طرح تولید کبریت (1)

طرح تولید کبریت

کِبریت، چوب کوچک و باریکی است که در نوک آن گوگرد یا دیگر مواد شیمیایی است، که با خراشیدن یا اصطکاک بر روی بدنه جعبه نگه دارندهٔ آن مشتعل و آتش می‌گیرد. با توجه به رشد تکنولوژی ، نقش کبریت در آشپرخانه ها کمرنگ تر شده است اما هنوز به عنوان یک ابزار کمکی مورد استفاده قرار می گیرد، در این مطلب شما را با خط تولید کبریت آشنا نموده و مراحل تولید کبریت را شرح می دهیم، امیدوارم تا انتهای مطلب همراه ایران صنعت باشید و ما را از نظراتتان بهره مند سازید.

تاریخچه کبریت

کبریت هنگامی ساخته و پدید آمد که ماده ای به نام فسفر پیدا شد. زیرا فسفر در گرمای بسیار کم هم فوری آتش می گیرد. در سال ۱۶۱۸ میلادی، مردی انگلیسی به نام رابرت بویل تکه چوب برّاق و سفیدی را که با گوگرد پرداخت شده بود، با مخلوطی از گوگرد و فسفر آغشته کرد، ولی به اندازه ای زود آتش می گرفت که استفاده از آن بسیار سخت بود. نخستین کبریتی که کاملاً قابل استفاده بود، به وسیله ی جان واکر داروساز انگلیسی ساخته و پدید آورده شد. وی چوب های کبریت را در میان لایه های کاغذ چید و با شیشه ای مات جلدی هم برایش ساخت. آلمان و اتریش در سال ۱۸۳۳ میلادی، شروع به ساختن کبریت هایی کردند که نوکشان آغشته به فسفر بود، ولی از آنجا که فسفر سفید یا زرد برای کارگران کبریت سازی بسیار خطرناک بود.

طرح تولید کبریت (3)

واردات چوب کبریت به ایران

آمار بدست آمده در رابطه با واردات چوب کبریت به کشور بیش از ۱۸ هزار کیلوگرم خلال چوب کبریت بوده است. براساس واردات این خلال چوب کبریت به کشور، ۶۳ هزار و ۹۳۱ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۷۵۰ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است چین تنها کشور صادر کننده خلال چوب کبریت به ایران بوده و بیشترین حجم واردات این محصول مربوط به ما اسفند با حجم ۱۵ هزار کیلوگرم و ارزش ریالی حدود ۲ میلیارد بوده است.

کشور های عمده تولید کننده کبریت

از آنجایی که برای تولید کبریت نیاز به تکنولوژی خاصی نمی باشد و امکانات و سطح تکنولوژی برای تهیه این محصول در بسیاری از کشورها موجود است، بنابراین نیاز به خرید تکنولوژی نمی باشد. و کشورهای متعددی از جمله کشورهای چین ، پاکستان و ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله تولید کنندگان کبریت می باشند.

طرح تولید کبریت (2)

فرآیند تولید کبریت

در مرحله ی ساخت تراشه، الوار توسط اره ی مدور به طول واندازهای مورد نظر و مناسب بریده می شود . سپس تراشه های بدست امده به اندازه های کوجکتر بریده و تقسیم شده و اندازه ی نهایی چوب کبریت توسط دستگاه خرد کن حاصل می شود .چوب کبریت ها بوسیله ی دستگاه اشباع سازی اشباع شده و سپس تا رسیدن به رطوبت ۷%خشک می شوند . پس از خشک شدن، دستگاه جدا سازی تراشه های سالم را از تراشه های نا سالم جدا می کند. در مرحله ی ساخت کبریت ابتدا تراشه های سالمی را که جدا شده و پرداخت شده اند ، درون دستگاه جدا سازی ریخته می شوند.این دستگاه ، دستگاه اتوماتیک ساخت کبریت نام دارد . تراشه های جدا شده روی صفحاتی قرار گرفته وبه پارافین و دیگر مواد شیمیایی مورد نیاز سر چوب کبریت آغشته می شوند. در مرحله ی ساخت قوطی کبریت ورق های چاپ شده بری ساخت قوطی خارجی از چاپخانه دریافت شده و برش می خورند . مقوای برش خورده و تا خوئده نیز از انبار کاغذ دریافت می شود . سپس دستگاه ساخت قوطی، قوطی ها را شکل داده و قوطی خارجی ساخته می شوند . مخصوص به مواد شیمیایی کناره ی قوطی ها آغشته می شود. سپس قوطی کبریت ها در بسته های ۱۲ تایی بسته بندی شده و سپس بسته ها بصورت کارتن های ۱۲۰ تایی بسته بندی وآماده ی حمل می شوند.

طرح تولید کبریت (4)

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کبریت

۱. کبریت بی خطر : ۳۶۹۹۴۱۲۳۵۹
۲. انواع کبریت : ۳۶۹۹۳۱۲۳۵۸

وضعیت واحد های فعال تولید کبریت

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده کبریت در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید کبریت (6)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)