طرح کشت و تولید پوملو

پوملو (pomelo) میوه‌ای است که شاید تا به حال نام آن را نشنیده باشید، اما آن را در میادین یا مغازه‌های میوه‌فروشی در کیسه‌های توری شکل بسیار دیده‌اید.
پوملو میوه ای از خانواده سدابیان، جنس مرکبات و از خویشاوندان نزدیک گریپ فروت می باشد اما از گریپ فروت بزرگتر است و بومی کشورهای جنوب آسیا و استوایی است.
در زبان مالایی و افغانستان و پاکستان pomelo نام دارد در هند به آن nobab می گویند و به طور کلی به گریپ فروت چینی معروف است. در مالزی این میوه در پراک و ایپوه کشت می شود. منشأ پوملو از جزایر هند و مالزی بوده و سپس در جزایر فیجی پخش گردیده است. حدود ۹۰۰ سال بعد از میلاد، دورگ های پوملو یا شدک در فلسطین شناخته شد و سپس به اروپا انتقال یافت. این گونه توسط یک کاپیتان کشتی اهل هند شرقی به نام شدک، نامگذاری شد .
پوملو چند سالی است که با نام‌های مختلفی چون گریپ فروت چینی، لیموی بزرگ و … در کشورمان عرضه می‌شود. این میوه که شباهت زیادی به گریپ‌فروت دارد، وزن هر عدد آن از ۱ تا ۴ کیلوگرم متغیر است و به دلیل وارداتی بودن قیمت بالایی دارد. پوملو چند سالی است که با نام‌های مختلفی چون گریپ‌فروت چینی، لیموی بزرگ و … در کشورمان عرضه می‌شود.
نام علمی آن Citrus maxima است زیرا بزرگترین نوع مرکبات می باشد. نزدیکترین اندازه به این نوع مرکبات، گریپ فروت است. پوملو در درجه اول در آسیای جنوب شرقی واقع شده است که منطقه بومی آن است. این میوه در سایر نقاط جهان محبوب نشده است، زیرا معمولا قبل از اینکه بذر شروع به گل دادن و خرد کردن هر میوه می کند، معمولا ۸ سال طول می کشد رشد کند. همچنین، وزن و حجم پوملو بسیار سخت و ناپایدار است، در حالی که فقط گوشت داخلی خوشمزه است.
طعم و مزه، با این حال، بسیار لذت بخش است، با قوام گریپ فروت بدون عطر و طعم تلخ می باشد. این میوه معمولا رنگ سبز یا زرد کم رنگ دارد، در حالی که گوشت خوراکی داخل آن سفید، صورتی یا قرمز است، بسته به انواع. تاریخچه استفاده از آن به حداقل چند صد سال رسیده است، اگر چه احتمالا برای مدت بسیار طولانی تر از آن در کشورهای جنوب شرقی آسیا کشت شده است.
دلیل آن که پوملو بسیار محبوب است به علت ارزش غذایی قوی آن، از جمله ویتامین، مواد معدنی و مواد آلی مانند ویتامین C، پتاسیم، فیبر غذایی، ویتامین B6 و منیزیم است.
ارتفاع درخت پوملو ممکن است به حدود ۵ الی ۱۵ متر نیز برسد. ضخامت تنه های آن نیز حدود ۱۰-۳۰ سانت نیز می رسد و همچنین شاخه های آن نامظم است.برگ ها بیضی شکل، به طول ۱۰٫۵ تا ۲۰ سانتیمتر، دارای زایده ای در قسمت دمبرگ که برگ مانند است، می باشد. گل ها و میوه ها به صورت منفرد روی شاخه ها و به تعداد ۲ تا ۲۰ عدد روی هر شاخه رشد می کنند.

