طرح فرآوری ، بسته بندی و صادرات پسته

پسته درخت کوچکی است که مبدأ آن خاورمیانه و آسیای مرکزی است و در کشورهایی مانند ایران، سوریه، ترکمنستان و غرب افغانستان رشد می‌کند. این درخت میوه ای تولید می‌کند که خوراکی و بسیار لذیذ است. پسته واژه‌ای فارسی است که از طریق زبان لاتین وارد زبان‌های اروپایی شده‌است.تولید پسته در جمهوری اسلامی ایران در سالهای گذشته معادل ۵۷۴٬۹۸۷ تن بوده که ایران را در مقام اول جهان قرار داده است. بعد از ایران آمریکا با تولید ۲۷۲٬۲۹۱ و چین با تولید ۹۵٬۲۹۴ تن در مقام دوم و سوم قرار داشته‌اند.(طرح فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته)
پسته درختی است دو پایه از تیره پسته سانان که از نظر مرغوبیت به پسته ایرانی مشهور می باشد. درخت پسته اهلی .L Vera Pistacia متعلق به تیره سماق Anacardiaceae است. جنس Pistacia دارای ۱۱ گونـه اسـت که همگی آنها از خود، تربانتین یا سقز ترشح میکنند. گیاهان این تیره به صورت درخت یا درختچه هستند.

تاریخچه پسته در ایران

پیدایش‌ پسته‌ در ایران‌ به زمان هخامنشیان یعنی به حدود ‌۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال‌ پیش‌ برمی‌گردد. تصور میشود جنگلهای وحشی و خودروی پسته در ایران حدود۳ الی ۴ هزار سال قبل اهلی شده و مورد کشت و کار قرار گرفته است و سپس از ایران به سایر نقاط جهان بخصوص کشورهای اطراف دریای مدیترانه منتقل گردیده است. خاستگاه اولیه پسته به زمان هخامنشیان و نواحی کرمان نسبت داده شده است. پس از اسلام قم به عنوان مهمترین ناحیه پسته خیز ایران معرفی شده است. پیشینه تاریخی آن به نیمه اول قرن هجری می رسد و اولین نوشته ها درباره پسته دامغان، سمنان و قزوین به قرن هفتم و پسته کاری در کرمان به قرن ۱۲ نسبت داده شده است.

طرح فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته (6)

تولید جهانی پسته

پسته ( پسته خشک – پسته تازه ) مطابق با ( PCI ) شاخص پیچیدگی محصول ۹۳۶ مین محصول معامله شده و ۴۲۶۴ مین محصول پیچیده است.
صادرکنندگان برتر پسته کشورهای از جمله : ایالات متحده آمریکا ( ۱.۵۶ میلیون دلار ) ، ایران ( ۵۸۶ میلیون دلار ) ، هنگ کنگ ( ۳۰۳ میلیون دلار ) ، آلمان ( ۱۱۲ میلیون دلار ) و ترکیه ( ۵۲.۳ میلیون دلار ) هستند .
واردکنندگان برتر پسته کشورهایی از جمله : هنگ کنگ ( ۷۲۶ میلیون دلار ) ، آلمان ( ۳۵۹ میلیون دلار ) ، چین ( ۲۴۱ میلیون دلار ) ، ویتنام ( ۱۹۰ میلیون دلار ) و بلژیک – لوکزامبورگ ( ۱۸۰ میلیون دلار ) هستند .

جغرافیایی محصول پسته ( آمار تولید استانی )

درحال حاضر سطح زیر کشت پسته در ایران بیش از ۳۶۰.۰۰۰ هکتار میباشد که استان کرمان یک چهارم باغـات کشور را دارا است. اما بهدلیل محدودیتهای منابع آبی و تغییرات اقلیم سطح زیر کشت پسته در این استان در حال کاهش بوده ولیکن سطح زیر کشت این محصول در کشور در حال افزایش است. اسـتان های یـزد ، خراسـان ، فـارس ، سمنان ، سیستان و بلوچستان ، قزوین ، مرکزی ، اصفهان و قم از جمله سایر استان های پسته خیز کشـور میباشند. از سال ۲۰۱۱ ایران در جایگاه دوم تولید پسته در جهان قرار گرفت.

