طرح پرورش گوسفند کردی

گوسفند نژاد کردی در بین گوسفندان ایرانی نژاد کردی بعنوان گوسفندان نژاد گوشتی محسوب می شود که به دو دسته تیپ دشت و کوهستانی معروف هستند. این دسته از گوسفندان محل اصلی زادگاه آنها کردستان می باشد اما درزمان شاه سلطان حسین صفوی توسط کردهای مهاجر به شمال خراسان برده شده اند.
گوسفند‌ کردی دارای جثه متوسط، بدنی کشیده و با دست و پای بلند و قوی می‌باشد. این دام از نظر تولیدی، جزو گوسفندان گوشتی کشور محسوب می‌شود. این گوسفندان کلاً در دو تیپ دشت و تیپ کوهستان دیده می‌شوند و هر تیپ نیز دارای فنوتیپ‌های خاص خود می‌باشد .
گوسفندان نژاد کردی در شهرهایی مانند کردستان، کرمانشاه و اذربایجان غربی پرورش داده میشوند و این گوسفندان از دسته دام هایی هستند که میتوانند در شرایط سخت کوهستانی زندگی کنند.این دام در شهرهای دیگری مانند خراسان و شیروان هم وجود دارند که به آنها گوسفندان کردی نژاد دشتی گفته میشود. قیمت گوسفند زنده نژاد کردی از بقیه نژادها کمی بیشتر است و این مورد به این دلیل است که ایم گوسفندان دنبه و چربی خیلی کمی دارند و درصد گوشت خیلی بالاتری در مقایسه با سایر نژاد ها دارند. فروش گوسفند و تحویل درب منزل به همراه قصاب و ذبح اسلامی دام، برای خرید دام با شماره تماس های تماس بگیرید.به جرات میتوان گفت که گوسفندان نژاد کردی از دیگر نژاد ها مقاوم تر هستند و در برابر بیماریهای مختلف مقاومت زیادی از خود نشان میدهند. خصوصات گوسفندان نژاد کردیگوسفندان این نژاد از نژاد های گوشتی هستند و حثه متوسط ولی با بدنی کشیده دارند، به دلیل محل زندگی گوهستانی این نژاد، باید بدنی مقاوم داشته باشند و همچنین دست پای بلندی دارند که به آنها کمک میکند تا بتوانند در مراتع کوهستانی چرا کنند.همانطور که گفتیم این نژاد در شهرهای دیگری مانند خراسان هم وجود دارند که به آنها گوسفندان کردی نژاد دشتی هم گفته میشود، این نژاد کمی از نژادی که در غرب کشور پرورش داده میشود ضعیف تر است اما بازهم در مقایسه با سایر نژاد ها توانایی تولید گوشت خوبی دارد.رنگ گوسفندان کردی شیری روشن است اما گوسفندانی کردی دشتی رنگی کنی تیره تر دارند و به رنگ نخودی تیره هستند، این نژاد ۳۰۰ سال قبل از کردستان به شرق برده شده اند و در آنجا پرورش داده شده اند.در این نژاد قوچ ها دارای سرهای دارای قوس و همچنین محدب هستند و همچین این نژاد فاقد شاخ هستند، میش های این نژاد دارای جثه ای کوچکر در مقایسه با قوچ ها هستند.و همچنین میش های این نژاد هم شاخ ندارند و رنگ سفید و شیری دارند.

پراکنش نژاد گوسفند کردی

در مناطق کوهستانی کردستان بدلیل وجود مراتع درجه یک و مرغوب، دامداری بعنوان شغل اصلی محسوب شده ‌و بدلیل عدم وجود زمین‌های مسطح و آبی،کشاورزی بصورت دیم و در کنار دامداری مطرح می‌باشد.

