طرح فرآوری گشنیز

گشنیز گیاهی است متعلق به خانوادۀ چتریان با برگ‌های سبز تیره که به‌طور تازه برداشت شده، برای طعم‌دهی انواع غذاها استفاده‌می‌شود. گشنیز به‌عنوان cilantro، جعفری چینی یا dhania شناخته‌می‌شود و دو گونۀ وحشی (C.tordylium) و زراعی (C.sativum) دارد. مبدأ گشنیز خاور نزدیک است. گشنیز یک گیاه دارویی با نام علمی Coriandrum sativum است که در آمریکا نیز به نام Cilantro شناخته می شود. به جعفری چینی نیز معروف است. به عنوان یکی از قدیمی ترین ادویه ها و گیاهان در جهان به ثبت رسیده است. همچنین در کتاب مقدس انجیل ذکر شده است که دانه‌های آن در ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح استفاده می شده است. گشنیز شرایط رشدی دشواری ندارد و به‌محض گذشت خطر یخ‌زدگی مستقیماً در خاک یا گلدان کاشته‌می‌شود. تمام قسمت‌های گیاه گشنیز خوراکی است اما بیشتر از برگ‌های تازه و دانه‌های خشک‌شدۀ (به‌عنوان ادویه) آن استفاده‌می‌شود. مصرف گشنیز بعنوان یکی از سبزی‌های تازه خوری در کشور رواج خاص دارد. اما وقتی پای تخم گشنیز و صادرات آن می‌رسد، به اسانس گیری و تولید لینالول بر می‌خوریم. تولیدی که حداقل ۵۰ برابر خام فروشی، تازه خوری و صادرات بذر محصول، می‌تواند درآمد ایجاد کند. هرسال با صادرات گشنیز بیش از ۱۱۰ میلیون دلار ارز وارد کشور می‌شود که دو شهرستان نهاوندو کنگاور در استان‌های همدان و کرمانشاه به تنهایی نزدیک به ۱۱هزارتن از دانه‌های گشنیز را به خارج از کشور صادر می‌کنند.

معرفی محصولات حاصل از فرآوری گشنیز

بذر گشنیز
اسانس و روغن گشنیز

بذر گشنیز

بذر گشنیز از جمله بذر سبزیجاتی است که در طب سنتی کاربرد دارویی داشته و از آن به عنوان تقویت کننده دستگاه گوارش یاد می شود. گشنیز خوش عطر و طعم بوده و همواره بر سر سفره های ایرانیان همراه با سبزی خوردنی حضور دارد. گشنیز به صورت خشک یا تازه در آشپزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن گشنیز

روغن گشنیز روغنی به رنگ زرد روشن و از لحاظ ساختار بسیار شبیه اسطوخودوس می باشد گشنیز گیاهی است که عطری شرقی و چوبی و شیرین دارد وبرخلاف سایر روغن ها دارای طبع سرد و خشک می باشد ، روغن گشنیز روغن بی نظیری است که به دلیل معطر بودن در صنعت عطر سازی نیز مورد استفاده قرار میگیرد گرچه گشنیز به دلیل کاربرد آن در آشپزخانه بسیار شناخته شده است ، اما واضح است که فواید روغن گشنیز بسیار فراتر از حوزه پخت و پز است

ترکیبات مغذی روغن گشنیز

روغن گشنیز منبع عالی ویتامین A، C، K، آهن، پتاسیم، منیزیم و فیبرهای غذایی است. علاوه بر این ها حاوی یک دسته ترکیبات اساسی است که برای بدن شما بسیار مفید است. روغن گشنیز همچنین سرشار از سیمن، سینوئل، دیپنتن، لینالول، فلاندرن، پینن، ترپینول، بورنول، ترپینولن، استیل سیکلواکسانول استات (سی-۲- ترت. بوتیل)، دی هیدروکوریاندرین، فلاونوئیدها، فوران، ژرنیول، ژرنیل استات، گلازنوئید، لیونن اسید، اسیدولینولین، لینولن، پیرازین، پیریدین، استرول ها، مشتقات تترا هیدروفوران، تیازول، α-پینن است.