انواع پسته

پسته
مهم ترین ارقام پسته صادراتی ایران
پسته فندقی

این گونه از پسته نسبت به دیگر ارقام از سایز کوچک تری برخوردار بوده و از نظر اندازه کمی کوچک تر از فندق می باشد. پسته فندقی به دلیل سایز کوچک و تعداد بیشتر در واحد وزن ، موردتوجه قرار گرفته و بیش ترین میزان صادرات را در بین همتایان خود دارد.
این پسته در سایزهای ۲۶-۲۸ , ۲۸-۳۰ , ۳۰-۳۲ موجود می باشد.

پسته احمدآقایی

اینگونه از پسته اندازه ای بزرگ تر از فندقی دارد و دارای بهترین طعم ما بین دیگر پسته ها می باشد به همین دلیل از پسته های محبوب جهت صادرات می باشد که در کشورهای شرق آسیا مصرف بالایی دارد.
این پسته در سایز های ۲۲-۲۴ , ۲۴-۲۶ موجود است.

پسته اکبری

اینگونه از پسته در مقایسه با گونه احمدآقایی دانه های کشیده تر دارد که باعث شده قیمت بالا تری نیز داشته باشد به نحوی که گران قیمت ترین پسته صادراتی ایران لقب گرفته است.
این پسته در سایز های ۲۰-۲۲ , ۲۲-۲۴ موجود است.

پسته کله قوچی

این گونه پسته، اندازه ای درشت و گرد دارد و دارای طعم منحصر به فرد خود می باشد.
این پسته در سایزهای ۱۸-۲۰, ۲۰-۲۲, ۲۲-۲۴, ۲۴-۲۶ موجود است.

پسته بادامی

اینگونه پسته به گونه احمد آقایی شباهت دارد و مغز آن شبیه به بادام است.
این پسته در سایزهای ۲۴-۲۶ , ۲۶-۲۸ , ۲۸-۳۰ موجود است.

مغز پسته

مغز پسته تهیه شده از پسته های دهن بسته

مغز پسته سبز

این نمونه جهت استفاده در صنایع غذایی برای طعم دهی و استفاده در بستنی و دسر ها مورد استفاده قرار می گیرد.

فرآورده های پسته

کره پسته
محصولی خمیری شکل است که از مغز برشته و آسیاب شده همراه با شکر یا شیرین کننده های طبیعی مثل عسل و شهد خرما بدست می آید و قابل استفاده توسط تمام اقشار جامعه می باشد. کره پسته می تواند به عنوان کرم بین دوبیسکویت و ویفر، مغز کیک و کلوچه، تزئین بستنی و… بکار رود. خصوصیات ارگانولپتیکی کره پسته به فرمولاسیون و روش تولید آن بستگی دارد. این محصول براحتی می تواند در دمای اتاق نگهداری شود و نیازی به فریزر ندارد.

حلوای پسته
حلوای پسته فرآورده ای جامد با ظاهری یکنواخت است که از مخلوط کردن شربت قند و مغز پسته آسیاب شده و سایر افزودنیهای مجاز و با ترکیبات مشخص بدست می آید. محصول پسته ، ماده ای انرژی زا بوده و به راحتی کالری مورد نیاز بدن را تامین می کند. ماده غذایی دیگری که ترکیب مشابهی با حلوای پسته دارد، حلولی ارده است که از دانه کنجد تهیه میگردد و تولید آن در ایران و سایر کشورها مثل ترکیه ، یونان ، یوگسلاوی و برخی کشورهای عربی صورت می گیرد .سفیده تخم مرغ جهت تردی بافت حلوا در فرمول به کار میرود. همچنین اسید سیتریک باعث می شود مقداری از شکر مصرفی به گلوکز و فروکتوز تبدیل شود و علاوه بر کاهش شیرینی محصول، از کریستاله شدن بیش از حد بافت محصول جلوگیری به عمل آید. از آب چوبک (گیاهی از خانواده کاریوفیلاسه که بیشتر در اروپا و گاهی در ایران دیده می شود) نیز استفاده می شود که علت آن، خاصیت امولسیون کنندگی ، سفید کنندگی و پوک کنندگی است. این محصول به عنوان یکی از صنایع تبدیلی پسته می تواند گامی در جهت افزایش مصرف سرانه پسته باشد .

