چین

ویژگی های اقتصادی و بازرگانی چین

مشخصات و دانستنی های مهم کشور چین
چین سومین کشور پهناور دنیا پس از روسیه و کانادا است ، مساحت جمهوری خلق چین حدود ۹٫۶ میلیون کیلومتر مربع است. سرزمین چین از مرکز رود “خه لونگ جیانگ” در شمال دهکده مو هه در شمال چین آغاز و به جزیره ذنگ مو آن شا ، در جنوب جزایر نان شا در جنوب چین امتداد می‌یابد. از شمال تا جنوب چین ۴۹ درجه عرض جفرافیائی و ۵۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد. طول مرزهای خشکی چین به حدود ۲۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد.
آب و هوای این کشور بسیار متنوع می‌باشد از مناطق گرمسیر و بارانی در جنوب تا بسیار سردسیر در شمال را شامل می‌شود.
چشم‌انداز طبیعی متنوعی دارد، از استپ‌های جنگلی و بیابان‌هایی چون گبی و تکله‌مکان در ناحیهٔ خشک شمالی نزدیک به مغولستان و سیبری روسیه گرفته تا جنگل‌های زیرگرمسیری در سرزمین‌های مرطوب جنوبی نزدیک به ویتنام ، لائوس و برمه.
مناطق غربی آن ناهموار بوده و رشته‌کوه‌های هیمالیا و تیان شان مرز طبیعی چین را با هند و آسیای میانه ترسیم می‌کنند. در مقابل، نواحی شرقی کشور چین کم‌ ارتفاع می باشد.
کشور چین در اواسط تابستان بیشترین توریست را به خود جذب می کند، در شهر‌های مرکزی تابستان گرم و شرجی از اواخر بهار تا اوایل شهریور ادامه دارد و این در حالی است که در این زمان در مناطق سردسیر و شمالی چین بارش‌های موسمی بسیار زیاد است.

گروه های قومی و نژادی
هان‌ها قوم غالب کشور چین هستند که بر اساس اخرین سرشماری حدود ۹۱٫۵ درصد جمعیت چین را تشکیل می‌دهد. هان‌ها در تمام استان‌های چین به جز ایالت‌های غربی تبت و سین‌کیانگ اکثریت دارند. ژوانگ با ۱٫۳ درصد، منچو با ۰٫۸۶٪، اویغور با ۰٫۸۶٪ که بیشتر در سین‌کیانگ زندگی می‌کنند، هویی‌ها که هان‌های مسلمان هستند با ۰٫۷۹٪، میاو با ۰٫۷۲٪، یی با ۶۵٪، توجیا با ۰٫۶۲٪، مغول با ۰٫۴۷٪ و تبتی با ۰٫۴۴٪ پرجمعیت‌ ترین اقلیت‌های قومی کشور چین هستند.

دین و مذهب کشور چین
چین در طول تاریخ تحت تأثیر مذاهب و مکاتب فکری مختلفی بوده‌است. به‌طور تاریخی سه مکتب اصلی این کشور کنفوسیوس‌گرایی، بودایی، و تائویی بوده‌اند که هر یک تأثیر به‌سزایی در شکل‌گیری فرهنگ چینی گذاشته‌اند. در سنت‌های مذهبی و بومی عناصری از هر سه آن‌ها مشاهده می‌شود.
تحقیقات مختلف در مورد اینکه چه میزان از چینی‌ها مذهبی هستند، نتایج متفاوتی داشته‌است. یک تحقیق در سال ۲۰۰۷ به این نتیجه رسیده که تنها ۳۱ درصد چینی‌های بالای ۱۶ سال به مذهب اعتقاد دارند اما تحقیق دیگری در سال ۲۰۰۶ میزان بی‌دینی در چینی‌ها را ۴۶ درصد برآورد کرده‌است.
نظرسنجی دیگری از گروه تحقیقاتی هوریزون نشان داد که ۱۱ تا ۱۶ درصد چینی‌ها خود را بودایی، ۳ تا ۴ درصد مسیحی و یک درصد مسلمان معرفی می‌کنند.

زبان
زبان رسمی چین گویش استاندارد زبان ماندارین است. حدود ۷۰ درصد مردم چین به گویش‌های مختلف زبان ماندارین صحبت می‌کنند. گویش استاندارد این زبان که برگرفته از گویش پکنی است زبان ارتباطی گروه‌های مختلف زبانی در سراسر چین است.
۲۲۹ زبان زنده دیگر نیز در چین تکلم می‌شود که اغلب آن‌ها به گروه زبان‌های چینی از خانواده چینی-تبتی تعلق دارند. زبان‌های وو (شامل شانگهایی)، یوئه (شامل کانتونی و تایشانی)، مین (شامل هوکین)، شیانگ و هاکا از جمله مهم‌ترین زبان‌های این گروه هستند.
حروف چینی هزاران سال است که برای نوشتن زبان‌های چینی استفاده می‌شود. این نویسه‌ها به گویش‌وران زبان‌ها و گویش‌های مختلف که برای هم قابل فهم نیستند، اجازه می‌دهند که از طریق نوشتار منظور هم را متوجه شوند.

