طرح تولید گریس پایه کلسیم

تقریباً ۵۰ سال است که از غلیظ کننده های کلسیم سولفونات برای ساختن نوعی گریس استفاده می شود. گریس کلسیم مقاومت بالایی در برابر فشار (EP) دارد که آن را از بقیه انواع گریس های صنعتی متمایز می کند. این نوع گریس می تواند برای استفاده در دستگاه های H-1 (درجه مواد غذایی) به صورت اختصاصی فرموله شود که در کنار ویژگی قبلی، آن را به جایگزینی جذاب برای دیگر گریس ها تبدیل می کند.
گریس کلسیم با تبدیل شوینده مایع که حاوی کربنات کلسیم هستند، به ذرات کلسیت ساخته می شوند. به دلیل خاصیت روان کنندگی ذرات کلسیت، ممکن است مواد افزودنی دیگر حاوی گوگرد، فسفر یا روی مورد نیاز نباشد. به همین دلیل است که برخی از گریس های حاوی کلسیم برای صنایع غذایی جذاب هستند.

ویژگی ها و کاربرد گریس کلسیم

کاربردهای عمومی گریس سولفونات کلسیم شامل خودرو، صنایع کشاورزی، ساخت و ساز، مواد غذایی، معدن، تولید کاغذ و کارخانه های فولادی است. قسمت های ویژه اتومبیل شامل شاسی، اتصالات و بلبرینگ های چرخ است. کاربردهای صنعتی شامل نوار نقاله ها، سنگ شکن ها و دستگاه های موجود در سواحل و زیر دریا است.
گریس کلسیم همچنین در دریچه های بخار برای کنترل فشار زیاد بخار استفاده می شود. این دریچه های بخار معمولاً در نیروگاه های هسته ای و ایستگاه های تولید گرما یافت می شوند؛ همان هایی که احتمالا در فیلم چرنوبیل راجب آنها شنیده اید. مقاله ای در سال ۲۰۰۲ تأیید می کند که ذرات کلسیت موجود در گریس کلسیم، آنها را به یک انتخاب مناسب برای کاربردهای درجه حرارت بالا تبدیل می کند.
گریس کلسیم عملکرد ضد زنگ زدگی و پایداری اکسیداسیون خوبی دارد. اگرچه غلیظ کننده می تواند روی اکسیداسیون تأثیر بگذارد اما این ویژگی اغلب بر اساس کیفیت روغن استوار است.
به طور خلاصه، در صورت نیاز دستگاه به گریس تایید شده H-1 و مقاوم در برابر گرما یا آب، ممکن است گریس کلسیم نیازهای شما را برآورده می کند و ارزش قیمتی که برای آن می پردازید را داشته باشد.

گریس کلسیم کمپلکس

برای تهیه گریس پیچیده مبتنی بر کلسیم، بخشی از اسید چرب با اسید دیگری (معمولاً یک دی اسید) جایگزین و صابون پیچیده ایجاد می شود. این نوع مخلوط دارای خواص ویژه ای است که باعث می شود بدون از بین رفتن ساختار آن یا جدا شدن روغن از غلیظ کننده، بتواند گرمای بیشتری را تحمل کند.
به این حداکثر دما، نقطه افت گفته می شود. نقطه افت بسیار مهم است زیرا گریس در این نقطه به مایع تبدیل می شود (روغن از غلیظ کننده جدا می شود). گریس های مبتنی بر کلسیم از نقطه افت بالاتری برخوردار هستند که آنها را برای برخی از کاربردهای درجه حرارت بالا جذاب می کند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید گریس پایه کلسیم

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد آیسیک
گریس پایه کلسیم۲۳۲۰۵۱۲۳۴۰
گریس پایه کلسیم کمپلکس۲۳۲۰۵۱۲۳۴۵
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید گریس پایه کلسیم

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی گریس پایه کلسیم و گریس پایه کلسیم کمپلکس ۲۷۱۰۱۹۳۰ میباشد.