طرح فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته (7)

روغن پسته
روغنی است که از طریق فشار مکانیکی از مغز این محصول تولید می شود. به طور کلی مغز آجیل دارای اسیدهای چرب پالمتیک، استئاریک، اولئیک، لینولئیک و لینولنیک می باشد و معمولا موقعیت دوم آنها با اسیدهای چرب غیراشباع استریفیه شده است. این ویژگی در مورد روغن پسته نیز مشاهده شده است. روغن این محصول از اسیدهای چرب ضروری تشکیل شده است که اسید چرب اصلی تشکیل دهنده آن اسید اولئیک است و در پسته های ایرانی۳۷/۷۵ ٪ را به خود اختصاص می دهد.

وضعیت صادرات پسته ایران در جهان

ایران و آمریکا تجارت جهانی پسته را در انحصار خود دارند و در طی یک دهه گذشته درمجموع ۷۰ و ۸۰ درصد از تولید جهانی را در اختیار داشته اند. در طی ۴۰ سال گذشته، پسته کاران ایرانی با فشارهایی از ناحیه تحریم ها، تعرفه ها و محدودیت های اعمال شده بر دسترسی شان به ابزارهای مالی بین المللی مواجه بوده اند. هرچند پسته در فهرست محصولات تحریمی قرار نداشته اما محدودیت ها در زمینه مبادلات بانکی ایران موجب شده تا پسته کاران ایرانی برای صدور محصولات خود با دشواری هایی مواجه باشند. این شرایط با انعقاد برجام در سال ۲۰۱۵ تغییر کرد. این توافق موجب لغو تحریم ها شد اما بعد از تحریم ها، این تنها صادرات نفت ایران نبود که با افزایش مواجه شد، بلکه میزان صادرات پسته ایران نیز افزایش یافت. قدمت صنعت پسته ایران به هزاران سال قبل بر می‌گردد اما کشت پسته در آمریکا از دهه ۱۹۳۰ آغاز شده است. کشت تجاری پسته در آمریکا بعد از حادثه گروگان گیری و قطع روابط دو کشور در آمریکا که با وضع تحریم ها علیه ایران همراه بود، شاهد رشد سریعی بود.

طرح فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته (8)

