طرح تولید کنسرو سبزیجات

کلمه کنسرو سازی از واژه ی یونانی Conservar به معنی حفظ کردن گرفته شده است. به طور کلی کنسرو کردن در صنایع غذایی عبارت است از ایجاد شرایطی که بتوان در آن شرایط محصول مورد نظر را برای مدتهای طولانی حفظ نمود .
بنابراین تعریف از کلمه کنسرو باید بتوان برای کلیه روشهایی که به هر نحو موجب افزایش زمان قابلیت نگهداری محصول می شوند استفاده نمود اما در کشور ما از ابتدای کار صنایع قوطی کردن مواد غذایی از کلمه کنسرو برای آن استفاده گردیده و هنوز هم این اشتباه متداول می باشد و از آن به جای معادل Canning یا Tinning استفاده می شود .
خوردن سبزیجات به دلیل فیبر بالایی که دارند روزانه برای کنترل اشتها به تمام افراد به‌خصوص افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می‌شود و در ضمن این سبزیجات به رشد بهتر کودکان نیز کمک خواهند کرد.تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری کردن از ابتلا به سرطان از مهم‌ترین فواید استفاده از انواع سبزیجات مانند هویج، ذرت، نخود سبز و … می‌باشند. پختن سبزی‌هایی مانند نخود سبز، ذرت، هویج هرکدام به‌صورت جداگانه وقت‌گیر است و استفاده از کنسرو سبزیجات هوشمندانه‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.این کنسرو کاملاً بهداشتی آماده شده‌ است و با خرید آن می‌توانید برای پخت انواع غذاها یا در کنار آن‌ها به‌عنوان مکمل دیس‌های غذایی‌تان استفاده کنید. فرآیند تولید کنسرو میوه و سبزیجات یک صنعت در حال رشد است و رقابت بالایی در بازار صنایع غذایی دارد.(به ویژه در بخش صادرات بین المللی) این صنعت با کارخانه کنسرو سازی | خط تولید کنسرو سبزیجات که عمدتا به تولید کنسرو میوه و سبزیجات می پردازند، همکاری می کند. صادرات کمپوت و کنسرو از ایران تجارتی پر سود، پایان پذیر بودن منابع طبیعی از جمله نفت، از عواملی است که نقش صادرات غیر نفتی را پر رنگ تر می کند. در بین صادرات غیرنفتی، صادرات کمپوت و کنسرو از ایران طی چند سال اخیر به شدت مورد توجه بازرگانان و تجار قرار گرفته است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کنسرو سبزیجات

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک کنسرو سبزیجات ۱۵۱۳۴۱۲۳۹۶

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کنسرو سبزیجات

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی کنسرو سبزیجات ۲۰۰۸۹۹۰۰ میباشد.

شرح فرآیند تولید در کارخانه کنسرو سازی | خط تولید کنسرو سبزیجات

کنسرو کردن به معنی پختن سبزیجات و نگهداری آنها در قوطی های استریل شده و سپس جوشاندن این قوطی ها می باشد به نحوی که هر نوع باکتری موجود در این قوطی ها کشته و یا ضعیف شود. هدف اصلی از تولید مواد غذایی کنسرو شده ، جلوگیری از فاسد شدن آن ها در زمان کم است تا بتوان این مواد غذایی را در تمام ماه های سال ذخیره و به بازار های سراسر دنیا حمل کرد.
کنسرو کردن شرایطی را فراهم می کند که بتوان تحت آن مواد غذایی مختلف را برای مدت طولانی نگهداری کرد. عملیات کنسرو کردن برای مواد غذایی مختلف از جمله کنسرو کردن میوه و سبزیجات… با توجه به میزان مقاومت آنها در برابر فساد ، متفاوت است.
همچنین قابل ذکر است که مواد غذایی کنسرو شده به راحتی قابل استفاده هستند.
هدف فرآیند تهیه غذاهای کنسرو شده، نابود کردن همه میکروارگانیسم ها در غذا و جلوگیری از آلودگی با میکروارگانیسم ها است. گرما شایع ترین عامل برای نابود کردن میکروارگانیسم ها است. حذف اکسیژن می تواند در رابطه با سایر روش ها برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها مورد نیاز باشد

