فرآوری و تولید برگه خشک میوه انبه به روش آبگیری اسمزی

انبه (L indica Mangifera )یکی از مرغوبترین میوه های منطقه است.. انبه رسیده منبع خوبی از تیامین، نیاسین، کلسیم، فسفر وآهن است. میوه انبه میوه ای فرازگراست به این معنی که می تواند مراحل رسیدن خود را پس از برداشت کامل کند. به این منظور در مناطق تولید تجاری انبه در جهان، میوهها در مرحله سبز رسیده (رسیدن فیزیولوژیکی(Mature )) و یا در ابتدای مرحله تغییر رنگ برداشت می شود .درکشور ما میوه انبه برای تهیه ترشی به صورت نارس و برای مصرف تازه خوری، در مرحله کاملاًرسیده برداشت میشود.

فرآوری میوه انبه

محصولات زیادی از تبدیل و فرآوری میوه انبه تولید می شود. از این مح صولات می توان از ترشی انبه ,چاتنی انبه، پودر انبه، پوره انبه، کنسـرو قطعات انبه، نوشـیدنی انبه و شـکلات نواری انبه نام برد.
خلاصه مراحل فرآوری میوه انبه به محصولات مختلف

تولید برگه های خشک میوه ها به روش آبگیری اسمزی

در تولید برگه از میوه ها می توان از آبگیری به روش اسـمز اسـتفاده کرد. آبگیری اسـمزی فرآیندی برای حذف قســـمتی از آب مواد غذایی گیاهی و حیوانی با غوطه ور کردن در یک محلول غلیظ یا هیپرتونیک صــورت می گیرد. اغلب به عنوان یک پیش فرآیند، قبل از ســایر روشهای خشــک کردن مانند خشــک کردن با هوای گرم، مایکرویو، انجماد و…. در مواد غذایی کاربرد دارد. پیش فرآیند اسمز در خشک کردن ,برگه های میوه، با خارج کردن مقدار زیادی آب از داخل محصـول باعث کاهش زمان خشـک کردن ثانویه میشــود. فرآیند اســمز به خاطرســادگی و قابل کنترل بودن آن، پیش فرایند مناســبی جهت خشــک کردن میوه ها محســوب میگردد. اســتفاده از مواد و محلولهای اســمزی با غلظت بالا مانند محافظی برای قطعات مواد غذایی در مقابل تغییر رنگ در اثر واکنش های قهوه ای شـــدن آنزیمی عمل می کند. بنابراین بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر نظیر دی اکسید گوگرد می توان رنگ مناسب و ایده آلی در محصول ایجاد کرد. آبگیری اسمزی به عنوان یک پیش فرآیند باعث کاهش زمان خشک کردن و افزایش راندمان خشک کن و ۳۵ تا ۵۰ درصــد صــرفه جویی در مصــرف انرژی و هزینه های فرآیند خشــک کردن میشــود. فواید آبگیری اسمز شامل بهبود رنگ، عطر و طعم محصول می باشد.

تولید برگه های خشک میوه انبه به روش آبگیری اسمزی

تهیه برگه های خشک انبه با وزن و حجم کم و ماندگاری طولانی امکان مصرف محصول خشک با ویتامین های مفید را در طول یک سال فراهم میکند. همچنین با تهیه پودر انبه از برگه های خشک آن امکان استفاده از این محصول در غذاها، سالادها وترشیها فراهم میشود.

مراحل بکارگیری روش آبگیری اسمزی برای تهیه برگه انبه به شرح زیر است

– پوستگیری، ورقه کردن با برشهای انبه با ضخامت ۸-۶ میلیمتر.
– تهیه محلول شکر یا ساکارز با غلظت ۴۵ در صد برای انبه سبز و محلول با غلظت ۴۰ درصد برای میوه رسیده و سفت انبه
– افزودن آب لیمو (حاوی ۳۰ میلیگرم ویتامین ث در هر صــد گرم ) به محلول ســاکارز به میزان ده گرم به ازاء هر لیتر محلول ساکارز.
– فرآیند اسـمز با فروبری ورقه های انبه در محلول سـاکارز با دمای ۴۵ درجه سـلسـیوس انجام شـود. نسبت وزنی۴:۱( محلول ساکارز: نمونه) استفاده گردد. به منظور ثابت ماندن دما در حین انجام آبگیری فرآیند اسمزی از حمام آب با دمای ثابت استفاده گردد. مدت زمان ۲ ساعت برای فر آیند اسمز میوه سبز رنگ و ۵/ ۱ ساعت برای میوه رسیده سفت لازم است.
– برشهای میوه پس از فرآیند اســـمز با اســـتفاده از صـــافی آبچک شـــود. برگه ها در خشـــک کن الکتریکی یا خشک کن آفتابی با دمای ۶۰ درجه سلسیوس تا رسیدن رطوبت آنها به ۱۵ درصد خشک شوند. برگه های خشک بایستی در کیسه پلاستیکی پلی اتیلنی بسته بندی و در جای خنک، خشک و تاریک نگهداری شوند تا از آلودگی توسط حشرات محافظت شوند .

معرفی کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت فرآوری و تولید برگه خشک میوه انبه به روش آبگیری اسمزی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
انبه و منگوستین مشمول ردیف ۰۸۰۴۵۰۰۰ می باشد .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح فرآوری و تولید برگه خشک میوه انبه به روش آبگیری اسمزی

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰۰ کیلوگرم
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی :۳۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)