طرح تولید گوارگام

طرح تولید گوارگام

گوارگام (Guar Gum) و یا گوار حاصل فرآوری دانه های گوار می باشد که با نام cyamopsis tetragonoloba نیز شناخته می شود. گوارگام به عنوان یک پرکننده و تثبیت کننده اقتصادی خوب سالهاست که شناخته شده است. این ماده یک تثبیت کننده، روان کننده و غلظت دهنده مقرون به صرفه است. با نام های مختلفی از جمله گووما گوار، گوم گوار، گواران و …نیز شناخته می شود. گوارگام معمولا به صورت یک پودر تولید شده و در بازار ارائه می‌شود و بر خلاف سایر غلظت دهنده ها مثل نشاسته اصلاح شده، از گوارگام به عنوان یک ماده افزودنی دارای برچسب کاملا طبیعی استفاده می شود. یکی از کاربردهای عمده گوارگام، غلظت دادن بیشتر، به فرآورده های غذایی است، به همین علت به آن صمغ گوار یا ادامس گوار نیز می‌گویند. گوار حاوی مقادیر زیادی آدامس گوار است، لوبیا به صورت پودر در آمده و به ژل تبدیل می شود. سپس با آب مخلوط می شود. این فرم پودر شده هم به عنوان ماده غذایی در غذاها و هم به عنوان مکمل استفاده می شود.
گوارگام یا صمغ گوار از نظر ماهیت ساختاری نوعی پلی ساکارید بوده که زنجیره اصلی آن مانوز است و گروه های جانبی متصل به آن نیز از نوع گالاکتوز می باشند. این ماده از گیاه گوار استخراج شده و در ترکیب با آب، محلولی غلیظ را ایجاد می کند که به سبب داشتن این ویژگی در صنایع غذایی کاربرد های بسیاری دارد.
گیاه گوار به شکل لوبیا است و اصلی ترین مناطق پرورش دهنده آن، کشور های هند و پاکستان می باشند؛ با این وجود آمریکا، استرالیا و آفریقا نیز در تولید و صادرات این گیاه پر کاربرد به سایر نقاط جهان سهیم می باشند. گوارگام دارای خاصیت غلیظ کنندگی و پایدارکنندگی بوده و در صنایع غذایی، دارویی و همچنین آرایشی نقش امولسیفایری خود را نیز به نمایش می گذارد.
این ماده پس از طی کردن مراحل صنعتی به یک پودر یکدست و نرم سفید رنگ تبدیل می گردد و در نهایت در صنایع مختلف به عنوان یکی از مواد اولیه فرآورده های تولیدی به کار برده می شود.

تاریخچه گوارگام

تاریخچه گوارگام به کاشت گیاه گوار برای نخستین بار به هندوستان بر می گردد. مقاومت بالای این گیاه در برابر شرایط سخت جوی نظیر کم آبی، زمین های سنگی، تابش شدید نور آفتاب عوامل مؤثر در انتقال کاشت این محصول به ایالت متحده امریکا در سال ۱۹۰۳ میلادی و زیر کشت قرار دادن حجم وسیعی از زمین های تگزاس و اوکلاهاما در سال ۱۹۵۰ میلادی جهت بهره برداری تجاری بوده است.
امروزه تولید عمده این ماده درجهان در کشورهای هند، پاکستان و امریکا صورت می پذیرد. شایان ذکر می باشد که این گیاه در استرالیا و افریقا هم به میزان کم کشت داده می شود. ۸۰% گوار مصرفی در جهان در کشور هند و از این میزان ۷۰% در ایالت راجستان و درنهایت می توان گفت که ۶۰% مربوطه تنها در شهر جادپور این ایالت تولید می گردد.

ویژگی گوارگام

خاصیت غلظت دهی پودر گوارگام به دلیل همین وزن مولکولی بالای آن است و همین خاصیت این محصول را به شدت محبوب کرده است. حضور پلیمر کربوهیدرات خوراکی، پودر گوارگام را به عنوان یک واکنش دهنده بین هیدروژن و پیوند مواد معدنی و حتی در سطوح سلولز مناسب می سازد.
پودر گوارگام غلظت بیشتری نسبت به پودر ذرت تولید می کند.
فرآیند شکل گیری کریستال یخ را کنترل می کند.
گوارگام یک گیاه با مقاومت بالاست.
گوارگام شکل ژله ای به آب می دهد.
گوارگام در حیطه ی بسیار وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار میگیرد، معدن، نفت، حفاری و نساجی، مواد غذایی، داروها، لوازم آرایشی، آب درمانی، معدن، حفاری، مواد منفجره، قنادی و بسیاری دیگر استفاده می شود.