مراحل کنسروسازی
انتخاب مواد اولیه
میوه و سبزی

در بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی برای انتخاب مواد اولیه کنسروها استانداردهای مشخصی وجود دارد که شامل ویژگیهای مختلفی مانند وضعیت ظاهری ، شکل ، ابعاد اندازه، رنگ، حالت فیزیکی ، بافت، یکنواختی محصول ، شمارش و نوع میکرواورگانیسم های موجود در آنها نحوه و ظروف بسته بندی و غیره می باشند که مجموعه ی آنها Specifications می نامند.
Specifications یا به اصطلاح ویژگی های تعیین شده توسط هر کارخانه کنسروسازی خاص همان واحد بوده و تهیه و اجرای آنها کار ساده ای نیست زیرا مدتها تجربه و وقت لازم است تا بتوان صلاحیت و شرایط کاربرد یک ماده را در صنعت ارزیابی نموده و از آنها محصولی خوب و مورد پذیرش همه جانبه به دست آورد ، نکته بسیار مهم در این مورد این است که تحقیقات لازم برای تهیه این نوع مقررات بایستی ابتکاری باشند و تقلیدهای کورکورانه از دیگران ، دست اندرکاران بی تجربه را به جایی نخواهد رساند، زیرا تولیدات کشاورزی از نقطه ای به نقطه ی دیگر که دارای شرایط مختلف جوی ، آب و خاک می باشند با یکدیگر متفاوت هستند و در مراحل مختلف فرآیند ، رفتار و تغییرات گوناگونی از خود نشان می دهند . برای نمونه کنسرو نخودفرنگی حاصل از یک منطقه با منطقه دیگر و یا حتی مزرعه ای با مزرعه دیگر در یک منطقه متفاوت است و همچنین فرآورده حاصل از یک مزرعه مشخص در شرایط مختلف کاشت و برداشت مانند ابری ، بارانی و آفتابی بودن هوا و شرایط داشت و به ویژه زمان برداشت تا حدی متفاوت است و موجب تغییر ویژگی های مواد اولیه می شود . آنها که دنبال دلایل این اختلافها رفته اند به نکات جالبی برخورد کرده اند و روز به روز اهمیت بیشتری به آنها می دهند و در نتیجه محصولی بهتر به بازار عرضه می کنند تا در محیطهای پر از رقابتهای فشرده قادر به ادامه کار و فعالیت باشند .
در مورد انتخاب ماده اولیه مهم ترین اصل ، توجه به انتخاب گونه ی محصول است زیرا گونه های مختلف طی مراحل مختلف کنسرو سازی دارای رفتارهای گوناگون هستند و در نتیجه فراورده هایی با کیفیتهای مختلف از آنها به دست می آید ، برای نمونه پاره ای از گونه های سیب در برابر کمترین مقدار دما بافتشان متلاشی می شود ، در حالی که پاره ای دیگر از گونه ها فرآیند دمایی را به خوبی تحمل می کنند ، بدون این که تغییرات نامطلوبی در بافت و سایر کیفیات آنها حاصل شود .
به طور کلی در مورد گزینش گونه های مناسب مواد غذایی برای تولید کنسرو نکات زیر را باید مورد توجه قرار داد .
الف: شناسایی کامل گونه ی مورد نظر ، گونه های مختلف به علت دارا بودن ترکیب و حالت فیزیکی متفاوت تاثیر بسیار مهمی در کیفیت فرآورده های نهایی دارند و برای هر گونه از محصول فرایندهای متفاوتی لازم است.
ب: نحوه کاشت، داشت و برداشت محصول ، ثابت شده است که شرایط مختلف کشاورزی در ترکیب و در نتیجه در کیفیت محصول تاثیر دارند.از میان عوامل متعدد مؤثر در این امر نوع کود شیمیایی ، نوع ترکیبات خاک ، شرایط آب و هوا در درجه اول اهمیت هستند.
پ: درجه خلوص، نوع خالصیها ، چه آن دسته که در مزرعه به محصول اضافه می شوند و چه آنهایی که در طی مراحل مختلف جابه جایی و نگهداری در انبار به آن اضافه می گردند در بعضی از کیفیات محصول مانند طعم ، مزه ، رنگ و حتی حالت فیزیکی فرآورده نهایی تاثیر دارند.
ت: وجود مواد افزودنی کشاورزی و صنعتی مانند سموم دفع آفات نباتی و موادی که به عنوان اصلاح کننده و یا نگهدارنده به محصول اضافه می گردند حتی با مقادیر بسیار کم می توانند بر روی محصول نهایی تاثیر بگذارند.
ث: حالت فیزیکی : یکنواختی ، سفتی ، نرمی ، شکل ، اندازه ، ویسکوزیته ، آسیب دیدگی ، شکستگی دانه ها و قطعات ماده خام نیز در کیفیت محصول اثر دارند.
ج: شرایط میکروبی ، نوع و تعداد میکرواورگانیسم های آلوده کننده ماده اولیه بویژه از نظر میزان پیشرفت فساد و تغییرات فیزیکی که در اثر رشد و نمو و تکثیر آنها در بافت محصول به وجود آمده و متابولیت هایی که در اثر فعالیت آنها در محصول باقی مانده است .
چ: وضع یا سابقه ی بهداشتی محصول ، از نظر آلودگیهای میکروبی و وجود بقایا و فضولات دستگاه گوارش حشرات و جوندگان ، پرندگان و حیوانات اهلی و وحشی و آفت زدگی که پاره ای از آنها با چشم غیر مسلح قابل تشخیص می باشند و پاره ای دیگر را می توان با انجام آزمون Filth شناسایی کرد.
ح: شرایط جابه جایی و وسیله نقلیه که از لحاظ آلودگی محصول در جابه جایی تغییرات شیمیایی و آسیبهای فیزیکی که طی آن ممکن است به بافت محصول وارد گردد دارای اهمیت هستند.
خ: شرایط نگهداری در انبارها از نظر دما ، زمان ، رطوبت نسبی محل ، ترکیب هوای محل نگداری ، که از عوامل مؤثر در تشدید تنفس و واکنشهای حیاتی و متابولیک بوده و طی زمان نگهداری مواد اولیه در انبارهای ساده ، انبارهای اتمسفر کنترل شده ، سردخانه و…اثرات متفاوتی بر کیفیت محصول دارند.
د: ویژگی های حسی ، یک راه مناسب برای ارزیابی کیفیت مواد اولیه و تناسب آنها برای تولید کنسرو است ، ویژگی های حسی شامل ، اندازه ،رنگ ، شکل ، وضعیت ظاهری ، ابعاد،نرمی،سفتی ،بافت، زبری ، تردی ، بو ، طعم و مزه است که هر یک با روش های خود قابل اندازه گیری است .

