ویژگی های بهترین صندوق های سرمایه گذاری

انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری تنها به یک معیار یا ملاک بستگی ندارد که بخواهیم بر اساس بیشترین بازدهی یا بهترین عملکرد سالانه یا ماهانه تصمیم گیری کنیم و یا مثلا صندوق درآمد ثابت بهتر از درآمد مختلط است. دو استراتژی مهم برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری اشاره می کنیم:
اول و مهم تر از همه این است که این فرآیند سرمایه گذاری باید قابل درک باشد. این نکته در عین سادگی بسیار مهم است. وارن بافت از سرمایه گذاران معروف می گوید: اگر شما نمی توانید بفهمید در چه چیزی سرمایه گذاری می کنید، احتمالا نباید در آن سرمایه گذاری کنید.
دوم که آیا استراتژی سرمایه گذاری با استراتژی زندگی شخصی شما همخوانی دارد یا خیر؟ اگر استراتژی صندوق با شما دور باشد نمی تواند بهترین صندوق برای سرمایه گذاری شما باشد. چراکه ممکن است به نظر استراتژی درست و بی‌نقصی باشد، اما شما را به هدفی که برای زندگی‌تان مشخص کرده‌اید نرساند. در انتخاب صندوق های سرمایه گذاری باید به فاکتور های مهمی توجه کرد.

مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری عبارتند از:

۱-روحیات و میزان ریسک پذیری فردِ سرمایه‌گذار
۲-مشخص کردن بازه سرمایه‌گذاری
۳-بررسی شرایط اقتصادی کشور
۴-مقایسه و انتخاب بهترین صندوق

۱-روحیات و میزان ریسک پذیری فرد سرمایه گذار

اولین گام برای انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری خوب، توجه به روحیات و میزان ریسک پذیری شماست. یعنی شما برای رسیدن به سود مورد نظرتان تا چه حد حاضر به ریسک کردن هستید؟ آیا فردی هستید که ترجیح می‌دهد ریسک زیاد را به جان بخرد تا سود بیشتری نصیبش شود، یا آدم کم ریسکی هستید که بدنبال کسب سود کم و ماهیانه است؟

۲- مشخص کردن بازه سرمایه گذاری

دومین گام در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری مشخص کردن بازه سرمایه گذاری و توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه است. مهمترین سوالی که باید قبل از سرمایه گذاری از خودتان بپرسید این است که می‌خواهید برای چه مدتی سرمایه‌تان صرف سرمایه‌گذاری کنید؟ می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری چند ماه داشته باشد یا چند ساله؟
سرمایه گذاری چند ماهه
شرایط اقتصادی پایدار: در این شرایط بهترین مکان صندوق های درآمد ثابت هستند و سود آن از سپرده های بانکی بیشتر است.
شرایط تورمی : در این شرایط از ریسک کردن نترسید در این شریط صندوق های درآمد ثابت گزینه مناسبی نیستند و صندوق های درآمدی مختلط گزینه های پر سودتر هستند.
سرمایه گذاری بلند مدت
سرمایه گذاری بلند مدت یعنی از بازه سه تا ۴ سال به بالا. بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری بلند مدت، انتخاب یک سبد ترکیبی از چند صندوق مختلط و سهامی است زیرا حتی اگر بازار بی ثبات و نا پایدار هم باشد طی مدت زمان طولانی به آرامش و ثبات می رسد. سرمایه‌گذاری در صندوق های درآمد ثابت با دید بلند مدت خیلی محافظه‌کارانه است و بازدهی کمتری هم به دنبال خواهد داشت. مخصوصا که در کشور ما هر چند سال یکبار تورم بزرگ اتفاق می‌افتد.

۳-بررسی شرایط اقتصادی کشور

در این موضوع همان طور که از جمله پیداست نکته حائز اهمیت بررسی شرایط اقتصادی است.آیا بازار آرام و پایدار خواهد ماند یا خیر؟ در صورتی که دچار نوسان شد چه کنیم؟ چگونه فرصت های سرمایه گذاری پر سود را از دست ندهیم؟ در زمان ثبات و آرامی در کجا باید سرمایه گذاری کنیم؟ شرایط اقتصادی حاکم از مولفه های مهم در سرمایه گذاری است.

۴- مقایسه و انتخاب بهترین صندوق

با توجه به معیارهای ۱و۲و۳ باید در خصوص انتخاب بهترین صندوق تصمیم بگیریم. پس با بررسی کامل در خصوص میزان ریسک پذیری، بازه سرمایه گذاری (می خواهید بلند مدت سرمایه گذاری کنید یا کوتاه مدت؟) و بررسی شرایط اقتصادی کشور شما تسلط بر انتخاب صندوق های سرمایه گذاری ثابت یا مختلط با توجه به توضیحات داده شده دارید. برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری، صندوق های مختلف را با یکدیگر و با شاخص بورس و بانک مقایسه کنیم. در صورتی که به دنبال در خواست سود ماهیانه هستیم باید صندوقی را انتخاب کنیم که پرداخت سود دوره ای داشته باشد. برای اطمینان می توانیم صندوقی را انتخاب کنیم که دارای ضمانت نقدشوندگی باشد.

نتیجه گیری

سرمایه‌گذاری برای افراد معنای متفاوتی دارد زیرا افراد شرایط زندگی، درآمد و سرمایه متفاوتی دارند. همه دوست دارند پول‌شان را در چرخه اقتصاد و تولید کشور به گردش درآورند تا هم نقش مثبتی در رونق اقتصادی کشور داشته باشند و هم در سود کسب و کارها شریک شوند. میزان ریسک‌پذیری افراد در انتخاب محل سرمایه گذاری آن‌ها تاثیرگذار است. جوان‌ترها معمولا قدرت ریسک‌پذیری بالاتری دارند و می‌توانند در دارایی‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که پتانسیل سوددهی بیشتری دارند در حالی که مسن‌تر‌ها ممکن است کسب سود کم و مطمئن را ترجیح دهند.
به طور کلی در صندوق های سرمایه گذاری باید تنوع داشت و مدیریت حرفه ای دارایی ها در صندوق سرمایه گذاری خود داشته باشید. به شفافیت اطلاعات در صندوق های سرمایه گذاری و بازدهی و میزان سودآوری توجه کافی داشته باشید و سعی کنید ریسک سرمایه گذاری را به حداقل برسانید.در صندوق های سرمایه گذاری میزان نقد شوندگی و ضامن نقد شوندگی نیز تاثیر گذار است.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)