طرح پرورش گوسفند بلوچی

گوسفندان ایران علاوه بر آنکه از نظر کیفیت پشم در ردیف گوسفندان پشم ضخیم قرار دارند، همگى به استثناء نژاد زل (که بدون دنبه و یا داراى نیم‌دنبه است) و نژاد قره‌گل (که داراى نیم‌دنبه است) از جمله گوسفندان دنبه‌دار مى‌باشند و به رنگ‌هاى مختلف سفید، سیاه، خرمائى قهوه‌ای، نخودی، خاکسترى و غیره دیده مى‌شوند گوسفندان ایران را برحسب سفید یا رنگین بودن بدن و نیز براساس وزن بلوغ (سنگین، متوسط، سبک) مى‌توان به‌صورت زیر طبقه‌بندى نمود.

اساس این طبقه‌بندى از پرفسور حسین (کارشناس پاکستانى بخش گوسفنددارى وزارت کشاورزى و عمران روستائى در سال‌هاى ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵) اقتباس گردیده است.

گوسفند بلوچی

در واقع گوسفند نژاد بلوچی یکی دیگر از گوسفندان ایرانی می باشد که منشا اصلی آن جنوب غربی پاکستان، شرق ایران و جنوب افغانستان می باشد . این نوع نژاد داری رنگ پوست سفید و در صد بالایی از پشم و قدرت دوقلو زایی می باشد که به نوعی در پرواربندی سود کلانی به شما می دهد. در قدیم نزدیک ده درصد جمعیت گوسفندان ایرانی را نژاد بلوچی شامل می شد اما در اواسط دهه ۷۰به دلیل قطحی و خشکسالی خیلی از این گوسفندان مردند.

نژدا گوسفند بلوچی

این گوسفند دارای پشمی مرغوب و ظریف می باشد که مناسب قالی بافی است و در واقع در دسته نژاد گوسفندان پشمی- گوشتی قرار دارد.

خصوصیات تولید مثلی گوسفندان بلوچی

۱- درصد باروری در گوسفند ۸۵ تا ۹۰ درصد، درصد زایش ۸۰ تا ۸۲ درصد

۲- درصد دوقلوزایی در گوسفند ۵ تا ۶ درصد

۳- درصد چند‌قلوزایی ۳ تا ۴ درصد

۴- فصل زایش از اواسط فصل زمستان شروع و تا اول فصل بهار ادامه دارد.

۵- وزن پایان شیرخوارگی بره‌های نر ۱۷ کیلوگرم و ماده‌ها ۱۳ کیلوگرم است.

۶- وزن شش ماهگی بره‌های نر ۲۴ کیلوگرم و ماده‌ها ۱۸ کیلوگرم می‌باشد.

۷- وزن یک سالگی گوسفند نر ۴۵ کیلوگرم و ماده‌ها تا ۳۶ کیلوگرم می‌باشد.

۸- افزایش وزن روزانه بره‌های نر ۱۳۰ گرم و ماده‌ها ۱۰۰ تا ۹۰ گرم می‌باشد.

۵- طول دوره شیر دهی در گوسفند ۱۰۰ تا ۹۰ روز

۹- میزان تولید شیر در هر شیر واری گوسفند ۳۰ کیلوگرم

۱۰- میانگین طول دوره آبستنی در گوسفند ۱۵۱- ۱۴۹روز می‌باشد.

۱۱- متوسط تولید سالیانه پشم گوسفند ۵ / ۲ کیلوگرم می‌باشد.

گوسفند نژادبلوچی:
رنگ:

سفید یکدست با لکه‌های سیاه دور چشم، پوزه و مفاصل دست و پا جمعیت گوسفند بلوچی در استان سیستان و بلوچستان:۱ میلیون ۴۰۰ هزار و ۹۸۰ راس

خصوصیات ظاهری گوسفند بلوچی:

بدن پوشیده از پشم سفید، نوع پشم ظریف بوده و اکثرا رنگ غالب این ‌نژاد سفید می‌باشد‌، گوش‌ها در نژاد بلوچی پهن و افتاده و بطور متوسط ۱۹ سانتیمتر طول و ۸ سانتیمتر عرض دارند. سر این ‌نژاد کوچک و نیم رخ صاف می‌باشد، اندازه دست و پا کوتاه و در قسمت بالای سم رنگ پشم سیاه می‌باشد، شکل بینی باریک و بدون انحناء و چین خوردگی است، پوزه کشیده و باریک می‌باشد.

میش‌ها بدون شاخ و قوچ‌ها شاخ دار و بدون شاخ دیده می‌شوند، دنبه در این‌ نژاد کوچک با دو نیم دنبه به هم چسبیده دیده می‌شود، چربی لاشه در این‌ نژاد نسبت به سایر نژادهای کشور بسیار کم می‌باشد.

سخن پایانی
به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام – پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ نژاد گوسفند بلوچی در سرأسر کشور خصوصاً بخش شرقی کشور پراکنده است و پرجمعیت‌ترین گوسفند کشور می‌باشد که ۱۰‌درصد جمعیت گوسفندی کشور را شکل می‌دهد که دارای صفت برجسته‌ای از جمله تولید پشم مرغوب که مناسب برای قالی‌بافی بوده و این نژاد توان مقاومت بالا در برابر تنش‌های گرمایی و کمبودات مواد غذایی و همچنین با مساعد شدن محیط دوقلوزایی نزدیک به ۲۵‌درصد دارد که این نژاد در ایران از منطقه سیستان منشأ گرفته است و تا اواسط دهه ۷۰ جمعیت این نژاد در استان بالغ بر دو‌میلیون رأس بوده است که با خشکسالی‌های پی‌در‌پی و خشکیدن ‌هامون و حذف مراتع ساحلی آن این جمعیت به‌شدت کاهش یافته است برای حفظ و گسترش این نژاد, انجام پژوهش‌های توسعه‌ای, کاربردی و بنیادی در منطقه ضرورت دارد تا بتوان به‌عنوان اهرمی در توسعه با توجه به پتانسیل‌های ارزشمندی که دارد استفاده کرد.  
خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح پرورش گوسفند بلوچی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰راس
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹۰۰ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۵ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)