نحوه صادرات پسته به کشورهای مقصد

برای شروع فرآیند صادرات پسته باید نیاز مشتری درنظر گرفته شود که ممکن است بر اساس کشور مقصد نوع کیفیت پسته موردنظر متفاوت باشد. معمولا کشورهای اروپایی در این قضیه سختگیر هستند و بهترین کیفیت پسته به این کشورها صادر می شود.
در مقابل کشورهای کمتر توسعه یافته و با درآمد متوسط کیفیت های متوسط بازار بیشتری دارند. پس از انتخاب نوع کیفیت نوع پسته صادراتی با استاندارد های ذکر شده توسط مشتری هم چنین مطابق با استاندارد های مورد نیاز گمرک کشور فرستنده و کشور گیرنده تامین می شود.
برای مثال بسیاری از استاندارد ها در مورد به آزمایش های تاکید کیفی مواد غذایی هستند به طور مثال استاندارد های مواد غذایی در کشور آلمان بسیار نسبت به مقادیر آفلاتوکسین سخت گیر هستند به همین جهت فقط پسته های با مقادیر بسیار پایین سم آفلا توکسین به این کشور راه پیدا می کنند.
بر اساس قوانین و مقررات کشور هدف در مورد واردات مواد غذایی و به خصوص استاندارد‌ های واردات خشکبار و مواد غذایی در گمرک مقصد که در تمام کشور های اتحادیه اروپا ضروری است تا گواهی های سلامت مواد غذایی و رعایت حدود مجاز از آزمایشگاه های معتبر اداره استاندارد گرفته شود و برای برخی موارد خاص غذایی یا دارویی تاییدیه هایی از اداره غذا و داروی کشور گرفته شود. طی کردن این مراحل گرفتن مجوز ها و تاییدیه ها قبل از ارسال کالا از گمرک الزامی است.
دریافت تاییدیه سلامت برای صادرات پسته و فراورده های آن از نظر میزان آلودگی به سم آفلاتوکسین فرآیندی تا حدودی وقت گیر است که باید در جدول زمانبندی صادرات پسته به خوبی لحاظ شود تا مانع از ضرر و زیان احتمالی شود.

روش صادرات پسته ( کسب مجوزهای لازم )

طی کردن مراحل بالا از الزامات صادرات پسته می باشد. پس از تهیه و تامین بار خود می بایست بسته بندی های مناسبی برای حمل نقل آن تهیه شود و تمامی اطلاعات شرکت و اطلاعات مربوط به بار را بر روی بسته بندی ها درج شود. در بیشتر اوقات پسته به صورت فله صادر می شود که در این صورت می توانید اطلاعات را بر روی گونی یا به شیوه ی لیبل زدن هک کنید.
یکی از راحتترین روش ها برای طی کردن مراحل گمرکی، استفاده از ظرفیت های گمرکی محل تامین بار است که برای صادرات پسته می توانید از گمرکات استان کرمان برای طی کردن پروسه ی اظهارنامه و استاندارد ها و.. استفاده کرد. در این فرآیند برای گرفتن مجوز های لازم، گمرک و اداره استاندارد صادرکنندگان را ملزم به گرفتن تاییدیه های بهداشتی محصول و میزان آفلاتوکسین موجود می کنند. البته در صورتی که صادرات پسته به صورت بسته بندی کامل شرکتی و دارای مجوز های بهداشتی شرکت بسته بندی باشد نیازی به تاییده ی مجدد ندارند و این روش مخصوص صادرات پسته فله می باشد.
جهت گرفتن تاییدیه استاندارد و بهداشتی ابتدا از بار موجود نمونه گیری می شود بو به آزمایش گاه مواد غذایی و استاندارد ارجاع داده می شود تا گواهی بهداشت و سلامت نباتات گرفته شود.
در تمامی مراحل بالا می توانید از کمک و مشاوره ی شرکت ها و افراد ترخیص کار نیز استفاده کنید تا با سرعت این مراحل طی شوند.

چگونگی صادرات پسته ( باربری و حمل و نقل تا مقصد)