مواد اولیه نیمه آماده
نشاسته

انواع نشاسته از منابع اولیه مختلف و با ویژگی های متفاوت در کنسروسازی مورد استفاده قرار می گیرد.
نشاسته برای حفظ قوام مواد غذایی و ثبات آنها در طی فرایند دمایی در دمای بالا مؤثر است . همچنین در بهبود کیفیت بافت میوه ها و سبزیها نقش مهمی دارد .
از نشاسته گاهی برای حفظ طعم و مزه محصول نیز استفاده می گردد. بدیهی است که چون نشاسته از منابع مختلف در دسترس صنایع کنسروسازی می باشد که ویژگیهای متفاوتی دارند ابتدا مورد کاربرد آن باید مشخص باشد.

شکر

از شکر برای فرمولاسیون قسمت مایع قوطی های کمپوت و برای تغییر طعم و مزه آنها استفاده می شود . به علاوه شکر موجب تشدید اثر مواد مؤثر در طعم و بو در محصول می گردد. گاهی وجود شکر در فرمول موجب بهبود رنگ و تردی محصول می شود . برای نمونه در مورد کمپوت گیلاس و آلبالو که دارای مقادیری آنتو سیانین هستند این نقش دارای اهمیت است. در مورد کنسرو سبزیها نیز شکر موجب بهبود طعم و مزه محصول می گردد.
اما در مورد فرآورده های گوجه فرنگی استفاده از شکر مناسب نیست، زیرا در مزه ترش و مطبوع محصول اثر منفی دارد و رشد میکرواورگانیسم ها را طی مراحل بعدی نگهداری تشدید می کنند.

