طرح خرید شناور دریایی (1)

طرح خرید شناور دریایی

کشتی، شناور بزرگی است که برای حمل مسافر و باربر روی آب‌های آزاد یا رودخانه و دریاچه‌های پهناور استفاده می‌شود. از دیگر شناورها می‌توان از قایق، بارج، لنج و زیردریایی نام برد. حمل و نقل دریایی یکی دیگر از صنایعی است که در کشورمان به دلیل وجود بنادر مهم و پر رفت و آمد می تواند محل مناسبی برای اشتغالزایی باشد. بر اساس آخرین آمارهای بدست آمده در جهان بیش از ۲.۵ میلیون نفر در این صنعت مشغول به فعالیت هستند. کشورمان نیز به دلیل وجود بنادر مهم تجاری از این صنعت بهره مند است.

تاریخچه کشتیرانی در ایران

شرکت ترابری دریایی و کشتیرانی ایرانی است، که هم‌اکنون با در اختیار داشتن ناوگانی از ۱۷۰ فروند کشتی، به‌عنوان بزرگترین شرکت خدمات کشتیرانی خاورمیانه محسوب می‌شود. در ابتدای دهه ۱۳۴۰ خورشیدی، افزایش حجم واردات کالا به ایران و ورود و خروج بی‌رویه کشتی‌های خارجی در بنادر داخلی، از گذشته موجب بروز حساسیت در کشور می‌شد. بدین ترتیب اندیشه تأسیس یک شرکت مستقل کشتیرانی در محافل بانکی و بازرگانی کشور قوت گرفت و برخی از مسئولان را به مطالعه و بررسی طرح تأسیس نخستین شرکت کشتیرانی ایرانی واداشت. ططبه ویژه اینکه نیاز به یک حمل و نقل دریایی منظم و ملاحظاتی چون موقعیت جغرافیایی خاص ایران، داشتن مرزهای طولانی آبی، دسترسی به آب‌های گرم و حساسیت حیاتی حمل و نقل کالا از طریق دریا نیز بر اهمیت این موضع می‌افزود. بر این اساس مطالعاتی از سوی سیستم بانکی و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه انجام شد. نتیجه این مطالعات که از سال ۱۳۴۰ آغاز شده بود، در اولین اجلاس مجمع عمومی مؤسسین در مرداد ۱۳۴۶ تصویب و شرکتی با نام شرکت کشتیرانی ملی آریا فعالیت خود را از همان زمان آغاز کرد. فعالیت کشتیرانی آریا در سال ۱۳۴۷ با دو فروند کشتی کوچک، با ظرفیت‌های هزار و یک هزار و ۵۵۰ تن، در حوزه خلیج فارس و ۴ فروند کشتی اقیانوس پیما با نام‌های آریاسپ، آریافر، آریاناز و آریاگام با ظرفیت ۶۱ هزار و ۲۵۲ تن در مسیر خلیج فارس – اروپا، خلیج فارس – آسیا و خلیج فارس – آمریکا و بالعکس شروع شد. تا پایان سال ۱۳۵۶ تعداد کشتی‌های ناوگان آریا به ۴۲ فروند و به ظرفیت کل ۵۲۵ هزار تن افزایش یافت. مقر اصلی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران – فرمانیه تهران با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ ایران و تغییر ساختار اقتصادی و سیاسی کشور در ۱۵ دی ماه ۱۳۵۸، شرکت کشتیرانی آریا، به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تغییر نام یافت و به‌عنوان یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت بازرگانی به فعالیت تجاری خود ادامه داد. در آغاز جنگ ایران و عراق در حدود ۱۶ فروند از ناوگان این شرکت از قبیل آریابوم، آریاجهان، آریاشاد و آریاامید مورد اصابت قرار گرفت و خسارات عمده‌ای به ناوگان عملیاتی این شرکت، وارد شد.

طرح خرید شناور دریایی (2)

انواع شناورهای دریایی

بارج
بلم
بوم
پل شناور
تانکر آسفالت و قیر
تانکر روغن نباتی
تانکر گاز مایع (LNG carrier)
تانکر ملاس
توتن (قایق‌های ویژه دریاچه هامون)
جت‌اسکی

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید شناور دریایی

۱. کشتی کروز : ۳۵۱۱۵۱۲۳۲۸
۲. کشتی فری : ۳۵۱۱۵۱۲۳۲۹

عمده کشورهای تولید کننده شناور دریایی

چین ۳۴ درصد، کره جنوبی ۳۵ درصد و ژاپن ۱۳ درصد از بازار سفارشات کشتی‌سازی دنیا را در اختیار دارند. یک شناور ۱۰۰ نفره برای ۳۰ نفر اشتغالزایی می کند.

وضعیت تولید داخلی شناور در ایران

بر اساس اعلام رسمی مرکز پژوهش های مجلس، ۹۰ تا ۹۵ درصد از تجارت خارجی کشورمان از طریق حمل و نقل دریایی صورت می گیرد اما متاسفانه این صنعت آنچنان که باید رشد چندانی نداشته است. براساس مطالعات انجام شده در حال حاضر حدود ۴۰ کارخانه کشتی‌سازی فعال در کشور وجود دارد که توان بالقوه تولید این کارخانه‌ها در حدود ۱۲۵ هزارCGT در سال است و از ابتدای سال ۱۳۸۰ تا انتهای سال ۱۳۹۲ حدود ۲۵۰ فروند شناور سایز متوسط یعنی زیر پنج هزارCGT در داخل کشور، ساخته شده است. به عبارتی می توان گفت که متوسط تولید داخل ۱۹ فروند شناور در سال بوده و به عبارتی این کارخانجات در طی این سالها که دوران اوج ساخت کشتی جهان بوده است با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کرده اند.

طرح خرید شناور دریایی (4)

بررسی بازار شناور در ایران

درآمد روزانه هر شناور ۸۰۰ هزار تومان در حال حاضر بسیاری از شناورها و اتوبوس های دریایی که در جزایر مختلف کشور مورد استفاده قرار می گیرند از کشورهای همسایه خریداری شده و وارداتی هستند. قیمت هر شناور متوسط با ظرفیت ۷۰ نفر مسافر و انبارهای حمل کالا بین ۳.۵ تا ۵ میلیارد تومان است که قیمت آن بسته به سال ساخت، تجهیزات مختلف و بالا و پایین می شود. هر شناور روزانه بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان درآمد دارد که در فصل های پر مسافر مانند نوروز ۳۰ درصد به این مبلغ اضافه می شود.

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)