طرح پرورش قارچ ترکی تیل

طرح پرورش قارچ ترکی تیل

یکی از محبوب ترین قارچ های چتری و تاقچه ای، قارچ دم بوقلمون است. نام علمی این قارچ (Trametes versicolor ) است که به دلیل داشتن رنگ های متنوع به آن چند رنگ (versicolor ) می گویند.از طرفی به دلیل شباهت ظاهری آن به پرهای دم بوقلمون های وحشی، قارچ دم بوقلمون (turkey tail) هم نامیده می شود. در زبان بومی چین به این قارچ یون زی(yun zhi) می گویند.
رنگ کلاه قارچ ترکی تیل بسیار متغیر است، مانند زرد نخودی، قهوه ای، دارچینی، قهوه ای مایل به قرمز و… و به دلیل وجود همین رنگ های مختلف است که آن را به دم بوقلمون تشبیه می کنند.ظاهر قارچ با غشاها و شیارهای متحدالمرکز و رنگ آمیزی شگفت انگیز و منظمی می باشد که بافت مخملی دارد و کنتراست بسیار جذابی که بینابین شیارها وجود دارد حالت سه بعدی در آن ایجاد می کند.
قارچ دم بوقلمون برای تحریک عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب بیشتر شناخته شده است. این سابقه طولانی در آسیا در بین پزشکان طب سنتی چینی دارد که از ترکیبات دم بوقلمون برای ارتقا سلامت عمومی ، قدرت و طول عمر استفاده می کردند.
قارچ ترکی تیل قارچیست با ظاهری زیبا و خاص از دسته قارچ‌های طاقچه ای و دارای ترکیب رنگی ویژه و زیبا که این ظاهر طاقچه‌ای و الوان بودن موجب نامگذاری آن به قارچ دم بوقلمون بوده است. از لحاظ محل رشد و رویش قارچ دم بوقلمون به اصطلاح قارچ آسانی ست و تقریباً در هر جایی رشد می‌کند ولی محل رشد آن در جای‌جای جنگل هاست به ویژه در جنگلهای آمریکای شمالی فراوان یافت می شود. این قارچ فصل خاصی برای رشد ندارد و در هر فصل و ماهی از سال می‌توان آن را یافت ولی از اواخر پاییز و فصل زمستان که بیشتر درخت ها دچار برگ ریزان شده و پوشش گیاهی کمتر می‌شود این قارچ ها بیشتر خودنمایی می کنند.
شاید برجسته ترین خاصیت قارچ دم بوقلمون توانایی آن در تقویت سلامت سیستم ایمنی بدن باشد. این قارچ حاوی انواع آنتی اکسیدان های قدرتمند و ترکیبات دیگر است که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و حتی به مبارزه با سرطان های خاص نیز کمک کند.

ارزش غذایی قارچ ترکی تیل

به دلیل توانایی آن در کمک به بیماران سرطانی ، دم بوقلمون یکی از بهترین قارچ های تحقیق شده محسوب می شود و درست در کنار سایر قارچ های دارویی مانند گانودرما ، کوردیسپس و میتاکه قرار می گیرد. بسیاری از قارچ های خوراکی علاوه بر خاک غنی از مواد مغذی و مواد پوسیده محل زندگی ، حاوی سلنیوم ، ویتامین D و ویتامین B3 هستند که بخشی از این مواد باعث تقویت ایمنی بدن می شود. این قارچ ها از این ماده در حال پوسیدگی و سایر موجودات زنده مانند چوب های پوسیده تغذیه می کنند و باعث ایجاد ساپروتروف می شوند.

