طرح تولید کپسول دمنوش گیاهی

طرح تولید کپسول دمنوش گیاهی

دمنوش نوعی نوشیدنی است که از اجزاء مختلف یک گیاه دارویی که قابلیت حل در آب را دارند، تولید می شود. هر چند گیاهان دارویی استفاده شده در دمنوش ها، منشاء طبیعی دارند اما مصرف زیاد و غیرعلمی برخی گیاهان دارویی می تواند خطرات جدی ای را به همراه داشت باشد. از آنجا که دمنوش ها نیز بر پایه گیاهان دارویی تهیه شده اند؛ لذا مصرف بدون آگاهی آنها نیز برای فرد مخاطره آمیز خواهد بود. دمنوش قدمتی دیرینه در تاریخ بشر دارد و از رمان های دور برای درمان بسیاری از بیماری از انواع دمنوش و گیاهان دارویی استفاده می شد.
دمنوش ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند:
جوشانده (دمجوش)/ در تهیه دمجوش ، مقداری از گیاه موردنظر در آب خیسانده شده و سپس جوشانده می شود.
خیسانده/ در روش خیسانده، گیاه بدون حرارت و تنها از طریق خیسانده شدن آماده مصرف می شود.
دم کرده (دمنوش)/در روش دم کرده گیاه به روش سنتی و معمول با آب جوش، دم می شود و پس از چند دقیقه آماده مصرف است.
کپسول (دمنوش)/در این روش کپسول را داخل دستگاه مخوص قرار میدهید و سپس آماده مصرف است.

با توجه به علاقه و توجه روزافزون مردم به بحث سلامت و سبک زندگی سالم، حضور دمنوش ها در سبد خرید خانوار نیز پررنگ تر از قبل است. با توجه به این نیاز روزافزون، تولید دمنوش های ارگانیک و استاندارد می تواند به فعالیتی سودمند مبدل گردد. مواد اولیه مورد نیاز در تهیه دمنوش های گیاهی از دو طریق تهیه می شود:
گیاهان ارگانیک موجود در طبیعت
تولید گیاهان از طریق کشت بافت

طرح تولید کپسول دمنوش گیاهی
ایده ای نو در ارائه دمنوش های گیاهی

در مقاله ای علمی-پژوهشی با عنوان «تولید دمنوش های کپسولی» که در نخستین کنفرانس فیتوشیمی گیاهان دارویی ارائه شد، از روش نوینی برای نحوه ارائه دمنوش های گیاهی سخن به میان آمده است. این پژوهش با هدف افزایش مصرف دمنوش های گیاهی و در راستای کارآفرینی و افزایش تجارت گیاهان دارویی انجام شده است. از دیگر اهداف این پژوهش را چنین می توان بر شمرد:
کاربرد ساده و سریع محصول
قابلیت دسترسی آسان
سهولت در حمل و نقل
حفظ کیفیت و خواص دارویی گیاهان

در این روش ابداعی که ھدف تولید دمنوش ھای سالم گیاھی بصورت کپسول است، نسبت ھای مورد تایید منابع مختلف و متخصصان از گیاھان دارویی به اندازه مشخص توسط دستگاه آسیاب شده و پس ازفرآوری جزئی دمایی، داخل کپسول ھای استاندارد که بصورت کاملا سالم و بھداشتی بوده و با حداقل فرآوری و مواد افزودنی تولید شده اند، بسته بندی و در بازار توزیع می شوند. این دمنوش ھای کپسولی، توسط مصرف کننده به سھولت آماده و مصرف می شود. ھر عدد کپسول داخل دستگاه نسپرسو کوئست قرار داده میشود و سپس آماده مصرف است .
کپسول دمنوش گیاهی به محفظه‌ای گفته می‌شود که جنسی پلاستیکی یا آلومینیومی دارد و پودر دمنوش آسیاب شده درون آن ریخته می‌شود. کپسول های دمنوش گیاهی باعث می‌شود که عطر و طعم دمنوش برای مدت طولاتی‌تری حفظ شود. برای استفاده از این کپسول‌ها، باید دستگاه مخصوص داشته باشید. زمان زیادی است که دستگاه نسپرسو کوئست به بازار وارد شده و با استقبال خوب مواجه شده است.

نحوه استفاده از دستگاه نسپرسو کوئست

دستگاه‌های نسپرسو کوئست راهی آسان و سریع برای تهیه یک فنجان دمنوش است. هنگامی که دستگاه نسپرسو خود را خریداری کردید، باید کپسول‌های دمنوش آن را هم خریداری کنید، تا با استفاده از آن یک دمنوش خوش طعم و خوش عطر تهیه کنید. استفاده از دستگاه‌های نسپرسو می‌تواند تهیه دمنوش شما را بسیار ساده کند اما تنها در صورتی که روش صحیح استفاده از آنها را بدانید.

طرح تولید کپسول دمنوش گیاهی
خط تولید دمنوش گیاهی

در این بخش به معرفی گام ها و مراحل تهیه دمنوش های گیاهی می پردازیم.