اسانس گشنیز

به اسانس حاصل از تقطیر با بخارآب میوه‌های رسیده، خشک و آسیاب شده گشنیز
اسانس گشنیز به معنای واقعی گازهای ایجاد شده در بدن را به روشی کاملا سالم از بدن خارج می‌نماید. این اسانس خون را از سموم پاک می‌نماید و به همین ترتیب به عنوان یک سم‌زدا خون را تصفیه می‌نماید. همچنین کمک می‌نماید تا سموم معمول در خون مانند اسید اوریک ، فلزات سنگین و هورمون‌های تولید شده توسط بدن و همچنین سایر سموم خارجی که به طور تصادفی وارد خون شده‌اند، حذف گردند.
ترکیباتی نظیر ترپینول و ترپینولن موجود در این اسانس دارای اثرات ضد‌درد می‌باشند. این اسانس برای تسکین درد دندان‌، سردرد و سایر دردها‌ نظیر مفاصل و عضلات، و همچنین دردهای ناشی از صدمات فیزیکی و سوانح، موثر می‌باشد. مانند گیاه گشنیز، اسانس آن هم دارای اثرات خوشبو کننده قوی می‌باشد و در کاهش بوی بد دهان و بدن استفاده می‌شود.همچنین می‌تواند زندگی متاهلی شما را دگرگون نماید.
این اسانس موجب افزایش میل جنسی می شود و همچنین باعث درمان ناتوانی موقت، اختلالات نعوظ و از بین رفتن علاقه به رابطه جنسی و ایجاد حس لذت در مردان و زنان می‌شود. این اسانس خواص هضم‌کنندگی بسیار خوبی دارد.همچنین باعث بهبود گوارش و کاهش نفخ می‌شود و عطر آن نیز به عنوان یک اشتها آور عمل می‌کند. این اسانس معطر مانع از رشد قارچ می‌شود و در درمان عفونت‌های قارچی کاربرد دارد. همچنین این ویژگی به درمان تعدادی از بیماری‌های پوستی با علل قارچی کمک می‌کند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت فرآوری گشنیز

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک گشنیز خشک ۱۵۱۳۵۱۲۳۸۶
کد آیسیک بذر گشنیز ۰۱۱۳۴۱۲۳۶۴

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت فرآوری گشنیز

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی گشنیز ۰۷۱۲۹۰۹۰ میباشد.

سود گشنیز ایران در جیب تاجران پاکستانی

علاوه بر تهیه عصاره و اسناس، از گشنیز در صنعت گیاهان دارویی نیز استفاده می‌شود و ارزش افزوده و سود چند برابری نصیب تولید‌کنندگان این صنایع می‌کند اما شواهد امر نشان می‌دهد که این گیاه بعد از یک مرحله فرآوری ساده نظیر عصاره گیری در پاکستان به کشور‌های مختلفی صادر می‌شود.
بنابراین گزارش ایران با وجود داشتن ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده در دنیا و داشتن میانگین ۳۰۰ روز آفتابی و متاثر از آن تنوع گیاهی شرایط مناسبی برای تولید و فرآوری این محصولات مختلف گیاهی دارد اما مشخص است که تنها در صورتی صادرات مناسبی خواهیم داشت که خام فروشی را قطع یا به حداقل برسانیم.

ارزش گشنیز در جهان

گیاه گشنیز در زمینه ارزآوری در مقایسه با دیگر محصولات کشاورزی حرف برای گفتن دارد و کشورهای اروپایی بدون کم و کاست خریدار این گیاه خوش‌رایحه هستند تا کالاهای لوکس خود را تولید و روانه بازار کنند. ناگفته نماند ارزش گیاه گشنیز به اسانس و درآمدزایی از تولید اسانس ختم نمی‌شود بلکه ماده‌ای در اسانس گشنیز به نام لینالول وجود دارد که این ماده به ازای هر یک لیتر ۵۰ میلیون تومان ارزآوری دارد.

میزان تولید گشنیز در کشور

سالانه به طور کلی ۲۰ هزار تن گشنیز در کشور تولید که از این میزان ۱۲ هزار تن در نهاوند و مابقی در استان‌های همچون آذربایجان غربی و کرمانشاه کشت می‌شود، بر اساس آمار کنگاور پس از نهاوند دومین شهر تولیدکننده گشنیز با سطح زیر کشت ۲ هزار هکتاری است و سالانه بیش از ۱۰۰ کانتینر گشنیز در پاکستان سورت و بسته‌بندی و به کشورهای عربی صادر می‌شود.
ارزش صادراتی هر کیلوگرم گشنیز خام حدود ۱۰ هزار تومان و حداکثر ۱۴ هزار تومان قیمت دارد اما اگر عصاره آن گرفته شود حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت پیدا می‌کند. ارزش گیاه گشنیز به اسانس و درآمدزایی از تولید اسانس ختم نمی‌شود بلکه ماده‌ای در اسانس گشنیز به نام لینالول وجود دارد که این ماده به ازای هر یک لیتر ۵۰ میلیون تومان ارزآوری دارد.

وضعیت واحد های فعال فرآوری گشنیز

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای کشت و فرآوری گشنیز در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات فرآوری گشنیز

نمودار واردات و صادرات کشت و فرآوری گشنیز در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح فرآوری گشنیز

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰ تن بذر – ۴.۵ تن اسانس
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۵۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۴ امتیاز)