نمک

از نمک به عنوان چاشنی در اغلب غذاها بویژه فرآورده های گوشتی و سبزیها به منظور افزایش پذیرش آنها توسط مصرف کننده استفاده می گردد.
باید توجه داشت که سه طعم اصلی ، شوری ، ترشی و شیرینی اثرات مختلفی روی یکدیکر دارند . نمک موجب کاهش ترشی اسید ها و افزایش شیرینی قندها می گردد و بنابراین می توان از آن در فرمولاسیون محصول مورد نظر برای تغییرات و بهبود طعم بهره گیری کرد.از نمک در فرمولاسیون انواع آب نمک مورد مصرف در کنسرو هم استفاده می گردد که کاربرد آنها به عنوان قسمت مایع قوطی های کنسرو سبزیها و پاره ای از فرآورده های گوشتی ضروری است .
انواع نمک از معدن یا آب دریا داریا ناخالصیهای متعددی هستند که برای پاره ای از آنها استانداردها و محدودیت هایی وجود دارد زیرا وجود آنها موجب اثرات نامطلوبی بر روی رنگ یا طعم محصول می گردد .

درجه بندی مواد اولیه

یکنواخت بودن اندازه و شکل قطعات و دانه ها در کنسرو سازی دارای اهمیت بسیار زیادی است زیرا طی عملیات مختلف پرکردن در بسته و فرآیند دمایی نقش مهمی دارد چون در مرحله پرکردن بسته قطعات و دانه های بزرگتر دارای وزن بیشتری هستند و استاندارد وزن بسته رعایت نخواهد شد و در مرحله فرآیند دمایی قطعات و دانه های کوچکتر زودتر به دمای لازم برای فرآیند خواهند رسید و چنانچه پس از این زمان باز هم حرارت ببیند در اثر دمای زیاد بافت آنها متلاشی شده و از ارزش غذایی آنها کاسته می شود در حالی که در همین زمان و دما ممکن است قسمتهای مرکزی و عمق قطعات و دانه های بزرگتر حتی به دمای لازم برای فرآیند نرسیده و پس از اتمام عملیات ، بافت آنها سفت تر از حد لازم بوده و میکرواورگانیسم های موجود در قسمتهای عمقی زنده مانده و پس از سرد کردن بسته ها در مراحل بعدی نگهداری ، موجب فساد محتوی بسته می شوند . بدیهی است برای درجه بندی مواد اولیه مختلف از روشهای مختلفی استفاده می شود .

تمیز کردن مواد اولیه

سبزیها ، میوه ها به طور کلی بیشتر مواد اولیه خامی که برای تولید کنسرو مورد استفاده قرار می گیرند در مرحله ورود به کارخانه دارای مقادیر زیادی از انواع ناخالصیها هستند که پیش از شروع عملیات لازم است آنها را از محصول جدا نمود .
بسته به نوع ماده اولیه و نوع ناخالصیهای موجود روشهای مورد استفاده متفاوت است اما به طور کلی ناخالصیهای مواد اولیه کنسروسازی عبارتند از بذر علفهای هرز ، دانه های سایر مواد ، باقیمانده های گیاهی مانند گل ، برگ ساقه و ریشه ، باقیمانده های حیوانی ، فضولات حیوانات وحشی و آفات انباری ، مواد معدنی مانند گل و لای و گرد و خاک ، سنگ ریزه ها ، قطعات فلزی گوناگون ، پارچه ، کاغذ ، اشیاء پلاستیکی ، نخ و مانند اینها.
ناخالصیهای بالا همراه با دانه های یکنواخت ،آسیب دیده فیزیکی و بیولوژیکی ، در این مرحله بایستی از ماده اولیه جدا شوند که برای جدا کردن هر یک از آنها روش خاصی لازم است . ناخالصیهای سبک وزن با جریان هوا ، ذرات فلزی با آهن ربا ، قطعات با اندازه های مختلف به وسیله ی الک ، سرند و استوانه های غلطان و باقیمانده های چسبنده به مواد اولیه با شستشو جدا می شوند.

آماده کردن مواد اولیه

دانه ها و قطعات تمیز شده و یکدست و یکنواخت در پاره ای از موارد به آماده سازی بعدی شامل جدا کردن پوسته ، هسته ، دم و قسمتهای مغز و غیره نیاز دارند.

