طرح تولید لسیتین و روغن سویا

لسیتین (Lecithin) یک ماده مایع، چرب به رنگ زرد قهوه ای است که از بافت های گیاهی یا حیوانات بدست می آید. لسیتین یک ترکیب آمفی فیلیک است یعنی توانایی جذب آب و چرب d را دارد و برای نرم کردن بافت مواد غذایی، ایجاد امولسیون و هموژن سازی مخلوط های مایع مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته تخم مرغ منبع اصلی لسیتین بود، اما اکنون بسیاری از غذاها از لسیتین سویا که یک جایگزین نسبتاً ارزان با تولید آسان است استفاده می کنند. این ماده مخلوطی از گلیسیروفسفولیپیدها از جمله فسفاتیدیل کولین، فسفاتیدیل اتانول آمین، فسفاتیدیل اینوزول، فسفاتیدیل سرین و اسید فسفاتیدیک است.
این ترکیب در درجه اول برای تثبیت مواد تشکیل دهنده خوراکیها مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برای جذب روزانه ماده مغذی کولین به غذاهای مختلف اضافه می شود.
لسیتین را می توان با استفاده از حلالهایی مانند هگزان، اتانول، استون، اتر نفت یا بنزن به راحتی با روش شیمیایی یا به صورت مکانیکی استخراج کرد.
این ترکیب معمولاً از منابعی مانند زرده تخم مرغ، منابع دریایی، سویا، شیر، کلزا، پنبه دانه و روغن آفتابگردان قابل استخراج است. این ماده حلالیت کمی در آب دارد اما یک امولسیفایر عالی است.
در محلول آبی، فسفولیپیدهای آن بسته به هیدراتاسیون و دما، می توانند لیپوزومها، صفحات دو لایه، میسل ها یا ساختارهای چند لایه تشکیل دهند. این امر منجر به تولید نوعی سورفاکتانت می شود که معمولاً به عنوان آمفیپاتیک طبقه بندی می شود. لسیتین به عنوان یک مکمل غذایی و افزودنی غذایی به فروش می رسد. (طرح تولید لسیتین)

تاریخچه‌ی لسیتین

این ماده برای اولین بار توسط دانشمند فرانسوی، لئودور گوبلی، در سال ۱۸۴۵ جداسازی شد. گوبلی در سال ۱۸۵۰ نام لسیتین را به فسفاتیدیل‌کولین اختصاص داد. او اولین بار این ماده را از زرده‌ی تخم‌مرغ جداسازی و فرمول شیمیایی کامل آن را در سال ۱۸۷۴ پیدا کرد. از زمان جداسازی تا یافتن فرمول شیمیایی، گوبلین متوجه شده بود که این ماده در بسیاری از ساختارهای زیستی مانند خون وریدی، ریه‌ها، صفرا و مغز انسان، تخمک ماهی‌ها، تخم ماهی‌ها و مغز گوسفند و مرغ وجود دارد

