طرح نورد گرم ورق و میلگرد آهنی

نورد گرم اولین کار گرمی است که روی بیشتر قطعات فولادی صورت میپذیرد.دستگاهی که کار نورد گرم را انجام میدهد متشکل از دو غلتک دو جهته با قطری بیش از ۶۰ تا ۱۴۰ سانتیمتر است.دما مهمترین فرآیندی است که نورد گرم را از نورد سرد جدا میکند.

مهمترین مزایای نورد گرم:

۱٫در تغییر شکل ماده نقش بسیار بالایی دارند
۲٫بعد از تغییر شکل ماده بلافاصله به ساختار میکروسکوپی اولیه خود باز میگردند.

محدودیتهایی در مقابل این مزیتها وجود دارد:

۱٫درجه حرارت بالا آنها را اکسید میکند.
۲٫در برابر درجه حرارت حساسیت شکل پذیری دارند،بویژه فولادها که در درجه حرارت ۲۵۰-۳۵۰ درجه دچار تردی آبی میشوند.
۳٫نقش ضریب اصطکاک آنها افزایش میابد.

نورد میله و نورد پروفیل
در ساختمان سازی میله های با سطح دایره ای،چند ظلعی و …مانند تیرهای Iو V و راههای راه آهن بوسیله نورد گرم تولید میشود.نکته ای که در مورد نورد میله و پروفیل قابل توجه است تفاوت آن با نورد تسمه و ورق است زیرا این نورد مقطع فلز در دو جهت را کاهش میدهد و برای پروفیلهای ساختمانی طراحی نورد مراحل پیچیده تری دارد.

مکانیزم نبشی
دو حالت برای قطعات داخل غلتک اتفاق می افتد:

۱٫به داخل فضای خالی غلتکها میروند که شرط بروز انجام نیش است.
۲٫در پشت غلتک ثابت بماند و اجازه ی ورود به فضای خالی را پیدا نکند.

هدف اصلی در فرآیند ورود قطعه به فضای خالی بین غلطک است.اگر جهت غلتک در تماس با قطعه فشار در جهت شعاع بر قطعه وارد کند و اگر در بین آنها اصطکاک وجود نداشته باشد قطعه سر میخورد و اجازه ورود به فضای خالی غلتک را پیدا نمیکند.اما اگر اصطکاک وجود داشته باشد گزش و نیش قطعه بوجود می آید.این نیرو همواره مماس بر غلتک بوده و نیروی اصطکاکی دارد و نیروی اصطکاکی و شعاعی بر هم عمودند.

یکی دیگر از تجهیزات ورق قرقره های مرحله ای است.این سیستم یک دستگاه رول فرمینگ دارد،قرقره ها در مراحل مختلف و بصورت سرد ورق را فرم میدهند تا به شکل پروفیل دلخواه در آید.در مراحل مختلف این فرآیند سرعت پروفیل باید یکسان باشد تا در تمام نقاط دستگاه کشندگی ورق یکسان باشد و ورق بیشتر از حد معمول کشیده نشود.
از دستگاهی بنام ترکه برای خنثی کردن شیبهای احتمالی پروفیل استفاده میشود و در انتهای دستگاه و در مرحله ی آخر قرار میگیرد و خنثی کردن خمشهای پروفیل را بر عهده دارد تا بصورت صاف و یکدست تولید گردد. ترکهد در هر دستگاه در شش جهت حرکت دارد و خمشهای بالا و پایین،چپ و راست و پیچیدگی حول محور خود را خنثی میکند.

نورد رزوه ای
از آن برای ایجاد رزوه های خارجی استفاده میکنند و طرز کار آن اینگونه است که قطعه را از میان دو غلتک شیاردار عبور میدهیم تا رزوه تولید کند. پیچهایی که به این شیوه تولید میشوند استحکام بالاتری نسبت به پیچهای ماشین کاری دارند.