جدا کردن پوست

برای جدا کردن پوست از روشهای مختلفی استفاده می شود که هم می تواند دستی و هم به وسیله دستگاههای مربوط به ای کار صورت گیرد .
الف:روش دستی دارای دو عیب می باشد اول اینکه ضایعات ماده اولیه در مقایسه با پاره ای از روشها بیشتر است و دوم اینکه به نیروی کار زیادی نیازمند است . البته دارای مزایایی نیز هست از جمله اینکه نیاز به ابزارهای پیچیده ی صنعتی ندارد دما و مواد قلیایی که موجب تشدید فعالیت آنزیم های طبیعی موجود در میوه می شوند در این روش به کار نمی رود و در نتیجه عمل قهوه ای شدن کمتر اتفاق می افتد . پوستی که دستی جدا می شود به دلیل عدم آلودگی به مواد شیمیایی برای تولید سرکه و غذای دام قابل استفاده است. در ضمن به آب کمتری نیاز است و آب شستشو به علت عدم آلودگی به مواد شیمیایی در قسمتهای دیگر قابل استفاده است .
ب:جدا کردن پوست به وسیله سود داغ ، در این روش پوست میوه به وسیله سود یا پتاس داغ حل می شود و جدا می گردد. سرعت عمل بستگی به غلظت سود و دما دارد و بسته به نوع میوه متفاوت است.
ت: پوست گیری به وسیله سود خشک ، در این روش از انرژی مادون قرمز در دمای زیاد استفاده می شود . محصول مورد نظر مثل سیب زمینی در معرض آن قرار گرفته سپس محلول غلیظ سود حدود ۲۰% روی آن اسپری می شود . دما در حدود ۷۶_۷۷ درجه است و زمان در آن حدود ۵۰_۱۰۰ ثانیه است.

دم گیری و جدا کردن هسته

برای این کار هم از روشهای دستی و هم از روشهای مکانیکی استفاده می شود . میوه ای که پوست گیری و آراسته شده باید بلافاصله وارد تانکهای ویژه که از جنس پلاستیک یا فایبرگلاس که محتوی۲% اسید سیتریک و یا ۲% نمک هستند ،شوند تا از قهوه ای شدن جلوگیری شود .

قطعه قطعه کردن

این عمل می تواند دستی یا با دستگاه های منضم به دستگاه های پوست گیری انجام شود . هدف از این کارتبدیل ماده اولیه به قطعات یکدست ، یک شکل و یک اندازه است. برای حصول اطمینان گاهی قطعات را از الک عبور می دهندتا اندازه های خارج از استاندارد جدا شوند.

بلانچینگ

پس از طی مراحل آماده سازی از عمل بلانچینگ برای جلوگیری از واکنشهای ناخواسته استفاده می شود که نوعی فرآیند دمایی است که برای جلوگیری از واکنشهای بیولوژیکی و شیمیایی انجام می گیرد ، زیرا بسیاری از مواد غذایی مانند سبزی ها و میوه ها دارای تعداد زیادی آنزیم های طبیعی هستند و یا آلوده به میکرواورگانیسم های مخرب که چنانچه در این مرحله از بین نروند به علت وارد شدن آسیب بافتی و مساعد بودن دما موجب فساد می شوند.

تولید کنسرو سبزیجات در ایران

با پیشرفت تکنولوژی به آسانی می‌توان مواد غذایی را برای استفاده در آینده از پیش آماده کرد. در حال حاضر واحد‌های صنعتی زیادی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. یک از پرطرفدارترین شاخه‌های آماده‌سازی مواد غذایی،خط تولید کنسرو حبوبات و سبزیجات است.
پاک‌کردن، تمیز کردن، شستشوی سبزیجات و از همه مهم‌تر نگهداری طولانی مدت آن به نسبت فرآیندی دشوار است. از طرفی، همین روند در رابطه با حبوبات نیز صدق می کند. بنا به همین دلایل، راه‌اندازی خط تولید کنسرو حبوبات و سبزیجات ایده‌ی بسیار خوبی به نظر می آید.
تهیه کنسرو از جمله کنسرو سبزیجات در ایران توسط شرکت های بسیاری و با برندهای مختلفی صورت می‌گیرد که هرکدام ویژگی ها و امتیازات خود را دارند و آن را با برند مخصوص به خود به فروش می‌رسانند.

