طرح تولید گچ آلفا (1)

طرح تولید گچ آلفا

سولفات کلسیم یکی از مواد معدنی است که در زمین به وفور یافت می شود و بسته به مقدار آب کریستال، عمدتاً به فرم دی هیدرات (DH)، همی هیدرات (HH)، و انیدرات (AH)، یافت می شود. سولفات کلسیم همی هیدرات (HH) که یک ماده بسیار مهم، بویژه در صنعت ساختمان است از آبگیری از DH به دست می آید و به دو شکل سولفات کلسیم همی هیدرات آلفا (α-HH)و سولفات کلسیم همی هیدرات بتا، β-HH) (جود دارد.
گچ آلفا از نوع گچ های نرم و با زمان گیرایش بالا می باشد. ریز دانه بودن ابعاد و یا به عبارت دیگر میکرونـزه بودن این نوع گچ از خصوصیات بارز آن محسوب می شود. این نوع گچ از نظـر فنـی خـو د بـه دو نـوع قابـل تقسیم میباشد گچ آلفا در انواع فرم های طبی، دندانپزشکی، صنعتی و ارتوپدی پلیمـری در بـازار جهـانی تولیـد و خریـد و فروش می شود. در نوع اول که به همان گچ آلفا معروف است، عملیات پخت در اتوکلاو و در فشار و حـرارت ۹۷ انجام میگیرد. در نوع دوم که بهنام گچ آلفای پزشکی مرسوم است پخت در دمای ۱۰۰ انجام میگردد . مرغوبترین و با ارزشترین نوع گچ، گچ آلفا میباشد. گچ آلفا که به گچ صنعتی نیز معروف است در صنایع پزشکی و ساخت قالبهای چینیسازی، دندانسازی، مجسمهسازی و جواهرات استفاده می شود خصوصیاتی از قبیل استحکام بالا که گچ آلفا دارد باعث شده که مصرف آن در سایر صنایع موجب بهبود کیفیت محصولات تولیدی گردد. با تولید گچ آلفا، ارزش افزوده سنگ گچ، افزایش قابل توجهی یافته و با افزایش تقاضای خارجی برای این نوع گچ، ارزش صادرات گچ و محصولات گچ کشور نیز رشد قابل توجهی خواهد داشت

برخی تفاوت های گچ آلفا و بتا

۱. روش تهیه (گچ آلفا به روش تر و در فشار بالا و بصورت اتوکلاو – گچ بتا به روش خشک فقط پخته می شود(
۲. خواص فیزیکی (بلورینگی، اندازه و شکل ذرات، دانسیته، ضریب شکست، حلالیت و غیره(
۳. مقدار آب مورد نیاز جهت گیرش (گچ آلفا تقریبا یک سوم گچ بتا به آب نیاز دارد(
۴. استحکام
۵. خواص حرارتی

ویژگی های گچ آلفا

ویژه ترین خاصیت همی هیدرات آلفا (گچ آلفا) مقاومت اولیه و نهایی بسیار بالای آن در گچ، ملات، سیمان، مواد دندانپزشکی و غیره است که آن را بطور کلی از نوع معروف و قدیمی بتا متمایز می سازد. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به شکل پذیری فوق العاده ، دقت بالا ، نداشتن تغییر حجم ، توان تحمل حرارت و نهایتا مقاومت بالای آن اشاره کرد

قیمت تولید داخلی و جهانی گچ آلفا

گچ آلفا کالایی است که تحت خصوصیات شیمیایی مختلف در جهان تولید و مصرف می . دشو در برخی انواع این گچ از پلیمرهای مخصوص برای بهبود خواص آن نیز استفاده میگردد. لذا برحسب کیفیت، اعتبار برند تولیدکننده و همچنین خواص مکانیکی و شیمیایی آن، قیمتهای متفاوتی در بازارهای جهانی وجود دارد. قیمت هر کیلو از گچ آلفا در بازارهای داخلی ایران بطور متوسط حدود ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ ریال می باشد . قیمت گچ آلفا در بعضی از تولیدکنندگان خارجی
۱. کشور چین ۹۵ دلار بر هر تن
۲. کشورهای آسیایی ۱۲۰ دلار بر هر تن
۳. کشورهای اروپایی ۱۴۰ دلار بر هر تن

