طرح تولید چینی بهداشتی

ظروف و وسائل چینی یا (Porcelain) از کائولین ساخته می شوند. کائولین نوعی خاک رس سفید است که پس از حرارت دیدن سفیدی خود را حفظ می کند. پرسلین معمولا با لایه ای شفاف لعاب می شود که سفیدی ظرف را نمایان می کند. پرسلین دو مرحله پخت دارد که درجه حرارت مرحله دوم پخت آن بالاتر از درجه حرارت پخت چینی معمولی است. دمای پخت بالاتر باعث سخت تر شدن ولی شکننده تر شدن آن نسبت به چینی معمولی می شود. اولین بار چینی ها موفق به کشف تاثیر کائولین و ترکیب آن با فلدسپات ها در ساخت ظروف شدند و جایگزینی بهتر برای خاک سرخ رایج در تولید ظروف سفالی یافتند. از این رو نام چینی برای اینگونه ظروف و مصنوعات بکار می رود.

پرسلین و یا چینی، کاربرد های مختلفی در صنعت داشته که متداول ترین آنها ساخت ظروف چینی است. این ظروف در طرح ها و با لعاب های مختلف عرضه شده و کارخانه ها و کارگاه های زیادی در سطح کشور به تولید آن می پردازند. دیگر استفاده پر کاربرد چینی، در محصولات بهداشتی است که به این دسته از اقلام اصطلاحاً چینی بهداشتی (Sanitary porcelain) می گویند.

همه ما روزانه از محصولات چینی بهداشتی به دفعات در منزل ، محل کار ، مساجد ، مدارس ،رستورانها ، هتلها و … استفاده می کنیم . محصولات چینی بهداشتی عمدتاً شامل انواع توالت های فرنگی ، انواع روشویی وپایه ، توالتهای ایرانی ، زیردوشی ها و انواع متعلقات می‌باشند.

از آنجایی که مواد اولیه ساخت این محصول، به دلیل وجود معادن مختلف و بسیار در کشورمان، به فراوانی یافت می شود؛ هزینه های ساخت را برای تولیدکنندگان پایین آورده است و تحقیقات حاکی از آن بوده که تقاضای موجود برای این محصول در بازار های داخلی و خارجی رو به افزایش می باشد.

بر طبق اطلاعات بدست آمده از گمرکات ایران، عمده صادرات چینی بهداشتی ایران به کشور های همسایه نظیر عراق، پاکستان و گرجستان می باشد.

میزان تولید جهانی چینی بهداشتی در بازه ده ساله از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ با ۶۵.۱ درصد افزایش از ۱.۸۶ میلیون تن به ۳.۱ میلیون تن رسیده است. در این بازه ده ساله صنعت چینی‌‌بهداشتی به طور میانگین سالیانه ۵.۲ درصد رشد داشته است.

چینی آلات بهداشتی نباید دارای موج، خط و خش و یا تاری و کدری باشند. قطعه باید براق و شفاف باشد. چنانچه خط و خش و موج و یا تاری وجود داشته باشد علاوه بر ایراد ظاهری می تواند ایجاد محتوای نامناسب نیز بکند زیرا برخی درزها و یا خراش ها موجب می شوند که آب به لایه درونی آنها نفوذ کند و به تدریج علاوه بر خراب شدن باعث شود تا رطوبت آب بتدریج به اطراف محل نصب نفوذ کرده و موجب آسیب به محل نصب نیز بشود.این نکته بیشتر در مورد کاسه توالت های ایرانی و زیردوشی ها صادق است.

بعضی از درزها و شکاف های موجود در قطعات چینی بهداشتی بقدری نازک هستند که در نگاه عادی از چشم پنهان می مانند و فقط با لمس با دست و ناخن قابل تشخیص هستند.

اصولاً هر چقدر در لایه درونی این اقلام ، قدرت جذب آب کمتر باشد و ضخامت لعاب بیشتر و رنگ آن شفاف تر باشد کیفیت آنها بهتر و مناسب تر است. جنس بدنه قطعات بهداشتی نباید قابلیت جذب آب داشته باشند. بهتر است هنگام خرید چینی آلات بهداشتی با ریختن آب روی قسمتی از آن که فاقد لعاب است این نکته شناسایی شود.