قارچ دم بوقلمون با ایجاد یک تقویت بزرگ در سیستم ایمنی بدن ما کار می کند. آنها حاوی B-glucans ، نوعی پلی ساکارید ، در دیواره سلولهای قارچ هستند. هنگام خوردن ، این گلوکان های B گیرنده هایی در ناحیه روده باریک فراهم می کنند که نیروی تقویت کننده سیستم ایمنی را با قدرت کامل دریافت می کنند. این قدرت قارچ دم بوقلمون را در رده آداپتوژن قرار می دهد. گیاهان آداپتوژن برای مقاومت در برابر عوامل استرسی متعددی که روزانه با آنها روبرو هستیم ، کار می کنند و از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کنند و سطح انرژی را تحریک می کنند. معمولاً آداپتوژن ها ترکیبات گیاهی هستند که در مواردی مانند قارچ ، ریشه ، توت ، پارس و برگ یافت می شوند.

علاوه بر این ، قارچ ها از میسلیوم فشرده ، قسمت رویشی قارچ که با مواد مغذی مملو از مربا ، مانند پلی ساکاریدها ، پروتئین ها ، مواد معدنی و ویتامین های B و D. تشکیل شده است ، تشکیل شده اند. همچنین چربی کمی دارند. ساختار میسلیوم با آنزیم های مفید ، عوامل ضد میکروبی و ترکیبات ضد ویروسی پر شده است. در حقیقت ، این میسلیوم مهمتر از آن است که شما با کمک به تأمین خاک غنی از مواد مغذی ، چیزی که سرزمین ما غالباً فاقد آن است ، مهم است که می تواند به خنثی کردن سموم در سیستم ایمنی بدن کمک کند.

طرح پرورش قارچ ترکی تیل
خواص و فواید دارویی و درمانی قارچ ترکی تیل برای سلامتی
۱. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به مهار یا کاهش آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می کنند.استرس اکسیداتیو ناشی از عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و مولکول های ناپایدار شناخته شده به عنوان رادیکال های آزاد می باشد، این می تواند به آسیب سلولی و التهاب مزمن منجر شود.
این عدم تعادل همچنین با افزایش خطر ابتلا به شرایطی مانند برخی سرطان ها و بیماری های قلبی مرتبط است.خوشبختانه خوردن غذا های سرشار از آنتی اکسیدان یا مکمل های حاوی این ترکیبات قدرتمند می تواند استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش دهد.قارچ دم بوقلمون حاوی مجموعه ای چشمگیر از آنتی اکسیدان ها از جمله فنل ها و فلاونوئید هاست.

یک مطالعه بیش از ۳۵ ترکیب فنلی مختلف را در یک نمونه عصاره قارچ دم بوقلمون همراه با آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی کوئرستین و بایکالین کشف کرده است.آنتی اکسیدان های فنلی و فلاونوئید ها با کاهش التهاب سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.به عنوان مثال کوئرستین باعث آزاد شدن پروتئین های محافظت کننده سیستم ایمنی مانند اینترفرون-y می شود، در حالی که مانع از انتشار آنزیم های التهابی سیکلواکسیژناز (COX) و لیپواکسیژناز (LOX) خواهد شد.

۲. تقویت سیستم ایمنی بدن

پلی ساکاروپپتید ها پلی ساکارید های وابسته به پروتئین هستند که در عصاره قارچ دم بوقلمون یافت می شوند.کرستین (PSK) و پلی ساکارید پپتید (PSP) دو نوع پلی ساکاروپپتید موجود در قارچ دم بوقلمون هستند که هر دو دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی می باشند. آن ها با فعال کردن و مهار انواع خاص سلول های ایمنی بدن و سرکوب التهاب، پاسخ ایمنی را تقویت می کنند.

۳. تقویت سیستم ایمنی در افراد مبتلا به سرطان های خاص

تحقیقات نشان داده است که قارچ دم بوقلمون ممکن است دارای خاصیت ضد تومور باشد و تصور می شود که این اثر مربوط به خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن باشد.یک مطالعه لوله آزمایش نشان داده که PSK، پلی ساکاروپپتید موجود در قارچ دم بوقلمون رشد و گسترش سلول های سرطانی روده بزرگ انسان را مهار می کند.

