تولید گازفریون

طرح تولید گاز فریون (مبرد)

فریون در واقع نامی تجاری است که روی دستۀ خاصی از مواد شیمیایی گذاشته شده است. کلرو فلوئورو کربن یا همان CFC در صنایع بیشتر به نام فریون شناخته می شود. برای دسته بندی انواع گازهای CFC نیز از عدد گذاری استفاده می گردد. در گذشته برای ساخت یخچال های خانگی و همچنین دستگاه های تهویه هوا از فریون ۱۲ استفاده می شد. دلیل انتخاب فریون ۱۲ به عنوان سرد کننده ویژگی های آن بود. گاز فریون از ظرفیت گرمایی بالایی برخوردار است. ضمن اینکه در دمای معمولی حال گازی دارد و اگر فشرده یا سرد شود، به حالت مایع در می آید. ویژگی دیگر این گاز این است که قابلیت اشتعال نداشته و سمی نیز نیست. (طرح تولید گاز فریون مبرد)

استفاده از فریون به عنوان مبرد خنک کننده

تاریخچۀ تولید گازهای CFC به قرن بیستم بر می گردد. در این سال ها بود که برای نخستین بار گاز CFC در واحد صنعتی تولید شده و به عنوان خنک کننده در سیستم های سرمایشی مورد استفاده قرار گرفت. البته گازی که نخستین بار تولید شده بود، خاصیت انفجاری داشت و مشکلاتی را به بار می آورد. تا اینکه در سال ۱۹۳۰ فریون ۱۲ در ابتدا به صورت آزمایشگاهی تولید شد و مورد آزمایش قرار گرفت. فریون ۱۲ غیرقابل اشتعال بوده و در صورت تنفس هم مشکلی برای شخص ایجاد نمی کرد. به همین خاطر به سرعت جای خود را در صنایع سرمایشی باز کرد و جایگزین گازهای مبرد پیشین شد. بعد از فریون ۱۲، دیگر ترکیبات شیمیایی CFC ها نیز به مرور به تولید صنعتی رسیده و مورد استفاده قرار گرفت. ولی پس از اینکه بحث زمین گرمایی به صورت جهانی مورد توجه قرار گرفت، در قرارداد وین، گازهای فریون به عنوان یکی از عوامل مهم از بین رفتن لایۀ اوزون مطرح شد و طبق این قرارداد استفاده از آن ها محدود شده و قرار بر این شد که طی یک دورۀ مشخص کاملاً از چرخۀ تولید کنار گذاشته شوند. با این حال همچنان در کشورهای درحال توسعه از انواع گازهای فریون در تولید یخچال های خانگی و دیگر وسایل سرماساز و حتی سردخانه های صنعتی نیز استفاده می شود.

انواع گاز فریون

در گذشته و پیش از تولید انبوه گازهای CFC از آمونیاک و دیگر ترکیبات آن به عنوان مبرد استفاده می شد. بعدها با از راه رسیدن گاز فریون، به واسطۀ خواص ترمودینامیکی عالی، همچنین بی بو بودن و غیرقابل اشتعال بودن، استفاده از آن رونق گرفت و به سرعت جایگزین دیگر گازهای مبرد شد. پس از مسائل زمین گرمایی دیگر ترکیبات شیمیایی مثل HCFC ها و HFC ها به عنوان جایگزین گازهای فریون مطرح شدند؛ که البته قیمت بالاتری دارند و تولید آن ها در شرایط سخت تری صورت می پذیرد. امروزه از گازهای فریون به همراه دیگر گازهای مبرد به صورت ترکیبی استفاده می شود. دلیل این کار، بهبود عملکرد دستگاه به همراه کاهش احتمال نشت گاز در سیستم است. مهم ترین مشخصه ای که برای ترکیب این گازهای مبرد در نظر گرفته می شود، شاخص GWP است. این شاخص به پتانسیل زمین گرمایی معروف بوده و هرچقدر به صفر نزدیک تر باشد، گاز مبرد برای محیط زیست خطر کمتری خواهد داشت.

