طرح پرورش گوسفند دالاق

آشنایی با انواع نژاد گوسفندان ایرانی و جهان باعث می شود بهترین نژاد گوسفند در ایران را برای پرواربندی انتخاب کنید. هر منطقه ای گوسفندان مخصوص خود را دارد و سازگاری آنها با منطقه بهتر است. دامداران گوسفند در مناطق مراوه تپه و ترکمن صحرا از یک نژاد گوسفند به نام دالاق برای پرواربندی استفاده می کنند. گوسفند نژاد دالاق دارای جسته ای بزرگ و گوش های درازی است و حتی روی جمجمه میش و قوچ دالاق برجستگی وجود دارد.

  با فرا رسیدن فصل بهار درصورت بارندگی مناسب مراتع ترکمن‌صحرا مملو از انواع علوفه‌های مرتعی و خوش‌خوراک مورد استفاده گله‌داران قرار می‌گیرد. با فرا رسیدن فصل تابستان از مزارع گندم و جو که به وفور در منطقه کشت می‌شود برای چرا استفاده می‌کنند. قوچ‌اندازی درگله‌های دالاق اغلب پس از برداشت محصول جو و گندم درمنطقه صورت می گیرد. از نیمه دوم خرداد (تیر و مرداد) که باتوجه به یکپارچه بودن نسبی مزارع فوق که معمولاً همزمان عملیات برداشت در آنها آغاز می‌گردد، گوسفندان در این ایام باتوجه به حضور قوچ در گله‌ها از مراتع پس چر وسیعی استفاده کرده و از آرامش لازم در فصل جفتگیری بهره‌مند می‌گردند.

بعلت تولید کم شیر در نژادهای ترکمن شیر تولیدی صرفا به مصرف پرورش بره ها می رسد و فقط به اندازه مصرف گله دار بهره‌برداری می‌شود. چیدن پشم در نژادهای دالاق دو بار در طول سال یعنی اوائل بهار و اواخر تابستان (پائیزه) می‌باشد.‌

نژاد گوسفند دالاق:

گوشتی

رنگ: در بدو تولید سیاه و قهوه‌ای تیره _ در هنگام بلوغ به رنگ شکری

پراکنش نژاد دالاق: در استان گلستان

جمعیت: حدود ۱۰۰ هزار راس.

خصوصیات ظاهری گوسفند دالاق:

بدن کشیده، دست و پا بلند، بدون شاخ و گوشها بلند است، روی بینی قوس‌دار، حدقه چشم برجسته، پیشانی پوشیده از پشم، بالای جمجمه کمی برجسته، نیمرخ محدب، گردن پوشیده از پشم، دست و پا دارای قلم درشت است و دنبه متوسط، دنبالچه کوتاه با خمیدگی S مانند است.

خصوصیات تولیدی نژاد دالاق:

میانگین وزن تولد بره‌ها: ۸ / ۴ کیلوگرم

میانگین وزن ۳ ماهگی بره‌ها: ۲۳ / ۵ کیلوگرم

میانگین وزن بلوغ: ۴۵ کیلوگرم

خاستگاه گوسفند نژاد آتابای که ترکمن ها آن را دالاق یا دالاک می نامند استان گلستان می باشد. ‌نژاد گوسفند دالاق گوشتی میباشد و رنگ آن در بدو تولد سیاه و قهوه‌ای تیره و در زمان بلوغ به رنگ شکری میباشد. هم اکنون این نژاد جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار راس دارد و در منطقه مراوه تپه تا ترکمن صحرا پرورش داده می شود. گوسفند دالاق حد واسط بین گوسفند زل و گوسفند دنبه دار کردی که در نواحی بجنورد و ترکمن صحرا وجود دارند می باشد.

پرورش گوسفند دالاق چه سودی دارد؟

این نژاد از گوسفندان ایرانی جزو دسته گوشتی محسوب می شود. البته پشم گوسفندان دالاق هم با کیفیت هستند و به طور کلی در سال دو بار پشم چینی انجام می شود که اوایل بهار و اواخر تابستان است.

در صورتی که دنبال گوسفندان شیری هستید اصلا گوسفند دالاق پیشنهاد نمی شود زیرا شیر کمی دارند. شیر گوسفند دالاق تنها برای مصرف بره ها و خود دامدار کافی است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح پرورش کوسفند دالاق

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰ راس
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹۰۰ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۵ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۸ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)