جمعیت

۱‌میلیون و ۲۰۰‌هزار راس است.
خصوصیات ظاهری گوسفند کردی
گوسفند کردی تیپ کوهستان
در این تیپ رنگ بدن سفید مایل به شکری، سر و صورت و چهار دست و پا به رنگ سیاه و قهوه‌ای با لکه‌هایی‌ بر اساس رنگ بدن دیده می‌شود. دنبه گرد و دارای شکاف نیمه عمیق که تا مفصل خرگوشی آویزان است و دنبالچه ‌مخروطی شکل در مرکز دنبه سر تا سر شکاف آنرا فرا گرفته است. میش‌ها بدون شاخ و قوچها دارای تکمه شاخ بوده و به ندرت در بعضی تکمه رشد کرده و شکل شاخ را بخود گرفته است. در میان گله‌های موجود منطقه، پراکندگی رنگ در سر و صورت تا حدودی متغیر می‌باشد. فنوتیپ‌های مختلف

تیپ کوهستانی

الف) پر: سر و صورت سیاه، دست و پا سفید همراه لکه‌های سیاه
ب) چار: دو طرف صورت به رنگ سیاه یا قرمز، پیشانی سفید، دست و پا سفید با لکه‌های مناسب با رنگ دو طرف صورت‌ در آن
ج) سور یا چرمک سور: سر و صورت قرمز، دست و پا سفید با لکه‌های قرمز در آن
د) ژل یا عینکی: دور پوزه و چشم و انتهای دو گوش به رنگ قهوه‌ای یا سیاه

گوسفند کردی تیپ دشت

در تیپ دشت، رنگ پشم نخودی تیره و دارای کیفیت پائین‌تری می‌باشد. سر و صورت و چهار دست و پا قهوه‌ای رنگ و فاقد پشم است. از نظر وزن سنگین‌تر و در مناطق دشتی استان پرورش داده می‌شود. بره‌ها هنگام تولد قهوه‌ای یکدست ولی بعد از بلوغ جنسی و جسمی رنگ بدن آنها تغییر کرده و به نخودی تیره می‌گراید، دنبه کاملاً جمع‌و جور، گرد و بدون شکاف عمیق سرتاسری می‌باشد و دنبالچه در مرکز بصورت زائده مانند بوده‌ و جهت آن رو به پائین است. در بعضی از گوسفندان دنبالچه در انتهای سطح خارجی بصورت شکاف دیده می‌شود. از نظر تولید گوشت نسبت به گوسفند نواحی کوهستان استعداد بیشتری دارد. ضمنأ قابل ذکر است که گوسفندانی که‌ حدود ۳۰۰ سال قبل در زمان شاه سلطان حسین صفوی توسط کردهای مهاجر به شمال خراسان برده شده‌اند، از همین تیپ می‌باشند.

رنگ بدن گوسفند نژاد کردی

سفید، سر و صورت قهوه ای، چهار قلم دست و پا اکثرا دارای گله‌های قهوه‌ای رنگ می‌باشد. در قوچها سر دارای قوس محدب می‌باشد. قوچها فاقد شاخ می‌باشند.
دنبه در این نژاد متوسط (بین نژادهای بزرگ جثه وکوچک جثه) و دنبه تابالای مفصل خرگوشی آویزان می‌باشد. دنبالچه حدود ۱۰ سانتیمتر پائین‌تر از دنبه امتداد دارد.

خصوصیات تولیدی نژاد کردی

میانگین وزن تولد بره‌ها – ۶ / ۴کیلوگرم
میانگین وزن شیرگیری – ۲۰ کیلوگرم
میانگین وزن پشم – ۲ کیلوگرم
دوقلوزائی – ۱۰%

خصوصیات گوسفند کردی
اندازهقوچمیش
قد۷۱-۶۶۹۷-۵۷
طول بدن۱۰۲-۹۶۹۵-۸۸
طول گوش۲۵-۲۰۲۳-۱۸
عرض دنبه۵۶-۴۷۴۳-۳۵
وزن بلوغ۶۴-۵۶۵۵-۴۸
وزن تولد (gr)۳۸۰۰-۳۰۰۰۳۴۰۰-۲۸۰۰
تولید پشم سالیانه (gr)۲۴۰۰-۳۰۰۰۲۲۰۰-۱۵۰۰
خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید گوسفند کردی

ظرفیت پرورش : ۱۰۰ راس
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹۰۰ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۵ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)