انواع گازهای مبرد

در ادامۀ بحث کاز فریون چیست ، انواع گازهای مبردی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند را نام برده و به صورت مختصر بررسی کرده ایم.

مبرد R11

این مبرد در گذشته کاربردهای زیادی در صنایع فوم سازی، کمپرسورهای گریز از مرکز و شستشوی سیکل های ترکیبی داشت. اما به خاطر همان اثر مخرب بر روی لایۀ اوزون دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد و با گازهای فریون R23 و R141b جایگزین شده است.

مبرد R12

همچنان در کشورهای درحال توسعه از این گاز به صورت عمده استفاده می شود. از این مبرد در ساخت آب سردکن ها، یخچال های خانگی و فریزرها استفاده می شود. فریون ۱۲ خواص ترمودینامیکی ایده آلی دارد و تولید آن در مقیاس صنعتی بسیار کم هزینه است. ولی طبق قراردادهای جهانی باید کنار گذاشته شده و با گازهای مبردی مثل R134 ، R290 و R600a جایگزین گردد.

مبرد R22

یکی دیگر از CFC های صنعتی که کاربرد فراوانی داشت، فریون ۲۲ بود. از فریون ۲۲ بیشتر برای دستگاه های تبریدی در دماهای پایین استفاده می شود. این گاز نیز به خاطر GWP بالایی که دارد، امروزه با گازهای مبردی مثل R407c و R410a در حال جایگزینی است.

مبرد R134

گاز مبرد R134a که امروزه جایگزین فریون ۱۲ شده است، دارای فرمول شیمیایی CH2FCF3 بوده و دارای خواص ترمودینامیکی مناسبی است. طوری که در ساخت یخچال های خانگی و کولر خودرو می توان به خوبی از آن استفاده کرد.

فریون R290

این مبرد بیشتر با نام پروپان شناخته می شود. R290 نیز یکی از جایگزین های فریون ۱۲ است و در ساخت یخچال های فریزر و ساخت کولرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرد.

مبرد R404

یکی از مبردهای صنعتی که ترکیبی از سه گاز R134a، R143a و R125 است مبرد R404 نام دارد. این مبرد جایگزینی است برای مبردهای R22 و R502. نکته ای که دربارۀ مبردهای ترکیبی وجود دارد، این است که برای شارژ آن ها حتماً باید مبرد حالت مایع داشته باشد. از R404 می توان در طراحی یخچال های فریزر و دیگر وسایل سرماساز عمومی استفاده کرد.

طرح تولید گازفریون

کاربرد گاز فریون

حتی رطوبت گیرها هم از گاز R22 استفاده می کنند.
سیستمی از سیم پیچ ها و کمپرسور در دستگاه تهویه وجود دارد.
دستگاه تهویه هوا گاز R22 را فشرده کرده و آن را بسیار داغ می کند.
زمانی که این گاز در سیم پیچ ها به حرکت در می آید سرد و مایع می شود.
در این حالت R22 سرد شده گرما را از هوای اطراف جذب کرده و هوای سرد را به بیرون می دهد.
این سیکل ورود هوای گرم و خروج هوای سرد در دستگاه ثابت است و با این عمل هوای خنک و مطبوعی در محیط ایجاد می شود.
پرکاربردترین گازهای فریون موجود در بازار گاز R134 (در اتومبیل ها ) و گاز R22 (در سیستم های تهویه هوا) هستند.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید گاز فریون (مبرد)

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک گاز فریون (مبرد) به شرح جدول ذیل می باشد

Farsi TitleSerial Code
۲٬۱-دی‌کلرو -۱-فلورو اتان۲۴۱۱۵۱۳۰۸۴
۱,۱- دی کلرو ۱-فلورو اتان۲۴۱۱۵۱۳۰۸۵
کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید گاز فریون (مبرد)

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی گاز فریون (مبرد) به شرح جدول ذیل می باشد

Farsi TitleHS Code
۲٬۱-دی‌کلرو -۱-فلورو اتان۲۹۰۳۷۳۰۰
۱,۱- دی کلرو ۱-فلورو اتان۲۹۰۳۷۳۰۰

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)