کاربرد گچ آلفا

•استفاده برای ساخت قالب دندان
لثه انسان و همچنین دندان آن دارای شکل هندسی نامنظم می باشد. بنـابراین بـرای سـاخت قالـب آن لازم است از مواد معطف و شکل پذیر استفاده گردد . از طرف دیگر پزشکان دندان ساز تخصص خاصی در اسـتفاده از ماشین ابزار برای ساخت قالب دندان برخوردار نمی باشند و در نهایت گچ قالب گیری بسیار خوبی داشته و از قیمت بسیار کمتری نیز برخوردار است .دلایل فوق باعث استفاده آن در دندانسازی شده اسـت . در ایـن امر ابتدا قالب لثه با مواد خمیری شکل گرفته شده و سپس با برگرداندن آن به گچ، دندان مصنوعی انسان با استفاده از قالب گچی فوق ساخته میشود.

• استفاده برای شکسته بندی
در این حالت گچ مورد استفاده، گچ طبی نامیده می شود. از آن برای ثابت نگه داشتن اعضا شکسته انسانها استفاده میگردد . خاصیت صلب بودن گچ، گیرایش مناسب برای عملیات طبی، نرمـی و بهداشـتی بـودن آن از جملـه دلایـل استفاده از آن در این حوزه های مصرف می تواند محسوب گردد.

• استفاده برای ساخت قالب جواهرات
جواهرات مختلف نیز مانند دندان انسان و حتی پیش از آن از شکل هندسی بسیار نامنظمی برخوردار بوده و لذا ساخت قالب برای تولید آنها استفاده از روش های موجود ماشین کاری ممکن نبوده و یـا بـسیار پرهزینـه است. از اینرو برای ساخت این محصولات نیز از گچ استفاده میگردد.

طرح تولید گچ آلفا (2)

استفاده برای مجسمه سازی
یکی دیگر از موارد کاربردگچ پزشکی یا گچ آلفا، استفاده از آنها در ساخت قالب مجسمه هـا و اشـیاء تزئینـی مشابه آن است . در این حالت نیز مجسمه از شکل هندسی نامنظم برخوردار بوده و گچ بـا نفـوذ در خ لـل و فرج مجسمه، تولید قالب با دقت قابل قبول را می نمایند .

سایر موارد کاربرد گچ اآلفا
خواص مکانیکی، شیمیایی و همچنـین نـازل بـودن قیمـت گـچ پزشـکی، سـبب شـده اسـت کـه در کلیـه قالبسازیها و همانندسازی های صنعتی و هنری (مانند ساخت نقش و نگار دور قاب تابلوهـا ، سـاخت قالـ ب ظروف و ساخت نما و دکوراسیون در ساختمان،)ها کف هـای سـرامیکی، سـاخت مجموعـه هـای بهداشـتی، ساخت تجهیزات دکوراسیون و به عنوان پر کننده استفاده شود .