فرآیند تولید میلگرد بروش نورد گرم

خطوط تولید نورد بسته به فضای در دسترس و همچنین تناژ مورد نظر طراحی خاص خود را می طلبد. که ما در این پروژه یک خط تولید را شرح می دهیم:
در ابتدا شمش ها را باید وارد کوره ها کنند که دمای کوره ها تا ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد می باشد برای این کار شمش ها را توسط یک جک هیدرولیکی در ردیف های مشخص به داخل کوره ها هدایت می کنند ووقتی شمش ها در داخل کوره قرار گرفتند به وسیله ی جریانات گردآبی دردمای ۱۱۰۰ سانتی گراد جهت نورد آماده می شوند.
بعداز رسیدن شمش ها به دمای مورد نظر جهت نورد به خط تولید ارسال میشود سپس شمش های پخته شده روی رول ها قرار می گیرد و به طرف مرحله رافینگ هدایت می شوند مرحله رافینگ در سه مرحله از قطر شمش ها کاسته و به طول آن می افزاید و بعد از مرحله ی رافینگ (استند)ها (قفسه های نورد) قرار دارند که این مرحله متشکل از ۱۰-۱۸ تا استند با کالیبر مشخص می باشدمرحله آخر نورد قسمت آج زنی میلگرد می باشد و بعد از استند آج زنی قیچی متراژ جهت برش میلگردهای تولید شده در طول های مشخص بکار برده می شود که معمولا ۲۴ و یا ۳۶ متر برش داده می شود سپس میلگردهای تولیدی در زیرگیوتین های بسته بندی به طول ۱۲ متری طبق استاندارد ایزیری ایران برش داده شده و در مرحله آخر به صورت بندیل های ۲ تنی بسته بندی می شوند.
طبق استاندارد ایزیری ایران میلگرد ها در دو نوع A II و A III تولید می شوند که برای تولید میلگرد A II به صورت مستقیم در خط نورد آج زنی می شود ولی برای تولید میلگرد A III از یک فرآیند دیگری به نام گوﺋیچنگ (خنک کاری) (خنک کاری معمولا با پاشش آب و یا در معرض هوا قرار دادن میلگرد انجام می شود) و بعد از آج زنی میلگرد استفاده می گردد ، که در نهایت محصول تولیدی به رنگ سیاه در می آید.

مشخصات فولاد نورد گرم

ناصافی سطح فلز و پوسته پوسته شدن آن ( بدلیل پروسه سرد شدن پس از حرارت دیدن)
گردی و ناصافی لبه‌های محصول تولید شده (بخاطر تغییر حجم حین سرد شدن. البته این ویژگی برای تولید ورق‌های ساختمانی و میلگرد مناسب است).
معمولا فولاد نورد گرم بیشتر از فولاد نورد سرد نیاز به پردازش دارد، به همین دلیل دارای قیمت پایین تری است.
سرد کردن فولاد نورد گرم می‌تواند در دمای اتاق انجام شود، در نتیجه فولاد نرمالیزه می‌شود (یعنی فولاد نورد گرم عاری از تنش‌های پسماند است. منظور از تنش‎های پسماند تنشهایی است که معمولا طی فرآیندهای مختلف مانند سردکاری، نورد، یا فرم‌دهی در ساختار مولکولی فولاد بوجود می آید.
روش نورد گرم موقعی برای تولید محصولات فولادی بکار می‌رود که استحکام فولاد از ابعاد دقیق و پرداخت‌کاری سطح اهمیت بیشتری داشته باشد. و در صورت لزوم برای پرداخت کردن و پوسته زدایی سطح فولاد نیز می توان از روش‌هایی همچون سمباده زنی، سندبلاست و اسید شویی استفاده کرد. پس از زدودن این پوسته‌ها، امکان پرداخت کاری، پولیش کاری و جلا کاری وجود خواهد داشت.

موارد کاربرد محصول

فولاد های آلیاژی در دنیای امروز کاربرد فراوانی دارد، از جمله آن می توان به صنعت ایران خودرو صنایع ساختمانی ‚لوازم خانگی ‚استراکچر ها را نام برد که در زیر به تشریح بیشتر می پردازیم. همان طور که می دانیم فولاد و محصولات فولادی شامل ورق، میلگرد، نبشی و پروفیل یکی از پر مصرف ترین کالا ها می باشد.
از بین محصولات ساخته شده فولادی میلگرد نیز از اهمیت خاصی بر خوردار است. میلگرد آجدار در پروژه های ساختمانی و عمرانی کاربرد فراوانی دارد .
استفاده از این میلگردها در سازه های بتنی عمر مفید سازه را حتی تا دو برابر افزایش می دهد. این ویژگی از لحاظ اقتصادی بسیار مهم و شایان توجه است زیرا با صرف مقدار بسیار اندکی هزینه جهت تامین این نوع میلگرد در سازه های بتنی می توان بهره وری را تا دو برابر افزایش داد لیکن کاربرد میلگرد ساده برخلاف میلگردهای عاج دار که در ساختمان سازی پروژه های عمرانی به کار می رود در صنایع پایین دستی فولاد کاربرد دارد و ابزارسازان و سازندگان محصولات صنعتی از این کالا استفاده می کنند.