کاربردهای لسیتین در صنایع غذایی

این ترکیب به خیس شدن سریع و کامل پودرها در سیستم های آبی کمک می کند. به عبارتی این ماده در پودرهای فوری برای اصلاح هیدراتاسیون و انحلال سریع تر مورد استفاده قرار می گیرد.
این ماده امکان کنترل ویسکوزیته را در محصولات مایع و نیمه مایع فراهم می کنند. به عنوان مثال، شکلات و روکش های مرکب از لسیتین برای کنترل ویسکوزیته استفاده می کنند.
این ترکیب کشش سطحی چربی ها را تا حد زیادی کاهش می دهد و باعث می شود ذرات شکلات، شکر و سایر محصولات شیر به خوبی حل شوند. این پوشش باعث افزایش جریان پذیری ذرات مواد غذایی می شود و قابلیت اختلاط را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. میزان استفاده معمولی از این ترکیب برای اصلاح ویسکوزیته از ۰.۲٪ -۰.۶٪ از وزن کل محصول است.
این ماده باعث جداسازی راحت و کامل مخلوط های مواد غذایی از ظروف و دستگاه ها شده و صرف وقت برای این روند را به حداقل می رسانند. بطورکلی فرمول روغن های گیاهی حاوی ۲% لسیتین است که در روغن های دیگر می تواند تا ۱۰% نیز افزایش یابد.
این ماده به تشکیل یک فیلم پایدار کمک کرده و از چسبندگی مواد غذایی به یکدیگر جلوگیری می کند. بنابراین بهترین ترکیب برای اختلاط مستقیم خصوصا در محصولات پختنی است و مانع چسبیدن آنها به مخازن مخلوط می شود.
این ترکیب عمر مفید محصولات غذایی را افزایش داده و در حین سرخ شدن به بهبود بافت و انتشار طعم مواد غذایی کمک می کند.
استفاده از این ماده در خمیر و پخت و پز باعث کاهش مصرف چربی و تخم مرغ می شود، حتی به توزیع مواد در خمیر کمک کرده و تخمیر را تثبیت می کند، حجم را افزایش می دهد و از سلول های مخمر موجود در خمیر هنگام یخ زدگی محافظت می کند.
برای بهینه سازی عملکرد لسیتین ممکن است این ترکیب به صورت آنزیماتیک هیدرولیز شود. در لسیتینهای هیدرولیز، بخشی از فسفولیپیدها که حاوی یک اسید چرب است توسط فسفولیپاز برداشته می شود، به چنین فسفولیپیدها لیزوفسفولیپید گفته می شود.
این ترکیب همچنین ممکن است توسط فرآیندی به نام فراکسیون اصلاح شوند. طی این فرآیند، لسیتین با یک الکل که معمولاً اتانول است مخلوط می شود. برخی از فسفولیپیدها، مانند فسفاتیدیل کولین به خوبی در اتانول محلول هستند در حالی که اکثر فسفولیپیدهای دیگر در اتانول به خوبی حل نمی شوند. پس از جداسازی اتانول با تبخیر، لسیتین غنی شده با فسفاتیدیل کولین جدا می شود. (طرح تولید لسیتین و روغن سویا)

سایر کاربردهای لسیتین

این ترکیب در صنعت داروسازی به عنوان ماده خیس کننده، عامل تثبیت کننده و غنی سازی کولین عمل کرده و به امولسیون و کپسوله سازی داروها کمک می کند و یک عامل آنتی کیک است.
می توان از این ترکیب برای تزریق چربی داخل وریدی و برای مصارف درمانی استفاده کرد. در خوراک دام، چربی و پروتئین را غنی می کند و باعث بهبود کیفیت پلت می شود.
در صنعت رنگسازی این ماده برای پوشش های محافظ سطوح یا جوهر چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب با خاصیت آنتی اکسیدانی به عنوان یک مهار کننده زنگ زدگی عمل می کند و تقویت کننده رنگ، کاتالیزور، اصلاح کننده، نرم کننده و پراکنده ساز است.
این ماده خواص تقویت کننده و تعلیق کننده و مرطوب کننده دارد و به حفظ مخلوط یکنواخت چندین رنگدانه و حذف رنگدانه های اکسید فلزی کمک کرده و از سفت شدن رنگدانه ها جلوگیری می کند.
این ماده کف را در رنگهای مبتنی بر آب از بین برده و به پراکندگی سریع رنگهای مبتنی بر لاتکس کمک می کند.

موارد تاثیر گذار
pH

pH در اکثر محصولات لسیتین حدود ۷ است. به طور کلی این ماده در فرمولهایی با pH بالاتر از ۴ موثر است.

نمک ها

بیشتر محصولات غذایی حاوی سطح نمک از ۱٪ -۲ هستند. محتوای نمک بالای ۲٪ ممکن است بر عملکرد این ماده تأثیر بگذارد.

لسیتین های صنعتی

لیپوتین ۵۰ یک لسیتین استاندارد با دامنه وسیع مناسب برای فرمولاسیون های رنگی حلال، تصفیه چرم و منسوجات، مایعات حفاری، چسب ها و چسب ها و همچنین روان کننده ها است و بهترین نتیجه را بین قیمت و عملکرد فراهم می کند.
لیپوتین ۱۰۰ لسیتین نسخه فنی یک لسیتین استاندارد مناسب برای همه برنامه های امولسیون غیر غذایی است.
لپیتین لیپوتین DB یک لسیتین سفید و شفاف مضاعف برای فرمولاسیون های رنگ روشن حلال است.