خصوصیات گیاهشناسی پوملو

این درختان در اندازه های متوسط اما به برگ ها، میوه ها و گل های بزرگ دیده می شوند.
پوملو بزرگ‌ترین میوه از خانواده مرکبات است. رنگ آن سبز کمرنگ و گاهی هم زرد با گوشت سفید است و به ندرت صورتی و قرمز است. پوست آن بسیار ضخیم و شیرین است، حدود ۱۵ تا ۲۵ سانتیمتر قطر دارد و وزن آن به ۱ تا ۲ کیلوگرم می رسد.
این میوه در هند، چین، ژاپن و … کشت می شود. گوشت پوملو رنگ های مختلف زرد، صورتی یا قرمز دارد، پوست آن بسیار ضخیم و رنگ آن در حالت رسیده از سبز تا زرد متغیر و حاوی مواد مغذی زیادی است که اغلب از آن برای تهیه انواع شیرینی، مارمالاد یا برخی دسرها استفاده می شود. گوشت پوملو خشک تر و کم آب تر و طعم آن کمی شیرین تر و ملایم تر از گریپ فروت است و مزه تلخی ندارد، البته انواع ترش این میوه هم یافت می شود.
برگ ها بیضی شکل، به طول ۱۰.۵ تا ۲۰ سانتیمتر، دارای زایده ای در قسمت دمبرگ که برگ مانند است، می باشد.
گل ها و میوه ها به صورت منفرد روی شاخه ها و به تعداد ۲ تا ۲۰ عدد روی هر شاخه رشد می کنند.

خواص تغذیه ای پوملو

پوملو خواص گریپ فروت را دارد و سرشار از ویتامین‌های A، B، C و املاح معدنی فسفر، پتاسیم، فیبر و آنتی اکسیدان است. ویتامین C پوملو چند برابر پرتقال و قابلیت جایگزینی با این میوه را دارد.
فسفر موجود در میوه پوملو عنصری مهم در فرآیند متابولیسم ( تجزیه مواد و آزاد کردن انرژی آن ها ) چربی ها و نشاسته ها برای تامین توان و نیروی بدنی است.
پتاسیم هم که باعث کنترل فشار خون، شادی و تحرک شما خواهد شد. باید بدانید که پتاسیم موجب ضعف ماهیچه ها و اعصاب هم می شود.
فیبر موجود در میوه پوملو هم که سلامت دستگاه گوارش را کنترل می کند.

شرایط نگهداری پوملو

نهال پوملو یکی از گونه های مرکبات است که نسبت به سرما بسیار مقام می باشد بنابراین جایگزینی مناسب برای درختان لیمو در نواحی دارای سرمای زودرس زمستانه یا دیررس بهاره هستند. اگرچه این گیاه می تواند سرما را تا حدودی تحمل کند ولی برای رشد بهتر به آب و هوای گرمتر با میزان بارندگی زیاد نیاز دارد.
بنابراین در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری بهتر رشد می کند. همچنین به خاک مرطوب نیاز دارند به طوری که در خاک های حاشیه ی رودخانه ها نیز به صورت خودرو می رویند.

آبیاری پوملو

پوملو – گیاه دارای رطوبت و نیاز به کیفیت آب است. آب شیرین کار نمی کند – باید از آب باران، آب مقطر یا آب مقطر استفاده کنید. مهم است که زمین خشک نشود. آبیاری فراوان می تواند منجر به اسیدی شدن خاک شود. کمبود آب باعث توسعه سیستم ریشه می شود.
لازم است حالت مطلوب رطوبت ارائه شود. لازم است اسپری درخت را بیشتر بکنیم – هوا خشک شده گیاهان را خسارت می کند، به ویژه هنگامی که آنها تازه شروع به رشد ریزوم کرده اند