بررسی اهمیت استراتژیک محصول در ارتباط با برنامه ی توسعه سازمان وبرنامه ها ی توسعه اقتصادی کشور

در دنیای امروز صنعت نورد به عنوان یکی از صنایع مادر و تعیین کننده مطرح می باشد و از اهمیت بسزاییبرخوردار است. امروزه با توجه به رشد روز افزون صنعت و افزایش جمعیت جهان و به تبع آن افزایش نیازبشر به فولاد و محصولات فولادی بر اهمیت آن ها روز به روز افزوده می شود.صنعت نورد به روش گرم یک صنعت پیشرفته محسوب می شود وراه اندازی و بهرداری از ان علاوه بر نیاز به سرمایه گذاری بالا نیازمند نیروی انسانی ماهر و کار آمد و ماشین الات وفناوری مناسب دارد که همه انها در راستای توسعه منابع انسانی توسعه فناوری و توسعه صنعتی است.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ورق و میلگرد

متداول‌تربن طبقه‌بندی و دسته‌بندی در فعالیت‌های اقتصادی همان تقسیم‌بندی آیسیک است. تقسیم‌بندی ‌آیسیک طبق تعریف عبارت است از: ‌طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی فعالیت‌های اقتصادی. این دسته‌بندی باتوجه به نوع صنعت و محصول تولید شده به هریک کدهایی دو، ‌چهار و هشت رقمی اختصاص داده می‌شود. کدآیسیک مرتبط با صنعت تولید ورق و میلگرد به شرح ذیل است.
میلگرد آجدار از جنس فولاد ساده کربنی وکم آلیاژی با پوشش پلیمری ۲۷۱۰۶۱۲۵۱۸
میلگرد آجدار به صورت کلاف یا شاخه ای از جنس فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی ۲۷۱۰۶۱۲۵۲۶
میلگرد ساده از جنس فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی به صورت کلاف ۲۷۱۰۶۱۲۵۲۷
میلگرد بستر ۲۸۱۱۵۱۲۴۰۵
انواع میله و میلگرد فولادی ۲۷۱۰۳۱۲۴۰۷
میله و میلگرد از جنس فولاد آلیاژی به جز فولاد زنگ نزن ۲۷۱۰۴۱۲۴۲۴
میله و میلگرد از جنس فولاد زنگ نزن ۲۷۱۰۴۱۲۴۱۵
میله و میلگرد از جنس فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی ۲۷۱۰۴۱۲۴۰۸
میله و میلگرد از جنس فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی بدون پوشش ۲۷۱۰۵۱۲۵۲۵
نرده و حفاظ مشبک پیش ساخته از میلگرد فلزی ۲۸۱۱۵۱۲۳۷۵
ورق نورد گرم فولاد زنگ نزن ۷۲۱۹۱۱۰۰
ورق نورد سرد فولاد آلیاژی به جز فولاد زنگ نزن ۷۲۲۵۵۰۰۰
ورق نورد سرد فولاد زنگ نزن ۷۲۱۹۳۱۰۰
ورق نورد گرم فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی ۷۲۱۱
ورق نورد گرم فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی با ضخامت بیش از ۱۰ میلی متر ۷۲۰۸۳۶۱۰
ورق نورد گرم فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی با ضخامت بین ۴.۷۵ تا ۱۰ میلی متر ۷۲۰۸۲۵۰۰
ورق نورد گرم فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی با ضخامت بین ۳ تا ۴.۷۵ میلی متر ۷۲۰۸۲۶۰۰
ورق نورد گرم فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی با ضخامت کمتر از ۳ میلی متر ۷۲۰۸۲۷۰۰
ورق نورد سرد فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی ۷۲۰۹

وضعیت بازار صنعت فولاد و میلگرد

این روزها در بازار فولادی رقابت بر مبنای تولیدات و افزایش ظرفیت های تولیدی شکل گرفته است. طوری که تا انتهای سال جاری تقریبا نزدیک به ۲۵ میلیون تن محصولات فولادی در کشور تولید خواهد شد که چیزی حدود ۱۵ میلیون تن آن پاسخگوی نیازهای داخلی می باشد مابقی ظرفیت تولید شده را باید برای مقوله صادرات آهن آلات به کشورهای منطقه در نظر گرفت و برنامه ریزی هایی در این خصوص صورت داد. آمار و ارقام حاکی از آن است که در ۸ ماه ابتدای سال جاری چیزی حدود چهارده میلیون و دویست و سی هزار تن محصولات فولادی از جمله تیرآهن، میلگرد ، محصولات نور گرم، انواع ورق و… توسط فولادسازان ایرانی تولید شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده است.

بیشترین میزان تولیدات با توجه به گرایشات بازار داخلی به محصولاتی چون میلگرد تعلق داشته است. تولید میلگرد در بازار داخلی به میزان ۲۲ درصد، ورق های تولید شده از طریق نورد سرد ۵ درصد و ورق های تولید شده به روش نورد گرم به میزان ۹ درصد رشد داشته است. بر اساس گفته های رئیس اتحادیه فولاد ایران میزان تولیدات بیلت و بلوم شرکت فولاد آذربایجان میانه بالغ بر ۹ میلیون و ۲۵۸ هزار تن بوده که نشان دهنده رشد ۲۳ درصدی تولیدات این مجموعه وتولید اسلب به میزان ۷ میلیون ۳۸۲ هزار تن که معادل رشد ۱۱ درصدی تولیدات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است. به صورت کلی مجموعه در زمینه تولیدات فولادی رشد ۱۸ درصدی داشته است.
وضعیت واحدهای فعال تولید ورق و میلگرد نورد گرم در کشور به تفکیکی استان تا پایان سال ۱۳۹۷ در نمودار زیر نشان داده شده است.

