طرح پرورش گوسفند سنجابی

گوسفند سنجابی یکی از نژاد های گوسفندان ایرانی می باشد. نژاد های زیادی در گوسفندان ایرانی وجود دارند که هر کدام دارای خصوصیت خاص خود می باشند و گوسفندانی که دارای یک خصوصیات ظاهری و فیزیولوژی و در کل رفتاری یکسانی باشند در یک نژاد قرار می گیرند. هر دسته از نژاد های گوسفندی با یک زیست بوم خاص خود سازگاری دارند و قابل پرورش در مناطقی با آب و هوای خاص هستند به طوری که برخی از گوسفندان ممکن است

شکل ظاهر گوسفندان نژاد سنجابی

گوسفند سنجابی کرمانشاه را در سه دسته مشاهده می شوند
دسته گوسفندان زردی که به طور کامل از ناحیه سر و صورت به پایین قهوه ای و زرد نوخودی یک دست هستند.
گوسفندان تیپ کلول که مانند گوسفندان زردی یک دست هستند اما دارای یک نوار سفید روی بینی و گوزه هستند.
این نوع هم مانند نوع قبل دارای یک نوار سفید رنگ است، اما با این تفاوت که نوار سفید روی پوزه و پیشانی آنها کشیده شده است.

تولیدمثل گوسفندان نژاد سنجابی

گوسفند سسنجابی در طول سال دو بار جفت گیری کرده و بره زایی می کند. قوچ ها و میش های سسنجابی طی فرآیند جفت گیری و یا لقاح مصنوعی با هم، بره هایی با همین نژاد و مشخصات تولید می کنند. البته دامدار می تواند این گوسفند را با سایر نژادها تلفیق کرده و بره هایی با خصوصیات کنترل شده متولد کند..

وزن آن ها در سنین مختلف متفاوت است. که به شرح زیر میباشد

میانگین وزن تولد بره نر: ۳۵/۴ کیلوگرم
میانگین وزن تولد بره ماده: ۴ کیلوگرم
میانگین وزن پایان شیرخوارگی بره نر: ۵/۲۹ کیلوگرم
میانگین وزن پایان شیرخوارگی بره ماده: ۵/۲۶ کیلوگرم
میانگین وزن پشم سالانه تولیدی در بره نر: ۶۴۱ گرم
میانگین وزن پشم بره سالانه تولیدی در ماده: ۴۷۸ گرم
میانگین وزن شش ماهگی بره نر: ۲۴/۴۱ کیلوگرم
میانگین وزن شش ماهگی بره ماده: ۷/۳۸ کیلوگرم

 

گوسفند نژاد سنجابی

نژاد این گوسفندان گوشتی- پشمی است. رنگ پشم گوسفندان زنده سنجابی به رنگ آن سفید یا نخودی می باشد. البته نواحی چون: گوش ها، قسمتی از گردن و دست و پاها دارای لکه های قهوه ای هستند. این گوسفندان در نواحی شمالی کشور به ویژه در مناطقی چون: کوه شاه کوه و رودخانه قره سو، قصبه و روانسر و در قسمت شرق کشور در نواحی مانند: کوه زنگلیان‌ کوه کماجار، کوه ویس ،کوه خورین ساکن هستند. این دام در نواحی غربی و جنوب کشور نیز زیست می کنند. حد غربی شامل :کوه‌های ‌ولد بیگی، کوه بنی گز، ده‌های ونه رنگینه گوران، تختگاه، مله بگلر می باشد. شش کیلومتری شمال جاده کرمانشاه – قصر شیرین، کوهستان‌های برزه و چنار نواحی هستند که گوسفندان زنده سنجابی در آن جا ساکن می باشند.

مشخصات ظاهری گوسفند نژاد سنجابی

گوسفندان سنجابی جثه ای بزرگ دارند و اکثر ان ها دنبه دار خواهند بود. طیف رنگ بدن آن ها بین قهوه‌ای روشن تا قهوه ای تیره متغییر بوده، و بدن از پشم بلند و نسبتأ سفید و ضخیمی تشکیل شده است. گوسفندان سنجابی از لحاظ تولید گوشت و پشم مرغوب بسیار شهرت یافته اند. قوچ های آن ها بسیار شیرده می باشند. از نظر وزنی به شرح زیر هستند:

وزن در هنگام تولد:

۵/۴ کیلوگرم

میانگین وزن شیری در هر گوسفند سنجانی:

۲۴ کیلوگرم

میانگین وزن پشم برداشت شده ار هر گوسفند سنجابی:

۵/۲ کیلوگرم

زیست بوم گوسفندان سنجابی

گوسفندان سنجابی عمومآ در مناطق کوهستانی مورد پرورش قرار می گیرند. خط پرورش این گونه گوسفندان مناطق شاه کوه و رودخانه ی قره سو و روستا های اطراف مناطق قصبه و روانسر می باشد. و مناطق شرقی که این گوسفندان را پرورش می دهند شامل کوه های زنگیلان و نیز کماجار و ویس و خورین است. از دیگر مناطقی که پرورش این گوسفندان در آن ها رواج دارند می توان به کوه های ولد بیگی، کوه بنی گز، روستا های و نه رنگینه گوران، کرمانشاه، روستا های اطراف کرمانشاه، قصر شیرین و نیز کوهستان های برزه و چنار اشاره کرد.

اهمیت پرورش گوسفندان نژاد سنجابی

این نژاد دام دارای درصد بالای صادرات هستند و برای همین باعث اشتغال زایی مناسبی برای مردم بومی استان کرمانشاه شده اند، این گوسفندان به طور کلی ۵۰ درصد دام های منطقه از این نژاد هستند و ۳۵ درصد از صادرات دامی منطقه را شامل میشوند.
از این نژاد میتوان برای پرورش گوشت هم استفاده کرد، به این دلیل که جثه بزرگی هم دارند و به طور کلی این گوسفندان سهم زیادی از تولیدات گوشت در مناطق کرمانشاه و استان های همجوار را تشکیل داده اند. و سود آوری خیلی خوبی در کشور داشته اند.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح پرورش گوسفند بلوچی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰راس
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹۰۰ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۵ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)