طرح تولید پودر کشک

کشک از فرآورده های شیری است که در گروه لبنیات جدول مواد غذایی قرار می گیرد . کشک به روش سنتی از جوشاندن، تغلیظ و یا خشک کردن دوغی که پس از کره گیری باقی می ماند و یا از ماست بدون چربی تهیه می شود.

ارزش غذایی و انرژی کشک

این ماده غذایی یک منبع غنی از پروتئین، کلسیم، فسفر و کمی چربی است و چون از ماست یا دوغ گرفته شده، حاوی اسید های آلی هم هست. ارزش غذایی هر محصول با توجه به نوع تکنولوژی ای که در تهیه آن استفاده می شود، نوع ماده اولیه و حتی فصلی که شیر دوشیده شده و منطقه ای که مربوط به آن است و فرآوری های صورت گرفته روی آن متفاوت است. مسلما هرچه روی کشک، فرآوری های حرارتی کمتری انجام شود، ارزش غذایی آن بالاتر خواهد بود. از سوی دیگر هرچه درصد رطوبت کمتر باشد، از نظر چگالی مواد مغذی ارجحیت خواهد داشت.
میزان انرژی تولید شده توسط ۱۰۰ گرم کشک حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلو کالری با توجه به میزان چربی آن است که می تواند به عنوان یکی از تامین کننده انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

فواید مصرف کشک

مهم ترین اثر سلامت بخش کشک، پیشگیری از بروز یا پیشرفت بیماری پوکی استخوان است. میزان مناسب کلسیم و فسفر و نسبت این دو ماده مغذی در ترکیب کشک، شرایط ایده آلی را برای استفاده بهینه از کشک در پیشگیری از پوکی استخوان به وجود می آورد. همچنین کشک منبع خوبی برای تامین کلسیم و نیز فسفر مورد نیاز در گروه های مختلف سنی و به ویژه کودکان است.
با توجه به اینکه ممکن است، درصد نمک یا چربی برخی کشک ها بالا باشد، مصرف کشک شور یا پر چرب در افرادی که مشکل فشار خون بالا دارند، می بایست با احتیاط صورت گیرد و میزان مصرف باید کنترل شود.

پروسه تولید صنعتی کشک

در پروسه های صنعتی کشک به دو صورت تهیه می شود؛ در یک حالت، کشک های خشک شده ساییده شده و با کمی آب مخلوط می شوند تا به درصدی از رطوبت برسد. بعد به آنها نمک می زنند، پاستوریزه می کنند و در شیشه یا کیسه های پلی اتیلن می ریزند و وارد بازار می کنند. در حالت دیگر که غالبا در کارخانه های لبنی انجام می شود، کشک از شیر و به صورت تازه تهیه شده و پس از بسته بندی در ظروف پلاستیکی یا شیشه ای وارد بازار می شود. از نظر طعم و میزان رطوبت، ترکیب کشک های تهیه شده به روش های مختلف تفاوت های جزیی با هم دارند.

موارد مصرف کشک

کشک به عنوان یک غذای مقوی گرسنگی را کاهش داده و حجم کمی از معده را اشغال می کند. از کشک به عنوان یک افزودنی به غذاها یی مانند آش رشته، آش جو، کشک بادمجان و حلیم بادمجان یا به عنوان ماده ی اولیه در کله جوش استفاده می شود

ویژگی‌ها

کشک با حجم کم خود، یک مادهٔ غذایی است که در بر دارنده تمامی ویژگی‌های شیر می‌باشد. کشک حاوی کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و ویتامین نیاسین است. میزان انرژی تولید شده با ۱۰۰ گرم کشک حدود ۱۰۵ تا ۱۲۰ کیلو کالری می‌باشد که می‌تواند به عنوان یکی از تأمین کننده‌های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پودر کشک

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک پودر کشک : ۱۵۲۰۵۱۲۷۳۹

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پودر کشک

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه پودر کشک : ۰۴۰۶۱۰۰۰

تفاوت کشک صنعتی و سنتی در چیست؟

در روش صنعتی با جوشاندن یا روش‌های تغلیظ صنعتی این کار را انجام می‌دهند. افزایش اسیدیته و ترکیب‌های موجود در ماست غلیظ‌شده طعم خاصی به ماست می‌دهد و آن را به کشک تبدیل می‌کند. افزودنی‌هایی نیز برای تنظیم اسیدیته به کشک اضافه می‌شود که pH آن را پایین می‌آورد. کشک سنتی را نیز زیر نور آفتاب تهیه می‌کنند. گرمای آفتاب باعث تغلیظ و گرما دیدن کشک می‌شود و تغییر پروتئین‌های شیر عامل مزه ترش کشک است. در روش سنتی کشک را کاملا خشک می‌کنند اما در روش صنعتی چون قرار است کشک در غذا استفاده ‌شود، درصد تغلیظ آن را پایین می‌آورند تا مایع بماند.

وضعیت واحد های فعال تولید پودر کشک

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پودر کشک در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات پودر کشک

نمودار واردات و صادرات پودر کشک در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

سخن پایانی

پودر کشک برای نخستین بار در ایران و جهان از سوی یک شرکت صنایع لبنی در کشور تولید شده و قرار است از آغاز ماه رمضان در فروشگاه های کشور توزیع شود. افزایش زمان نگهداری، قابلیت نگهداری در خارج از یخچال، کاهش حجم محصول، مصرف آسان، ضایعات کمتر، ارزش غذایی بالاتر به نسبت حجم مصرفی و دسترسی آسانتر از جمله مزایای پودر کشک نسبت به کشک های مایع است.
کشک سنتی به دلیل طعم و مزه ویژه اش طرفداران بیشتری دارد، اما به دلیل نگرانی در مورد رعایت نشدن برخی نکات بهداشتی در تهیه آن و احتمال ایجاد مسمومیت، چندان مورد استقبال مصرف کنندگان قرار نمی گیرد.
محصولات تولید شده در واحدهای معتبر صنعت غذا به دلیل استفاده از خطوط تولید بهداشتی و مجهز، فاقد باکتری های مسمومیت زایی است که احتمال ایجاد مسمومیت در اثر مصرف کشک را ایجاد می کند.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید پودر کشک

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۳۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰ مترمربع
زیر بنا : ۴۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز :۱۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱.۸ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۹۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)