تهیه مواد اولیه

مواد اولیه گیاهان دارویی به صورت فله از مزراع تولید گیاهان دارویی و تامین کنندگان اصلی تهیه می شود. انتقال می بایست در کوتاهترین زمان ممکن و در خنکی هوا انجام شود.

کنترل کیفیت مواد اولیه

در این مرحله از برخی آزمون های کیفی برای سورتینگ مواد اولیه استفاده می شود که مهم ترین آن بررسی ظاهری گیاهان است. احتمال وجود تخم حشرات در گیاهان گلدار بسیار زیاد است و به همین دلیل از باینو کولر برای بررسی گیاهان استفاده می شود. درخصوص گیاهان برگ دار، مواردی چون سوراخ شدن، پارگی و موزاییکی شدن می تواند دلیل وجود بیماری باشد.

شست و شو و خشک کردن

در تولید دمنوش، برگ های گیاهان بایستی به خوبی شسته شود؛ اما قسمت هایی مانند گل ها نیازی به شست و شو ندارند. برای پاکسازی این قسمت ها می توان از الک جداسازی استفاده نمود. پس از شست و شوی قسمت های مورد نیاز، مواد اولیه وارد بخش خشک کن می شوند. طی عملیات خشک کردن، گیاهان شسته شده در دمای ۳۰ تا ۳۵ درجه سلسیوس و به دور از نور مستقیم خورشید خشک می شوند. خشک کردن در دمای بالاتر یا زیر نور مستقیم خورشید موجب از بین رفتن ترکیبات موثر گیاهان دارویی می شود.

سورتنیگ و درجه بندی

پس از خشک شدن کامل گیاهان دارویی، نوبن مرحله بوجاری است. گیاهان خشک روی نقاله های مشبک لرزان و در جریان وزش باد حرکت داده می شوند تا خاک آنها جدا شود. مرحله درجه بندی با استفاده از الک های لرزان با مش های مختلف صورت می گیرد. خروجی مش های با قطر بالاتر از ۵ میلی متر برای دمنوش، قطر کمتر از ۵ میلی متر برای چاشنی استفاده می شود.

فرمولاسیون

این مرحله در صورت تولید دمنوش های ترکیبی، در خط تولید تعریف می شود. در تهیه دمنوش های ترکیبی، اصول اختلاط دمنوش ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. این بخش از تولید بایستی زیر نظر یک متخصص انجام شود. معمولا دمنوش های ترکیبی با هدفی خاص تهیه می شوند مانند دمنوش های انرژی زا، کاهنده فشار خون، آرام بخش و … .

بسته بندی

در بسته بندی گیاههان دارویی بایستی به شکلی باشد که از گیاهان در برابر رطوبت و تابش مستقیم نورخورشید محافظت نماید. انواع بسته بندی گیاهان دارویی بدین شرح است:
کپسولی : در ظرف های مخصوص کپسولی مانند که در دسنگاه نسپرسو کوئست قرار داده میشود.
فله ای : در ظروف در بسته با وزن های مختلف. جنس بسته بایستی نسب به رطوبت غیرقابل نفوذ باشد.
کیسه ای سلولزی: این کیشه ها بایستی با یک بسته بندی ثانویه کاغذی پوشش داده شده و در جعبه های کاغذی قرار گیرند. در نهایت روی جعبه با پوشش پلیمری پوشانده شود.

انبارداری

در این مرحله، دمنوش های تولید شده باید در دمای معمولی و با رطوبت پایین نگهداری شوند. نحوه چیدمان بسته ها باید به شکلی باشد که هوا در اطراف آن به خوبی جریان داشته باشد.

پیش بینی های جهانی، نشان از رشد قابل توجه تجارت دمنوش های گیاهی تا سال ۲۰۲۷ دارد.
طرح تولید دمنوش
فرصتها طرح تولید کپسول دمنوش گیاهی
افزایش استقبال عمومی جهانی به استفاده از گیاهان دارویی
مزیت رقابت کاشتی گیاهان دارویی از نظر تنوع در ایران
شرایط مناسب آب و هوایی کشور برای پرورش گیاهان دارویی
بازار صادراتی مناسب

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید کپسول دمنوش گیاهی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده نزدیک ترین کد آیسیک یافت شده به طرح تولید کپسول دمنوش گیاهی به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصول
Product Name
کد آیسیک
دم نوش گیاهی

Herbal infusions

۱۵۴۹۴۱۲۳۲۶
دم نوش میوه ای

Fruit infusions

۱۵۴۹۴۱۲۳۲۷
دم نوش مخلوط میوه ای- گیاهی

Fruit and herbs mixture infusions

۱۵۴۹۴۱۲۳۲۸

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید کپسول دمنوش گیاهی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

وضعیت واحد های فعال طرح تولید کپسول دمنوش گیاهی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید کپسول دمنوش گیاهی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید کپسول دمنوش گیاهی
وضعیت واحد های فعال طرح تولید کپسول دمنوش گیاهی

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید کپسول دمنوش گیاهی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید کپسول دمنوش گیاهی

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید کپسول دمنوش گیاهی

ظرفیت : ۱۲۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۷ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۵۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۵ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)