کاربرد های گوارگام در صنعت

همانطور که گفته شد، گوارگام به واسطه داشتن خاصیت غلیظ کننده، امولسیفایری و ژل کنندگی خود در زمینه های مختلفی از جمله صنایع غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی کاربرد های عمده ای دارد. در ادامه به توضیح اجمالی هر کدام از این کاربرد ها خواهیم پرداخت.

صنایع غذایی

شاید به توان گفت درصد عمده ای از گوارگام به عنوان یک ماده افزودنی در تولید فرآورده های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این صمغ یکی از ارزان ترین هیدروکلوئید های موجود بوده و دارای مزایایی همچون نگهداری آب، غنی بودن از فیبر، داشتن کالری ناچیز، کمک به تشکیل بلور های یخ و… می باشد.
یکی از رایج ترین موارد استفاده از گوارگام در صنایع غذایی، تهیه انواع بستنی است. این صمغ با داشتن خاصیت هیدراتاسیون سریع در آب سرد به عنوان یک استابلایزر و پایدار کننده باعث همبستگی مواد اولیه مورد استفاده در تهیه بستنی می گردد. تنها ۰.۲ درصد از این ماده در مدت ۲۰-۳۰ ثانیه و تحت دمای بالا بستنی با کیفیتی را فراهم می آورد.
از جمله سایر فرآورده های غذایی حاوی صمغ گوارگام می توان به دسر های سرد، محصولات پخت شده مثل کیک و کلوچه، انواع سس، لبنیات، انواع نوشیدنی، فرآورده های کنسرو شده، انواع مربا و به طور کلی فرآورده های رژیمی اشاره کرد.

صنایع دارویی

از آنجایی که گوارگام منشأیی طبیعی دارد، دارای خواص زیادی برای سلامت ما است. متخصصین علوم پزشکی بر این باورند که این ترکیب برای درمان یبوست، دیابت، اسهال، کلسترول بالا و سندروم روده تحریک پذیر بسیار مفید می باشد.
خاصیت کاهش دهندگی کلسترول این ماده در کنار پکتین که یکی از همراهان گوارگام در صنایع غذایی است، دو چندان می گردد.
به غیر از موارد گفته شده، از گوارگام در صنعت داروسازی به عنوان عامل بالا برنده ویسکوزیته و افزایش دهنده چسبندگی مواد تشکیل دهنده قرص ها نیز استفاده می شود.

آرایشی و بهداشتی

خاصیت قوام دهندگی و امولسیفایری گوارگام در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. تولیدکنندگان فعال در این حوزه از این صمغ برای تولید فرآورده هایی همچون لوسیون، شامپو، ژل مو، صابون، محصولات مراقبت از پوست و ضد پیری، لوازم آرایش چشم و صورت، رژ لب، خمیر دندان، کرم های اصلاح و… استفاده می کنند.
تولید گوارگام

پودر خالص گوارگام

رنگ پودر گوار سفید مایل به زرد است که عطر و بوی کمی دارد وهمچنین دارای بافت بسیار نرمی است، گیاه گوار به شکل یک بوته (یک گیاه خانواده نخود) است که در خاک های شنی بخوبی رشد می کند و بارندگی و تا حدی نور آفتاب زیاد در رشدش موثر است. از ۱۰۰ کیلو دانه های غلاف دار گوار حدود ۲۹ کیلو گرم پودر تولید می شود. برداشت این محصول کوتاه مدت است و در عرض ۳-۴ ماه از کاشت آن برداشت می شود.
ماه های اوایل پاییز زمان برداشت گیاه گوارگام می باشد، دانه های آن برای فرآوری و قسمت سبز گیاه برای تغذیه دام مورد استفاده قرار می گیرد. گوارگام می تواند جایگزین مناسب برای نخود فرنگی باشد، با توجه به اینکه بذر گوارگام اندازه نسبتا بزرگی دارد، طی یک فرآیند در کارخانجات و با استفاده از ماشین آلات طراحی شده برای این فرآیند به پودری بسیار ریز تبدیل می شود.
نکته جالب در رابطه با قدرت غلظت دهندگی پودر گوارگام است که هشت برابر نشاسته ذرت است. به همین دلیل، گوارگام به طور گسترده ای در برنامه های تولید مواد غذایی استفاده می شود و از مواد اولیه غذایی پر کاربرد در صنایع خوراکی است. علاوه بر این، آن را نیز به عنوان یک ماده مؤثر در محصولات لبنی، پخت انواع نان، سس گوجه فرنگی استفاده می کنند. استفاده تجاری و صنعتی پودر گوارگام شامل برنامه های کاربردی در زمینه تولید نساجی، کاغذ، لوازم آرایشی، بهداشتی، دارویی و چاپی می باشد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید گوارگام

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک گوارگام به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
گوارگام۱۵۴۹۵۱۲۵۱۸