پس از طی کردن تمامی مراحل بالا و گرفتن مجوز ها و استاندارد های لازم نوبت به مرحله ی بارنامه شدن پسته می رسیم. با وجود شرکت های زیادی در زمینه حمل و نقل بین المللی فعال در ایران این مرحله سختی زیادی ندارد و به راحتی می توانید شرکت معتبری در زمینه بیابید. پس از یافتن شرکت معتبر نسبت به بررسی تمامی مراحل اقدام کنید.
ابتدا کانتینری که باید بار پسته در آن قرار بگیرد را به دقت بازرسی کنید . در صورت امکان نسبت به ضدعفونی حشرات و قارچ های احتمالی اقدام کنید. به خصوص اگر بار باید بر روی دریا حمل شود که رطوبت بالا می تواند بر روی بار تاثیرگذار باشد. برای خشکبار های مانند انجیر خشک به علت حساسیت بالای این جنس می بایست از کانتینر یخچال دار استفاده کرد تا در مدت حمل و نقل آسیب نبیند.
در صادرات پسته و دیگر خشکبار و در عرف تجارت بین المللی بسیار مرسوم است که با ارایه ی پیش نویس تسلیم بار حاوی مشخصات خریدار به شرکت باربری بین الملل نسبت به تسویه حساب نهایی اقدام می کنند و بارنامه و مابقی اسناد را به همراه بار برای خریدار جهت ترخیص کالا ی نهایی ارسال می کنند. پس از رسیدن بار به مقصد خریدار با همین بارنامه و مابقی اسناد اعمم از استاندارد ها و.. نسبت به ترخیص بار خود از گمرک کشور مقصد اقدام می کند.
برای گرفتن گواهی مبدا از اتاق بازرگانی نیز از بارنامه حمل و نقل استفاده می شود و پس از صدور این گواهی نامه ی مبدا نیز با سایر اسناد برای خریدار نهایی ارسال می گردد تا صادرات پسته آخرین مراحل خود را نیز طی کند.

کشورهای صادرکننده پسته

این نقشه میزان صادرات پسته را در کشورهای صادرکننده پسته نشان می دهد .

پسته
کشورهای واردکننده پسته

این نقشه میزان واردت پسته را در کشورهای واردکننده پسته نشان می دهد .

پسته

عدم توانایی مالی صادرکنندگان به دلیل گران قیمت بودن محصول و عدم دسترسی به امکانات مالی با بهره پایین ( نرخ لایبور ) در قبل از فصل برداشت
فقدان بانک یا موسسه مالی و اعتباری برای اعطاء تسهیلات ارزی با نرخ بهره قابل رقابت با وام های کشورهای خارجی
استفاده از روش های سنتی در تجارت بین الملل
عدم عقد قراردادهایی با حجم بالا و مدت زمان طولانی به دلیل ریسک بالای این نوع کار در ایران
عدم تبلیغات و بازاریابی برای پسته ایران با توجه به توان تبلیغاتی و بازاریابی رقیب اول ایران یعنی کشور آمریکا
عدم حمایت های لازم در خصوص تخصیص یارانه حمل ( دریایی – هوایی – زمینی – ریلی و غیره ریلی )
ضعف سیستم حمل و نقل
نوسانات نرخ ارز
بالا بودن تعرفه صادرات پسته فرآوری شده در گمرکات کشورهای خارجی
کم توجهی به کیفیت و بهداشت محصول از باغ تا صادرات و ضعف سیستم های نظارت و کنترل های بهداشتی از جمله درخصوص آفلاتوکسین و سموم باقیمانده

ارایه راهکار و الزامات توسعه صادرات محصول پسته

اطلاع رسانی مؤثر به صادرکنندگان در رابطه با منابع موجود بانکی و ضوابط و مقررات
ایجاد تنوع بیشتر در تسهیلات اعطایی بانک ها
زمان اعطای تسهیلات صادراتی متناسب با نیاز صادرکننده و تسهیل بازپرداخت
اطلاع رسانی فهرست سموم دفع آفات نباتی مورد تأیید و مجاز مناسب باغات پسته جهت معرفی به باغداران و تولید کنندگان