مراحل تولید گریس پایه کلسیم

خواص گریس‌ها، مخصوصاً گریس‌های پایه‌صابونی، به همان اندازه که وابسته به ترکیب‌درصد و خواص مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده‌ی آنها می‌باشد، به چگونگی مراحل تولیدشان نیز بستگی دارد. این مراحل شامل تولید ماده‌ی سفت‌کننده و مخلوط‌کردن آن با سایر مواد سازنده‌ی گریس، می‌باشد. به طور کلی ساخت گریس به دو روش پیوسته و ناپیوسته انجام می‌شود. خود روش ناپیوسته به دو صورت مختلف قابل انجام است. در روش اول از صابونی که به‌طور جداگانه و از قبل آماده شده‌است استفاده می‌شود ولی در روش دیگر صابون به‌طور همزمان با تولید گریس، در داخل روغن‌پایه تولید می‌شود.
ساخت صابون: این ماده خود نیز از پخت چربی ها (اسید های چرب) و مواد قلیایی به دست می آید. صابون در بسیاری از گریس ها بایستی از قبل تهیه شود. برای این منظور مواد اولیه به درون دستگاه پخت صابون بنام اتوکلاو، تزریق شده و تحت فشار قرار می گیرد. سپس این دستگاه به طور کامل بسته شده و مانند دیگ های زودپز تحت فشار قرار می گیرد. این دستگاه دارای جداره ای گرمکن از نوع روغن داغ بوده و دمای پخت آن در حدود۳۰۰ درجه سانتی گراد است. اتوکلاو هم چنین برای اختلاط کامل، دارای همزنی است که در زمان پخت برای یکنواختی کامل مواد از آن استفاده می شود. بدین ترتیب ساخت صابون با انجام آزمایش ها و نمونه برداری تا به دست آوردن نتیجه کامل ادامه می یابد.
ساخت گریس: پس از پایان ساخت صابون، مواد به داخل دستگاه پخت گریس بنام «کتل» انتقال یافته و سپس روغن به آن افزوده می شود. این دستگاه مشابه اتوکلاو عمل می کند با این تفاوت که تحت فشار قرار نمی گیرد. در زمان پخت، صابون در داخل روغن به صورت کریستال های ریز درآمده و مخلوطی به حالت ژلاتینی به وجود می آورد. رشد کریستال ها در روغن از عمده و حساس ترین مراحل پخت گریس است. اگر از مواد اولیه به ویژه روغن پایه نامرغوب استفاده شود، ساختار کریستال های به وجود آمده ضعیف شده و در زمان کارکرد در شرایط عادی و یا سخت، صابون از روغن جدا و گریس خاصیت روانکاری را از دست خواهد داد.
کریستال ها: نوع و اندازه کریستال ها عمده ترین عامل ساختار گریس است. به طور کلی آنها به سه گروه الیاف بلند، متوسط و کوتاه طبقه بندی می شوند. ضخامت این رشته ها از۱۰۰ تا۰/۰۱۲ میکرون متفاوت است. هر چه نسبت طول رشته ها به قطر آنها بیشتر باشد گریس از قوام بهتری برخوردار خواهد بود.گرید: گریس از نظر طبقه بندی به۹ گروه تقسیم شده است. در هر طبقه حدفاصل کوچک ترین تا بزرگترین مقدار،۳۰ و بین هر گروه۱۵ واحد فاصله وجود دارد. حداقل این مقدار،۸۵ و حداکثر آن۴۷۵ است. برای تعیین گرید گریس آن را به دمای۲۵ درجه سانتی گراد می رسانند. سپس دستگاه نفوذ پذیری را که دارای مخروط استانداردی است، از ارتفاع معین با استفاده از نیروی طبیعی ثقل بر روی سطح گریس گرم شده می اندازند.

وضعیت واحد های فعال تولید گریس پایه کلسیم

در نمودار های زیر تعداد و ظرفیت واحد های فعال تولید گریس پایه کلسیم و گریس پایه کلسیم کمپلکس در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات گریس پایه کلسیم

نمودار واردات و صادرات گریس پایه کلسیم در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد تولید گریس پایه کلسیم

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد تولید گریس پایه کلسیم اینجا کلیک کنید

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید گریس پایه کلسیم

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۲۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵.۸ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)