کشور چین در یک نگاه کلی

نام رسمی کشورجمهوری خلق چین
موقعیت جغرافیاییواقع در شرق قاره آسیا بین کشورهای : کره شمالی ، مغولستان ، روسیه ، قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، افغانستان ، پاکستان ، هند ، نپال ، برمه ، بوتان ، لائوس ، ویتنام
مساحت۹٬۵۹۶٬۰۰۰ کیلومتر مربع
مساحت آب۲۷۰٬۵۵۰ کیلومتر مربع
همسایگانبا کشورهای کره شمالی ، مغولستان ، روسیه ، قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، افغانستان ، پاکستان ، هند ، نپال ، برمه ، بوتان ، لائوس ، ویتنام دارای مرز مشترک خاکی و با کره جنوبی ، ژاپن ، فیلیپین ، برونئی ، مالزی و اندونزی دارای مرز آبی است.
جمعیت۲۰۴٬۹۵۲٬۰۰۰ میلیون نفر جمعیت
زبان رسمیزبان ماندارین ، زبان های ایالتی و منطقه ‌ای چینی
دین و مذهببودایی _ مسیحی _مسلمان
پایتختپکن
شهرهای مهمپکن ، گوانگجو ، شنزن ، تیانجین ، چونک کینگ ، سوژو ، ووهان ، چنگدو ، هانگژو
واحد پولیوان

 

مبادلات بازرگانی چین با جهان

محصولات عمده کشاورزیبرنج ، گندم ، ذرت ، ارزن ، پنبه
محصولات عمده غیر کشاورزیالیاف ، پشم ، ابریشم
کشورهای عمده واردکننده کالا از چینمهمترین مقاصد صادرات چین، ایالات متحده (۴۷۶ میلیارد دلار)، هنگ کنگ (۲۵۵ میلیارد دلار)، ژاپن (۱۵۷ میلیارد دلار)، آلمان (۱۰۹ میلیارد دلار) و کره جنوبی (۹۸/۱ میلیارد دلار) هستند.
کشورهای عمده صادرکننده کالا به چینعمده واردات چین از مناطق آسیایی به استثنای چین و ژاپن ( ۱۵۱ میلیارد دلار)،کره جنوبی (۱۴۹ میلیارد دلار)، ژاپن (۱۳۶ میلیارد دلار)، ایالات متحده (۱۳۳ میلیارد دلار) و آلمان (۹۵ میلیارد دلار) می باشد.
اقلام عمده صادراتی چین به جهانرایانه (۱۴۶ میلیارد دلار)، قطعات ماشین های اداری (۹۰.۸ میلیارد دلار)، مدارهای مجتمع (۸۰.۱ میلیارد دلار) و تلفن (۶۲ میلیارد دلار)
اقلام عمده وارداتی چین از جهانمدارهای مجتمع (۲۰۷ میلیارد دلار)، نفت خام (۱۴۴ میلیارد دلار)، سنگ آهن (۵۹ میلیارد دلار)، ماشین (۴۶.۸ میلیارد دلار) و طلا (۴۰.۳ میلیارد دلار) هستند.

حجم بالای تجارت با این کشور آسیایی باعث شده تا بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی به فکر واردات از چین باشند. به نحوی که در سالیان اخیر موضوعاتی مانند واردات لباس از چین یا واردات گوشی از چین به دغدغه بسیاری از تجار تبدیل شده است. با این حال، هنوز برای بسیار از این افراد چگونگی واردات کالا به کشور مورد سوال بوده و از آن اطلاع خاصی ندارند.