مزایای پسته

۱. پسته با وجود ارزش غذایی بالا دارای کالری پایینی است. بنابراین همه حتی افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، می‌توانند بدون دغدغه و نگرانی پسته بخورند.
۲. به طور کلی همه آجیل‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف بوده که در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های دیگر مفید هستند. اما تحقیقات نشان داده که میزان آنتی‌اکسیدان پسته نسبت به سایر آجیل‌ و دانه‌ها بیشتر است.
۳. پسته از لوتئین و زاکسنتین تشکیل شده است که این ترکیبات نقش کلیدی در سلامت چشم‌ها دارند. بنابراین می‌توان امیدوار بود که با مصرف پسته از بیماری‌هایی چشمی نظیر آب مروارید و تخریب ماکولا (AMD) که در اثر افزایش سن به وجود می‌آیند، تا حدودی جلوگیری نمود‌.
۴. پسته منبع خوبی از فیبر است. فیبر در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا بسیار تأثیرگذار است. طی مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ انجام گرفت، مشخص شد افرادی که پسته مصرف کردند، سطح باکتری‌های مفید روده در آن‌ها نسبت به کسانی که بادام خورده بودند، بیشتر افزایش پیدا کرده بود. در ضمن می‌توان درزمانی که فرد دچار اسهال معمولی یا خونی شده با خوراندن پسته به بهبود بیماری کمک کرد.

معایب پسته

مغز پسته گرم و خشک است. خوردن زیاد آن باعث گرمی بدن و کهیر و دانه‌های قرمز رنگ در پوست می‌شود. مصرف مقادیر زیادی از پسته عوارضی چون چاقی، فشار خون، بیماری‌های روده، معده و … را به همراه دارد. همچنین مصرف روزانهٔ پستهط نمک ‌زده احتمال ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد؛ زیرا نصف فنجان از پسته نمک زده باعث افزایش دریافت سدیم به ۲۶۳ الی ۵۲۶ میلی‌گرم و منجر به افزایش فشارخون می‌شود. مغز پسته چربی زیادی دارد و کسانی که معده ضعیف دارند باید آن را با زردآلو بخورند.

فرآیند تولید پسته

طرح فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته (3)

کد آیسیک مرتبط با طرح فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولکد آیسیک
پسته فرآوری شده۱۵۴۹۵۱۲۳۶۷
روغن خام پسته۱۵۱۴۴۱۲۳۲۹
کره پسته۱۵۱۴۵۱۲۴۱۲
پودر پسته۱۵۳۱۵۱۲۳۲۹
پرک پسته۱۵۴۹۴۱۲۶۴۲
خلال پسته۱۵۴۹۴۱۲۶۳۵
گرانول پسته۱۵۴۹۴۱۲۶۴۷

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد تعرفه گمرکی
پسته فرآوری شده۲۰۰۸۱۹۰۰
کره پسته۲۰۰۸۱۹۰۰
پودر پسته۱۱۰۶۳۰۰۰

 

بررسی بازار فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته

پسته به عنوان یک محصول منحصر به فرد از دیرباز مورد توجه مصرف کنندگان داخلی و صادرکنندگان بوده، اما به تازگی با نوسان نرخ ارز در کشور، فروشندگان داخلی نیز اقدام به افزایش های غیرمنطقی خشکبار از جمله پسته کرده اند تا جایی که در ماه های اخیر قیمت پسته در بازار داخلی از هر کیلوگرم ۵۵ تا ۸۰ هزار تومان به یکباره به ۱۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته که این امر نشان می دهد .

دلالان و خرده فروشان داخلی نگاه ویژه ای به این محصول برای سودجویی خود دارند. این افزایش قیمت در حالی صورت گرفته که به گفته برخی کارشناسان با وجود نوسان نرخ ارز در کشور صادرات این محصول نه تنها افزایش نیافته بلکه به دلیل مشکلاتی در نقل و انتقالات پولی با کاهش عرضه به بازارهای خارجی مواجه شده است و نباید با چنین گران فروشی و قیمت های نجومی در کشور روبرو شویم.

وضعیت واردات و صادرات فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته (3)

وضعیت واحد های فعال تولید فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته (5)
در زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته در کشور به تفکیک استان آمده است .
در طرح تولید فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته تعداد ۱۰۴ واحد فعال به ظرفیت ۱۱۳۲۴۸ تن میباشد.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید فرآوری، بسته بندی و صادرات پسته

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۹ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۷ درصد


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)