پاوپاو را حداقل دو بار در سال، یک‌بار در بهار و بار دیگر در اوایل تابستان کود دهی کنید. سطح pH خاک کمی اسیدی تا خنثی (۵.۵ تا ۷) برای این درخت بهترین است. درختان پاوپاو به آبیاری منظم نیاز دارند. بااین‌حال، مهم است که اطمینان حاصل شود که خاک به‌طور مؤثری زهکشی می‌شود و اجازه نمی‌دهید خاک پای درخت غرقابی شود(طرح کشت پاو پاو (انبه سردسیری))



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)