میزان واردات از کشور چین در سال ۲۰۱۷ ، ۲.۴۱ تریلیون دلار بود که همین امر باعث تبدیل این کشور را به بزرگ ترین صادر کننده بزرگ جهان شده است. بیشترین کالای صادراتی چین به ترتیب شامل صادرات ماشین آلات ، صادرات منسوجات ، صادرات کالاهای متفرقه ، صادرات فلزات ، صادرات مواد شیمیایی ، صادرات پلاستیک و لاستیک ، صادرات سازه ها ، صادرات کلاه و کفش می باشد.
صادرات و واردات
کشور چین یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین تمدن‌های دنیا را دارد. قطعا تاکنون در مورد پیشینه‌ی این کشور چیزهایی شنیده‌اید. کشور چین که با نام جمهوری خلق چین هم شناخته می‌شود، به عنوان یکی از اولین تمدن‌های جهان در حوزه حاصلخیز رود زرد در دشت شمال چین ظهور کرد. اقتصاد چین با تولید ناخالص داخلی اسمی در سال ۲۰۱۰ به دومین کشور بزرگ تبدیل می‌شود. جالب است بدانید این کشور بیشترین مرز خاکی را با ۱۴ کشور دیگر در دنیا دارد.
زبان رسمی کشور چین ماندارین بوده و کشوری تک حزبی است، همچنین جمعیتی برابر با ۱.۴۰۷ میلیارد نفر دارد، از این رو به دلیل جمعیت بسیار زیاد نیروی کار ارزانی داشته و مورد توجه همه‌ی کشورهای دنیا است. واحد پول این کشور یوان (元) است و برای خرید از چین نیاز به انجام حواله‌های بین المللی به یوان است. در حال حاضر بزرگترین صادرکننده و دومین واردکننده‌ی جهان می‌باشد، همچنین دومین اقتصاد بزرگ جهان بر پایه‌ی تولید ناخالص داخلی را دارد.

در دنیای امروز با توجه به مفهوم اقتصادی مزیت نسبی و مطلق دیگر کشور های دنیا تلاشی برای تولید هر کالایی با هر قیمتی در کشور خود و به نام تولید ملی انجام نمیدهند بلکه به دنبال این هستند که کالا و خدمات مورد نیاز خود را با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت بدست اورند. بر همین اساس تعریف واردات عبارت است خرید کالا یا خدماتی که در خارج از کشور تولید،‌ و به کشور خود وارد می‌کنیم .
کالاهای وارداتی هنگامی جذاب هستند که صنایع داخلی نتوانند کالاها و خدمات مشابه را ارزان یا کارآمد تولید کنند. گاهی لازم نیست یک کالای ساخته شده را کامل وارد کشور کنیم، بلکه یکی از بیزینس‌های بسیار پر سود در سال‌های اخیر واردات مواد اولیه بوده که در کشور های مقصد در دسترس نیست.

واردات در تمامی کشور های دنیا حتی در پیشرفته ترین و اقتصادی ترین کشور ها نیز دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای میباشد زیرا معنی واردات کالا و خدمات ضعف و نا کارامدی اقتصاد نیست ،حال اگر این واردات با دقت و مطالعه و شناخت دقیق انجام پذیرد و با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب باشد نشانه قدرت و توانمندی اقتصادی ان کشور ها خواهد بود به عنوان مثال اقتصاد هایی مانند امریکا _ کانادا _ استرالیا و … بسیاری از کالاها و خدمات مصرفی خود را از بازار های ارزان قیمتی مانند چین و هند تامین میکند.
در دو دهه گذشته کشورمان با توجه به افزایش حجم درامد نفتی دارای رشد چشم گیری در میزان واردات کالا و خدمات از کشور های دیگر گردید که این میزان واردات با توجه به ایجاد تحریم های مالی و بانکی و دیگر تحریم های بین المللی در چند سال اخیر دچار کاهش واردات گردیده است.به عبارت دیگر ایران در معرض یک جنگ تجاری قرار گرفته است، این عبارت به معنای وجود محدودیت‌هایی برای واردات و صادرات کالا و خدمات به این کشور می‌باشد.
لذا صادرات و واردات کالا و خدمات یکی از مهمترین مباحث اقتصادی دنیا میباشد که به لحاظ درجه اهمیت باید قبل از انجام ان مطالعه فراوان نمود و با شناخت کافی وارد این راه شد.

شاید برای بسیاری از مردم که به نوعی هر روزه با انواع و اقسام کالاهای چینی در ارتباط هستند این سوال پیش امده باشد که چرا قیمت تولید برخی از کالاهای چینی اینقدر ارزان و بی کیفیت میباشند.
برای پاسخ به این سوال دلایل متعددی وجود دارد و هر کدام دارای شرایط ویژه ای میباشند.
اما یکی از دلایل مهم برای تولید ارزان قیمت کالا و خدمات فراوانی کارگران با دستمزد پایین است . چین یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیاست. از این رو مردم این کشور برای بقا و تهیه‌ی مایحتاج زندگی خود حاضر به کار در کارخانه‌ها با دستمزدهای بسیار پایین هستند.
به دلیل فراهم بودن شرایط تولید ارزان قیمت کالا و خدمات در کشور چین ،باعث شده است که این کشور مقصد بسیار جذابی برای بازرگانان و وارد کنندگان کالاهای مورد نیازشان باشد.بازرگانان ایرانی به دلایل متعدد از جمله تحریم ها بین المللی و ارزان بودن تولید کالاهای مورد نیازشان در سالیان گذشته ارتباط بسیار نزدیکی با کشور چین داشته اند و هم اکنون با اطمینان میتوان گفت که خرید و تامین کالاهای مورد نیاز کشورمان از چین انتخاب اول تجار ایرانی است.