علاوه بر این نوع خاصی از پلی ساکارید موجود در قارچ دم بوقلمون به نام کاریولاس ورسیکولار گلوکان (CVG) ممکن است تومور های خاصی را سرکوب کند.یک مطالعه در موش های دارای تومور نشان داده که درمان روزانه با ۴۵.۵ و ۹۰.۹ میلی گرم در هر پوند (۱۰۰ و ۲۰۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن از CVG استخراج شده از قارچ دم بوقلمون اندازه تومور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.محققان این پیشرفت را به سیستم ایمنی تقویت شده نسبت دادند.

یک مطالعه دیگر نشان داده که درمان روزانه با ۴۵.۵ میلی گرم در هر پوند (۱۰۰ میلی گرم در هر کیلوگرم) وزن بدن از عصاره قارچ بوقلمون باعث کاهش چشمگیر انتشار سلول های سرطانی و بهبود زمان بقا در سگ های مبتلا به سرطان بسیار تهاجمی (همانژیوسارکوم) می شود.با این حال، برجسته ترین شواهد در مورد فواید ضد سرطان قارچ دم بوقلمون زمانی است که در ترکیب با درمان های سنتی مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده می شود.

۴. اثر بخشی درمان های سرطان را افزایش می دهد

با توجه به بسیاری از ترکیبات مفید، قارچ دم بوقلمون معمولا در کنار درمان های سنتی مانند شیمی درمانی به عنوان روشی طبیعی برای مبارزه با برخی سرطان ها استفاده می شود.با بررسی ۱۳ مطالعه مشخص شده که مصرف روزانه ۱ تا ۳.۶ گرم قارچ دم بوقلمون توسط بیماران مزیت های قابل توجهی داشته است.این مطالعه نشان داد که مبتلایان به سرطان پستان، سرطان معده و سرطان کولورکتال تحت درمان با قارچ دم بوقلمون و شیمی درمانی، ۹ درصد کاهش مرگ و میر ۵ ساله را در مقایسه با شیمی درمانی به تنهایی تجربه کرده اند.

۵. سلامت روده

حفظ تعادل سالم باکتری های مفید در روده برای حفظ سیستم ایمنی قوی بسیار مهم است.باکتری های روده با سلول های سیستم ایمنی تعامل دارند و به طور مستقیم بر پاسخ ایمنی بدن تاثیر می گذارند.قارچ دم بوقلمون حاوی پری بیوتیک هاست که به تغذیه این باکتری های مفید کمک می کند.

یک مطالعه ۸ هفته ای در ۲۴ فرد سالم نشان داده که مصرف ۳۶۰۰ میلی گرم PSP از قارچ دم بوقلمون در روز منجر به ایجاد تغییرات مفید در باکتری های روده شده و رشد باکتری های E. coli و شیگلا را سرکوب می کند.یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که عصاره قارچ دم بوقلمون با افزایش جمعیت باکتری های مفید روده ضمن کاهش باکتری های مضر به طور بالقوه ترکیب باکتری های روده را اصلاح می کند.داشتن مقادیر سالم باکتری مفید روده مانند لاکتوباسیلوس ها و بیفیدوباکتری ها با بهبود علائم روده مانند اسهال، تقویت سیستم ایمنی، کاهش سطح کلسترول خون، کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها و بهبود هضم ارتباط دارد.

۶. با ویروس پاپیلوما انسانی مبارزه می کند

یک مطالعه در ۶۱ نفر مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV نشان داده که ۸۸٪ از شرکت کنندگان تحت درمان با قارچ دم بوقلمون نتایج مثبت در درمان را تجربه کردند.

۷. ضد التهاب قوی

قارچ دم بوقلمون به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئید ها و فنل هایی که دارد ممکن است التهاب را کاهش دهد.التهاب خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و برخی سرطان ها را افزایش می دهد.