ویژگی های چینی بهداشتی مرغوب

۱-لعاب شفاف
۲-نداشتن ترک در سطح
۳-میزان جذب آب مناسب
۴-عدم پیچیدگی قطعات
۵-بهداشتی ‌بودن قطعات تشکیل دهنده
۶-آسان بودن نصب و راه اندازی
۷-لوازم جانبی کامل
۸-گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید چینی بهداشتی

کد آیسیک لوازم بهداشتی چینی ۲۶۹۱۴۱۲۳۰۶
کد آیسیک پایه روشویی چینی ۲۶۹۱۵۱۲۳۰۷
کد آیسیک روشویی چینی ۲۶۹۱۵۱۲۳۰۸
کد آیسیک زیر دوشی چینی ۲۶۹۱۵۱۲۳۰۹
کد آیسیک کاسه توالت ایرانی چینی ۲۶۹۱۵۱۲۳۱۰
کد آیسیک کاسه توالت فرنگی چینی ۲۶۹۱۵۱۲۳۱۱
کد آیسیک بیده چینی ۲۶۹۱۵۱۲۳۱۲
کد آیسیک لوازم جانبی سرویس بهداشتی از جنس چینی ۲۶۹۱۵۱۲۳۱۳
کد آیسیک مخازن آب سیفون چینی۲۶۹۱۵۱۲۳۱۴

کدتعرفه گمرکی چینی بهداشتی: ۶۹۱۰۱۰۰۰

فرآیند تولید چینی بهداشتی

مواد اولیه مصرفی :
کائولن شرکت WBB بال کلی شرکت WBB فلدسپات ، سیپلس کربنات کلسیم ، اکسید روی ، کائولن ، زنور ، کائولن SPV1 ، کربنات سدیم ، کربنات باریم

۱-خردایش و آماده‌سازی :

ابتدا مواد اولیه بوسیله سنگ شکن فکی و چکشی به حد میلی‌متر می‌رسد . سپس در بالمیلهای تعبیه شده در قسمت آماده‌سازی دانه‌بندی مواد تا رسیدن به مش ۲۰۰ انجام می‌گیرد . دوغاب اصلی در میکسر با ترکیب مواد خروجی از بالمیل و مواد نرم شامل کائولن و بالکلی تکمیل شده و پس از زمانی حدود ۴ ساعت کاملا یکنواخت حاصل می‌شود با توجه به نقش زمان‌دهی تولید شده در این مرحله حوزچه ویژه‌ای در نظر گرفته شده است که ظرفیت آن حدود ۶۰ مترمکعب بوده و امکان نگهداری دوغاب مصرفی ۴ روز در آن وجود دارد که این امکان را به ما می‌دهد که مقدار لازم دوغاب در مخزن نگهداری شده و آماده ارسال به ریخته‌گری باشد .

۲-ریخته‌گری

تولید بادو روش در بخش ریخته‌گری صورت می‌گردد : ۱- دستی ۲-نیمه اتوماتیک

روش دستی :
قالبهای ۴ چرخی بصورت قطعات متصل بر روی میزهای چوبی قرار گرفته و کلیه مراحل ریخته‌گری بازکردن قالبها و نقل و انتقال بصورت دستی صورت می‌گیرد . برای تولید محصولاتی پاخمیده‌تر نظیر توالت فرنگی از این روش استفاده می‌شود .

روش نیمه اتوماتیک :
قالبهای ۴ چرخی بصورت سری بر روی یک ریل قرار گرفته و عمل ریخته‌گری و تخلیه توسط لوله‌های متصل به قالب‌ها صورت می‌گیرد .

سپس مراحل انتقال قطعه بوسیله دست انجام می‌شود . از این روش در تولید قطعات ساده مثل پایه و روشوئی استفاده می‌شود .

۳-لعاب زنی

لعاب زنی با دوش اسپری دوغاب لعاب بر روی محصول خام صورت می‌گیرد دو دستگاه ۵ کابینه لعاب زنی همراه با ۳ کابین روتوش امکانات این مجموعه را تشکیل می‌دهد که بوسیله دو پمپ لعاب پاش BINKS با تجهیزات متعلقه از بهترین سیستم‌های لعاب پاش موجود در این صنعت می‌باشد .

۴-پخت

محصولات لعاب خورده پس از اندک زمانی با طی کردن فرآیند خشک کردن بر روی واگن‌های کوره بارگیری شده و بوسیله یک دستگاه کوره تونلی ساخت شرکت Kerabedarfآلمان که در طول آن ۴۸ متر بوده و قابلیت اعمال در ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد را دارد در دمای ۱۱۸۵ درجه پخت می‌شود .

۵-سورت و بسته‌بندی

عملیات سورت و بسته‌بندی بر اساس استانداردهای ملی ایران و استاندارد داخلی شرکت انجام شده و محصولات کارخانه شامل روشوئی پایه و توالت شرقی بوسیله پلاستو فوم بسته‌بندی و توسط دستگاه شیرینگ می‌شود توالت‌های فرنگ نیز در بسته‌بندی کارتن در اختیار مشتری قرار می‌گیرد تجهیزات لازم برای نصب نیز شامل رولیتها بوگیر لاستیک تبدیلی نیز در داخل بسته‌بندیهای قرار می‌گیرد .

وضعیت واردات و صادرات در طرح تولید چینی بهداشتی

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات چینی بهداشتی در کشور به تفکیک سال آمده است .

وضعیت واحد های فعال تولید در طرح تولید چینی بهداشتی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده چینی بهداشتی در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید چینی بهداشتی

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۴۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)