در گذشته خرید از چین با مشکلات بسیاری روبرو بود، علت این امر سفر به این کشور و خرید مستقیم از تولید کننده‌های چینی بود. اما امروزه تمامی روش‌های گذشته منسوخ شده و اکثر تاجران و فعالان اقتصادی از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با تولید کننده‌های اصلی در چین در ارتباط هستند. اگر جزو آن دسته کسب و کارهای کوچک هستید که امکان خرید مستقیم از تولید کننده‌های چینی را ندارید، بهترین عاقلانه ترین کار ارتباط و گرفتن مشاوره از شرکت هایی است که در زمینه تخصصی سرمایه گذاری و بازرگانی خارجی خصوصا چین فعالیت می نمایند و دارای پیشینه قابل دفاعی میباشند و میتوانند تمامی مراحل مشاوره ، خرید ، ثبت سفارش و واردات ان را برای شما انجام دهند.

برای گرفتن و ایجاد ارتباط با یک گروه مشاوره ای و متخصص در زمینه چین دلایل متعددی میتواند وجود داشته باشد که یکی از این دلایل مهم نبودن پیشینه روشن و عدم اطمینان کافی به تولید کنندگان و تامین کنندگان کالاهای چینی میباشد.در چند سال گذشته دولت چین با ایجاد قوانین و مقررات سخت گیرانه و باز دارنده تولید کنندگان و تجار خود را مکلف به انجام تعهدات و قوانین بین المللی نموده است اما با این وجود نیز اتفاقات ناخوشایندی مثل دریافت پول بدون ارسال کالا، ارسال کالاهای ناقص، بی کیفیت و متفاوت از چیزی که شما سفارش داده‌اید را در ارتباطات بازرگانی بین بازرگانان ایرانی با چین را به وفور دیده ایم . لذا برای پیشگیری از این اتفاقات تاکید موکد میکنیم که قبل از انتخاب کالا و ثبت سفارش‌های خود با شرکت‌های مشاوره ای ، سرمایه گذاری و واردکننده‌ی خوشنام و با تجربه مشورت کنید.

جهت یک ارتباط سود اور و موفق با کشور چین باید تمام جوانب کار را سنجید و در اولین قدم بدون مشاوره و مشورت و استفاده از تجربیات دیگران وارد مراوده و ارتباط بازرگانی با کشور چین نشد.برای این منظور میتوان با شرکت های بازرگانی تخصصی در این حوزه همکاری و ارتباط بر قرار کرد.گروه فنی مهندسی و خدمات سرمایه گذاری پارس رابین با کوله باری بیش از یک دهه تجربه گرانبها در زمینه خدمات سرمایه گذاری و مشاوره اقتصادی هم اکنون در زمینه مشاوره خدمات بازرگانی وارتباط با کشور چین میتواند واسطه مطمین و معتبری بین بازرگانان و سرمایه گذاران ایرانی با کشور چین باشد.این شرکت با ایجاد یک دفتر تخصصی و کارامد در کشور چین با کادری مجرب و اشنا به قوانین و مقررات و فرهنگ ایرانیان بسیار دقیق و مطالعه شده به بازرگانان کشورمان خدمات ارائه میکند.

مبادلات تجاری چین با جهان از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸

سال۲۰۱۰۲۰۱۱۲۰۱۲۲۰۱۳۲۰۱۴۲۰۱۵۲۰۱۶۲۰۱۷۲۰۱۸۲۰۱۹
صادرات۱۵۸۰۱۸۹۹۲۰۵۰۲۲۱۰۲۳۴۰۲۲۷۴۲۱۱۹۲۲۵۵۲۴۹۴۲۴۹۹
واردات۱۳۹۰۱۷۴۳۱۸۱۸۱۹۵۰۱۹۶۰۱۶۸۲۱۵۸۹۱۸۳۲۲۱۳۵۲۰۶۹
تراز تجاری۱۹۸۱۵۶۳۳۲۲۶۰۳۸۰۵۹۲۵۳۰۴۲۳۳۵۹۴۳۰

ارزش : میلیارد دلار
منبع : سازمان توسعه تجارت ایران

۵/۵ - (۱ امتیاز)