دمای مناسب پوملو

پوملو ترجیح می دهد در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری با درجه حرارت های ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد رشد کند. این گیاه بسیار ترموفیل است، به طوری که ضربه محکم و ناگهانی آن را منفی تاثیر می گذارد، رشد درخت کاهش می یابد. بهترین گزینه در تابستان ۲۵-۱۸ درجه سانتیگراد است و در زمستان می توان آن را به ۱۴ درجه سانتی گراد کاهش داد.
مهم است که تمام قسمت های گیاه در همان شرایط دما قرار بگیرند. با توجه به این واقعیت است که پایین همیشه سردتر است، توصیه نمی شود گیاه را روی کف قرار دهید. بهتر است از یک پایه کوچک استفاده کنید.
در فصل گرم، می توانید گیاهان را در خارج از خانه ببرید، اما نمی توانید آنها را تحت اشعه های مستقیم خورشید قرار دهید. ارزش انتخاب یک مکان سایه دار را دارد

خاک مناسب پوملو

درختان پوملو ترکیبی از شن و ماسه، خاک رس، سنگ آهک، زمین های مشترک غنی شده با نمک (آب دریا) را به عنوان خاک ترجیح می دهند. بنابراین پوملو رشد می تواند در سواحل فلوریدا (ایالات متحده آمریکا)، باهاما، تایلند، در سنگ های سنگ آهک، در مالزی، حتی در نزدیکی معادن معدن قلع معدن، یافت می شود.
همچنین در تایلند، برخی از ساکنان حوضه های ویژه ای را که از ساحل در حال عبور هستند، حفر می کنند و به دلیل جزر و مد ثابت، زمین زیر گلدان با آب نمک تغذیه می شود. نیاز به نمک برای این میوه به علت این واقعیت است که در این شرایط، میوه خود دارای طعم آبدارتر و شیرین است.

کوددهی پوملو

پوملو برای رشد طبیعی، گلدهی و بارور شدن به طور طبیعی، از جمله عناصر شیمیایی اساسی مانند نیتروژن، پتاسیم، فسفر و آهن، کلسیم، گوگرد و منیزیم مورد نیاز است.

تکثیر پوملو

تکثیر این گیاهان معمولاً از طریق بذرها صورت می گیرد. به طوری میوه های حاصل شده از نهال های بذری از نظر کیفیت بسیار به میوه های مادری شباهت دارند. علاوه بر کشت بذر، تکثیر از طریق پیوند نیز یکی از روش های ازدیاد این گیاهان می باشد. مانند هر گیاه دیگر، پوملو نیاز به پیوند زود هنگام دارد.

بیماری ها و آفات پولمو

برای رشد این میوه با موفقیت، لازم است که از حمله آن به حشرات و بیماری های مختلف محافظت شود. اغلب، pomelo توسط shchitovki، sham و mealybug مورد حمله قرار می گیرد. بیماری های پوملو به علت مراقبت نامناسب ایجاد می شود. اغلب آنها از گیاهانی که در گلخانه یا گلخانه رشد می کنند رنج می برند. شایع ترین بیماری های مرکبات عبارتند از لکه زدن، آنتراکنوز و کپک پودری.
گاهی اوقات شاخ و برگ های سیاه بر روی شاخ و برگ گیاهان می گذارند. اگر با پد پنبه برداشته شود، این یک قارچ تند است. این قادر به آسیب رساندن به گیاه نیست و در ترشحات چسبنده حشرات ظاهر می شود. برای برداشتن آن لازم است برگ ها را به خوبی با آب صابون پاک کنید.
یکی دیگر از مشکلات pomelo سقوط شاخ و برگ است. دلیل این امر می تواند مقدار زیادی استرس، نوسانات دما، رطوبت بیش از حد یا کمبود نور باشد. لازم است که درخت را با شرایط مناسب ارائه دهیم. در غیر این صورت، سقوط شاخساره ممکن است باعث مرگ درخت شود.

خواص پوست میوه پوملو

بخش زیادی از خواص میوه پوملو در پوست آن نهفته است. پوست این میوه طعم شیرینی دارد و سرشار از بیوفلاونویید است که باعث متعادل نگه داشتن میزان هورمون استروژن در بدن زنان می شود و خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح کشت و تولید پوملو

میزان تولید : ۹۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
سطح زیر کشت : ۵ هکتار
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۷۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۶ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۲ امتیاز)