صادرات سبزیجات کنسرو شده از ایران

کنسرو به یکی از روش‌های نگهداری موادغذایی گفته می شود که به همراه افزودنی‌ها در ظروف مخصوص نگهداری می‌شود.
دلیل عمر طولانی تر موادغذایی در کنسروجات این است که بعد از قرار دادن موادغذایی در ظروف، درب آن بسته می‌شود و دیگر هوا به آن نفوذ نمی‌کند.
قوطی‌های استفاده شده در کنسرو می‌توانند شیشه‌ای، پلاستیکی، گالوانیزه و یا آلومینیومی باشند که در ابعاد و اشکال مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند.
صادرات سبزیجات کنسرو شده می‌تواند مورد توجه کارخانه ها و تجار باشد. این محصولات بازار مصرف خوبی در کل جهان دارند.
شاید در ایران به دلیل فراوانی و نیز بودن محصولات تازه و در دسترس کمتر مصرف کنسرو وجود داشته باشد و در فصولی هم که تازه در بازار نیست، زیاد مصرف ندارد. اما در کشور‌های مختلف به دلیل نوع غذاهایی که مصرف دارند همیشه نیاز خواهد بود.
امروزه با توجه به افزایش اشتغال افراد جامعه کنسروجات یکی از مواد مصرفی مهم در زندگی است که در پخت و پز سریع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه کنسرو سبزیجات بازار صادراتی خوبی برای کارخانه‌های تولید‌کننده خواهد داشت.

صادرات کمپوت و کنسرو از ایران به اروپا

چه چیزی اروپا را به یک بازار جالب برای کنسرو سبزیجات تبدیل کرده است؟
اروپا با توجه به سهم بیش از ۷۰٪ از کل واردات جهان ، بزرگترین وارد کننده میوه و سبزیجات کنسرو شده است. میزان واردات سبزیجات کنسرو شده در اروپا به طور متوسط ​​۲٫۴٪ در هر سال طی دوره ۲۰۱۶-۲۰۲۰ افزایش یافته است. تقریباً ۹۰ درصد واردات از خارج از اروپا از کشورهای در حال توسعه انجام می شود.
در پنج سال آینده ، بازار اروپا برای سبزیجات کنسرو شده با نرخ رشد سالانه ۱-۲٪ احتمالاً افزایش می یابد. دلایل اصلی رشد بازار مورد انتظار نوآوری هایی هستند که منجر به بهبود فناوری کنسرو می شوند. ماندگاری طولانی میوه ها و سبزیجات کنسرو شده همچنان عامل مهمی در حمایت از بازار سبزیجات کنسرو شده است. .

مقصد عمده صادراتی کنسروهای غیرگوشتی

مقصد عمده صادراتی کنسروهای غیرگوشتی کشورهای عراق ، افغانستان، ترکمنستان ، پاکستان و امارات و انواع کمپوت میوه به کشورهای عراق ، افغانستان ، کویت ، امارات و پاکستان صادر می شود. با توجه به بازار شناخته شده ایران در خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس و با توجه به نزدیکی این بازارها و در نتیجه کاهش هزینه های حمل و نقل و همچنین مزیت استفاده از علامت حلال بر روی محصولات غذایی در کشور های اسلامی بازار بالقوه ای جهت صادرات محصولات کنسروی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.
اگرچه اهمیت حضور در بازارهای بین المللی و فعالیت صادراتی بعنوان موتور محرک اقتصاد کشورها آشکار شده است ولی واقعیت آن است که بسیاری از کشورها علیرغم داشتن پتانسیلهای مناسب نتوانسته اند در حیطه صادرات عملکرد مناسبی داشته باشند. شناسایی موانع صادراتی و ارائه راهکار مناسب برای آنها موضوع مورد پژوهش محققان در این حیطه بوده است.

موانع عمده بر سر راه صادرات کنسرو

وجود رقابت شدید خارجی
فقدان دانش و اطلاعات کافی در مورد صادرات
درک ناکافی از رویه های پرداخت صادراتی
مشکلات مربوط به یافتن بازارهای صادراتی

مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از واحد تولید کنسرو سبزیجات

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از واحد تولید کنسرو سبزیجات اینجا کلیک کنید

وضعیت واحد های فعال تولید کنسرو سبزیجات

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کنسرو سبزیجات در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید کنسرو سبزیجات

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کنسرو سبزیجات در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات کنسرو سبزیجات

نمودار واردات و صادرات کنسرو سبزیجات در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید کنسرو سبزیجات

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۲۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۶ درصد

 

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳/۵ - (۲ امتیاز)