۸. ضد باکتری طبیعی

در یک مطالعه لوله آزمایش مشخص شد که عصاره قارچ دم بوقلمون مانع از رشد باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا انتریکا می شود، باکتری هایی که می توانند باعث بیماری و عفونت شوند.

۹. بهبود عملکرد ورزشی

یک مطالعه بر روی موش ها نشان داده که عصاره قارچ دم بوقلمون باعث بهبود عملکرد ورزش و کاهش خستگی می شود. به علاوه، موش هایی که با قارچ دم بوقلمون تحت درمان قرار گرفته اند، میزان کاهش قند خون را در حالت استراحت و بعد از تمرین تجربه کرده اند.

۱۰. بهبود مقاومت به انسولین

یک مطالعه در موش های مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داده که عصاره قارچ دم بوقلمون به طور قابل توجهی سطح قند خون و مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد.مطالعات تحقیقاتی در مورد قارچ دم بوقلمون در حال انجام است و ممکن است در آینده نزدیک فواید بیشتری از این قارچ دارویی کشف شود.

طرح پرورش قارچ ترکی تیل
شکل ظاهری قارچ ترکی تیل

شناسایی این قارچ به دلیل شکل ظاهری خاصی که دارد بسیار ساده است. قارچ دم بوقلمون فاقد ساقه است و کلاهک قارچ به شکل مقعر است و مانند فنجانی است که در تنه درخت فرو رفته باشد. عرض این کلاهک مخروطی شکل در قارچ بالغ حدود ۴ سانتی‌متر است.
قسمت بالای کلاهک قارچ دارای نوارهای رنگی متحدالمرکز است که به رنگ‌های مختلف زرد، قرمزریال سبز، آبی، قهوه ای، سفید و بنفش دیده می‌شوند. البته رنگ غالب در این رنگین کمان رنگ قهوه‌ای و سفید است. حلقه‌های تیره‌ی روی قارچ معمولا با موهای پرز مانند و ریزی پوشانده شده‌اند که با چشم قابل دیدن است.بافت پوسته‌ی این قارچ در عین ظرافت، سخت و چرمی شکل است. بخش زیرین این قارچ بر خلاف سایر قارچ‌های چتری به جای شیارهای باریک، دارای منافذ ریزی است که با میکروسکوپ قابل مشاهده هستند. اسپورهای قارچ که وسیله‌ی تولید مثل آن هستند از طریق این منافذ پراکنده می‌شوند.

نحوه مصرف قارچ ترکی تیل

یکی از مهم ترین موارد برای نتیجه گیری بهتر از مصرف هر محصولی، چگونگی مصرف آن می باشد. معمولاً افرادی که با نحوه استفاده از مصرف قارچ دم بوقلمون آشنایی دارند، می توانند بهترین نتیجه را از مصرف این محصول به دست آورند. در اغلب موارد قارچ دم بوقلمون به صورت خشک شده به بازار عرضه می شود زیرا معمولاً قارچ خشک شده دارای خواص بسیار زیادی و از طرفی نیز مدت زمان ماندگاری آن افزایش می یابد. بدین ترتیب افراد مختلف می توانند در طول سال از این نوع قارچ ها استفاده نمایند.

همچنین می توان پودر قارچ را تهیه و به آبمیوه های مختلف اضافه کرده و آن را میل کرد. از دیگر موارد استفاده از قارچ دم بوقلمون، اضافه کردن پودر آن به سالاد و سوپ های مختلف و یا سایر غذاها می باشد. بدین ترتیب هر فردی می تواند طبق ذائقه و سلیقه خود از این نوع استفاده کند.همینطور میتوان دمنوش آن را درست کرد.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح پرورش قارچ ترکی تیل

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰ کیلوگرم
نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۳۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۸۵۰ میلیون تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات :۲۵۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۵۰ درصد

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)