روغن سویا

وغن سویا یک روغن گیاهی است که از سویا به دست می آید و از لحاظ علمی به عنوان گلیسین ماکس (Glycine max) شناخته می شود. این روغن یکی از روغن های گیاهی شناخته شده در جهان است که شهرت آن احتمالا به دلیل کشت گسترده و بهره برداری از سویا، به ویژه در دهه های اخیر است. سویا بومی شرق آسیا است و به عنوان یک گیاه خوردنی به شمار می رود، با این حال، با وجود منشاء محدود آن؛ به دلیل قابلیت خوردنی که دارد بسیار ارزشمند است. بیشتر روغن سویا تصفیه شده، ترکیب شده و گاهی اوقات هیدروژنه شده است و می تواند به سطوح مختلف درجه بندی شود و بسته به کاربرد مورد نظر طبقه بندی می شود.
روغن سویا به دلیل وجود انواع مختلفی از اسید های چرب ضروری موجود در آن، که برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند، نسبت به سایر روغن های گیاهی سالم تر در نظر گرفته میشود. همچنین شماری از استرول های گیاهی در روغن سویا وجود دارند که می توانند مزایای سلامتی فراوانی را در افرادی که به طور منظم از روغن سویا در رژیم غذایی خود بهره می برند، داشته باشند. محتوای ویتامین و مواد معدنی سویا، چیزی است که این گیاه خوردنی را خوشمزه و بسیار مفید ساخته است.

ترکیبات روغن سویا

در هر ۱۰۰ گرم، این روغن دارای ۱۶ گرم چربی اشباع، ۲۳ گرم چربی اشباع نشده از نوع مونو و ۵۸ گرم چربی اشباع نشده از نوع پلی می‌باشد. عمده اسیدهای چرب اشباع نشده در تری گلیسیریدهای روغن سویا، پلی اشباع نشده اسید آلفا-لینولنیک ۷-۱۰% و اسید لینولئیک ۵۱% است و اسید اولئیک غیر اشباع نیز ۲۳% هم چنین حاوی اسیدهای چرب اشباع اسید استئاریک ۴% و اسید پالمیتیک ۱۰% می‌باشد.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید لسیتین و روغن سویا

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک لسیتین و روغن سویا به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولاتکد آیسیک
لسیتین سویا۱۵۱۴۴۱۲۴۱۶
لسیتین کپسول۲۴۲۳۵۱۴۸۴۹
 
کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید لسیتین و روغن سویا

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی لسیتین و روغن سویا به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
لسیتین سویا۲۱۰۶۹۰۲۰
 
فرآیند تولید روغن سویا

برای تولید این روغن، دانه‌های سویا شکسته می‌شوند، از نظر رطوبت تنظیم می‌شوند، بین ۶۰ تا ۸۸ درجه سانتی گراد (یعنی بین ۱۴۰ تا ۱۹۰ درجه فارنهایت) گرم می‌شوند، به صورت پوسته در می‌آیند و با هگزان‌ها از حلال استخراج می‌شوند. سپس روغن تصفیه می‌شود، برای کاربردهای مختلف مخلوط می‌شوند و گاهی نیز هیدروژنه می‌شوند.
Soybean oil، هم مایع و هم تا حدی هیدروژه، به عنوان روغن گیاهی فروخته می‌شوند یا مواد تشکیل دهنده انواع گسترده‌ای از غذاهای فرآوری شده هستند. باقی مانده حاصل از تولید این روغن (کنجاله سویا) به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود.
در فصل رشد سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲، ۳۰.۶ میلیون تن روغن سویا در سراسر جهان تولید شد که تقریبا نیمی از روغن گیاهی خوراکی موجود در جهان را تامین کرد و ۳۰% کل چربی‌ها و روغن‌های تولید شده، از جمله چربی‌های حیوانی و روغن‌های حاصل از گیاهان گرمسیری.
در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸، تولید جهانی از ۵۷.۴ میلیون تن روغن سویای تولید شده، مقدار چشم گیری در دست تولید کنندگان پیشرو از جمله چین با ۱۶.۶ میلیون تن، ایالات متحده با ۱۰.۹ میلیون تن، آرژانتین با ۸.۴ میلیون تن، برزیل با ۸.۲ میلیون تن و اروپا با ۳.۲ میلیون تن بوده است.

وضعیت واحد های فعال تولید لسیتین و روغن سویا

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید لسیتین و روغن سویا در کشور به تفکیک استان آمده است .
واحدفعال لسیتین

جدول واحد های فعال تولید لسیتین

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید لسیتین و روغن سویا در کشور به تفکیک استان آمده است .
جدول واحدفعال لسیتین

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید لسیتین و روغن سویا

ظرفیت تولید سالیانه روغن سویا: ۷۰۰۰۰ تن
ظرفیت تولید سالیانه لسیتین: ۲۵۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۱ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲ میلیون یورو (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۸ میلیون یورو
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۳ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)