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید گوارگام

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی گوارگام به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
گوارگام۱۳۰۱۹۰۰۰

 

فرآیند تولید پودر گوارگام

تکنیک های مختلف پردازش بستگی به نیاز و اندازه گوارگام دارد. تولید تجاری گوارگام به طور معمول از مراحل خردکردن، تمیز کردن، ساییدن و پرداختن تشکیل می شود. انتخاب گوارگام در این فرآیند بسیار مهم است. یک نوع تقسیم بندی برای تمیز کردن آن به کار برده می شود و سپس آن را خیس می کنند تا آن را در یک مخلوط کن دو مخروطی بفرستند. این مرحله بسیار مهم است، زیرا میزان هیدراتاسیون محصول نهایی را تعیین می کند. محصول خیس شده که دارای رطوبت زیاد است، از طریق یک صافی عبور می کند. پس از این مرحله گوارگام را خشک می کنند. تکه های گوارگام از طریق صفحه نمایش چرخان نشان داده می شود تا اندازه ذرات مورد نیاز را ارائه دهد. با توجه به نیاز ویسکوزیته و غلظت مورد نیاز، به یک ماده یکنواخت، جداگانه و مورد انتظار تبدیل می شود.
این مرحله به کاهش بار و فشار بر روی چرخ دنده کمک می کند. پودر کردن محصول خیس شده بسیار سخت است و سنگ زنی و آسیاب مستقیم آن باعث ایجاد گرمای زیاد در دستگاه آسیاب می شود که در فرآیند تاثیر خوبی ندارد و هیدراتاسیون محصول را کاهش می دهد. از طریق حرارت دادن، سنگ زنی و صاف کردن، پوسته رویی جدا می شود و گوارگام تصفیه شده به دست می آید. از طریق فرآیند آسیاب، ماده تصفیه شده به پودر تبدیل می شود. در نتیجه این فرآیند ترکیب ماده اصلی با پوسته جدا شده در مرحله تصفیه “غذای گوار” نامیده می شود، که به طور گسترده به عنوان خوراک دام به فروش می رسد. این ماده دارای پروتئین بالا و حاوی روغن و آلبومینوئید است.

گوارگام و بازار آن در جهان

هندوستان در زمینه گوارگام و صمغ گوار در بازار جهانی نقش مهمی ایفا کرده است. تولید این کشور در حدود ۸۰ درصد تولید کل جهان را به خود اختصاص داده است. این رقم تا ۶ هزار تن است. راجستان به طور کامل ۷۰ درصد از تولید گوارگام را دراختیار دارد. گوارگام به عنوان یک سبزی در شبه قاره هند مصرف می شود. همچنین در ساخت ترشیجات استفاده می شود. ۲۵۰۰۰ تن تولید کل در کشور به بازار داخلی وارد شده است. صمغ گوار طیف گسترده ای از کاربردها و سهم عمده تقاضای بخش های مختلف صنعتی را دارد. هندوستان صادر کننده پیشرو خالص دانه گوارگام و آدامس گوار می باشد. این کشور صادر کننده بیش از ۱۱۷۰۰۰ تن گوارگام و مشتقات آن است که شامل ۳۳۰۰۰ تن آدامس گوار پالایش شده و ۸۴۰۰۰ تن آدامس گوار خردشده یا پودر شده است.
ارزش خالص صادرات هند بر این اساس Rs 500 crores تخمین زده شده است. تولیدات حاصل از گوارگام توسط هند به عنوان تولید کننده پیشرو این محصول غالب است. الگوی مصرف دانه های این ماده به طور عمده تحت تأثیر تقاضاهای صنعت نفت ایالات متحده آمریکا و مزارع نفت خاورمیانه قرار گرفته و محصولات مشتق شده از این دانه ها در صنایع حفاری نفت بسیار مفید هستند. تقریبا ۴۰ هزار تن گوارگام و مشتقات آن مورد نیاز است. همچنین در سایر نقاط جهان، روند مصرف به مرور زمان افزایش یافته است که منجر به معرفی این محصولات در بسیاری از کشورها شده است. کشورهای عمده صادرات گوارگام گوارشی عبارتند از: هندوستان، پاکستان، ایاالت متحده، مکزیک، اسپانیا، فرانسه و یونان.
عرضه این محصول تقریبا بین سال های مختلف متفاوت است، در حالی که تقاضا در طول سال ها تقریبا ثابت است. مشارکت دلالان و سهامداران در بازار فیزیکی وجود دارد. این کالا تحت یک دوره ذخیره سازی طولانی بر اساس تقاضا و قیمت های بازار قرار دارد. هیچ مقرراتی مربوط به تولید، توزیع، بازاریابی، صادرات یا واردات کالا وجود ندارد و نیروهای بازار قیمت ها را تعیین می کنند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)