تولید فولاد مازاد بر نیاز کشور

در خصوص بازارهای هدف صادرات باید تمهیدات و برنامه ریزی هایی صورت گیرد تا فولادسازان مجبور به انباشت محصولات خود در انبارها نگردند. با توجه به اینکه اغلب محصولات فولادی دارای مدت زمان معین مصرف بعد از تاریخ تولید می باشند امکان انبار طولانی مدت محصولات وجود ندارد از همین رو تمرکز روی مقوله صادرات یک امر ضروری تلقی می شود از طرفی میزان واردات محصولات فولادی با توجه به افزایش ظرفیت تولید فولاد در داخل کشور و خود کفایی نسبت به سنوات گذشته کاهش یافته است. واردات محصولات فولادی با توجه به نرخ فعلی ارز و مسائل مرتبط با حمل و نقل از لحاظ اقتصادی چندان به صرفه نیست. در سال های گذشته قسمتی از نیازهای فولادی کشور از طریق واردات محصولات فولادی تامین می شد اما امروزه این نیاز برطرف شده و حتی با مسئله مازاد و محصولات فولادی فراتر از نیازهای داخلی مواجه هستیم.

مقاصد صادراتی فولاد ایران

این روزها کشورهایی چون عراق و افغانستان که هدف صادراتی محصولات فولادی ایران هستند سیاست های جدید تعیین تعرفه را در پیش گرفته اند این امر موجب بروز مشکلاتی برای مقوله صادرات فولاد ایران به کشورهای مذکور شده است. در صورت ادامه یافتن چنین شرایطی بازار کشورهای همسایه را از دست خواهیم داد از همین رو قبل از حاد شدن مسئله باید در جهت انتخاب بازارهای هدف صادراتی کشور تجدید نظر کرد. تنها نمی توان به کشورهای خاصی متکی بود چون در صورت بروز مشکل بازار صادراتی فلج خواهد شد. سبحانی اذعان داشت برای این مسئله نیز راه حل هایی در نظر گرفته شده است که به زودی پیاده سازی خواهند شد.

رایزنی های مربوطه در این خصوص انجام شده و از طرفی سیاست قیمت گذاری بر اساس اظهارنامه های گمرکی در حال پیاده سازی می باشد. جلساتی در خصوص مسائل مالی و ارز مربوط به مقوله صادرات ما بین بانک مرکزی و فولادی ها صورت گرفته در همین راستا اسنادی ارائه شد که نشان دهنده بازگشت ارز به چرخه اقتصادی ایران بوده است. در پایان بر اساس تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا ممکن است برخی خریداران خارجی وابسته به بازار تولیدات آمریکا یا سهامداران مربوطه از مبادله با ایران امتناع کنند. اما به صورت کلی برنامه ریزی هایی در خصوص انتخاب بازار هدف صادراتی، مسائل بانکی و انتقالات در نظر گرفته شده که موجب می گردد مسئله صاردات آهن آلات با مشکل مواجه نشود.
بررسی سهم کشورها از صادرات فولاد میانی ایران نشان داد ۲۴.۵ درصد از بلوم و بیلت ایران به تایلند، ۱۵ درصد به امارات، ۱۴.۲ درصد به اندونزی، ۸.۵ درصد تایوان و ۸.۲ درصد به ایتالیا صادر شد. صادرات اسلب نیز ۲۷ درصد به امارات، ۲۴.۷ درصد تایلند، ۱۴.۷ درصد به همان، ۸.۹ درصد به مصر و ۷.۲ درصد به اندونزی صادر شد.
بیشترین حجم از صادرات مقاطع طویل ایران هم به افغانستان با سهم ۳۸.۱ درصد و عراق با ۳۷.۵ درصد بود. دیگر کشورهای مقصد صادرات مقاطع طویل ایران ترکیه، قطر، ترکمنستان، امارات، عمان و پاکستان بودند.
مقصد صادرات مقاطع تخت ایران هم امارات با سهم ۳۷.۳ درصد، ایتالیا با ۱۲.۴ درصد، عراق با ۱۲.۲ درصد و عمان با ۹.۷ درصد بودند. البته ایران در این مدت به افغانستان، تایلند، بلژیک، هند و قطر هم صادرات انواع ورق داشتند.

خلاصه بررسی اقتصادی طرح نورد گرم ورق و میلگرد آهنی

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۲۱۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : — میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۲۸ درصد

۵/۵ - (۳ امتیاز)