کشورهای عمده تولید کننده گچ آلفا

بیشتر کشورهای جهان از ذخایر و پتانسیل بالای گچ برخوردار هستند و تولید آن منحصر به چند کشور خاص نیست. در بیشتر کشورها این محصول تولید و مورد استفاده قرار میگیرد. در این میان گچ آلفا نیز از این قاعده مستثنی نیست و به همراه سایر انواع گچ در کشورهای جهان تولید میشود. از میزان گچ آلفای تولیدی نیز در جهان آمار مشخصی در دست نیست ولی کشورهایی مانند آمریکا، چین، ایران، اسپانیا، مکزیک، ایتالیا، عربستان سعودی، ژاپن، تایلند، فرانسه و استرالیا بزرگترین ذخایر گچ را دارا هستند و انواع تولید گچ از جمله گچ آلفا از محصولات تولید این کشورها میباشد. در ادامه به میزان گچ تولیدی چند کشور جهان در سال ۲۰۰۹ اشاره میشود. میزان تولید گچ در سال ۲۰۰۹ حدوداً ۱۵۲۰۰۰ میلیون تن برآورد شده است. در مورد میزان مصرف گچ آلفا در کشورهای مختلف جهان آمار مشخصی وجود ندارد. مصرف کنندگان گچ آلفا در ایران اغلب بیمارستانها، مجتمعهای دندانپزشکی، مجسمهسازها و تهیه کنندگان قالب و غیره هستند و آماری در زمینه شرکتهای مصرف کننده آن وجود ندارد.

فرآیند تولید گچ آلفا

فرآیند خردایش و دانه بندی
سنگ گچ مصرفی لازم از بهترین و خالص ین معادن گچ استخراج و به محل ذخیره بار ورودی به کارخانه حمل میشود. ابعاد درشت سنگ گچ در صورت نیاز توسط سنگ شکن خرد شده و به مرحله آسیا کردن منتقل میشود. مواد خام توسط آسیا تا دانه بندی مناسب در یک یا دو مرحله خرد شده و دانه بندی آن توسط سرند و یا تجهیزات طبقه بندی دیگر صورت میگیرد. مواد دانه ریز قبل از ورود به مرحله آسیا توسط نوار نقاله به همراه مواد خروجی آسیا به سیلوی مواد خام منتقل میشود. مواد خام خروجی از آسیا به قسمت پخت هدایت میشود. مواد افزودنی به منظور افزایش کیفیت گچ قبل از مرحله پخت و در فرایند مخلوط کردن افزوده میشود.

فرایند پخت
مواد خام خروجی از آسیاها به کوره (ها اتوکلاو) منتقل میشوند تا عملیات پخت بسته به نوع گچ آلفا (صنعتی یا طبی) با دمای یا ۹۷ ۱۰۰ درجه سانتیگراد در اتوکلاو که دما و فشار آن کاملاً کنترل میشود، تکمیل و در انتهای کوره مواد پخته شده وارد آسیا میشوند تا به دانه بندی مورد نظر برسند.

طرح تولید گچ آلفا (4)

•فرآیند آسیاکردن مواد پخته شده
مواد پخته شده دوباره وارد آسیا شده و تا رسیدن به دانه بندی مورد نظر عملیات خردایش بر آن صورت میگیرد. پس از فرایند آسیا کردن، مواد پخته شده جهت همسان ب سازی دانه ندی از سرند انتهایی عبور داده میشوند. مواد باقیمانده روی سرند به دو آسیا که بهصورت موازی با یکدیگر کار میکنند منتقل میشوند. خروجی آسیا مجدداً به سرند مواد پخته هدایت میشود و سیکل بالا دوباره تکرار میگردد. محصول خروجی از سالن پخت به سیلوی ذخیره منتقل و در آنجا عملیات خنک کردن مواد پخت شده انجام میگیرد. پس از این مرحله مواد به قسمت بسته بندی حمل می شوند.

• فرآیند بسته بندی
محصول سیلوهای مورد نظر به دستگاه بسته بندی منتقل و بسته بندی انجام میگیرد. محصول پس از بارگیری در کامیون روانه بازار مصرف میشود .

وضعیت واحد های فعال تولید گچ آلفا

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده گچ آلفا در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح-تولید-گچ-آلفا-(20)

خلاصه بررسی اقتصادی طرح طرح تولید گچ آلفا

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰.۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۲.۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲.۵ میلیارد تومان
میزان فروش : – میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : – درصد
دانلود فایل مرتبط : –

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)